Gå til innhold

”Er eldre verdt så mye mer enn unge” tiltakene rammer skjevt.

Kågebruker

Anbefalte innlegg

Warrior skrev (12 minutter siden):

Naturlig å dø av alderdom ja. Ikke korona. 

Nei det er ikke feil at alle er like mye verdt. For meg er i alle fall alle like mye verdt, og jeg er glad det finnes tiltak for å stoppe sykehusinnleggelser, alvorlig sykdom og død. Tiltak er kjipt for oss alle, men alternativet er så mye verre. Det betyr ikke at eldre er mer verdt enn unge og omvendt. 

Jo, det er faktisk helt naturlig å dø av sykdom.

At vi tilfeldigvis har klart å lage vaksiner forandrer ikke på det.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle mine innlegg her på koronaforumet har vært for nedstenging og tiltak i forhold til 2020.  Men herregud nok er jævlig nok.  Er drittlei eldre voksne folk som går rundt som livet er fantastisk mens barn og ungdommer IGJEN blir innestengt og får livet ødelagt.  De var innestengt når det ikke engang var så mye smitte blant de, og ble ofret i sommeren og høsten slik voksne kunne reise rundt og kaste munnbind.  Nå ser vi utfallet.  Barn og ungdommer er de som er smittet mest og fortsatt tok det mange måneder før de skulle vært beskyttet.  

Dritt i FHI og staten. puh. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike artikler er bare tull. Vi er ikke mye til samfunn om vi ikke er villig til å beskytte de svakeste.  Restriksjonene rammer heller ikke så skjevt som enkelte mener. Og nei, de eldre lever ikke livets glade dager, de er også berørt av restriksjoner, i tillegg lever de med en frykt vi yngre slipper. 

Jeg forstår det er kjipt å måtte ofte ungdomstiden og det sosiale en periode, Men det er for å redde liv. Og meg mister litt håpet for hele menneskeheten når så mange synes det er bedre å ofte menneskeliv mot at de som tåler denne pandemien best og har lite å frykte skal slippe restriksjoner. 

Det er sårbare barn også, dere vet det? Barn og unge med alvorlige sykdommer som kan dø. Hva er de verdt da? 

Nei fy for en mentalitet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (5 timer siden):

I mange tilfeller vil beslutninger ramme ulikt. Noen tjener mer på det enn andre, og noen taper mer på det enn andre. I helsevesenet, som på de fleste andre områder, har man begrenset med ressurser. Da må man prioritere, og da prioriteres barn fremfor eldre. Pasienter med kurerbare tilstander fremfor kronisk syke. Osv.

Slik at de som har astma, epilepsi, diabetes og diverse andre kroniske sykdommer skal komme bakerst i køen og ikke få behandling?

Ikke særlig hyggelig tanke og ganske så arrogant.

MIapernille skrev (4 timer siden):

Slike artikler er bare tull. Vi er ikke mye til samfunn om vi ikke er villig til å beskytte de svakeste.  Restriksjonene rammer heller ikke så skjevt som enkelte mener. Og nei, de eldre lever ikke livets glade dager, de er også berørt av restriksjoner, i tillegg lever de med en frykt vi yngre slipper. 

Jeg forstår det er kjipt å måtte ofte ungdomstiden og det sosiale en periode, Men det er for å redde liv. Og meg mister litt håpet for hele menneskeheten når så mange synes det er bedre å ofte menneskeliv mot at de som tåler denne pandemien best og har lite å frykte skal slippe restriksjoner. 

Det er sårbare barn også, dere vet det? Barn og unge med alvorlige sykdommer som kan dø. Hva er de verdt da? 

Så enig. Skulle ønske det gikk an å gi 1 000 likes på innlegget ditt.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIapernille skrev (13 minutter siden):

Du får gi en applaus for de svakeste barna da, som tar en for laget der. De barna som ble utsatt for vold i hjenneskoleperioden for eksempel. 

Dette er politikk. Norge har systematisk valgt å prioritere de eldste gjennom hele pandemien. Så kjørte man en kunstig og teit gjenåpningsfest i september, for å så stenge igjen.

