AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hei! Jeg skal selge noen Nordnet-fond, å da må vel dette føres i skattemeldingen. På Nordnet sine sider står det jeg må sjekke årsoppgaven, men jeg kjøpte fond i juni og jeg har ingen årsoppgave (kommer 15. februar). Må jeg da regne ut selv hva jeg har tjent på fondene? Det har jo gått opp og ned og blitt noen innskudd her og der, så er jo ikke helt sikker på hva jeg egentlig har tjent. Mulig dette er en "no brainer" men fikk hjelp til dette tidligere og er ikke så flink på sånt 😅 #69dudes Anonymkode: a0ffb...36c 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Har du aksjesparekonto? Hvis pengene plasseres der, er det ingen skatt. Du skatter ikke før du tar pengene ut av ASK. Gevinst kommer automatisk på skattemeldingen, men du kan gjøre et overslag og evt. sette av penger for å betale skatt om du mener du vil få baksmell. Anonymkode: ec436...c25
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 På nordnet sine sider inne på fondet/fondene dine står som er totalverdi og hva som er avlastning av dette. De betaler skatt på avkastningen (nesten 32%). Som personen over skriver, trenger du ikke gjøre noe med skattemeldingen, det blir meldt inn automatisk. Men du kan sjekke årsoppgaven når du mottar den til neste år om det er riktig beløp oppført på fondene. Skatten du skal betale for gevinsten regnes sammen med alt annet av skatt du har betalt i 2021 og når du får skattemelding for 2021 så ser du hvordan du kom ut Anonymkode: 1c602...1fa
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Hvis du selger nå skal ikke det føres på skattemeldingen før til neste år, altså for inntektsåret 2021 som leveres i 2022 etter at du har fått årsoppgave. Anonymkode: a2905...4dd
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har du aksjesparekonto? Hvis pengene plasseres der, er det ingen skatt. Du skatter ikke før du tar pengene ut av ASK. Gevinst kommer automatisk på skattemeldingen, men du kan gjøre et overslag og evt. sette av penger for å betale skatt om du mener du vil få baksmell. Anonymkode: ec436...c25 Takk for svar! Har ASK ja. Jeg har litt penger på Nordnet-kontoen også (altså ikke fond/aksjer, kun innskudd jeg ikke har rukket å investere). Så når jeg selger fondene, går pengene til Nordnet-kontoen min, som jeg deretter setter over til min private konto etter det? Og da går det automatisk mtp skattemeldig, avkastning osv? Jeg skal uansett dobbelsjekke 😊 TS Anonymkode: a0ffb...36c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Har ASK ja. Jeg har litt penger på Nordnet-kontoen også (altså ikke fond/aksjer, kun innskudd jeg ikke har rukket å investere). Så når jeg selger fondene, går pengene til Nordnet-kontoen min, som jeg deretter setter over til min private konto etter det? Og da går det automatisk mtp skattemeldig, avkastning osv? Jeg skal uansett dobbelsjekke 😊 TS Anonymkode: a0ffb...36c Når du tar ut mer penger ut fra en ASK enn det opprinnelige innskuddet, må du skatte av det. Nordnet melder dette til Skatteetaten. Du må bare sjekke at det stemmer. Men husk å sette av penger til skatten i 2022, for du kommer til å få en baksmell. Anonymkode: 64a3d...1ad
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du tar ut mer penger ut fra en ASK enn det opprinnelige innskuddet, må du skatte av det. Nordnet melder dette til Skatteetaten. Du må bare sjekke at det stemmer. Men husk å sette av penger til skatten i 2022, for du kommer til å få en baksmell. Anonymkode: 64a3d...1ad Man bør heller justere skattekortet slik skatteetaten anbefaler. Legg inn beløpet som er gevinsten, så vil skattebeløpet justeres riktig. Da slipper du å få restskatt, neste år. Anonymkode: 78dbb...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man bør heller justere skattekortet slik skatteetaten anbefaler. Legg inn beløpet som er gevinsten, så vil skattebeløpet justeres riktig. Da slipper du å få restskatt, neste år. Anonymkode: 78dbb...2d9 Ja, hvis TS ikke rekker å få tatt ut pengene i 2021 slik at dette skjer i starten av 2022. Men hvis pengene tas ut av ASK før nyttår (husker ikke Nordnets frister i farta), er det jo ikke noe poeng i å endre skattekortet for 2021 nå. Anonymkode: 64a3d...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, hvis TS ikke rekker å få tatt ut pengene i 2021 slik at dette skjer i starten av 2022. Men hvis pengene tas ut av ASK før nyttår (husker ikke Nordnets frister i farta), er det jo ikke noe poeng i å endre skattekortet for 2021 nå. Anonymkode: 64a3d...1ad Håper å få tatt det ut i dag. Tipper gevinsten er på 3-4 tusen kroner maks, så er ikke ville beløp uansett. Men skal sjekke skattemeldingen, så jeg unngår baksmell. Jeg var faktisk ikke klar over at Nordnet melder dette inn til Skatteetaten, så det var gode nyheter 😀 TS Anonymkode: a0ffb...36c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Skrevet 22. desember 2021 Hva er mest lønnsomt, regulere skatten etter gevinsten eller å betale baksmellen? Anonymkode: d37a3...2fd
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 Da fikk jeg solgt indeksfondene mine. Noen som vet omtrent hvor langt tid det tar før det blir registret som solgt? TS Anonymkode: a0ffb...36c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er mest lønnsomt, regulere skatten etter gevinsten eller å betale baksmellen? Anonymkode: d37a3...2fd Det totale skatten er den samme uansett. Anonymkode: a2905...4dd
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 TS her igjen. Jeg trykker på "Selg" på fondene mine i går, men når jeg går inn og sjekker nå har jeg fortsatt samme fond med de samme verdiene. Jeg ser heller ikke at det står "Solgt" eller f.eks. "Venter..." noe sted? Blir det trøbbel om jeg prøver å trykke på "Selg" igjen? Har det noe å si at jeg solgte i går før børsen åpnet? Anonymkode: a0ffb...36c
Pachka Sigaret Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her igjen. Jeg trykker på "Selg" på fondene mine i går, men når jeg går inn og sjekker nå har jeg fortsatt samme fond med de samme verdiene. Jeg ser heller ikke at det står "Solgt" eller f.eks. "Venter..." noe sted? Blir det trøbbel om jeg prøver å trykke på "Selg" igjen? Har det noe å si at jeg solgte i går før børsen åpnet? Anonymkode: a0ffb...36c Du må vente til børsene er åpen. Først så må salgsorderen registreres og så tar det typisk et par virkedager før den faktisk er gjennomført og så at kursen er kjent. Det er ikke noe feil, du har fremdeles de andelene frem til de faktisk er solgt. Hvis du går inn på "mine ordre" i appen kan du se at ordren venter - "received", da har du fremdeles anledning til å kansellere hvis du vil. Så skal ordren gå inn i "processing", da kan det typisk ta et par virkedager og så en tredje dag før NAV-kursen er kjent og beløpet faktisk er bokført. Det har med at de ved kjøp skal ha penger, så skal de handle aksjer og så vet du ikke kursen det faktisk ble solgt/kjøpt for (NAV-kursen) i fond før mange dager etter. Fond handler typisk i slutten av arbeidsdagen når det er kjent hvilken kurs en aksje ender opp med, og det er da de fastsetter NAV-kursen. Typisk forløp er at det tar to virkedager, hvor NAV-kursen fastsettes på virkedag to og så bokføres beløpet på dag tre. Hva er grunnen til at du selger forresten? Trenger du pengene nå? i 2022 blir skattesatsen for gevinst på aksjer/fond på 35,2%, men 31,68% i år. Er det derfor? Hvis du ønsker å bytte til en annen leverandør så kan du alltids bestille migrering av ASK-kontoen. Det er også nervøsitet i markedet på grunn av omikron-usikkerhet, det kan slå både negativt ut og positivt ut. Typisk i slutten av året og på grunn av at Biden ikke fikk gjennom sin store grønne omstilling så har det teknologi-fondet gått ned. Det kan bedre seg til neste år, men jeg kan ikke spå Endret 23. desember 2021 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 