herzeleid Skrevet 22. desember 2021 #21 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce Gladnyhet: Kvinner tjener det samme som menn i samme stilling og vi har hatt likelønn i lang tid. Du har kanskje blitt lurt av siste tidens oppslag, men de bygger på at en sammenligner kvinner som jobber mindre med menn som jobber mer, i ulike yrker.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #22 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 18.18): Det er ikke alltid erfaring og utdanning som er viktigst, det finnes naturtalenter med stort pågangsmot, lettlærte, intelligente som tilfører bedrifter nytt friskt blod, nye geniale ideer og som setter det ut i livet, noe som øker bedriftens inntekter. Klapp på skulderen til alle dere. Krev llik lønn for likt arbeid! Hilsen selvstendig næringsdrivende kvinne, selvlært og kun 9 år på skolen: med Syvsifret beløp på konto💄💋😉👍 Anonymkode: 82c62...6ce Vedkommede er på ingen måte lettlært eller ett naturtalent. Tvert om misstenker jeg sterkt at han har adhd eller noe da han etter 4 år fremdeles sliter med å huske enkle rekkefølger og utstyr. Jeg bryr meg ikke lenger. Jeg leter etter ny jobb så får det heller stoppe helt opp for dem når jeg er borte Anonymkode: b4986...2b6
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #23 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 15.36): Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce Kvinner tjener jo ikke mindre enn menn i samme yrke. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #24 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (30 minutter siden): Kvinner tjener jo ikke mindre enn menn i samme yrke. I noen bransjer gjør de det, jo, men noe av årsaken ligger nok i at menn er tøffere i forhandlinger enn kvinner. Anonymkode: e4a8e...654 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #25 Skrevet 23. desember 2021 Tøffenbøffen skrev (På 22.12.2021 den 10.05): Jeg jobber i offentlig forvaltning og sitter i fagforeningen. I "min" etat er det fortsatt et lønnsgap her. Kvinner tjener mindre enn menn, selv med samme utdanning og ansiennitet. Etaten er for stor til at forskjellene kan forklares ut fra at et individ presterer bedre enn et annet. Lønnsgapet har vært "på blokka" i årevis, men min erfaring i lønnsforhandlinger mv. er at systemet i tariffavtalene ikke er godt nok til å få utjevnet forskjellene. På den annen side, så vil dette ordne seg selv. Unge kvinner er i flertall på nær sagt alle profesjonsstudier, det er vel for eksempel nesten 90 % på psykologi og 70 % på juss? NHH er et unntak her hvor kvinneandelen var 43 %. I nær fremtid vil veldig mange godt betalte jobber besettes av kvinner og lønnsforskjellene vil statistisk sett forsvinne. Slik er det hos oss også. Men det er nok fordi menn er flinkere til å be om høy lønn ved ansettelse og at de er flinkere til å bytte jobb om de er misfornøyd med lønna. Anonymkode: 8f204...85a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #26 Skrevet 23. desember 2021 On 12/21/2021 at 5:28 PM, Knirke said: Det kommer jo helt an på hvordan man leser statistikk. Totalt sett tjener kvinner mindre enn menn, ja, fordi kvinner utdanner seg til lavtlønnsyrker og de prioriterer familie fremfor jobb. Menn er jevnt over mer opptatt av karriere, penger og status, jobber mer overtid og blir ikke gravide. Det er fullt mulig å tjene like mye som en mann hvis man er kvinne, hvis man gidder. Men hvorfor skal det være et mål i seg selv? Om du tar SSB sine tall og gjør om til lønn per time jobbet så tjener kvinner mer enn menn ila et år. Det var en dokumentar på NRK om dette. Anonymkode: e41fd...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #27 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Yes, jeg gikk glipp av 3 lønnsforhandlinger pga graviditet samtidig som min mann gikk opp i lønn i samme periode. Så kan man dra klassisk kvinneguiden og si "du velger selv å få barn", men det gjorde mannen min også. Likevel er det jeg som kvinne som faller bakpå pga vårt felles valg fordi biologien krever at jeg bærer det fram. Forbundet vårt fremforhandlet et automatisk lønnstrinn til alle som er i permisjon lengre enn 6 mnd for å kompensere da lønnsforskjellen mellom kvinner og menn i finans er STOR. Da snakket vi ikke om yrker som er utelukkende tallbaserte eller salgsrettede. Dette virker mot sin hensikt, fordi lederne da lener seg på dette som en grunn til å ekskludere de fra lønnsoppgjøret. "Du får jo uansett et trinn når du kommer fra permisjon så da går potten til resten av teamet". Til tross for prestasjoner. Finans er ledende innen lønnsforskjeller mellom kjønn, uansett stilling. Da sier det seg selv at det ikke er fordi enkeltindivider har høyere sykefravær. Anonymkode: 10bbf...2b2 Tror forskjellen også er at mannen din kanskje hadde vært villig til å bytte jobb om han var underbetalt, mens du tydeligvis blir værende i jobben. Enkleste måte å gå opp i lønn er som regel å lete etter ny jobb og å eventuelt be eksisterende arbeidsgiver komme med bedre lønn om du skal bli værende. Anonymkode: 8f204...85a 1
Grandidosa83 Skrevet 23. desember 2021 #28 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 9.14): Fordi I mitt yrke så er lønnsforskjellene mellom menn og kvinner i samme stilling og samme alder ca 70 000 kr i 100% stilling. Jeg jobber ikke innenfor et yrke som gir ansenitet, vi må forhandle hvert år. Anonymkode: 10bbf...2b2 Dersom bildet hadde vært enkelt ville det florert av rettssaker omhandlende usaklig forskjellsbehandling. Det gjør det ikke. Som regel skyldes slike forskjeller alltid flere årsaker det faktum at noen er kvinner og andre er menn. Typisk antall timer arbeidet, bonusutbetalinger, forhandlingsevne, ulike arbeidsgivere betaler ulikt (klassisk offentlig vs privat), fravær, deltid mv. Men hvis du faktisk jobber i en bransje / yrke hvor den eneste faktoren som gjør seg gjeldende er kjønn; gå til sak. Du får nok helt sikkert med deg fagforeninger, kvinnesaksgrupper osv slik at du slipper den økonomiske risikoen selv. 1
Gjest Airman Skrevet 24. desember 2021 #30 Skrevet 24. desember 2021 Avskaff EØS-avtalen og få norske arbeidsplasser tilbake til nordmenn..
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #31 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 18.06): Knirke har noen viktige poeng. Men Man har noen hederlige unntak. På min arbplass har en mannlig kollega fagbrev tillegg og full ansiennitetstillegg for 12 år, enda han har hverken fagbrev eller hadde yrkeserfaring når han begynte. Han har altså like mye i lønn som meg som tok fagbrev og har jobbet der i 12 år. Forskjellen? Han fikk forhandle lønn og ikke jeg. Jeg prøvde når jeg startet, men fikk nei. Og da gadd ikke jeg mase mer. Tillitsvalgt tok det opp og de vedkjente feilen, men har har verken blitt fryst i lønn, eller jeg har fått hevet min lønn over hans lønn... Anonymkode: b4986...2b6 Hva mener du egentlig med dette? Alle kan forhandle om lønn før man takker ja til en jobb. Får man beskjed om at lønna er slik og slik, så kan man jo ganske enkelt si at man takker nei med mindre man får bedre betingelser. Er det offentlig sektor er det mer klare regler, men høres mer ut som om «problemet» er at han har fått for mye, ikke at du har fått for lite. Altså er det misunnelse som virker å være drivkraften. Anonymkode: 8ec88...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #32 Skrevet 25. desember 2021 Grandidosa83 skrev (På 23.12.2021 den 11.26): Dersom bildet hadde vært enkelt ville det florert av rettssaker omhandlende usaklig forskjellsbehandling. Det gjør det ikke. Som regel skyldes slike forskjeller alltid flere årsaker det faktum at noen er kvinner og andre er menn. Typisk antall timer arbeidet, bonusutbetalinger, forhandlingsevne, ulike arbeidsgivere betaler ulikt (klassisk offentlig vs privat), fravær, deltid mv. Men hvis du faktisk jobber i en bransje / yrke hvor den eneste faktoren som gjør seg gjeldende er kjønn; gå til sak. Du får nok helt sikkert med deg fagforeninger, kvinnesaksgrupper osv slik at du slipper den økonomiske risikoen selv. Du kan Google lønnsforskjeller innen finans siden det ikke virker som du har innsikt, dette har vært på dagsordenen og fokus hos Finansforbundet i mange mange år. Tallene jeg skrev og som du svarte på er basert på samme alder, samme stilling og uten bonus, i kundekontakt. Forskjellen skjer fordi finans ofte er basert på hvor god du er til å forhandle under løssoppgjør, hvor menn er tøffere, og fordi kvinner faller totalt utenfor når de skal ha barn. Før tok heller ikke menn innen finans noe av fødselspermisjonen heller, som understreket forskjellene. Problemet er så stort at finansforbundet har forhandlet fram et automatisk lønnstrinn for alle som tar betalt foreldrepermisjon i mer enn 6 mnd. Problemet her er fortsatt at da brukes det som et argument for å ikke gi lønnstrinn til kvinner fordi de likevel får et når de kommer tilbake og menn fortsatt forhandler i mellomtiden. Slik blir det store forskjeller. Les deg opp før du uttaler deg. Anonymkode: 10bbf...2b2
Grandidosa83 Skrevet 25. desember 2021 #33 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan Google lønnsforskjeller innen finans siden det ikke virker som du har innsikt, dette har vært på dagsordenen og fokus hos Finansforbundet i mange mange år. Tallene jeg skrev og som du svarte på er basert på samme alder, samme stilling og uten bonus, i kundekontakt. Forskjellen skjer fordi finans ofte er basert på hvor god du er til å forhandle under løssoppgjør, hvor menn er tøffere, og fordi kvinner faller totalt utenfor når de skal ha barn. Før tok heller ikke menn innen finans noe av fødselspermisjonen heller, som understreket forskjellene. Problemet er så stort at finansforbundet har forhandlet fram et automatisk lønnstrinn for alle som tar betalt foreldrepermisjon i mer enn 6 mnd. Problemet her er fortsatt at da brukes det som et argument for å ikke gi lønnstrinn til kvinner fordi de likevel får et når de kommer tilbake og menn fortsatt forhandler i mellomtiden. Slik blir det store forskjeller. Les deg opp før du uttaler deg. Anonymkode: 10bbf...2b2 Spørsmålet et ikke om det er forskjeller. Spørsmålet er om det er usaklige forskjeller. Foreligger sistnevnte regner jeg med og forventer at finansforbundet og andre hadde gått til sak omgående. Poenget er at i år etter år snakkes det om om bare kjønn er årsaken til lønnsforskjellene innen finans og mange andre områder,. Men rettssakene kommer ikke. Hvorfor er det slik mener du? Jeg forstår at fødsler er en hemsko på karriere og lønn. Selv trappet jeg ned nå når vi fikk barn, men ser også at dette kan skje ufrivillig som konsekvens. Men fra et arbeidsgiverperspektiv: hvorfor er det naturlig at noen som ikke er på jobb skal få helt lik lønn og muligheter som noen som faktisk er på jobb? Konen til bestevennen min jobber i DNB har nå vært hjemmværende i 3,5 år av de siste 5 årene (3 barn - betalt og ubetalt permisjon), og klager også over at hun nå tjener mindre enn kollegane som ikke var vekke.. altså; hvor er logikken at DNB skal belønne henne med mer enn 1 lønnstrinn per unge når hun i praksis har bidratt minimalt til bedriften i 5 år? Kollegaene har i mellomtiden bygget portefølje, fått mer erfaring og dekket inn hennes fravær. At biologien ikke kan jevnes ut 100% gjennom tiltak er bare et faktum vi må leve med. Kanskje man som kvinne kan trøste seg med at man lever i noen år ekstra?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #34 Skrevet 25. desember 2021 Grandidosa83 skrev (6 minutter siden): Spørsmålet et ikke om det er forskjeller. Spørsmålet er om det er usaklige forskjeller. Foreligger sistnevnte regner jeg med og forventer at finansforbundet og andre hadde gått til sak omgående. Poenget er at i år etter år snakkes det om om bare kjønn er årsaken til lønnsforskjellene innen finans og mange andre områder,. Men rettssakene kommer ikke. Hvorfor er det slik mener du? Jeg forstår at fødsler er en hemsko på karriere og lønn. Selv trappet jeg ned nå når vi fikk barn, men ser også at dette kan skje ufrivillig som konsekvens. Men fra et arbeidsgiverperspektiv: hvorfor er det naturlig at noen som ikke er på jobb skal få helt lik lønn og muligheter som noen som faktisk er på jobb? Konen til bestevennen min jobber i DNB har nå vært hjemmværende i 3,5 år av de siste 5 årene (3 barn - betalt og ubetalt permisjon), og klager også over at hun nå tjener mindre enn kollegane som ikke var vekke.. altså; hvor er logikken at DNB skal belønne henne med mer enn 1 lønnstrinn per unge når hun i praksis har bidratt minimalt til bedriften i 5 år? Kollegaene har i mellomtiden bygget portefølje, fått mer erfaring og dekket inn hennes fravær. At biologien ikke kan jevnes ut 100% gjennom tiltak er bare et faktum vi må leve med. Kanskje man som kvinne kan trøste seg med at man lever i noen år ekstra? Rettsakene kommer ikke fordi det er "akseptert". Som sagt, du kan Google det. Lønnspottene er også stort sett teambaserte som gjør at man ikke alltid har likt sammenligningsgrunnlag fordi de har en pott som skal fordeles jevnt på et team så man ikke kan sammenligne mellom teamene. Det kan altså handle mye om flaks. Det å snakke om lønnen sin er uglesett som der igjen gjør at kvinner ikke blir gjort oppmerksomme på forskjellende i like stor grad. Lønnspottene de siste årene har til og med blitt utgitt med beskjed om at kvinner skal forfordeles. Jeg er ikke uenig med deg ang det å være mange år borte fra jobb og evt lønnsvekst. Jeg ser absolutt begge sider. Samtidig så ser jeg også at det å være biologisk utelukket fra lik lønnsvekst fordi kvinne OG mann bestemmer seg for å få barn men kvinne må bære fram. Såklart, velger du da å gå hjemme i mange år så er det noe annet. Likevel har jeg sett mye urett i mine 8 år innen finans. Dessverre er det helt tilfeldig om man finner ut av det. Anonymkode: 10bbf...2b2
Brunello Skrevet 25. desember 2021 #35 Skrevet 25. desember 2021 Kvinner kan starte med å la menn være hjemme når barna er syke. Alt for mange kvinner tar alle sykt barn dagene, mens mennene slipper med å være hjemme når kvinnen har brukt sine, noe som ikke skjer så ofte utenom pandemi-tider. Bare dette tilsier at menn kan tjene 30-40 000 mer enn kvinner for samme jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå