Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på ett sykehjem med kortidspasienter. De er der for mindre ting som UVI, smertelindring, avklaring osv. Jeg har jobbet der i to år og er helt oppgitt på hvordan pårørende behandler meg. Noen kommer inn i avdelingen for første gang og er helt ufyselige. Snakker til oss som jobber der som vi er dumme tjenere. 

Jeg er glad i pasientene mine, men å takle de pårørende kvæler meg. Jeg er sykepleier, ikke noe dritt du kan tråkke på.

- "far må få sykehjemsplass, vi har solgt huset hans".

-  "mor liker ikke den rosa skjorten, det gav jeg beskjed om forrige lørdag". Så ta den med hjem da. 

- "hent en kaffekopp til meg". Det er kaffemaskin i gangen.

- "hvem skal handle inn mat og måke snø til mor kommer hjem?".

- "dere må krølle håret hennes hver dag, det må dere jo greie". 

- "det lukter fårikål her, lite appetittlig lukt". 

- "stikker du på kjøkkenet å lager en brødskive til meg?"

Og all den kjeftet vi får for den minste feil. Det er alltid noe å ta oss på. Vi har en generell grei grunnbemmaning og jeg vet pasienten har det godt hos oss. 

Hvorfor tror mange pårørende at de kan tråkke på oss?

Anonymkode: 63f5e...e79

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart at du har den erfaringen. Jeg har jobbet på korttids- rehabavdeling i flere år, og husker kun én pårørende som var litt slitsom. 

Anonymkode: c52bc...644

• Liker 1
Skrevet

Omg 

Hva svarer du til sånt om at de ber deg hente kaffe og mat til seg?  😮 ikle at det andre var så mye bedre. Jez 

Men jeg skjønte ikke den med måkingen og handling?? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så rart at du har den erfaringen. Jeg har jobbet på korttids- rehabavdeling i flere år, og husker kun én pårørende som var litt slitsom. 

Vi har rundt 350-400 pasientforløp i året og jeg synes det blir verre og verre. Det er en annen generasjon pårørende nå enn tidligere. 

• Liker 6
Skrevet

Da svarer du pent og greit tilbake.

- Ja, kaffemaskinen er i gangen - det er bare å forsyne seg 🥰

- Vi har dessverre ikke mat til besøkende, kommunebudsjettet strekker ikke til 

- hvem som skal handle mat og måke snø? Nei, det jobber vi ikke med her. 

- hun liker ikke den rosa blusen? Nei, du får ta en gjennomgang i skapet hennes og ta ut det hun selv ikke ønsker å ha her. 

Og så videre. Smell tilbake med et bredt smil :) 

Sånne folk er rasshøl hvorenn de kommer. 

• Liker 17
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Omg 

Hva svarer du til sånt om at de ber deg hente kaffe og mat til seg?  😮 ikle at det andre var så mye bedre. Jez 

Men jeg skjønte ikke den med måkingen og handling?? 

Jeg prøver å være høflig og si at det står kaffe nede i gangen. Hvis noen sitter på dødsleie henter jeg selfølelig kaffe.

Hvis vi har hatt pasienter inne i 4 uker må de ha mat i kjøleskapet ved hjemkomst. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har rundt 350-400 pasientforløp i året og jeg synes det blir verre og verre. Det er en annen generasjon pårørende nå enn tidligere. 

Huff ja, kanskje det. Jeg ville bare oversett de fleste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å være høflig og si at det står kaffe nede i gangen. Hvis noen sitter på dødsleie henter jeg selfølelig kaffe.

Hvis vi har hatt pasienter inne i 4 uker må de ha mat i kjøleskapet ved hjemkomst. 

Ok. 

Skrevet

Enig, men det du beskriver her er langt fra det verste. 

Og pårørende som nekter å gi sine foreldre deres personlige eiendeler som ting de har strikket eller kunst de har hjemme fordi "det hører ikke hjemme på et sykehjem". 

Eller det verste, pårørendebehandling når mennesker holder på å gå bort, totalt unødvendig behandling som fører til mer lidelse. Skulle vært forbudt. 

Eller pårørende som ikke ønsker at den syke skal få smertelindrende medisin når de holder på å dø. Fordi de mener dette vil drepe pasienten og pasienten vil bli frisk snart uansett. 

Anonymkode: 51780...5a7

• Liker 7
Skrevet

Så trist å høre hvordan dere blir behandlet på jobb, sånn skal det ikke være.

Men jeg tror du kan ha rett i at det ligger litt i generasjonen, jeg føler på noe av det samme for eksempel i butikker. At de i kassen ikke sier hei, eller bruker ordene "skal du ha pose?" i stedet for "vil du ha en pose?". Summa summarum er det jo samme sak, men høfligheten er tatt bort. Samme med kunder som svarer ja og nei, i stedet for ja takk og nei takk. Tror ikke det er viktig for hvermansen lenger. 

Anonymkode: a6703...547

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samme med kunder som svarer ja og nei, i stedet for ja takk og nei takk. Tror ikke det er viktig for hvermansen lenger. 

Helt enig, høfligheten forsvant når oppdragelse ble en uting. Trist!

Anonymkode: 103ff...16c

• Liker 4
Skrevet
Fløff skrev (14 minutter siden):

Da svarer du pent og greit tilbake.

- Ja, kaffemaskinen er i gangen - det er bare å forsyne seg 🥰

- Vi har dessverre ikke mat til besøkende, kommunebudsjettet strekker ikke til 

- hvem som skal handle mat og måke snø? Nei, det jobber vi ikke med her. 

- hun liker ikke den rosa blusen? Nei, du får ta en gjennomgang i skapet hennes og ta ut det hun selv ikke ønsker å ha her. 

Og så videre. Smell tilbake med et bredt smil :) 

Sånne folk er rasshøl hvorenn de kommer. 

Ts. Takk for mange gode tips. Jeg skal bli litt mer snerten tilbake (med ett smil) 🌺

• Liker 7
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet!:fnise:

Du burde prøve å jobbe i butikk en gang, eller som servitør eller andre serviceyrker. Herrefred så mye frekke og nedsettende kommentarer man får... Er en grunn til at jeg til slutt valgte et yrke med null kundekontakt.

Skrevet

Jeg prøver å være hyggelig med alle jeg møter. Man kan gi samme budskap på mange måter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg godt ts, sluttet å jobbe på sengepost pga ufordragelige pårørende og alt styret med å få pasienter hjem. Likte veldig godt selve jobben og pasientene, men pårørende er grunnen til å komme seg vekk. 

Anonymkode: 10404...7f2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vernepleier og jobbet på en kortidsavdeling, men der var det de ansatte som gjorde at jeg sluttet etter 6mnd enda jeg bare jobbet hver 3. helg. Ellers har jeg primært jobbet på omsorgsbolig for mennesker med utviklingshemning. Og der virker det som om de pårørende enten er helt fantastiske, eller helt forferdelig:P

(og da snakker jeg ikke om frustrasjon fra pårørende som er høyst forståelig, økonomi til bedre bemanning eksempelvis. Vi er fryktelig underfinansiert. Lyst til å gå på butikken og kjøpe en brus spontant? Sorry, det er ikke din tur før 5. februar. Det er ikke kødd en gang.)

Anonymkode: 95d22...2ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem selv, og har for det meste gode erfaringer. Men har vært borti pårørende som har vært i overkant slitsomme. Da snakker jeg ikke om pårørende som rett og slett bare er bekymret for sine nærmeste og ønsker at de har det godt, men pårørende som ikke forstår at vi som jobber der har mange andre pasienter å ta hensyn til. Vi har også et lovverk å forholde oss til, noe ikke alle viser forståelse for. 

Eksemplene du kommer med hadde jeg ikke reagert noe særlig på. At far må få sykehjemsplass, hvem som skal måke snø og hele den pakka der er jo ikke noe vi kan gjøre noe med. Da formidler man bare det videre. Ikke mitt ansvar/ikke noe jeg kan organisere/det er andre som må ta seg av dette. Lukten av mat i gangene kan man heller ikke gjøre noe med. 

