Gå til innhold

Forskyvet arb.tid og overtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nå fått timeliste, å det er noen vakter og tillegger jeg ikke får til å stemme. 

Hadde egentlig to dagvakter, men begge ble forskjøvet til nattevakter på kort varsel (ca7t). På timelisten har jeg fått 2t 50% overtid på hver vakt, kveldtillegg og "overtid forskjøvet vakt".

Jeg tenkte jeg skulle ha 100% overtid på alle timene utover de opprinnelige dagvaktene siden det var kort varsel? Eller inkluderer "overtid forskjøvet vakt" 100% overtidsbetaling?

Hvor skal jeg eventuelt henvende meg for å få svar? Jeg er kommunalt ansatt, og er ikke organisert. 

Anonymkode: 86fa5...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fast ansatt eller vikar? 

Anonymkode: 0eeb1...26f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du fast ansatt eller vikar? 

Anonymkode: 0eeb1...26f

Vikar. 

Skrevet

Det skal stå i personalhåndboken hvordan overtid blir regnet. Som regel får du 50% eller 100% overtid avhengig av hva som står der. Kort tid vil også variere

Anonymkode: c19d0...5dd

Skrevet

Hos oss skilles det ikke på kort og lang varsel. Forskjøvet vakt er 50% overtidsbetalt. 

Anonymkode: 23f2c...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor skal jeg eventuelt henvende meg for å få svar? Jeg er kommunalt ansatt, og er ikke organisert. 

Den beste å henvende deg til er HR. Eller nærmeste sjef aller først. Er lønningskontoret outsourcet, eller jobber de i samme firma? Da kan du høre med dem også.

Anonymkode: e18f2...1c8

Skrevet

Forskjøvet vakt er ikke overtid. 
Om du er ansatt i kommunen er dette fastsatt i hovedtariffavtalen.

som er 50% for den arbeidstiden som faller utenfor det du skulle jobbet. Vakt blir forskjøvet fra 08 - 16 til 10 -18 så får du forskjøvet for to timer fra klokken 16-18.

Du kan snakke med lederen din om du ikke er enig i det som står på dine timelister. 

Anonymkode: 05dcb...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei!

Har nå fått timeliste, å det er noen vakter og tillegger jeg ikke får til å stemme. 

Hadde egentlig to dagvakter, men begge ble forskjøvet til nattevakter på kort varsel (ca7t). På timelisten har jeg fått 2t 50% overtid på hver vakt, kveldtillegg og "overtid forskjøvet vakt".

Jeg tenkte jeg skulle ha 100% overtid på alle timene utover de opprinnelige dagvaktene siden det var kort varsel? Eller inkluderer "overtid forskjøvet vakt" 100% overtidsbetaling?

Du sier ikke noe om hvor stor stilling du har. Det påvirker, samt lokale variasjoner.

Først og fremst tenker jeg at du må skille mellom overtid og mertid. Arbeider du mer enn 100% så skal du ha betalt full overtid på timene som oversikter en alminnelig fulltid (sett at overtiden er avtalt med ledelsen på forhånd). Arbeider du derimot f.eks 80% og jobber 10% ekstra en måned, så er dette mertid og utbetaler alminnelig timesats (pluss evt tillegg for kveld, helg o.l).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...