Gå til innhold

Jeg er høygravid, samboer vil feire jul med uvaksinerte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han forstår ikke at jeg blir lei meg når han velger å utsette seg for en sånn type risiko så nært oppi fødsel, og jeg vet ikke hva jeg skal si for at han potensielt skal endre mening. Jeg skal være hjemme alene, og det er i utgangspunktet helt greit. Jeg syns bare det er kjipt at han muligens velger smitte, over det å være med på fødsel. Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? (De uvaksinerte er i hans familie og de skal hurtigteste seg samme dag som selskapet). 

Anonymkode: 0e54a...9e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstått det slik at selv om man er vaksinert så spres smitten like lett, bare at de uvaksinerte kan rammes hardere ved sykdom. De uvaksinerte utsetter meg seg selv enn samboeren din.

Anonymkode: a8887...241

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke være med «meg» i siste setning 😅 utsetter seg selv mer* skulle det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble både jeg, uvaksinert og samboer fullvaksinert smittet. Skilte en dag mellom oss og rammet han hardere. 

Anonymkode: cc94b...d75

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han forstår ikke at jeg blir lei meg når han velger å utsette seg for en sånn type risiko så nært oppi fødsel, og jeg vet ikke hva jeg skal si for at han potensielt skal endre mening. Jeg skal være hjemme alene, og det er i utgangspunktet helt greit. Jeg syns bare det er kjipt at han muligens velger smitte, over det å være med på fødsel. Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? (De uvaksinerte er i hans familie og de skal hurtigteste seg samme dag som selskapet). 

Du er nok litt på bærtur, man er/kan være smittebærer uansett, eneste vaksinen gjør er at man som vaksinert mest sannsynlig får et lettere sykdomsforløp. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye forskjell mellom smittsomhet blant vaksinerte og uvaksinerte, men noe er det. Vet ikke om jeg hadde tatt sjansen.

Anonymkode: e9024...529

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så jeg kan egentlig ta vaksinert/uvaksinert ut av regnestykket, og fortsatt være lei meg fordi han velger å ta den risikoen så nært oppi fødsel? Har lest så mye negativt om hurtigtester i det siste, så selv om tanken er god at de skal teste seg, så hjelper det ikke så mye på følelsen av å bli nedprioritert her jeg sitter med alle hormonene mine 🥴

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Tessa12 skrev (15 minutter siden):

Du er nok litt på bærtur, man er/kan være smittebærer uansett, eneste vaksinen gjør er at man som vaksinert mest sannsynlig får et lettere sykdomsforløp. 

Da bør man holde seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forstår det så gjør vaksinen deg litt mer beskyttet mot smitte enn de uvaksinerte.
Men først og fremst tror jeg den funker på å beskytte mot tøff sykdom og død. 

Jeg skjønner hva du tenker TS, men samtidig, når de også skal ta en hjemmetest osv, så føler jeg at det ikke er så stor forskjell på om de er vaksinert eller ikke. I så fall så burde mannen din og du unngå å møte noen som helst før fødsel for å være helt sikker. 

Anonymkode: 98221...446

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hm, så jeg kan egentlig ta vaksinert/uvaksinert ut av regnestykket, og fortsatt være lei meg fordi han velger å ta den risikoen så nært oppi fødsel? Har lest så mye negativt om hurtigtester i det siste, så selv om tanken er god at de skal teste seg, så hjelper det ikke så mye på følelsen av å bli nedprioritert her jeg sitter med alle hormonene mine 🥴

ts

Ja, jeg synes at du kan ta vaksinestatus ut av regnestykket. Jeg ser ikke poenget i å få vår tillatelse til å være lei deg, jeg tror det er mye mer konstruktivt at du tar en prat med han om å kutte ut så mange besøk som overhodet mulig denne jula. Jeg hadde også spurt han om hvordan han hadde opplevd det hvis han gikk glipp av fødselen fordi han ble smitta i et juleselskap.

Hvis han virkelig ikke synes det er noe problem så er det litt av en samboer du har, og i motsetning til korona så er ikke samboers personlighet noe som går over.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du og samboeren din er vaksinert, så ja, jeg syns du er litt på bærtur. De uvaksinerte er jo ikke til fare for andre enn seg selv og helsevesenet. 

Anonymkode: 548bf...4c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (7 timer siden):

Da bør man holde seg hjemme.

Det kan jeg være enig i, men poenget var at uvaksinert eller vaksinert, man bærer smitten uansett. 

Endret av Tessa12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Testet med hurtigtest I 4 dager etter barnet vårt var smittet i barnehagen. Det gikk faktisk 5 dager fra barnet vårt hadde positiv hurtigtest til vi hadde det. Uansett vaksinert eller ei så kan det være 14 dager til det bryter ut. Det kan være fra et dørhåndtak på helsestasjonen, når du er til kontroll. Eller om du tanker bilen. Det må ikke være fra en samling til jul. 

Har ei venninne som går med hansker og munnbind i butikken, som spriter inni og utenpå hanskene. Og som spriter posen og alle varene når hun kommer hjem. 

Skal sies at nå som det har brutt ut på en 1 åring og to voksne her så var 1 åringen sløv i et døgn. 1 åring med astma. Vi voksne har en vanlig forkjølelse, sel  med astma. 

Skal du være helt sikker til fødsel så må du isolere deg helt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her ble både jeg, uvaksinert og samboer fullvaksinert smittet. Skilte en dag mellom oss og rammet han hardere. 

Akkurat samme erfaring her. Uvaksinerte ble mildere rammet enn de vaksinerte.

Til info har vi alle tatt hurtigtester både dagen før symptom og dagen etter symptom og alle fikk negative tester. PCR. Avdekket derimot positivt. 

Anonymkode: cc04f...c3e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstått det slik at selv om man er vaksinert så spres smitten like lett, bare at de uvaksinerte kan rammes hardere ved sykdom. De uvaksinerte utsetter meg seg selv enn samboeren din.

Det er ikke helt riktig, man smitter mindre, men den effekten er blitt ganske liten for omikronvarianten og estimeres til å være et sted mellom 20 og 40% beskyttelse mot smitte.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat samme erfaring her. Uvaksinerte ble mildere rammet enn de vaksinerte.

Til info har vi alle tatt hurtigtester både dagen før symptom og dagen etter symptom og alle fikk negative tester. PCR. Avdekket derimot positivt. 

Anonymkode: cc04f...c3e

Det kan jo hende denne anekdoten er sann, men det finnes fortsatt en lang rekke studier som sier at dette ikke er representativt, vaksinerte blir mindre syke enn uvaksinerte, det er fakta og ingen anekdoter om egne opplevelser fungerer som argument mot det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de dere skal være sammen med ta en hurtigtest rett før dere møtes, er den negativ, så er den negativ, og alt er fint.

Uvaksinerte og vaksinerte smitter andre like mye. 

Anonymkode: 16f03...761

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...