Man kan velge hvordan man vil forholde seg til pårørende også. Man trenger ikke å føle seg tråkket på av den minste ting. Vi jobber med mennesker, og mennesker kommer i svært mange versjoner. Noen kan være spydige og nedlatende. Da lar man ting gå inn det ene øret og ut det andre. Noen snakker nok gjerne før de tenker seg om. Noen er bare glad i sine nærmeste og ønsker at de skal ha det bra. Andre glemmer at deres nærmeste faktisk bor på en institusjon, og at pleiere ikke alltid har tid til å dulle mye med pasientene. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med, for tid har vi ikke nok av. Har man tid, så gjør man det man kan. 

Det er ingenting i veien for å svare tilbake, på en høflig og profesjonell måte. Kommer så klart an på hva det gjelder, om du blir direkte hånet og spyttet på så er det noe du må ta videre til ledelsen, for det er uakseptabel oppførsel. Men små spydigheter... Det er bare å heve seg over det. Man er der for pasientene først og fremst. 

Anonymkode: 05c0d...589

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber på ett sykehjem med kortidspasienter. De er der for mindre ting som UVI, smertelindring, avklaring osv. Jeg har jobbet der i to år og er helt oppgitt på hvordan pårørende behandler meg. Noen kommer inn i avdelingen for første gang og er helt ufyselige. Snakker til oss som jobber der som vi er dumme tjenere. 

Jeg er glad i pasientene mine, men å takle de pårørende kvæler meg. Jeg er sykepleier, ikke noe dritt du kan tråkke på.

- "far må få sykehjemsplass, vi har solgt huset hans".

-  "mor liker ikke den rosa skjorten, det gav jeg beskjed om forrige lørdag". Så ta den med hjem da. 

- "hent en kaffekopp til meg". Det er kaffemaskin i gangen.

- "hvem skal handle inn mat og måke snø til mor kommer hjem?".

- "dere må krølle håret hennes hver dag, det må dere jo greie". 

- "det lukter fårikål her, lite appetittlig lukt". 

- "stikker du på kjøkkenet å lager en brødskive til meg?"

Og all den kjeftet vi får for den minste feil. Det er alltid noe å ta oss på. Vi har en generell grei grunnbemmaning og jeg vet pasienten har det godt hos oss. 

Hvorfor tror mange pårørende at de kan tråkke på oss?

Det var da helt vanlige spørsmål som du skulle vært behjelpelig med. Du er rett og slett ingen flink sykepleier. Ihht brødskiven så er det vel bare å si i en hyggelig tone at du er opptatt,men at de gjerne kan hente seg en på kjøkkenet. Resten er jo praktiske spørsmål de trenger hjelp til. Eldreomsorgen er bedrøvelig , å få sykehjemsplass er vanskelig og det er mye som trengs å ordnes. Du burde vel strengt tatt vite svar på hvor de skal henvende seg for å få hjelpen de trenger til de forskjellige tingene. De pårørende vil jo at pasienten skal ha det godt og trygt. For noen betyr det all verden å ha på riktig skjorte eller få krøllet håret. ER det egentlig for mye å forvente? 

Håper jeg dør før jeg blir så gammel at sykehjem er et alternativ. 

Skrevet

Dessverre er verden full av drittsekker. Det beste du kan gjøre er å være profesjonell, og ikke la dem påvirke det. Gjør jobben din. Be dem hente kaffen sin selv, med et smil om munnen. Jo mer absurde ting er ber om, jo mer demonstrativ smørblid kan du være. 
Det er jo også mange pårørende som er både slitne og redde, og da kan de si ting de ellers ikke ville gjort. Det er også noe å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 254ee...8ef

Skrevet

Jeg ville nok hatt en standarfrase på lur. Selv blir jeg så satt ut når folk er krevende at jeg mister litt munn og mele, som det heter. Typ: "det er nok ikke min jobb dessverre" Eller: " det har vi nok ikke tid til dessverre" og legge til "men: det er kaffemaskin i gangen / du kan spørre.... (rette etat)" om det trengs

Anonymkode: fd2c7...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...