Gjest Gjest_vimseguri_* Skrevet 14. oktober 2005 #1 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg er så plaget av eksem rundt øynene. Dette er veldig ubehagelig og ikke særlig pent! Nå har jeg hørt om noe som kalles Tyrolersalve men aner ikke hvor jeg skal få tak i dette. Vet noen her om denne salven elelr andre ting jeg kunne prøve for å få bukt med eksemen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 14. oktober 2005 #2 Del Skrevet 14. oktober 2005 Eksem rundt øynene er problemtisk, fordi huden er så tynn der! Hydrokortisonsalve på resept tar som regel knekken på eksem, men den kan gjøre permanent skade på den tynne huden der. Jeg vil anbefale hydrokortison som du kjøper på apoteket uten resept - den er mild. Har også hatt hell med å legge potetmel på eksem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #3 Del Skrevet 14. oktober 2005 Takk for tipset om potetmel! det har jeg ikke prøvd enda og gudene skal vite at jeg har prøvd det meste.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. oktober 2005 #4 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hva slags eksem er det? Tørt og flassete, eller mer hovent, rødt og "vått"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 14. oktober 2005 #5 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hadde også eksem rundt øynene for noen år tilbake, prøvde det meste, og til slutt ga jeg bare pokker'n og smørte med resept-kortison. Eksemen har ikke kommet tilbake, men det er ikke en medtode jeg vil anbefale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #6 Del Skrevet 14. oktober 2005 Min eksem er rød og klør noe forferdelig. Jeg får av og til rundt munnen også og det er nesten enda verre. Jeg smører jo av og til med sånn reseptfri 1 % hydrokortison men etter en periode med smøring så blir huden innmari tørr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 14. oktober 2005 #7 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hydrokortison kan du få som krem også (hvis det er salve du bruker nå) den er litt "snillere" mot huden, etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #8 Del Skrevet 14. oktober 2005 Supert forslag det med hydrokortisonskrem istedet for salve. Jeg skal prøve det også men er det ingne her som har hørt om denne fantastiske tyrolersalven da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #9 Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan du gjøre noe for å angripe årsaken til eksemet? Sønnen min var veldig plaget av eksem i ansiktet, særlig rundt øynene. Vi oppdaget at det var hårvoksen han brukte som var årsaken - han byttet styling, og etter noen få dager var eksemet helt borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #10 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hmm, vet ikke helt om det er noe mer jeg kan gjøre som ikke allerede er gjort. Min eksem starta jo for 5 år siden, i godt voksen alder og først på hendene. Jeg har veldig mye nikkelallergi og har mange lysbehandlinger og sånt bak meg. hendene er ganske fine akkurat nå men jeg merker tydelig forverring i fuktig og varmt vær. Litt rart dette fordi de fleste med atopisk eksem får det verre når det blir kaldt og frost. Eksemen i ansiktet har kommet sigende de siste mnd. og det eneste jeg håper nå er at det skal bli vinter og frost sånn at den kanskje forsvinner da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #11 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg har dette problemet jeg også. Tror ikke det skyldes allergi, i tilfelle har jeg ingen andre allergiske utslag ellers på/i kroppen. Sminke bruker jeg sjelden, og kan heller ikke se noen tydelig sammenheng i bruk/ikke bruk. Husk at eksemet KAN skyldes feks sopp eller bakterieinfeksjon, så det lureste er vel å be legen ta en prøve. Hydrokortisonkremen funker ved å fjerne symptomene, men det virker som eksemet kommer tilbake:-/ Forresten, hvis du er allergisk; langvarig bruk av hydrokortison kan føre til utvikling av kontaktallergi. Selv om jeg ikke har snakket med lege selv, vil jeg anbefale deg å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 14. oktober 2005 #12 Del Skrevet 14. oktober 2005 Den vanligste grunnen til at eksemen blusser opp, er nå iallfall tørr hud. Derfor kan været ha litt å si. Det er viktig å bruke gode kremer og smøre inn huden ofte. Dersom man unngår at huden blir for tørr, utsetter man den verst kløen. Og da holder eksemen seg unna. Unngå parfyme i vaskemidler også, det beste er å bruke disse som er merket "sensitive" og "parfymefri". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 15. oktober 2005 #13 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) du bør ikke bruke kortison uten å ha hørt med lege... jeg bruker elocon på hendene, fikk eksem rundt munn/nese og brukte denne, det skulle jeg IKKE gjøre, sa hudlegen min, for det kunne bli verre. bra med en gang, men verre etterhvert. jeg hadde også eksem rundt øyelokkene, fikk mildison av hudlege, skal egentlig ikke brukes rundt øyne (ingen kortisonpreparater skal visst det), men være veldig forsiktig. sambos bror har også store plager med eksem rundt øyne, og bruker bare locobase repair fordi det er så tørt. det føles bedre ihvertfall. (jeg ville ihvertfall ikke eksperimentert med kortison midt i ansiktet... :blunke: ) Endret 15. oktober 2005 av Fruktfat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. E Skrevet 16. oktober 2005 #14 Del Skrevet 16. oktober 2005 Hei.. jeg har også mest "utbrudd" av eksem på fuktige årstider, da blir det helt jævlig på hendene. Jeg har også hatt litt eksem under øynene og jeg bruker hydrokortison 1% krem med en gang og det funker. Huden er jo tynn fra før under øynene, men hvis du bruker kortisonen i perioder og ikke hele tiden skal det gå greit. Tips til hendene er å legge de i olje eller smøre de inn med zink salve og ta på bomullshansker om natten. Kjøp også nattlysolje på apoteket! Oliven såpe hjelper også litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå