Gå til innhold

sure og gretne unger på 10 og 12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei! ungene er så ofte sure og gretne. og jeg er møkk lei av å prøve å ha det hyggelig. I dag toppet det seg når jeg tenkte jeg skulle ta de med på cafe etter hjemmeskolen var ferdig og "feire" at det er juleferie. Det klarte vi ikke uten at det ble krangling dem i mellom og jeg sliten av at ikke noe kan gjøres hyggelig sammen. Er det vanlig at barna i den alderen er så "Kjipe"? svarer frekt/surt, blir dritt sure om ikke ting er som de vil, ikke noe forståelse for andre (virker det som) , søsken som snakker stygt til hverandre hele tiden osv.. ja lista er mye lenger. Har egentlig mest lyst å avlyse hele jula akkurat nå. 

Føler jeg feiler som forelder, men aner heller ikke hva jeg skal gjøre for å rette dette opp. 

noen gode råd til sliten mamma? 

Anonymkode: 3f2ba...bac

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta igjen med samme mynt! Drit i å gjøre noe som helst for begge ungene til de skjerper seg! 

Hadde lett gjort dette til de forstår konsekvensene av å ødelegge dagen for alle andre. 

Så hadde jeg tatt en seriøs snakk med en og en og forklart viktigheten av å oppføre seg noenlunde ok mot alle når de skjønner at det ikke er hyggelig at alle andre oppfører seg som de gjør. 

De er ikke 3 og 5 år lengre og tåler et speilbilde av seg selv. 

Anonymkode: 8a4c8...a6a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta igjen med samme mynt! Drit i å gjøre noe som helst for begge ungene til de skjerper seg! 

Ja det hørtes kjempelurt ut.
God rollemodell for konfliktløsing.

Anonymkode: 8a8bf...ac7

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det hørtes kjempelurt ut.
God rollemodell for konfliktløsing.

Hehe, ja. Elendig råd. 

Skrevet

Hvem ville på cafe - du eller ungene?

Anonymkode: a15ef...7cb

• Liker 7
Skrevet

Vil bare si at du ikke er alene, jeg har en 11-åring (jente) som virkelig forsurer livet mitt og resten av familiens,. Vet ikke min arme råd med henne lenger. Håper det er en fase….

Anonymkode: 7cba8...45b

• Liker 4
Skrevet

Har du lest Siblings witout rivalry?
Løser ikke alt, men gir en god pekepinn på om det er mer du kan gjøre...

Skrevet

Det høres kjent ut! Har to på straks 9 og 10 som har blitt to utakknemlige troll.. ingenting er bra nok lengre. Absolutt ikke sånn vi har oppdratt de.. 

Anonymkode: 41998...445

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg kort og godt ikke akseptert.

Anonymkode: f68d6...377

• Liker 2
Skrevet

Jeg har pleid å ta med meg en av gangen så blir det hyggeligere. Yngste er 12. Det er fortsatt stoooor forskjell når begge to er med og bare en etter mange år med søskenkrangling utenfor huset, men det er riktig trivelig med en av gangen. 

Anonymkode: 5f265...bca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så lei! ungene er så ofte sure og gretne. og jeg er møkk lei av å prøve å ha det hyggelig. I dag toppet det seg når jeg tenkte jeg skulle ta de med på cafe etter hjemmeskolen var ferdig og "feire" at det er juleferie. Det klarte vi ikke uten at det ble krangling dem i mellom og jeg sliten av at ikke noe kan gjøres hyggelig sammen. Er det vanlig at barna i den alderen er så "Kjipe"? svarer frekt/surt, blir dritt sure om ikke ting er som de vil, ikke noe forståelse for andre (virker det som) , søsken som snakker stygt til hverandre hele tiden osv.. ja lista er mye lenger. Har egentlig mest lyst å avlyse hele jula akkurat nå. 

Føler jeg feiler som forelder, men aner heller ikke hva jeg skal gjøre for å rette dette opp. 

noen gode råd til sliten mamma? 

Anonymkode: 3f2ba...bac

Oppdragelse oppdragelse oppdragelse... 

Anonymkode: eb4c7...c87

• Liker 1
Skrevet

Kanskje dere skulle planlagt sammen på forhånd hvordan dere ønsket å feire juleferien? Kanskje de ikke hadde lyst til å feire på den kafeen? Man får ikke mindre sure unger ved å være sur selv, og straffe dem og avlyse hele julen etc. som jeg ser folk foreslår. I stedet for å gå nedover i en vond sirkel, prøv å få en positiv GOD sirkel. Hva har ungene lyst til?

Anonymkode: 7aebb...f5c

• Liker 1
Skrevet

12 åringen er vek i verste hormonalderen PG vel alle søsken har ikke et godt forhold

Anonymkode: 3e925...b51

Skrevet
norw skrev (4 timer siden):

Hehe, ja. Elendig råd. 

Vel, jeg har brukt det noen ganger og det virker hver gang. Og det virker øyeblikkelig. 

Skrevet

I gamle dager løste mor dette med en runde med hårbørsten. Hvis ikke det hjalp, ble det en ny runde med beltet når far kom hjem.

Anonymkode: 0572d...894

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det er helt greit å si at "når dere er så sure og kranglete, har ikke jeg lyst til å være sammen med dere, derfor drar jeg heller på kafé alene". Det er ikke å "svare med samme mynt", men å vise ungene at når man bare er sur og grinete, blir andre lei. Voksne er mennesker, ikke roboter som bare sitter og smiler uansett hva ungene gjør. 

Skrevet

Jepp, kjenner meg igjen. Ei på 9, frekk og utidig. Hun hadde nektet en kamerat å gå på toalettet her inne, han bor riktignok bare fire-fem hundre meter unna, men det er da INGEN problem at han kunne låne toalettet her. ( hun sa nei fordi hun var sur på han) Da jeg fortalte at det syns jeg var dårlig gjort av deg, tenk om noen hadde sagt det til deg og du virkelig måtte tisse??? Hva så? Jeg kan bare holde meg.  

Så all sympati. Kjenner jeg gruer meg til julaften hos svigers, det blir bonusbesta/besten hennes. Jeg kommer til å sende hun rett på rommet om det kommer frekke og ufine kommentarer. 

Anonymkode: 5d5ac...3c6

Skrevet

Jeg hadde inndratt gode frem til de lærte å oppføre seg som folk. 

Anonymkode: 08c6d...749

• Liker 1
Skrevet

Det er et helvete for å si det mildt. Jeg gidder ikke gjøre noe for at det skal være hyggelig lenger. Og skal vi gjøre noe så blir det alene med en av ungene. Det er flaut å ta de med ut noe sted for de klarer ikke å oppføre seg ute heller. De klarer ikke annet enn å spy ut negativitet når de åpner kjeften. Ikke ett eneste positivt ord klarer de å få ut til hverandre!

Og skulle den ene være i greit humør og spørre den andre om noe i et normalt tonefall så blir den andre mistenksom og lurer på hvorfor faen man spør om sånt! 

Jeg blir så eitrandes forbanna at jeg vurderer å avlyse hele jula. Det går jo egentlig bare utover meg selv for det er jeg som blir sittende med to dritsure tryner helt til januar...

Men du er ikke alene, beklager at jeg ikke har noen tips.

Anonymkode: 8e29d...3e7

Skrevet

De roer seg i 20-årene. Hold ut!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...