Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk du noen indikasjoner på hvorfor barnet ble så stort? Og ble du "advart" før fødselen?

Anonymkode: 914e3...94d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ingen. Første veide 3,9 og andre 4,5. Jeg veide 75 kg når jeg ble gravid med begge og gikk opp 8 kilo. Ingen komplikasjoner eller svangerskapsdiabetes. Med tredje veide jeg og gikk opp det samme og det ble estimert at barnet var 4,5 med fødsel, hun kom ut 3,5. hun var jente i motsetning til de to andre.

Anonymkode: 6134d...361

Skrevet

Var på overtidskontroll og målte at han var 4,6. fødsel startet samme dag og det stemte. Lå øverst på kurven underveis i målinger såvidt jeg husker 

Anonymkode: f64bc...a30

Skrevet

Nei, ikke fått noe årsaksforklaring. Ikke svangerskapsdiabetes. Har født flere barn som har veid mellom 4,4 og 5,1 kg.

Anonymkode: a894d...de2

Skrevet

Min andre (gutt) ble estimert rundt samme vekt som min første (jente); 3,2 kg… Han veide 4,4… Jordmoren sa hun fikk helt sjokk iom at jeg hadde så liten mage… Men la på meg dobbelt så mye som med første (over 20 kg) så det burde kanskje vært en pekepinn. I tillegg veide jeg selv 5 kg når jeg ble født🙈😊

Anonymkode: afed6...61f

Skrevet

Ja, både jeg og pappaen er høye. Jeg gikk til uke 42, de så han var stor på ultralyd. Var 56cm og 4,5kg. Fødsel gikk fint.

Anonymkode: ca790...647

Skrevet

I grunn ikke. Snakket med flere leger i overtid som sier det er genetikk, da min mor og mormor også fødte store barn. Ikke var barnet «tjukk» heller, bare generelt stort. 
Vi visste hele tiden at barnet var stort, hadde en del ultralyder (av en helt annen grunn enn stort barn) 

4,8kg, 53cm og 40cm i hodeomkrets.

Anonymkode: 27161...8c3

Skrevet

10 dager på overtid, jente på 4500g. På kontroll samme dag, og legen tippa 3500g🤷‍♀️ Ingen komplikasjoner, og ingen sting. Rask fødsel. 75 kg i svangerskapet og 170 cm høy. La på meg rundt 15 kg. 

Anonymkode: 881f7...8b7

Skrevet

Jepp, ble målt på ultralyd (rundt magen på baby?)

Skrevet

Nope.. ingenting. Han kom 3 dager før termin. Litt over 4,1 og måtte tas med akutt keisersnitt da bekkenet mitt ikke var skalert for det store hodet hans 😅🙈 storesøstra var en kilo mindre. 

Skrevet

Ja, ble sendt på ekstra ul når SF hoppet fra snitt til 90 percentilen på nr to. Ble estimert til 4,2 kg ca to uker før termin. Fødte 4,8 kg et par dager over termin. Første ble født i seteleie og veide 4 kg, så ingen var bekymret for plass i bekkenet. Fødselen gikk derfor starte selv.

Anonymkode: 93c95...5ad

Skrevet

Ingen indikasjoner. 8 dager over termin, 4,5 kg og 54 cm. Gikk helt fint :) 

Skrevet

Hvis det ikke er svangerskapsdiabetes eller lignende, er det nok mye genetikk. Min tante (som er bitteliten) fikk tre gutter på 5 kilo. Hun ble sjekket for svangerskapsdiabetes hver gang pga barna var så store, men hadde ikke det. Men faren til barna er ganske høy, så det er nok genetikk der. 
Min mor har tre barn, hvor vekta har økt med ganske nøyaktig 0,5 kilo for hvert barn. Siste veide 4,5 kilo. Jeg trodde ikke jeg lignet henne der, siden min mellomste veide mindre enn første (min første veide ganske nøyaktig det samme som hennes første), men sannelig kom sistemann på nesten 4,3 kilo. Det var planlagt keisersnitt to uker før termin, så han hadde nok veid minst 4,5 hvis jeg hadde gått over termin. 

Anonymkode: 86ce6...ada

Skrevet

Nei, men gikk 14 dager over termin da. Første var 3,6 kg 4 dager over termin, andre var 4,5 kg 14 dager over termin. Tredje veide 4,3. Husker ikke hvilken dag hun kom på. Men jeg merket ikke spesielt forskjell på fødslene. Ingen prøvde å måle eller gjette seg til noe heller.

Anonymkode: f0125...5b8

Skrevet

Jeg ble advart av min mor, siden store babyer ligger i familien. Samtidig beroliget hun meg med at alle mine nære formødre har klart fødsel bra, selv ved seteleie. 

Symfysemål var ikke høyt. Jeg fulgte en kurve hakket over gjennomsnittet, men det er forventet med min bmi.

Det var ingen helsepersonell som sa noe på hvorfor babyen min var stor, alle var veldig flinke til å kun fokusere på at han utviklet seg rett ut i fra sine egne kurver. 

Anonymkode: 746cf...94a

Skrevet

Nei, ingen indikasjon og ingen sv.diabetes. 5,4 kg og 57 cm.

Første var 4,2 kg. Det er jo litt over gj.snittet, men likevel innenfor normalen.

Anonymkode: 69e4c...672

Skrevet

Jeg hadde liten mage, og var på fler ekstra kontroller for å se om babyen vokste. Fikk beskjed om at jeg kom til å få en på rundt 3,5. Han var 4580 og 55 lang, så det stemte ikke helt 😅

Anonymkode: 7366c...94a

Skrevet

Jeg var undervektig før svangerskapene og la lite på meg annet enn på magen. Barna var store, nærmere 4.5kg, og alle fikk sjokk. Ingen spådde store barn.

Anonymkode: d2212...e9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, ingen indikasjon og ingen sv.diabetes. 5,4 kg og 57 cm.

Første var 4,2 kg. Det er jo litt over gj.snittet, men likevel innenfor normalen.

Anonymkode: 69e4c...672

Åj!

Anonymkode: 38185...ceb

Skrevet

Din egen fødselsvekt kan gi en pekepinn på hvor store barn du får. I min manns familie føder kvinnene store barn. Lille, nette svigermor har født tre runde barn mellom 4,2 og 5,0 kg (alle er slanke som barn, ungdom og voksne). Min manns søster har også født tre store barn. Alle i den familien er slanke.

Jeg veide 3,7 kg da jeg ble født, og mine to gutter veide 3,75 kg og 4,2 kg ved fødsel. De regnes dog ikke som store. 

Anonymkode: b14a7...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...