Gå til innhold

Har det noe å si at faren var prematur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si at pappaen til barnet i magen var prematurt? Sånn iforhold til arv osv.. Han ble født 4 uker før tiden.

Anonymkode: 8c28c...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Min samboer er født 5 uker for tidlig. Vårt barn kom til termin

Anonymkode: 3d5ba...ddb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke. Min samboer er født 5 uker for tidlig. Vårt barn kom til termin

Anonymkode: 3d5ba...ddb

Okei, da er det håp. Er litt redd for å føde for tidlig, siden pappaen ble født for tidlig :) 

Skrevet

Pappaen her ble født seks uker for tidlig, min kom 14 dager på overtid 😄

Anonymkode: 83678...586

Skrevet

Skal ikke si det 100% sikkert, men vil tro det ikke er arvelig på den måten der. Hvis det skal være noen sammenheng mellom arv og tidlig fødsel, vil jeg heller tro at den arvelige komponenten går på mor, siden det er hun som bærer frem barnet, altså at det går mer på hva slags svangerskap og fødsel mor har.

Anonymkode: f200a...9b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal ikke si det 100% sikkert, men vil tro det ikke er arvelig på den måten der. Hvis det skal være noen sammenheng mellom arv og tidlig fødsel, vil jeg heller tro at den arvelige komponenten går på mor, siden det er hun som bærer frem barnet, altså at det går mer på hva slags svangerskap og fødsel mor har.

Begge foreldrenes gener har betydning her: 

https://journals.lww.com/greenjournal/Abstract/2006/04000/Maternal_and_Paternal_Influences_on_Length_of.22.aspx

Anonymkode: 68445...8e3

• Liker 1
Skrevet

Man vet ikke alltid hva som er årsaken bak prematur fødsel. Men det er nok ingen stor sannsynlighet for at det skal gå i arv fra far til barn, selv om det i følge forskningsartikkelen linket til over, kan gjøre det. 

Jeg var redd for å føde prematurt fordi det er flere kvinner på morsiden av familien som har gjort det, inkludert mormoren og moren min. Jeg tenkte ikke på at mannen min også er født to måneder for tidlig. Våre barn kom i uke 40. Anektdotiske bevis sier uansett lite. Men da jeg var bekymret for dette sa jordmoren at det var absolutt mest sannsynlig at en fødte til termin selv om en selv ble født prematurt, hvis det ikke var noen andre kjente risikofaktorer inne i bildet. 

Anonymkode: a32a0...cb7

Skrevet

Fått beskjed om at i forhold til fødsel og størrelse på barnet osv så slekter man mer på morssiden. 4 uker er ikke veldig for tidlig da :) 

Anonymkode: adf26...de9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Begge foreldrenes gener har betydning her: 

https://journals.lww.com/greenjournal/Abstract/2006/04000/Maternal_and_Paternal_Influences_on_Length_of.22.aspx

Ok, men det kan jo være mange grunner til prematur fødsel, som ikke er arvelig. Barnefaren er sikkert et sted mellom 25 og 35 år, og så langt tilbake i tid var det jo mye de ikke visste som de vet nå. Hadde barnefaren blitt født i dag, så kanskje de hadde klart å holde han inne til termin? Hvem vet! Sannsynligvis vil ikke Ts føde prematurt, selv om far til barnet var prematur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, men det kan jo være mange grunner til prematur fødsel, som ikke er arvelig. Barnefaren er sikkert et sted mellom 25 og 35 år, og så langt tilbake i tid var det jo mye de ikke visste som de vet nå. Hadde barnefaren blitt født i dag, så kanskje de hadde klart å holde han inne til termin? Hvem vet! Sannsynligvis vil ikke Ts føde prematurt, selv om far til barnet var prematur.

Nå er uansett fire uker ikke mye å hoppe i taket for, det er kun én uke under det som regnes som fullgått svangerskap. Jeg er enig i at TS sannsynligvis ikke vil føde prematurt, men linken jeg delte viser de statistiske sammenhengene på populasjonsnivå, og de sier at også er en sammenheng mellom fars svangerskapslengde og barnets. Hvordan det går på individnivå vet man uansett ikke. TS kan føde i uke 42 eller i uke 24, det vet ingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror kanskje at å vise til funn i forskning er mer valid enn å basere konklusjoner på erfaringer brukere på kg har

Anonymkode: e4c98...eb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er uansett fire uker ikke mye å hoppe i taket for, det er kun én uke under det som regnes som fullgått svangerskap. Jeg er enig i at TS sannsynligvis ikke vil føde prematurt, men linken jeg delte viser de statistiske sammenhengene på populasjonsnivå, og de sier at også er en sammenheng mellom fars svangerskapslengde og barnets. Hvordan det går på individnivå vet man uansett ikke. TS kan føde i uke 42 eller i uke 24, det vet ingen. 

Man kan snakke om risiko ut fra forskning. 

Anonymkode: e4c98...eb0

Skrevet

Aner ikke, men alle mine 3 kom før tiden (men bare 1 prematur). Født uke 36, 37 og 37. 

Pappaen var født uke 35. 

Jeg var født til termin. 

Anonymkode: 8b131...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aner ikke, men alle mine 3 kom før tiden (men bare 1 prematur). Født uke 36, 37 og 37. 

Pappaen var født uke 35. 

Jeg var født til termin. 

Jøss! :) Hva med din mor sin side? Ligger det noe i arv der ifht tidlige fødsler? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jøss! :) Hva med din mor sin side? Ligger det noe i arv der ifht tidlige fødsler? 

Min mor har født rundt termin (+/- noen få dager). Hennes søstre har født rundt termin og på overtid. 

Jeg er litt usikker, men jeg tror kanskje farmoren min fødte tanten min noe før tiden. Ellers tror jeg ikke det er noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...