Gå til innhold

Hvordan kan vi overføre leiligheten til dattera vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann eier en leilighet. Vi ønsker å sette denne leiligeten på navnet til vår eldste datter . Tilsammen har vi fire barn. Kun den eldste er 18 år gammel.

Hvordan gjør man dette? Hvordan går vi frem?

Anonymkode: 32f58...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj.

Anonymkode: bc472...7ee

• Liker 6
Skrevet

Det er bare å si at den er hennes, så er den det.

Anonymkode: 84f62...76b

Skrevet

Tror man må si det tre ganger raskt etter hverandre, for at det skal være gyldig. 

Anonymkode: 3c8b9...d57

• Liker 8
Skrevet

Dere kan gi den til henne som forskudd på arv. Ta kontakt med advokat. Har dere like mye som leiligheten er verdt til overs til deres andre barn?

Anonymkode: a0f4d...fd1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg og min mann eier en leilighet. Vi ønsker å sette denne leiligeten på navnet til vår eldste datter . Tilsammen har vi fire barn. Kun den eldste er 18 år gammel.

Er det et mål at fordelingen skal bli rettferdig mellom barn? I så fall må dere lage et gavebrev som gjør det klart at leiligheten er forskudd på arv. Så må dere tinglyse eierskiftet hvis det er en selveierleilighet. Er det en aksje/andels leilighet er det bare å sette den i hennes navn.

Skrevet

Vær klar over at dersom hun får formue (eier bolig) vil hun få avkortning fra Lånekassen. 

Anonymkode: 99981...8dd

Skrevet

Håper dere gir like mye til de andre barna. Ellers bidrar dere med stor sannsynlighet til et massivt høyt konfliktnivå. Hvis dere ønsker å ha litt drama i livet så hver så god, i såfall patetisk. 

Anonymkode: e79d4...63b

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet

Vil ikke datteren deres ha et hus?

Skrevet

Hva med de andre tre barna?

Dette er vel bare trolling uansett...

Skrevet

Hei ts her.

Dette innlegget er ikke trolling men leiligheten skl settes på datters navn for en periode pga noen konflikter i familien. Jeg er klar over rettigheter til de andre 3 barna

KapteinJ skrev (5 timer siden):

Er det et mål at fordelingen skal bli rettferdig mellom barn? I så fall må dere lage et gavebrev som gjør det klart at leiligheten er forskudd på arv. Så må dere tinglyse eierskiftet hvis det er en selveierleilighet. Er det en aksje/andels leilighet er det bare å sette den i hennes navn.

Det er ikke selveier. 

Hvordan går jeg frem? Hvor finner jeg alle papirene/skjema for å fylle ut?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei ts her.

Dette innlegget er ikke trolling men leiligheten skl settes på datters navn for en periode pga noen konflikter i familien. Jeg er klar over rettigheter til de andre 3 barna

En periode? Hva hvis hun ikke vil sette den tilbake? Hva hvis hun trenger studielån? 

Anonymkode: caaaa...593

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En periode? Hva hvis hun ikke vil sette den tilbake? Hva hvis hun trenger studielån? 

Anonymkode: caaaa...593

Jo jeg stoler på dattera mi😊 jeg er klar over at det vil gå utover lånekassen hennes men som sagt vi skl bare gjøre det for en periode. Foreløpig studerer hun ikke. Har fri år

Skrevet

For noen dømmende idtoter på forumet. Har du lån på leiligheten?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vær klar over at dersom hun får formue (eier bolig) vil hun få avkortning fra Lånekassen. 

Anonymkode: 99981...8dd

Hæ? Nei! 

Anonymkode: f128d...e8d

• Liker 1
Skrevet
Johnny Bravo skrev (52 minutter siden):

For noen dømmende idtoter på forumet. Har du lån på leiligheten?

Ikke mye. Rundt 200.000 igjen

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke mye. Rundt 200.000 igjen

Ts

Da har vel banken noe å si, før skjøte kan overdras som "gave", da de sikkert har sikkerhet i boligen. Forhør deg meg banken først hvordan de stiller seg til en gave overdragelse,, deretter går du på https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/skjote/ og følger det steg for steg.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som borettslag da? Sjekk med boligbyggelaget også. 

Anonymkode: 3c8b9...d57

Skrevet

Jeg tror ikke det "hjelper" tråd-starter å spørre etter råd og hjelp her på Kvinneguden. 

Man får bare søppel og dritt som svar...      

Anonymkode: 4247e...117

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 20.04):

Du kan bruke skjøte du finner her:

https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/

Kartverket kan også fortelle deg steg for steg hva du skal fylle ut via telefon. 

Anonymkode: 10c14...843

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...