bluedot Skrevet 22. desember 2021 #21 Del Skrevet 22. desember 2021 (endret) Så forfatterene av innlegget mener at viruset skal slippes fritt. Ok. På dette tidspunktet tviler jeg på at det hadde vært en god ide. Men vi kommer nok dit snart. Det er ingen her som blir prioriterte fremfor andre slik jeg ser det. Skoler og barnehager har vært åpne til tross for stor smitte i lokalsamfunnene mens gamlehjem og sykehjem har vært stengte og isolerte. Ja barn og unge har vært beskyttet så langt som råd til å få leve vanlige liv etter min erfaring. Men i perioder og flere steder i landet har selvsagt også de unge fått kjenne på store begrensinger. De gamle har blitt prioritert til vaksinering fordi de generelt har et dårligere immunsystem. Vi har i alle aldersgrupper og samfunnssjikter fått erfare at også vårt land kan oppleve kriser. Ja det er kjipt, men det er en god lærdom å ha med seg videre i livet. Endret 22. desember 2021 av bluedot 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 22. desember 2021 #22 Del Skrevet 22. desember 2021 Thaila skrev (50 minutter siden): Dette er ikke helt sant. Boligpriser er idiotisk høye i forhold til hva de var på mine foreldres tid. De hadde kun 3 års utdanning og fikk seg fulltidsjobb etter det, lett. Ting er annerledes, men det er ikke sånn at vi får ting gratis! Mye er vanskeligere enn hva det var før også. Så var inntektene lavere også. Også mulighetene og ikke så gode ordninger. Ungdomsårene deres bestod heller ikke av party, party - de måtte ut å få seg jobb med en gang de var ute av skolen. Bortskjemte er dere idag 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 22. desember 2021 #23 Del Skrevet 22. desember 2021 Ingen vits å sette ulike grupper opp mot hverandre , dette er ikke en konkuranse om hvem som har det verst. De aller fleste i alle aldre har kjent på det vanskelige livet under pandemien og jeg har empati for alle aldergrupper der altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 22. desember 2021 #24 Del Skrevet 22. desember 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer om en saklig tone i debatten. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poppeloppen Skrevet 22. desember 2021 #25 Del Skrevet 22. desember 2021 Betasuppe skrev (7 timer siden): Det var ikke så dyrt som 1 mill engang. Mange fikk boliger hivd etter seg pga slike statlige byggeprosjekter. De høye rentene var en periode, ikke hele tiden. Kua som glemte at den har vært kalv. Nå er det ikke alle hus som koster 10 mill nå heller da. Og så har du glemt et viktig element: inflasjon. Lønnsveksten har vært høy (snittlønna i 1980 var 86320 kr ifølge ssb, mens den nå er på 550-600k) og inflasjonen gjør at ting koster mer nominelt. Og ja, boliger er dyrere i dag, men rentene er mikroskopiske i sammenligning. Og til siste kommentaren: det har ikke akkurat vært nedstengt permanent, og skoler og barnehager har stort sett vært prioritert å holde åpne. På universitetene har det vært undervisning, men i varierende grad digitalt. Synes absolutt synd på unge som ikke får dratt på russetreff landet rundt, men det er ikke verdens undergang altså, selv om man kanskje opplever det slik der og da. Tenker den ensomheten som mange eldre står i nå veldig mye verre enn at en ungdom må holde seg til færre venner om gangen. Mange eldre blir sittende uten kontakt med noen i et hele tatt. Her må svigermor feire jul alene fordi vi er satt i karantene/isolasjon. Vår jul blir nesten som vanlig med en familie på 5, dog uten besøk og farting hit og dit, men for min svigermor blir den veldig annerledes og ensom. Hvem har det verst da, tenker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22. desember 2021 #26 Del Skrevet 22. desember 2021 Ingen er verdt mer enn andre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 22. desember 2021 #27 Del Skrevet 22. desember 2021 Honey Dew skrev (1 time siden): Ingen er verdt mer enn andre. Jo, barn er mer verdt enn eldre. Et 5 år gammelt barn har hele livet foran seg, mens en skjør 95-åring har sannsynligvis veldig kort tid igjen. Det betyr at man benytter langt mer ressurser for å behandle/redde barn enn eldre. Det forstår absolutt alle på et intuitivt plan, og det tas også med i helseøkonomiske vurderinger i det norske helsevesenet (gjenstående kvalitetsjusterte leveår er en viktig faktor i alle beregninger). 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22. desember 2021 #28 Del Skrevet 22. desember 2021 tom1986 skrev (1 time siden): Jo, barn er mer verdt enn eldre. Et 5 år gammelt barn har hele livet foran seg, mens en skjør 95-åring har sannsynligvis veldig kort tid igjen. Det betyr at man benytter langt mer ressurser for å behandle/redde barn enn eldre. Det forstår absolutt alle på et intuitivt plan, og det tas også med i helseøkonomiske vurderinger i det norske helsevesenet (gjenstående kvalitetsjusterte leveår er en viktig faktor i alle beregninger). Svake grupper skal ikke settes opp mot hverandre. Tenk på hva alle de eldre har gjort for at vi har det så godt som vi har det. Det var de som bygget opp Norge etter krigen. Det er de som har slåss for rettighetene vi har her i landet. Barn er like viktige siden de er fremtiden, men ingen av disse aldersgruppene er viktigere enn de andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 22. desember 2021 #29 Del Skrevet 22. desember 2021 Poppeloppen skrev (4 timer siden): Nå er det ikke alle hus som koster 10 mill nå heller da. Og så har du glemt et viktig element: inflasjon. Lønnsveksten har vært høy (snittlønna i 1980 var 86320 kr ifølge ssb, mens den nå er på 550-600k) og inflasjonen gjør at ting koster mer nominelt. Og ja, boliger er dyrere i dag, men rentene er mikroskopiske i sammenligning. Og til siste kommentaren: det har ikke akkurat vært nedstengt permanent, og skoler og barnehager har stort sett vært prioritert å holde åpne. På universitetene har det vært undervisning, men i varierende grad digitalt. Synes absolutt synd på unge som ikke får dratt på russetreff landet rundt, men det er ikke verdens undergang altså, selv om man kanskje opplever det slik der og da. Tenker den ensomheten som mange eldre står i nå veldig mye verre enn at en ungdom må holde seg til færre venner om gangen. Mange eldre blir sittende uten kontakt med noen i et hele tatt. Her må svigermor feire jul alene fordi vi er satt i karantene/isolasjon. Vår jul blir nesten som vanlig med en familie på 5, dog uten besøk og farting hit og dit, men for min svigermor blir den veldig annerledes og ensom. Hvem har det verst da, tenker du? Jeg tror mange eldre heller ville vært sammen med familien enn å ha disse tiltakene. Det er ikke de eldre som bestemmer tiltakene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 22. desember 2021 #30 Del Skrevet 22. desember 2021 Kågebruker skrev (På 21.12.2021 den 17.36): https://www.dn.no/innlegg/korona/smittevern/utdannelse/innlegg-om-koronatiltakene-er-eldre-virkelig-sa-mye-mer-verdt-enn-unge/2-1-1132573 Ja dette burde Nakstad og Co snart ta inn over seg. Det er lett og takle nedstengning når man er godt voksen, solid øvre middelklasse og har en trygg jobb. Det er veldig få unge mennesker som er i den situasjonen. De er i en fase der de skal etablere seg. Ingen ønsker at folk skal dø. Men hva med livskvaliteten til de unge? Hva med livskvaliteten til alle? Momma skrev (På 21.12.2021 den 18.49): Er "verdifordelingen" virkelig så skjev? Det er trist at livskvaliteten til enkelte unge mennesker forringes, men de eldste og sykeste har jo heller aldri vært mer ensomme og isolerte enn hva tilfellet har vært de siste par årene. Helt enig. Har sett en forakt for eldre her inne som er direkte avskyelig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 22. desember 2021 #31 Del Skrevet 22. desember 2021 Jeg synes egentlig artikkelen er ganske tåpelig. For det første mener jeg at de eldre har blitt rammet like mye av tiltak som de yngre - og nå snakker jeg ikke om 40-åringer på hjemmekontor, men generasjonen over. For det andre mener jeg at denne «stakkars de unge»- holdningen nesten utelukkende kommer fra de som er 40+. Ingen ungdommer jeg kjenner sier sånt, de finner alternative måter å kommunisere og gjøre ting sammen på, som selvsagt ikke er det samme som vår ungdomstid, men de gjør det beste utav det. For det tredje: Det finnes så uendelig mange ulike kriser i verden, og denne forbaskede sutringen over koronatiltakene provoserer meg. Det er så privilegert europeisk overklasse-tankegang. Hva må vi? Bruke munnbind på bussen og