AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Jeg og samboer har en ordning hvor samboer betaler julegavene til sin familie, og jeg betaler julegavene til min familie. (Og skriver selvfølgelig begge navn på gavene.) Dette gjør vi for enkelthetens skyld for å slippe å dele alle gavene på 2. Dette er 2. året på rad hvor samboers familie skal droppe julegaver. Samboer får gaver fra min familie (noen gir fellesgaver og noen gir en gave til hver av oss. På bakgrunn av dette lurer jeg på hva dere tenker? Skal vi fortsatt holde oss til bestemmelsen hvor vi betaler til hver vår familie- altså at kun jeg betaler for julegaver for 2. året på rad? Eller bør samboer være med å betale på gavene til min familie? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg selv ikke vet helt hvor jeg står😊 Anonymkode: c56be...048
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Så lenge gavene er fra dere begge, så skal han selvsagt være med å betale.
Nymerïa Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Hva tenker samboer om dette? Hvis jeg hadde vært i hans/ hennes posisjon så hadde jeg ønsket å bidra. 15
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 først så skriver du ikke hvor lenge dere har vært samboere, for meg er det viktig ut fra fordeling. jeg tenker at dere bør spleise. Dere kjøper nå felles gaver. Evt så betaler han 1/3. Anonymkode: e922f...5c8 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Jeg personlig har droppet julegaver til alle over 15 år i 30 år nå. Hadde følt det litt kjipt om jeg hadde blitt tvunget til å være med på min partners gaveopplegg til min partners familie. Gjør meg heller ikke noe om jeg ikke står på kortet, ønsker heller ingen gaver tilbake fra min partners familie. Det har jeg også gitt klart uttrykk for.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 NymeriaRhoynar skrev (7 minutter siden): Hva tenker samboer om dette? Hvis jeg hadde vært i hans/ hennes posisjon så hadde jeg ønsket å bidra. Samboer sier ikke noe selv om dette. Jeg tenker også det hadde vært fint og hvertfall vært på tilbudssiden TS Anonymkode: c56be...048
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): først så skriver du ikke hvor lenge dere har vært samboere, for meg er det viktig ut fra fordeling. jeg tenker at dere bør spleise. Dere kjøper nå felles gaver. Evt så betaler han 1/3. Anonymkode: e922f...5c8 Har vært samboere i omtrent 4 år TS Anonymkode: c56be...048
Nymerïa Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samboer sier ikke noe selv om dette. Jeg tenker også det hadde vært fint og hvertfall vært på tilbudssiden TS Anonymkode: c56be...048 Men enn om du sier "Å, dropper dere julegaver i år? Da kan du hjelpe meg med mine." Du trenger ikke å gjøre dette til en stor sak, for å sitere Maiken sånn omtrentlig. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 NymeriaRhoynar skrev (56 minutter siden): Men enn om du sier "Å, dropper dere julegaver i år? Da kan du hjelpe meg med mine." Du trenger ikke å gjøre dette til en stor sak, for å sitere Maiken sånn omtrentlig. Foreslo dette i fjor, men det skjedde ikke. Samboer var uenig i dette. Jeg sa at det er greit, men at om familien til samboer skal droppe julegaver fremover synes jeg at h*n skal bidra økonomisk til min familie ettersom h*n får av de+ det hjelper meg økonomisk. Ønsker ikke å lage en stor sak over det, så er derfor jeg ikke har sagt noe om det i år. Ønsker ikke å tvinge, men forventer egentlig at h*n tilbyr å hjelpe til. Anonymkode: c56be...048 1
nordlending Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreslo dette i fjor, men det skjedde ikke. Samboer var uenig i dette. Jeg sa at det er greit, men at om familien til samboer skal droppe julegaver fremover synes jeg at h*n skal bidra økonomisk til min familie ettersom h*n får av de+ det hjelper meg økonomisk. Ønsker ikke å lage en stor sak over det, så er derfor jeg ikke har sagt noe om det i år. Ønsker ikke å tvinge, men forventer egentlig at h*n tilbyr å hjelpe til. Anonymkode: c56be...048 Litt av årsaken til at man kun betaler for gavene til sin familie, bortsett fra det enkle i det, er vel også at man totalt bruker omtrent det samme beløpet uansett? Det blir jo ikke tilfelle om de dropper gaver. 9
Nymerïa Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreslo dette i fjor, men det skjedde ikke. Samboer var uenig i dette. Jeg sa at det er greit, men at om familien til samboer skal droppe julegaver fremover synes jeg at h*n skal bidra økonomisk til min familie ettersom h*n får av de+ det hjelper meg økonomisk. Ønsker ikke å lage en stor sak over det, så er derfor jeg ikke har sagt noe om det i år. Ønsker ikke å tvinge, men forventer egentlig at h*n tilbyr å hjelpe til. Anonymkode: c56be...048 Du kan jo ikke forvente det hvis du vet at han/ hun ikke vil. Har du spurt samboeren om han/ hun ikke føler seg litt teit når han/ hun mottar masse gaver fra folk som han/ hun i realiteten ikke gir noe tilbake til? Jeg skjønner at du tenker at denne saken ikke er verdt å lage en stor sak ut av, men han/ hun høres ut som en smålig person og det er ikke noen bagatell. 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 Her har jeg så og si betalt alt av gaver til begge sidene noe jeg er lei av, så sa tidlig i fra at i år fikk han ta seg av sin slekt. Det endte opp me at han har kjøpt 3 gaver og jeg 20 gaver. Det inkl 2 felles barn😠 Anonymkode: 2ede3...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 Jeg er faktisk uenig med de fleste som har svart så langt. Jeg kan se argumenter for begge sider, men jeg tror jeg ville landet på at du fortsetter å kjøpe til dine, og han gjør ingenting. Vi har en litt lignende situasjon her hjemme, der min partners familie har bestemt seg for å droppe gaver, og for meg føles det ikke naturlig at han da må bidra inn til min side. Vi har jo holdt disse gavene atskilt, så da tenker jeg heller at det var flaks for ham at de som var i "hans gruppe" ble enige om å droppe Anonymkode: d523b...a70 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 Vi også har adskilt. Det er fordi han har valgt å gi til Gud og hvermann. Og hinsides summer. På min side er det mer budsjett. Begge veier, og vi gir mer til ungene, og har kuttet på oss voksne. Kun de nærmeste. Noe som fører til at jeg betaler mye mindre på julehandelen enn han. Og så får vi gjerne et par ekstra konfektesker og vinflasker fra hans side. Vil ikke akkurat si at jeg har tjent meg rik på denne ordningen, og har overhodet ikke tenkt å tilby meg å spleise på denne kjøpefesten hans. 800 i gave til en nevø på 30 år får han betale selv! Anonymkode: e21e7...4af
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Vi har samme ordning som dere. Jeg har ikke så veldig stor familie, mens han har stor familie. De gir ofte dyrere gaver, mens jeg er vant til en overkommelig pris. Så vi deler ikke prisen 50/50 selv om gavene fra hans familie også er til meg. Jeg synes ikke noe om å bruke så mye penger på gaver, så min lønning skal ikke gå til det. Jeg er både for og i mot. På en side så var jo avtalen at dere kjøpte til egen familie, og det har ikke vært et problem før nå. På en annen side så kan han kanskje bidra litt siden gavene også er til han. Så sant det faktisk er gaver til han? Og ikke bare skrevet begge på, også er det gaver som kun du har bruk for/setter pris på. Hadde jeg vært din samboer hadde jeg f.eks gått med på å gi gave til svigers og svigerbesteforeldre. Det er vel stort sett de som i de fleste familier gir mest i gave tilbake også. Anonymkode: 72f55...12f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 Før var gavene fra begge, og dere betalte ~50% hver. Nå betaler du 100%, så er de bare fra deg. Så jeg ville ikke skrive hans navn på gavene. Anonymkode: c1f67...d02 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 Det lot vi gå på kvota for "forskjeller som utjevner seg over tid". Og "raushet". Når man velger livet sammen er det bare vanvittig slitsomt om alt skal være helt rettferdig, hele tiden. Vi regnet heller ikke på at han spiste mye mer enn meg. Eller at jeg ønsket å holde 23 grader inne. At han brukte bilen mest. Eller at jeg hadde høyest krav til fly/hotell når vi var på ferie. Anonymkode: 11812...0e5 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 Vi har delt, fordi det er så ulike gavetradisjoner i familiene våre. I min familie gir vi for rundt 200 kroner pr person, både voksne og barn. I hans er det opptil 1000 kroner til barn og 500-800 kroner til voksne. Det er mye mer enn hva jeg har vokst opp med, og jeg vil ikke være med å sponse det overforbruket. Jeg liker det symbolske ved gaver, og det trenger ikke være dyrt. Anonymkode: b5266...1a2 4
Juniper Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 Jeg tror jeg hadde gitt min familie beskjed om at hans familie hadde valgt å droppe gavee, og at han ikke bidro på min side. Og derfor ville gavene fra nå av være kun fra meg, og de behøvde ikke gi noe til han. Kanskje litt seint i forhold til denne julen, men definitivt at jeg hadde gjort det for neste. Ingen grunn til å kjøpe gaver til en som ikke vil ha det. Som mor hadde jeg satt pris på denne tilbakemeldingen og heller kjøpt noe ekstra fint til datteren min. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 Har dere veldig dårlig råd? Eller én av dere har det? Hvis ikke skjønner jeg meg ikke på slikt flisespikkeri. Du kjøper det du ønsker og tror DIN mor og far vil bli glad for til jul. Så skriver du hans navn på lappen i tillegg til ditt. Din mor kjøper sannsynligvis noe DU ønsker deg til dere to, eller en fin gave til deg og noe standard til ham. Hvordan blir dette u\rettferdig? Bestemmer han noe som helst hva du skal gi, hvor mye det koster osv? Han kan jo likså gjerne bestemme at dere ikke gir til din familie heller da. Så blir det rettferdig. Og stusselig. Anonymkode: b2aa3...0b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå