Gå til innhold

Leie ut inkl strøm, nekte elbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier ut i dag, inkludert strøm da vi har vannbåren varme som tar seg av all oppvarming og varmtvann. Leieboerne vi har i dag bygger hus, og skal naturligvis flytte om ikke veldig lenge.

Når ny leietaker skal inn lurer jeg på om vi kan legge inn en klausul i leieavtalen at elbil ikke dekkes, og evt lading/ bruk av strøm ute avregnes med måler på uttaket? Eller vil dette gjøre kontrakten ugyldig?

Anonymkode: 0f9ad...532

Skrevet

Dere kan ha inkludert oppvarming og varmt vann. Resten må dekkes av leietager. Men da må dere ha egen strømmåler til utleiedelen 

Anonymkode: 9bd1c...25f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Leier ut i dag, inkludert strøm da vi har vannbåren varme som tar seg av all oppvarming og varmtvann. Leieboerne vi har i dag bygger hus, og skal naturligvis flytte om ikke veldig lenge.

Når ny leietaker skal inn lurer jeg på om vi kan legge inn en klausul i leieavtalen at elbil ikke dekkes, og evt lading/ bruk av strøm ute avregnes med måler på uttaket? Eller vil dette gjøre kontrakten ugyldig?

Det kan dere, men i disse tider ville jeg kanskje spandert på meg en strømmåler?

Anonymkode: e7524...307

• Liker 1
Skrevet

Du må montere egen måler før ny leietager flytter inn sånn at de får ordne med strømmen selv, det er helt uholdbart både for utleiere og leietagere når strømmen skal være inkludert og spesielt når utleier prøver å detaljstyre hva leietageren kan bruke strømmen til.

Det samme gjelder forresten for de som leier ut med internett inkludert, det er ikke bra verken for leietager eller utleier.

Anonymkode: edf10...c22

• Liker 7
Skrevet

Sett opp strømmåler og la leietaker styre resten. Veldig mye bedre løsning.

Anonymkode: fa863...eb0

• Liker 4
Skrevet

Det er håpløst å ikke ha egen måler på utleiedel. Dere kan ikke legge føringer på hvor mye strøm en leietaker kan bruke. I så fall må dere ha såpass høy leie at det faktisk dekker strømmen om noen skulle ha en elbil 

Anonymkode: 9f09e...429

• Liker 3
Skrevet

Nei, du kan ikke nekte det. Ville heller satt opp egen strømmåler

Anonymkode: db613...f95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere kan ha inkludert oppvarming og varmt vann. Resten må dekkes av leietager. Men da må dere ha egen strømmåler til utleiedelen 

Anonymkode: 9bd1c...25f

Det er ikke eget strøminntak til leilighet, men underfordeling fra hovedskapet så da kan ikke leietaker tegne eget abonnement. Tror kanskje det er egen måler i skapet deres, men det husker jeg ikke. Vet ikke om det er dumt at leiet må betale for forbruk, men ikke kan velge leverandør?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan dere, men i disse tider ville jeg kanskje spandert på meg en strømmåler?

Anonymkode: e7524...307

Med normalt forbruk er det ikke noe problem av vi dekker det. Men et ikke veldig lysten på å risikere å måtte dekke 2 elbiler i tillegg.

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke eget strøminntak til leilighet, men underfordeling fra hovedskapet så da kan ikke leietaker tegne eget abonnement. Tror kanskje det er egen måler i skapet deres, men det husker jeg ikke. Vet ikke om det er dumt at leiet må betale for forbruk, men ikke kan velge leverandør?

ts

Jeg leier et sted som har det slik - altså egen måler (av den eldre typen, satt på "innsiden" av AMS-måleren), men ikke abonnement. Jeg har tenkt over det en gang eller to i det siste, om huseier har en grei avtale, da regningene er noe høye, men pytt.

Bedre å ha egen måler og ingen restriksjoner, enn å ha en huseier som skal legge seg opp i hva jeg bruker strøm på!

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er håpløst å ikke ha egen måler på utleiedel. Dere kan ikke legge føringer på hvor mye strøm en leietaker kan bruke. I så fall må dere ha såpass høy leie at det faktisk dekker strømmen om noen skulle ha en elbil 

Anonymkode: 9f09e...429

Vi har til nå ikke lagt noen føringer på hva leietaker bruker av strøm, og det å dekke andres bilhold er vel i grunn ikke forventet som utleier uansett?

Men etter å ha tenkt meg om finnes det ikke noe eget utestikk til leiligheten, og lading av elbil utgår helt dersom nye leietakere må avregne strømmen.

Leietakerne vi har i dag benytter en av våre stikk til motorvarmer.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Det er jo bare å ta kontakt med en elektriker for å få ordnet med egen kurs og måler til utleiedelen, det er ikke holdbart at leietager ikke kan bestemme hvilken leverandør og strømavtale de vil ha.

Anonymkode: edf10...c22

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har til nå ikke lagt noen føringer på hva leietaker bruker av strøm, og det å dekke andres bilhold er vel i grunn ikke forventet som utleier uansett?

Tittelen på tråden handler om å nekte leietaker å bruke strøm på noe.

Og du mener det ikke er å legge føringer for hvordan leietaker skal bruke strømmen?

Snedig. Jeg hadde styrt unna deg som utleier, det er nå helt sikkert.

Skrevet

Det er uansett begrenset hvor mye strøm en elbil bruker, kryptomining derimot kan bli veldig dyrt:

Du bør uansett få egen strømmåler til utleiedelen så slipper du hele problematikken og leier kan styre selv hvilken strømleverandør han vil bruke.

Anonymkode: 1a39e...0a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Du har ikke lov til å kreve at leietaker betaler for eget forbruk hvis de ikke har egen måler. Da må du enten installere eller leie ut inkludert strøm, men da får du heller ikke lov til å legge føringer for hva de kan bruke strøm på.

Anonymkode: a8d91...75e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har lagt opp egen kurs for lading av elbil bør du ha i kontrakten at det ikke er lov å lade elbil. For det er spesielle krav til sikringer og kontakt, elbil skal ikke lades med vanlig strømuttak.

Anonymkode: 4450c...864

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ser at jeg burde tatt meg tida til å Google, da fant jeg svaret jeg var ute etter. Altså at vi kan legge det inn som en klausul at lading av elbil ikke inngår, og at det evt må måles forbruk. https://www.ung.no/oss/VYCih99bbn2QGtErPTB3L2

Ser også at vi sannsynligvis ikke har kapasitet til lading slik det er lagt opp i dag, så da utgår lading av elbil i sin helhet.

Ts

Skrevet

Dersom utleiedelen ikke har godkjent elbil-lader eller 10A kurs med jordfeilbryter type B, kan dere helt fint nekte de å lade elbil. Uten overnevnte har de rett og slett ikke lov til det. 

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (2 timer siden):

Dersom utleiedelen ikke har godkjent elbil-lader eller 10A kurs med jordfeilbryter type B, kan dere helt fint nekte de å lade elbil. Uten overnevnte har de rett og slett ikke lov til det. 

Bare å ha unntaksklausul med denne begrunnelsen som Traktor skriver. Bryter de det er det kontraktsbrudd og grunnlag for saklig oppsigelse.

Anonymkode: 86e2a...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...