Pachka Sigaret skrev (3 timer siden): Du må vente til børsene er åpen. Først så må salgsorderen registreres og så tar det typisk et par virkedager før den faktisk er gjennomført og så at kursen er kjent. Det er ikke noe feil, du har fremdeles de andelene frem til de faktisk er solgt. Hvis du går inn på "mine ordre" i appen kan du se at ordren venter - "received", da har du fremdeles anledning til å kansellere hvis du vil. Så skal ordren gå inn i "processing", da kan det typisk ta et par virkedager og så en tredje dag før NAV-kursen er kjent og beløpet faktisk er bokført. Det har med at de ved kjøp skal ha penger, så skal de handle aksjer og så vet du ikke kursen det faktisk ble solgt/kjøpt for (NAV-kursen) i fond før mange dager etter. Fond handler typisk i slutten av arbeidsdagen når det er kjent hvilken kurs en aksje ender opp med, og det er da de fastsetter NAV-kursen. Typisk forløp er at det tar to virkedager, hvor NAV-kursen fastsettes på virkedag to og så bokføres beløpet på dag tre. Hva er grunnen til at du selger forresten? Trenger du pengene nå? i 2022 blir skattesatsen for gevinst på aksjer/fond på 35,2%, men 31,68% i år. Er det derfor? Hvis du ønsker å bytte til en annen leverandør så kan du alltids bestille migrering av ASK-kontoen. Det er også nervøsitet i markedet på grunn av omikron-usikkerhet, det kan slå både negativt ut og positivt ut. Typisk i slutten av året og på grunn av at Biden ikke fikk gjennom sin store grønne omstilling så har det teknologi-fondet gått ned. Det kan bedre seg til neste år, men jeg kan ikke spå Takk for svar! Ser nå at de står som "Under behandling", så da får jeg bare være tålmodig Selger fordi jeg må ha litt ekstra penger til jul, som igjen skyldes de skyhøye strømregningene. Men også litt andre forutsette utgifter på bil osv. Men håper å kunne investere igjen om noen måneder. Er det lurt å investere "mye" nå, eller er markedet såpass usikkert pga korona? TS Anonymkode: a0ffb...36c
Pachka Sigaret Skrevet 23. desember 2021 #16 Skrevet 23. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Ser nå at de står som "Under behandling", så da får jeg bare være tålmodig Selger fordi jeg må ha litt ekstra penger til jul, som igjen skyldes de skyhøye strømregningene. Men også litt andre forutsette utgifter på bil osv. Men håper å kunne investere igjen om noen måneder. Er det lurt å investere "mye" nå, eller er markedet såpass usikkert pga korona? TS Anonymkode: a0ffb...36c Vanskelig å si. Det er jo greit for din del, siden du ikke må skatte med mindre du tar ut mer enn du puttet inn. Jeg vil si at det er usikkert fremover og umulig for meg å forutsi hvordan det vil gå. Jeg kjenner noen som mener at teknologi har gått såpass opp at man burde vurdere å ta ut noe fortjeneste i påvente om at det kan komme nedgang uten at jeg har tenkt til det. Personlig så satser jeg i lengden og vil fortsette å tegne mer hver mnd frem til jeg har brukt for pengene, jeg har svært lang horisont på sparingen som også er det som er anbefalt om du putter pengene inn i aksjefond
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Ser nå at de står som "Under behandling", så da får jeg bare være tålmodig Selger fordi jeg må ha litt ekstra penger til jul, som igjen skyldes de skyhøye strømregningene. Men også litt andre forutsette utgifter på bil osv. Men håper å kunne investere igjen om noen måneder. Er det lurt å investere "mye" nå, eller er markedet såpass usikkert pga korona? TS Anonymkode: a0ffb...36c En sak du også må huske på, er at det er "karantenetid" på beløpet du får utbetalt, da Nordnet forskutterer fram til endelig oppgjør! Dette betyr at du kan reinvestere beløpet med en gang, men dersom du tar ut beløpet vil det påløpe renter for ca. 3 dager om jeg husker rett. Dato for når du er "safe" (oppgjørsdato) vil stå i sluttseddelen du vil få på transaksjonen. Anonymkode: 614fa...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå