AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Man skal få lønn for resultat, ikke innsats. Hvorfor skal næringslivet betale like mye for en fjomp som et geni, kun fordi de gjør like mye innsats? Forøvrig - hvis det var slik at kvinner fikk betalt mindre for samme jobb, hvorfor ansetter ikke næringslivet kun kvinner da? Det ville jo da vært lønnsomt... Anonymkode: 24872...3b3 5
Knirke Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Det kommer jo helt an på hvordan man leser statistikk. Totalt sett tjener kvinner mindre enn menn, ja, fordi kvinner utdanner seg til lavtlønnsyrker og de prioriterer familie fremfor jobb. Menn er jevnt over mer opptatt av karriere, penger og status, jobber mer overtid og blir ikke gravide. Det er fullt mulig å tjene like mye som en mann hvis man er kvinne, hvis man gidder. Men hvorfor skal det være et mål i seg selv? 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Knirke har noen viktige poeng. Men Man har noen hederlige unntak. På min arbplass har en mannlig kollega fagbrev tillegg og full ansiennitetstillegg for 12 år, enda han har hverken fagbrev eller hadde yrkeserfaring når han begynte. Han har altså like mye i lønn som meg som tok fagbrev og har jobbet der i 12 år. Forskjellen? Han fikk forhandle lønn og ikke jeg. Jeg prøvde når jeg startet, men fikk nei. Og da gadd ikke jeg mase mer. Tillitsvalgt tok det opp og de vedkjente feilen, men har har verken blitt fryst i lønn, eller jeg har fått hevet min lønn over hans lønn... Anonymkode: b4986...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce Hos oss tjener man basert på utdanning og erfaring, uavhengig av kjønn. Men det medfører likevel at flere menn tjener mer enn kvinnene, da kvinnene ofte ikke har like lang erfaring. Anonymkode: a44d1...c3c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskjellen? Han fikk forhandle lønn og ikke jeg. Jeg prøvde når jeg startet, men fikk nei. Og da gadd ikke jeg mase mer. Tillitsvalgt tok det opp og de vedkjente feilen, men har har verken blitt fryst i lønn, eller jeg har fått hevet min lønn over hans lønn... Du fikk ikke forhandle lønn fordi du var kvinne? Det er et klart lovbrudd og burde rapporteres til diskrmineringsnemnda. Du kan også gå veien om rettsak og erstatning. Anonymkode: bb1d4...93a 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Jeg mener dog man skal få igjen for å ha mye erfaring og for å ha tatt utdanning. Selv om man på papiret muligens gjør samme jobben, så er det en kvalitetsforskjell likevel etter min erfaring. Så jeg er ikke for lik lønn for likt arbeid, men jeg er klart for lik lønn uavhengig av kjønn. Anonymkode: a44d1...c3c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Knirke skrev (41 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvordan man leser statistikk. Totalt sett tjener kvinner mindre enn menn, ja, fordi kvinner utdanner seg til lavtlønnsyrker og de prioriterer familie fremfor jobb. Menn er jevnt over mer opptatt av karriere, penger og status, jobber mer overtid og blir ikke gravide. Det er fullt mulig å tjene like mye som en mann hvis man er kvinne, hvis man gidder. Men hvorfor skal det være et mål i seg selv? Nå snakker jeg om kvinner med samme utdanning, sammeyrke, samme innsats og like bra , til og med bedre resultater ofte, enn sine mannlige kolleger. Det tipper jeg du skjønte også. Anonymkode: 82c62...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos oss tjener man basert på utdanning og erfaring, uavhengig av kjønn. Men det medfører likevel at flere menn tjener mer enn kvinnene, da kvinnene ofte ikke har like lang erfaring. Anonymkode: a44d1...c3c Det er ikke alltid erfaring og utdanning som er viktigst, det finnes naturtalenter med stort pågangsmot, lettlærte, intelligente som tilfører bedrifter nytt friskt blod, nye geniale ideer og som setter det ut i livet, noe som øker bedriftens inntekter. Klapp på skulderen til alle dere. Krev llik lønn for likt arbeid! Hilsen selvstendig næringsdrivende kvinne, selvlært og kun 9 år på skolen: med Syvsifret beløp på konto💄💋😉👍 Anonymkode: 82c62...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lik lønn for lik innsats Anonymkode: 82c62...6ce Hvordan Måler De Innsats? Høres vanskelig ut i praksis, men nobelt prinsipp, sikkert ? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Anonymkode: 82c62...6ce Ja, virker slik ifølge SSB figur 3 https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/saktere-nedgang-i-lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn Men, mesteparten skyldes vel at de jobber mindre og er mer syke kjønnsforskjellene blir ekstra store av at kvinner foretrekker lavtlønte jobber, de har i snitt andre prioriteringer i livet. AnonymBruker skrev (2 timer siden): HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce Nei synes ikke det er greit å trekke frem kjønn på den måten, det er en forskjellsbehandling av deg. Hva med høyrehendte vs venstrehendte, hvorfor bryr du deg ikke om lønnsforskjellene mellom de gruppene, eller de millioner andre grupper du kan lage deg. Hvorfor skal ikke alle grupper av alt ha alt likt i et kommunistisk eventyrland. Det er diskriminerende av deg å fokusere på kjønns-uretten over andre uretter, det viser hvorfor kommunisme aldri vil funke, for mennesker er ikke feilfrie, inklusiv deg. Alltid meg meg, jeg er X så vi bør fokusere på X, det fører til at mindre grupper blir overkjørt, som er typisk kommunistiske utfall. Anonymkode: 117e2...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 Det er lik lønn for arbeid av lik verdi som er målet. Sånn er det ikke i dag. Anonymkode: 92fdb...c2d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lik lønn for arbeid av lik verdi som er målet. Sånn er det ikke i dag. Anonymkode: 92fdb...c2d Hvordan måler du "verdi" ? i kapitalismen er det hva kjøpere er villige til å betale for varen som er "verdien", men du virker ha andre ambisjoner ? Skal det være en sentral-kommisjon som skal vedta hva forskjellige arbeider er verdt? Og hva hvis kjøpere ikke er villige til å betale prisen du har vedtatt at varen skal være verdt, skal staten betale for arbeidet markedet ikke ønsker? Dette har vært prøvd før btw. Endte skikkelig ille. Anonymkode: 117e2...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce Nei. Ok. Hvem sier det er greit? Lønnstrinn, ansennitet og tariff skiller ikke på menn og kvinner. Anonymkode: 3546c...407 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 Knirke skrev (15 timer siden): Det kommer jo helt an på hvordan man leser statistikk. Totalt sett tjener kvinner mindre enn menn, ja, fordi kvinner utdanner seg til lavtlønnsyrker og de prioriterer familie fremfor jobb. Menn er jevnt over mer opptatt av karriere, penger og status, jobber mer overtid og blir ikke gravide. Det er fullt mulig å tjene like mye som en mann hvis man er kvinne, hvis man gidder. Men hvorfor skal det være et mål i seg selv? Fordi I mitt yrke så er lønnsforskjellene mellom menn og kvinner i samme stilling og samme alder ca 70 000 kr i 100% stilling. Jeg jobber ikke innenfor et yrke som gir ansenitet, vi må forhandle hvert år. Anonymkode: 10bbf...2b2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Hos oss tjener mennene mer enn kvinnene. Jobber på en statlig institusjon, i administrasjonen. Vi har alle omtrent like lang fartstid, og de fleste har master (bortsett fra den ene mannen, som kun har bachelor). Dette er til stor frustrasjon for oss. Vi opplever at sjefen er avvisende og negativ når vi vil snakke om lønn. Dette skal ikke snakkes om. Mennene er rett og slett flinkere til å forhandle, de er flinkere til å reklamere for seg selv, mens jeg og mine kvinnelige kollegaer synes dette blir kleint og kvier oss for å snakke med sjefen, og si hvorfor akkurat VI fortjener mer. Jeg skulle ønske lønn var mer sentralt styrt, gikk på ansiennitet og utdanning, og ansvar. Ikke hvem som er kompis med sjefen og er flink til å kreve mye... Anonymkode: 347a7...d31 1
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 Jeg jobber i offentlig forvaltning og sitter i fagforeningen. I "min" etat er det fortsatt et lønnsgap her. Kvinner tjener mindre enn menn, selv med samme utdanning og ansiennitet. Etaten er for stor til at forskjellene kan forklares ut fra at et individ presterer bedre enn et annet. Lønnsgapet har vært "på blokka" i årevis, men min erfaring i lønnsforhandlinger mv. er at systemet i tariffavtalene ikke er godt nok til å få utjevnet forskjellene. På den annen side, så vil dette ordne seg selv. Unge kvinner er i flertall på nær sagt alle profesjonsstudier, det er vel for eksempel nesten 90 % på psykologi og 70 % på juss? NHH er et unntak her hvor kvinneandelen var 43 %. I nær fremtid vil veldig mange godt betalte jobber besettes av kvinner og lønnsforskjellene vil statistisk sett forsvinne.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Man skal få lønn for resultat, ikke innsats. Hvorfor skal næringslivet betale like mye for en fjomp som et geni, kun fordi de gjør like mye innsats? Forøvrig - hvis det var slik at kvinner fikk betalt mindre for samme jobb, hvorfor ansetter ikke næringslivet kun kvinner da? Det ville jo da vært lønnsomt... Anonymkode: 24872...3b3 Nei der tar du feil. kvinner er mindre produktive, de krever mer tilrettelegging av arbeidsgiver, og de skal ha like mye utbetalt som en mann. kvinner i arbeidslivet koster norske bedrifter store summer. Anonymkode: 208d6...529
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 De har som regel et mye høyere sykefravær også. Anonymkode: 208d6...529
Druid Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Si meg en ting: 2021 er det fortsatt sånn at kvinner tjener mindre enn menn i samme yrke? Når det er så mange kvinner i toppjobber og vi hadde en kvinnelig statsminister (igjen) HVORFOR ER DETTE GREIT? Anonymkode: 82c62...6ce For det er statistiske tall som bygger på konsekvensen og selvforsterkende konsekvenser av det å få barn, og hvis det skal løses, må den økonomiske belastningen av barn fjernes fra sammenligningen. Det er barn som legger føring på valget av arbeidsområde, som farger risiko du tar, og følgelig avlønning. Det er barn som påvirker evnen til utvikling: 6 måneder + i fravær i den viktigste perioden for yrkesutvikling, påvirker lønnsutviklingen din. Selv trusselen om dette, påvirker det. Og det er resultatet av denne lønnsutviklingen som bestemmer hvem som tar på seg mest permisjon og frigjør mest tid til barnets omsorgsbehov. Dermed følger også at disse får mest helsebelastning av denne omsorgen. Skal vi løse dette, må kvinner få lønnskompensasjon for graviditet som kompenserer for tap av livslønnsutvikling, og den som er lavest betalt av foreldrene, få omsorgskompensasjon for tap av sin livslønnsutvikling. Jeg trenger kanskje ikke utdype at dette er MYE penger. Barn er dyrt. Før dette er på plass blir det ikke likelønn; det er dette som er den gjenværende lønnsforskjellen i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 Druid skrev (1 time siden): For det er statistiske tall som bygger på konsekvensen og selvforsterkende konsekvenser av det å få barn, og hvis det skal løses, må den økonomiske belastningen av barn fjernes fra sammenligningen. Det er barn som legger føring på valget av arbeidsområde, som farger risiko du tar, og følgelig avlønning. Det er barn som påvirker evnen til utvikling: 6 måneder + i fravær i den viktigste perioden for yrkesutvikling, påvirker lønnsutviklingen din. Selv trusselen om dette, påvirker det. Og det er resultatet av denne lønnsutviklingen som bestemmer hvem som tar på seg mest permisjon og frigjør mest tid til barnets omsorgsbehov. Dermed følger også at disse får mest helsebelastning av denne omsorgen. Skal vi løse dette, må kvinner få lønnskompensasjon for graviditet som kompenserer for tap av livslønnsutvikling, og den som er lavest betalt av foreldrene, få omsorgskompensasjon for tap av sin livslønnsutvikling. Jeg trenger kanskje ikke utdype at dette er MYE penger. Barn er dyrt. Før dette er på plass blir det ikke likelønn; det er dette som er den gjenværende lønnsforskjellen i Norge. Yes, jeg gikk glipp av 3 lønnsforhandlinger pga graviditet samtidig som min mann gikk opp i lønn i samme periode. Så kan man dra klassisk kvinneguiden og si "du velger selv å få barn", men det gjorde mannen min også. Likevel er det jeg som kvinne som faller bakpå pga vårt felles valg fordi biologien krever at jeg bærer det fram. Forbundet vårt fremforhandlet et automatisk lønnstrinn til alle som er i permisjon lengre enn 6 mnd for å kompensere da lønnsforskjellen mellom kvinner og menn i finans er STOR. Da snakket vi ikke om yrker som er utelukkende tallbaserte eller salgsrettede. Dette virker mot sin hensikt, fordi lederne da lener seg på dette som en grunn til å ekskludere de fra lønnsoppgjøret. "Du får jo uansett et trinn når du kommer fra permisjon så da går potten til resten av teamet". Til tross for prestasjoner. Finans er ledende innen lønnsforskjeller mellom kjønn, uansett stilling. Da sier det seg selv at det ikke er fordi enkeltindivider har høyere sykefravær. Anonymkode: 10bbf...2b2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå