Gå til innhold

Stargate - en julefortelling, tolkning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lest denne? Den gikk litt over hodet på meg med alt som står mellom linjene, og måten historien er formidlet på. Hva skjedde egentlig på slutten? Døde de der under grana? 

Hva synes du om boka?

Anonymkode: 56065...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes den var helt fantastisk. Noe av det beste jeg har lest på veldig, veldig lenge. Om de døde eller ikke, aner jeg ikke, men jeg synes ikke det er viktig.

Anonymkode: 14f98...9ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 3.33):

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 35192...e85

Godt vi er to! Og jeg ønsker fremdeles svar knyttet til boken, det måå jo være mange, mange der ute som har lest den etter alle gode omtaler. Jeg synes den var lettlest, eller fengende om du vil. Men slet også med å skjønne halvparten. Så mye greier mellom linjene. Jeg er mer konkret, ikke så kunstnerisk og abstrakt av meg. Derfor er det greit å høre fra andres perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig god bok, slukte den på en natt. Jeg leder det helt klart som at iallfall Ronja dør på slutten. Om søsteren også før er usikkert, Ronja fantaserer iallfall om at de er med begge to. Ronja hadde trolig lungebetennelse (?) før den natten de sov uten. Hun døde av å fryse i hel, som en sidevirkning av omsorgssvikt og svikt fra storsamfunnet. 

Anonymkode: 5448d...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig god bok, slukte den på en natt. Jeg leder det helt klart som at iallfall Ronja dør på slutten. Om søsteren også før er usikkert, Ronja fantaserer iallfall om at de er med begge to. Ronja hadde trolig lungebetennelse (?) før den natten de sov uten. Hun døde av å fryse i hel, som en sidevirkning av omsorgssvikt og svikt fra storsamfunnet. 

Ok, det var da enormt til trasighet sånn innpå jula! Det var en engasjerende bok, som jeg har sakt før her, men det var litt av en juleroman. Den ga ikke så mye julestemning, og ble veldig fort ferdig. Noen av sidene var ikke halvskrevet en gang. Men det er nå så. Jeg tror ikke jeg kommer til å lese den igjen, og nå er den dessuten hos svigermor. Kommer du til å lese den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det bare en nymotens refortelling av denne som kan passe i dagens samfunn? Også døde de?

Ja, det er en moderne versjon av Piken med svovelstikkene (eller Piken med fyrstikkene som det står i boken). Hvis dere likte romanen men ikke likte slutten, anbefaler jeg at dere leser Vinternoveller. Den inneholder tre noveller. Raskt lest, men de blir med deg en god stund. Rishøi er virkelig dyktig til å lage fine, dype karakterer som får hjertet til å briste. 

Anonymkode: 4e9b6...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Et annet alternativ er jo at feberfantasiene hennes begynner mye tidligere, kanskje hun aldri gikk hjemmefra? Det finnes jo ikke juletrær man kan ligge under og være skjult på den måten heller, og måten hun fikk juletreet på, tyder også på at det var feberfantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et annet alternativ er jo at feberfantasiene hennes begynner mye tidligere, kanskje hun aldri gikk hjemmefra? Det finnes jo ikke juletrær man kan ligge under og være skjult på den måten heller, og måten hun fikk juletreet på, tyder også på at det var feberfantasi.

Spennende tolkning! Vil gjerne høre flere versjoner om noen andre har sett for seg en annen utgang av historien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...