drikke mindre alkohol? Det er ikke krig, flom, hungersnød, syklon, jordskjelv, obligatorisk militærtjeneste i tretti år eller svartedauden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 22. desember 2021 #32 Del Skrevet 22. desember 2021 https://www.aftenposten.no/norge/i/Oremk1/er-koronatiltakene-riktige-naa-faller-stoetten-i-befolkningen 25 % av unge mellom 16 og 24 støtter dagens tiltak. For de over 65 er det nærmere 65 % som støtter tiltakene. Jevnt over øker støtten til tiltakene med alderen hele veien. Det er ganske påfallende. Når den brede støtten forsvinner, forsvinner også viljen og effekten. Klart strengere tiltak må til for å få den samme effekten som mildere tiltak fikk tidligere. Da må man kanskje tenke annerledes. Kjøre på med strenge tiltak blant de eldste mens viruset brenner seg gjennom den yngre delen av befolkningen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 22. desember 2021 #33 Del Skrevet 22. desember 2021 tom1986 skrev (2 timer siden): Jo, barn er mer verdt enn eldre. Et 5 år gammelt barn har hele livet foran seg, mens en skjør 95-åring har sannsynligvis veldig kort tid igjen. Det betyr at man benytter langt mer ressurser for å behandle/redde barn enn eldre. Det forstår absolutt alle på et intuitivt plan, og det tas også med i helseøkonomiske vurderinger i det norske helsevesenet (gjenstående kvalitetsjusterte leveår er en viktig faktor i alle beregninger). 100% enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 22. desember 2021 #34 Del Skrevet 22. desember 2021 Mwanafunzi skrev (Akkurat nå): Jeg synes egentlig artikkelen er ganske tåpelig. For det første mener jeg at de eldre har blitt rammet like mye av tiltak som de yngre - og nå snakker jeg ikke om 40-åringer på hjemmekontor, men generasjonen over. For det andre mener jeg at denne «stakkars de unge»- holdningen nesten utelukkende kommer fra de som er 40+. Ingen ungdommer jeg kjenner sier sånt, de finner alternative måter å kommunisere og gjøre ting sammen på, som selvsagt ikke er det samme som vår ungdomstid, men de gjør det beste utav det. For det tredje: Det finnes så uendelig mange ulike kriser i verden, og denne forbaskede sutringen over koronatiltakene provoserer meg. Det er så privilegert europeisk overklasse-tankegang. Hva må vi? Bruke munnbind på bussen og drikke mindre alkohol? Det er ikke krig, flom, hungersnød, syklon, jordskjelv, obligatorisk militærtjeneste i tretti år eller svartedauden. Anekdotisk bevis: En av mine klasser fikk i oppgave å skrive om hva de håpet på for det nye året. Korona var ikke nevnt i forkant, men omtrent samtlige skrev om at de håpet på å bli kvitt koronaen og restriksjonene som kom med korona. Mye tilknyttet både skole, men særlig fritidsaktiviteter som har lidd av korona. Det er ingen tvil om at den yngre generasjonen har lidd av restriksjonene som har vært. De taper også mye mer, for de mister verdifull tid og erfaring i en utviklingsfase. Kjør på med grønt nivå og fritidsaktiviteter for barn og unge som normalt. La heller de eldre få restriksjoner. For eksempel at eldre over 65 ikke får delta på samlinger med flere enn to ekstra mennesker. Det ville vært mye mer proporsjonalt enn å hindre skolegangen til en tiåring slik at han blir smittet av korona i april istedenfor januar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 22. desember 2021 #35 Del Skrevet 22. desember 2021 (endret) Nei eldre er ikke mer verdt enn unge og unge er ikke mer verdt enn eldre. Alt liv er like mye verdt. Når en smittsom sykdom rammer sånn at liv går tapt og mange blir syke og innlagt på sykehus samtidig så må det tiltak til. Selv om det er kjipt for oss alle. Tiltakene og pandemien rammer oss alle, derfor er det viktig å gjøre det beste ut av det. Dette er ingen konkurranse om hvem som har det verst under pandemien og tiltakene. Endret 22. desember 2021 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 22. desember 2021 #36 Del Skrevet 22. desember 2021 Honey Dew skrev (7 timer siden): Svake grupper skal ikke settes opp mot hverandre. Tenk på hva alle de eldre har gjort for at vi har det så godt som vi har det. Det var de som bygget opp Norge etter krigen. Det er de som har slåss for rettighetene vi har her i landet. Barn er like viktige siden de er fremtiden, men ingen av disse aldersgruppene er viktigere enn de andre. I mange tilfeller vil beslutninger ramme ulikt. Noen tjener mer på det enn andre, og noen taper mer på det enn andre. I helsevesenet, som på de fleste andre områder, har man begrenset med ressurser. Da må man prioritere, og da prioriteres barn fremfor eldre. Pasienter med kurerbare tilstander fremfor kronisk syke. Osv. Warrior skrev (6 timer siden): Nei eldre er ikke mer verdt enn unge og unge er ikke mer verdt enn eldre. Alt liv er like mye verdt. Feil. Det er langt verre om barn dør enn om svært gamle mennesker dør. Det er helt normalt og naturlig at eldre mennesker dør. Det er ikke normalt og naturlig at barn dør. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 22. desember 2021 #37 Del Skrevet 22. desember 2021 Mwanafunzi skrev (19 minutter siden): Jeg synes egentlig artikkelen er ganske tåpelig. For det første mener jeg at de eldre har blitt rammet like mye av tiltak som de yngre - og nå snakker jeg ikke om 40-åringer på hjemmekontor, men generasjonen over. For det andre mener jeg at denne «stakkars de unge»- holdningen nesten utelukkende kommer fra de som er 40+. Ingen ungdommer jeg kjenner sier sånt, de finner alternative måter å kommunisere og gjøre ting sammen på, som selvsagt ikke er det samme som vår ungdomstid, men de gjør det beste utav det. For det tredje: Det finnes så uendelig mange ulike kriser i verden, og denne forbaskede sutringen over koronatiltakene provoserer meg. Det er så privilegert europeisk overklasse-tankegang. Hva må vi? Bruke munnbind på bussen og drikke mindre alkohol? Det er ikke krig, flom, hungersnød, syklon, jordskjelv, obligatorisk militærtjeneste i tretti år eller svartedauden. VI skal bare holde kjeft og se fornøyde ut her til lands altså, fordi andre har det jævlig i andre land? Jeg kan personlig ikke fjerne tvungen militærtjeneste i Eritrea, men jeg skulle kunne ha muligheten til å påvirke ting i mitt liv. Den gang ei, etter mars 2020. Nå skal jeg utlevere meg selv: jeg har hatt en dårlig oppvekst der jeg i tenårene i tillegg ble venneløs. Jeg følte meg utilpass i denne verdenen, og World of Warcraft ble mitt sted. Det oppstod en sterk uavhengighet. En sosial ungdomstid fantes ikke for meg. Et hjem med varme, glede og oppmuntring fantes heller ikke. Spol fremover noen år: jeg begynte på studier som 28-åring, og flyttet inn på kollektiv. Jeg måtte lære meg å være sosial. Jeg deltok på festene, jeg som knapt hadde vært på noen. Jeg hadde aldri hørt sangene, aldri deltatt på drikkelekene. Overgangen var vanskelig, men jeg hadde det SÅ GØY. Jeg følte meg levende og verdsatt, folk snakket med meg. Jeg betydde noe. Jeg fikk... venner. Jeg ville ha mer - dra på festivaler, dra på samlinger, dra på konserter. Som vi vet kom de første tiltakene, og satte en stopper for det. Jeg fikk noen måneder der jeg faktisk følte at jeg levde, ikke bare eksisterte, før mars 2020. Undervisningen ble digital, folk flyttet hjem. Festene opphørte, for hvem ville få bot på 10 000 kroner? Jeg har forsøkt å dra steder, oppleve noe nytt. Men det er nytteløst å planlegge, for alt bli avlyst en måned eller uke før det skal skje. Beskytte eldre og sårbare (jeg er ikke eldre eller sårbar) + Vaksinere eldre først, deretter de yngste (jeg er var i siste gruppe) + Ha en normal hverdag for barn, holde skolene åpne (jeg er ikke barn) + = jeg er ikke viktig Jeg hadde aldri gjort noe ut av livet mitt eller meg selv, og fyller ganske mange punkter på unnvikende personlighetsforstyrrelse. En årelang mangel på venner og andre faktorer, som mangel på hjelp fra NAV, har gjort at jeg føler meg ubetydelig. Den følelsen forsvant litt da jeg ble student, men nå er den tilbake. ALLE andre er viktigere, og jeg som er delvis ung hadde en mulighet til å være fri og frank - jeg klarte bare ikke å gripe den. Og nå, når jeg faktisk har prøvd, går det ikke. Igjen føler jeg bare at jeg eksisterer. Et sosialt liv med hæla-i-taket-festing og turer til Europa kan jeg bare drite i, for vi må passe på våre gamle. Jeg har begynt å spille WoW igjen, og ser ingen ende på elendigheten. Håper jeg dør snart, for livet jeg vil leve er uoppnåelig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 22. desember 2021 #38 Del Skrevet 22. desember 2021 Example skrev (6 timer siden): Anekdotisk bevis: En av mine klasser fikk i oppgave å skrive om hva de håpet på for det nye året. Korona var ikke nevnt i forkant, men omtrent samtlige skrev om at de håpet på å bli kvitt koronaen og restriksjonene som kom med korona. Mye tilknyttet både skole, men særlig fritidsaktiviteter som har lidd av korona. Det er ingen tvil om at den yngre generasjonen har lidd av restriksjonene som har vært. De taper også mye mer, for de mister verdifull tid og erfaring i en utviklingsfase. Kjør på med grønt nivå og fritidsaktiviteter for barn og unge som normalt. La heller de eldre få restriksjoner. For eksempel at eldre over 65 ikke får delta på samlinger med flere enn to ekstra mennesker. Det ville vært mye mer proporsjonalt enn å hindre skolegangen til en tiåring slik at han blir smittet av korona i april istedenfor januar. 👏👏👏 Ikke forstår jeg at folk er så redde for døden. Det er faktisk helt naturlig for mennesket å dø når det har oppnådd en viss alder. Fuck, det er uansett årsak naturlig for folk å dø. Selv krig er naturlig. Det å kjempe for livet, territorier, reproduksjon, mat og rent drikkevann er en naturlig del av alt levende. Hvorfor forhindrer vi det egentlig? Til hvilken pris? Kågebruker skrev (På 21.12.2021 den 17.36): https://www.dn.no/innlegg/korona/smittevern/utdannelse/innlegg-om-koronatiltakene-er-eldre-virkelig-sa-mye-mer-verdt-enn-unge/2-1-1132573 Ja dette burde Nakstad og Co snart ta inn over seg. Det er lett og takle nedstengning når man er godt voksen, solid øvre middelklasse og har en trygg jobb. Det er veldig få unge mennesker som er i den situasjonen. De er i en fase der de skal etablere seg. Ingen ønsker at folk skal dø. Men hva med livskvaliteten til de unge? Enig. Hvem har vi reddet? Syke og gamle folk som bare vil være en byrde for velferdssystemet videre. Hvorfor har det vært så viktig å redde Edna på 95 som har en fot i grava uansett? Hvem har vi ofret? De som kunne skapt verdier og bidratt til velferdsstaten... Sett stort på det selvfølgelig. Så sies det også at man har gjort dette for å ikke overbelaste velsevesenet, men igjen, hvorfor bruke ressurser på å prøve å redde folk som mest sannsynlig kommer til å dø? Vi setter jo grenser for medisinkostnadene til syke unge mennesker, så hvorfor ikke også bare si at ingen over 65 får intensivbehandling ved Covid fordi "det koster for mye". Kostnadene av å stenge ned samfunnet for å unngå å sprenge helsevesenet med disse gamlingene koster sinnsykt mye mer enn de skarve millionene det koster å holde liv i unge folk: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gWbEoB/behandlingens-toeffe-pris Vi har allerede et system som lukker muligheten for et godt og/eller forlenget liv dersom det koster for mye. Hvorfor gjelder det bare unge mennesker og ikke eldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 22. desember 2021 #39 Del Skrevet 22. desember 2021 (endret) tom1986 skrev (25 minutter siden): Feil. Det er langt verre om barn dør enn om svært gamle mennesker dør. Det er helt normalt og naturlig at eldre mennesker dør. Det er ikke normalt og naturlig at barn dør. Naturlig å dø av alderdom ja. Ikke korona. Nei det er ikke feil at alle er like mye verdt. For meg er i alle fall alle like mye verdt, og jeg er glad det finnes tiltak for å stoppe sykehusinnleggelser, alvorlig sykdom og død. Tiltak er kjipt for oss alle, men alternativet er så mye verre. Det betyr ikke at eldre er mer verdt enn unge og omvendt. Endret 22. desember 2021 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 22. desember 2021 #40 Del Skrevet 22. desember 2021 Warrior skrev (3 minutter siden): Naturlig å dø av alderdom ja. Ikke korona. Nei det er ikke feil at alle er like mye verdt. For meg er i alle fall alle like mye verdt, og jeg er glad det finnes tiltak for å stoppe sykehusinnleggelser, alvorlig sykdom og død. Tiltak er kjipt for oss alle, men alternativet er så mye verre. Det betyr ikke at eldre er mer verdt enn unge og omvendt. Ja, mennesker er like verdifulle. Men jeg må jo si at det går mye mer innpå meg når jeg hører om et barn som dør av sykdom, enn en 88-åring dør av samme sykdom. Noe annet hadde vært rart, syns jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg