Gå til innhold

Lav eggreserve, mulig å bli gravid med egne egg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk forrige uke svar på blodprøver. Gynekolog sa at alt var «normalt,» men når jeg etterpå googlet, ser jet at min eggreserve er i nedre skala.

Fikk beskjed om at min eggreserve er på 5, men at det er normalt? Normalområdet er 0.1-39 fikk jeg oppgitt. Ser at det er jo veldig lavt, når høyeste er 39. Andre oppgir til og med, i diverse forum, at eggreserver måles helt opp til 60 eller mer… Da er jo mitt tall veldig lavt.

Så, jeg er 40 og har eggreserve på 5. Er det da realistisk at jeg kan bli gravid med egne egg? Vil det i så fall ta veldig lang tid, og trenge ivf?

Anonymkode: 8daaa...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke AMH på 5 (som jeg antar er det som ble målt?), er lavt ved 40 år. Eggreserven synker jo gjennom livet, og 5 ville vært lavt for en på 25. Men så lenge verdien ligger innen normalområdet, er det egg igjen. Å ha AMH opp mot 60, er som oftest også problematisk, det tyder på pco(s), og man kan ha uregelmessig, sjelden eller manglende eggløsning. Derfor regnes det som normalt opp til 39 selv om noen får høyere verdi.

Nå er jeg ingen ekspert, og har ingen fagtutdanning på området, men siden gynekologen din sa alt var normalt, regnes nok AMH som fin for en på 40. Når AMH er det fortsatt et egg som slippes hver syklus (eller to i noen få tilfeller hos noen), det skjer enten den er på 5 eller 30. Ved IVF kan eggreserve i nedre del av normalområdet føre til at en får ut få egg, og at det er mindre sjanse for å få tak i et godt egg som befruktes og blir et embryo som kan bli barn. 

Jeg har lav AMH for alderen selv, jeg tror din er normal for alderen. Jeg fikk beskjed om at siden eggreserven var lavere hos meg enn hos gjennomsnittskvinnen på 30 år, kunne vi ha dårlig tid, men det var ikke noe problem enda. Nå har jeg ikke målt siden jeg var i begynnelsen av 30-årene, men det var store sjanser for at jeg har AMH. under 0,1 ved 40 år. 

Anonymkode: 564bc...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AMH på 4 da jeg var 27 år og gynekologen sa det ikke var fullstendig krise, men at jeg ikke burde vente stort lenger med prøvingen. FSH var 6 målt på syklusdag 3. Jeg har fått to barn etter de målingene ble gjort, uten hjelp. Så det er fult mulig å bli gravid med AMH på 5. Men det er jo myye mer som spiller inn enn bare eggreserver. Fikk beskjed om at kobinasjonen lav AHM og høy FSH ikke var helt gunstig feks. 

Anonymkode: 3e8af...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 og har AMH på 19. Men FSH er 8. Det er ikke så verst, men skulle helst vært nærmere 6. Det er nok viktigere med en lav FSH enn høy AMH. EN AMH på 5 er ikke krise, på langt nær. Men alderen er den viktigste faktoren for eggkvalitet, og det sier ikke AMH noe om, men FSH (muligens i kombinasjon med LH). 

Anonymkode: ef758...472

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...