De fleste livene vi reddet i fjor er forventet å dø i vinter. Ikke alle selvfølgelig, men stor andel av dem.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare døden det handler om? Handler det ikke om kapasiteten på sykehusene og å hjelpe folk som er syke? Er de gamle så lite verdt at de bare kan ligge i hjemmene sine og dø uten å få hjelp, bare de unge får ha sosialt liv. Jaja, sånn er det blitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskath skrev (9 minutter siden):

Er det bare døden det handler om? Handler det ikke om kapasiteten på sykehusene og å hjelpe folk som er syke? Er de gamle så lite verdt at de bare kan ligge i hjemmene sine og dø uten å få hjelp, bare de unge får ha sosialt liv. Jaja, sånn er det blitt. 

Nei, men byrden av tiltak endrer seg over tid. Det er totalbilde her. Man avler fremtidige problemer på mange områder.

Tiden er uansett snart inne for å slippe viruset løs. Og da må man kanskje kjøre på med strenge tiltak rettet mot eldre, så de smittes over tid, og ikke samtidig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 minutter siden):

Du får gi en applaus for de svakeste barna da, som tar en for laget der. De barna som ble utsatt for vold i hjenneskoleperioden for eksempel. 

Dette er politikk. Norge har systematisk valgt å prioritere de eldste gjennom hele pandemien. Så kjørte man en kunstig og teit gjenåpningsfest i september, for å så stenge igjen.

De fleste livene vi reddet i fjor er forventet å dø i vinter. Ikke alle selvfølgelig, men stor andel av dem.

Hvis foreldre ikke er i stand til å egne barn hjemme uten å yte vold, er de ikke skikket til å ha barn enten det er pandemi eller ikke. 
Jeg er heller ikke enig med deg at livene som ble reddet i fjor forventes å dø i vinter. 

Jeg synes for øvrig at barn i veldig stor grad blir skjermet. I min familie blir de ikke en gang satt i karantene selv om det er smitte i klassen. Det er jo barna som hele tiden har blitt skjermet mest mulig. Nå eksploderer smitten blant barn i barnehager og skoler, likevel er de fritatt fra karantene og skole og barnehager holdt åpent helt inn i jula.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example said:

Nei, men byrden av tiltak endrer seg over tid. Det er totalbilde her. Man avler fremtidige problemer på mange områder.

Tiden er uansett snart inne for å slippe viruset løs. Og da må man kanskje kjøre på med strenge tiltak rettet mot eldre, så de smittes over tid, og ikke samtidig. 

Jeg vet ikke hvor mange eldre du kjenner, men mange eldre jeg vet om har skjermet seg selv siden mars 2020. Og hvordan skal du hindre at det blir prioriteringsproblemer på sykehusene? Vi kan vel anta hva det vil føre til. Jeg vet eldre som ikke er redde for å dø, men for å dø av å ikke få puste uten å få hjelp hjemme alene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (21 timer siden):

Hva har de gjort egentlig? De har sikret seg de beste pensjonsordningene til seg selv og hele oljefondet, latt være å få barn så det er færre unge til å betale for dem, de hadde billige boliger selv, men ført en politikk som har gjort det grisedyrt for yngre.

Det heter å trekke opp stigen etter seg.

Hvem er egentlig "de eldre" som snakkes om her? De som er i den generasjonen som har kjøpt billig bolig og ordnet seg god pensjon er jo "boomers" og har definitivt produsert barn. Derav kallenavnet (baby)boomers. Flesteparten av disse er allerede pensjonerte og har ikke hjemmekontor. De sitter vel heller og klager på at sydenturene og svenskehandelen ryker. Eller bekymrer seg mest over høy alder og skrantende helse. Eventuelt begge deler.
Hvis folk tenker på generasjon X så har vi enda en god del år igjen før vi blir pensjonert og vi har ikke hatt gleden av billige boliger, og vil vel heller ikke kunne glede oss til særlig gullkantede pensjonsordninger. Det er heller ikke oss politikerne snakker om når de vil verne om de eldre. Det er boomers, som er godt opp i pensjonsalder og noen allerede på gamlehjem.

Greit å presisere hvilke folk man putter inn i det tøyelige begepet "eldre".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at de færreste generasjoner går gjennom livet uten å oppleve katastrofer som hungersnød, krig, naturkatastrofer eller pandemier. Noen opplever dette når de er eldre, andre når de er unge. Min bestemor var barn under andre verdenskrig, mine barn opplever en pandemi i ung alder. Barn og unge kan ikke alltid skjermes mot alt som er vanskelig. 

Jeg har sympati med barn og unge som har blitt rammet av tiltak, men samtidig tenker jeg at det å oppleve koronatiltak nok er hundre ganger bedre for ungdom enn å oppleve alternativet- at foreldregenerasjonen deres ofrer besteforeldregenerasjonen fordi de selv skal få litt mer frihet. Det handler om hvilket menneskesyn vi skal gi barn og ungdom, selv om det er en hard lærdom. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 timer siden):

Enig.

Hvem har vi reddet? Syke og gamle folk som bare vil være en byrde for velferdssystemet videre. Hvorfor har det vært så viktig å redde Edna på 95 som har en fot i grava uansett?

Hvem har vi ofret? De som kunne skapt verdier og bidratt til velferdsstaten...

Sett stort på det selvfølgelig. 

Så sies det også at man har gjort dette for å ikke overbelaste velsevesenet, men igjen, hvorfor bruke ressurser på å prøve å redde folk som mest sannsynlig kommer til å dø?

Vi setter jo grenser for medisinkostnadene til syke unge mennesker, så hvorfor ikke også bare si at ingen over 65 får intensivbehandling ved Covid fordi "det koster for mye". Kostnadene av å stenge ned samfunnet for å unngå å sprenge helsevesenet med disse gamlingene koster sinnsykt mye mer enn de skarve millionene det koster å holde liv i unge folk:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gWbEoB/behandlingens-toeffe-pris

Vi har allerede et system som lukker muligheten for et godt og/eller forlenget liv dersom det koster for mye. Hvorfor gjelder det bare unge mennesker og ikke eldre?

Så det de gamle har gjort og jobbet for gjennom et langt liv, er ikke verdt noe som helst?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Outlander said:

Alle mine innlegg her på koronaforumet har vært for nedstenging og tiltak i forhold til 2020.  Men herregud nok er jævlig nok.  Er drittlei eldre voksne folk som går rundt som livet er fantastisk mens barn og ungdommer IGJEN blir innestengt og får livet ødelagt.  De var innestengt når det ikke engang var så mye smitte blant de, og ble ofret i sommeren og høsten slik voksne kunne reise rundt og kaste munnbind.  Nå ser vi utfallet.  Barn og ungdommer er de som er smittet mest og fortsatt tok det mange måneder før de skulle vært beskyttet.  

Dritt i FHI og staten. puh. 

Så jo det, at pensjonistene jublet for vaksinen tidlig og øyeblikkelig satte seg på flyet til Granca for å leve livet, mens ungdommen var stuck uvaksinert og med begrensninger på alt av fritidsaktiviteter og uteliv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskath skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hvor mange eldre du kjenner, men mange eldre jeg vet om har skjermet seg selv siden mars 2020. Og hvordan skal du hindre at det blir prioriteringsproblemer på sykehusene? Vi kan vel anta hva det vil føre til. Jeg vet eldre som ikke er redde for å dø, men for å dø av å ikke få puste uten å få hjelp hjemme alene.

Du sier det egentlig selv. De har skjermet seg selv. Tiltakene rammer ikke hverdagen i særlig grad. De første månedene i 2020 var det nok en del som ble veldig isolert, men med mindre man bodde på sykehjem, så var det ingen som hibdret kontakt.

Det er arenaer som yngre mennesker frekventerer som rammes. Skoler, barnehager, universiteter, idrettslag, korps, utesteder og fritidsklubber. Disse har jo ved ulike tidspunkter blitt stengt ned. I mars 2020 var mange kommuner til og med idioter nok til å bruke helsesykepleiere i skolene til smittevernsarbeid. 

Det er forskjell på selvpåførte tiltak og statlige eller kommunale tiltak. Kanskje man må endre litt her, sånn at byrden blir annerledes. 

Det er for eksempel mye større grunner for å hindre 70-åringer å delta på samlinger med andre mennesker enn å nekte niåringer å trene innendørs.

MIapernille skrev (4 timer siden):

Hvis foreldre ikke er i stand til å egne barn hjemme uten å yte vold, er de ikke skikket til å ha barn enten det er pandemi eller ikke. 
Jeg er heller ikke enig med deg at livene som ble reddet i fjor forventes å dø i vinter. 

Jeg synes for øvrig at barn i veldig stor grad blir skjermet. I min familie blir de ikke en gang satt i karantene selv om det er smitte i klassen. Det er jo barna som hele tiden har blitt skjermet mest mulig. Nå eksploderer smitten blant barn i barnehager og skoler, likevel er de fritatt fra karantene og skole og barnehager holdt åpent helt inn i jula.  

Skjermingen av barna er kun unnlatelsessynd. Man kjører ikke tiltak på barna for å redde godt voksne, og kaller det å skjerme barna når man ikke drar til enda mer.

Og jo, mange av livene som ble reddet i fjor vil dø nå. Det er derfor vi er på vei inn i en periode med overdødlighet. Så reddet vi selvfølgelig andre også som vil leve lenger, og bra er det. Men til hvilken pris?

Marshmallow skrev (3 timer siden):

Nå er det slik at de færreste generasjoner går gjennom livet uten å oppleve katastrofer som hungersnød, krig, naturkatastrofer eller pandemier. Noen opplever dette når de er eldre, andre når de er unge. Min bestemor var barn under andre verdenskrig, mine barn opplever en pandemi i ung alder. Barn og unge kan ikke alltid skjermes mot alt som er vanskelig. 

Jeg har sympati med barn og unge som har blitt rammet av tiltak, men samtidig tenker jeg at det å oppleve koronatiltak nok er hundre ganger bedre for ungdom enn å oppleve alternativet- at foreldregenerasjonen deres ofrer besteforeldregenerasjonen fordi de selv skal få litt mer frihet. Det handler om hvilket menneskesyn vi skal gi barn og ungdom, selv om det er en hard lærdom. 

Menneskesynet her er nok at man er mest opptatt av seg selv. Det er det barna har lært av pandemien. De har lært at ingen satte spørsmålstegn ved å stenge skolene i to måneder. De har lært de harde realitetene i livet, at folk stort sett kjemper for sine egne interesser når det gjelder som mest.

Det de kunne lært noe av er at godt voksne hadde vært tydeligere på at barnas hverdag er viktig, selv i pandemi. 

Beklager, men det er inntrykket mange sitter igjen med. Ikke sikkert det var så lurt inn i eldrebølgen når de barna blir voksne, og skal overbevise om at det er en god idé at man skal bruke enda mer penger på de godt voksne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er eldre minst åtti pluss, egentlig enda mer. Den generasjonen som jobbet og slet og ga alt for jobben, familien og samfunnet. Som bare ga og ga og aldri forventet noe tilbake. Slett ikke de som sitter på flyet til cranca. Men de virkelige sliterne som taper når det gjelder eldreomsorgen på alle måter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg aldri kommer i den situasjonen men for meg ville det være et umulig valg. Da kom det an på relasjonen til dem, kjente jeg den på 95 så redda jeg vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (44 minutter siden):

Skjermingen av barna er kun unnlatelsessynd. Man kjører ikke tiltak på barna for å redde godt voksne, og kaller det å skjerme barna når man ikke drar til enda mer.

Og jo, mange av livene som ble reddet i fjor vil dø nå. Det er derfor vi er på vei inn i en periode med overdødlighet. Så reddet vi selvfølgelig andre også som vil leve lenger, og bra er det. Men til hvilken pris?

Å redde liv må alltid gå foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (11 minutter siden):

Håper jeg aldri kommer i den situasjonen men for meg ville det være et umulig valg. Da kom det an på relasjonen til dem, kjente jeg den på 95 så redda jeg vedkommende. 

Altså.. Jeg er glad i moren min. Hun er snart 80. Tro meg, men jeg hadde da virkelig foretrukket at man valgte (en hvilken som helst) 5-åring hvis det feks ble manko på respiratorer, fremfor et menneske som allerede har levd et langt liv. Det vet jeg at min mor også hadde ønsket. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Så det de gamle har gjort og jobbet for gjennom et langt liv, er ikke verdt noe som helst?

Er ikke det de unge skal jobbe og leve for gjennom livet verdt noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...