AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Jeg leier ut kjelleren min til et kjærestepar de har leid hos meg nå de siste 3 mnd. De hadde gode referanser og begge er i arbeid. Nå de siste 2 mnd bruker de ekstremt mye strøm. Strømmen har jeg satt som inkludert i leia siden jeg har ikke installert egen måler i utleie leiligheten. min familie bruker ca 2500kwh per mnd vi er 4 stk. Men nå etter de flyttet inn har forbruket skutt opp til nærmere 7000 kwh Jeg spurte hvordan dette kunne være mulig og fikk svar at han "Minet kryptovalutta" og at det kanskje hadde et lite utfall på strømbruken. det er nå anslått at jeg vil få en strømregning på over 15000kr i januar og vi betalte 8000kr nå i desember!. denne leiligheten leier jeg kun ut for 6000kr i mnd. Jeg klarer ikke sette ord på hvor mye dette ødelegger økonomien vår. Hva kan jeg gjøre? kan jeg kreve at leietager kompanserer for den høye strømbruken? er det gyldig grunn til utkastelse? Anonymkode: 38964...021 13
Gjest BrittEkeberg Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 (endret) De må ut!! Har du mulighet til å sette inn egen måler? Til de neste som skal leie? Det koster litt, men da slipper du å sponse andres strømbruk. Regner med dere har kontrakt. Før 1. januar sier du dem opp. Det ville jeg gjort. Og legg et brev i tillegg med økt leie pga. dyr strøm. Man kan øke husleien hvert år. Det står i de fleste kontrakter at utleier kan gjøre. Endret 21. desember 2021 av BrittEkeberg
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Huffda!! Leie ut inkl. strøm er som å be om høye utgifter, dessverre 😕 Hva står det i kontrakten, er det noen begrensninger? Anonymkode: 4ffd8...27e 35
Honey Dew Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Hvis det ikke står i kontrakten, tror jeg ikke det går. Det beste er å aldri ha strømmen inkl. i husleien. 41
trøndermann38 Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Si han opp, si du har familie som trenger det. Ikke lei ut inkludert strøm. 33
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 BrittEkeberg skrev (6 timer siden): De må ut!! Har du mulighet til å sette inn egen måler? Til de neste som skal leie? Det koster litt, men da slipper du å sponse andres strømbruk. Regner med dere har kontrakt. Før 1. januar sier du dem opp. Det ville jeg gjort. På hvilket grunnlag ville du sagt dem opp? Høres ut som han har mer enn et skjermkort som miner, for å si det mildt. Det var et voldsomt forbruk, de tjener gode penger på å mine med gratis strøm. Kan du forsøke å prate med dem, enten få økt leia noe, eller redusert forbruket? Du har ikke rett på det, men det skader nok ikke å prøve. Si de ellers opp så fort kontrakten utløper, eller om du får en lovlig grunn til det, og installer strømmåler om du skal leie ut i fremtiden. Anonymkode: 4ffd8...27e 37
Rosa Dartle Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Har dere kontrakt med dato for når leieavtale opphører, eller er den tidsubestemt? Det er ikke lett å si opp leietaker, se grunnlag under. Letteste er nok å si opp basert på en av disse. Eventuelt gå for mislighold pga overforbruk ut ifra det han holder på med, men spørs om det ev. vil holde i retten. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Her tjener du absolutt ingen ting på å leie ut til 6000 kr. mnd., så si de opp så snart som mulig. Du kan bruke begrunnelsen at du/familie skal bruke boligen selv. Vær obs på at du da ikke kan leie ut igjen med en gang, men i og med at du uansett ikke tjener noe på dette leieforholdet så kommer du bedre ut av det totalt sett ved å la boligen stå tom et par måneder. Så installerer du egen strømmåler i utleieenheten, før du leier ut igjen. Anonymkode: 64e76...d65 45
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 21. desember 2021 Å mine kryptovaluta er å anse som næringsvirksomhet. Å drive næringsvirksomhet fra leieboligen er et klart brudd på avtale om leie av bopel. Kontrakten kan sies opp. Og du kan kreve erstatning for utgifter du er påført på grunn av leietakers næringsvirksomhet. Anonymkode: bcdf2...120 197 1
Gjest BrittEkeberg Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På hvilket grunnlag ville du sagt dem opp? Anonymkode: 4ffd8...27e Ts. kan ikke bruke dette som argument. Jeg hadde løyet og funnet på en unnskyldning for å få de ut. De har 1-3 mnd. på å finne seg et nytt sted. Ts. får sette inn en egen strømmåler, kaste ut nåværende leietager, eller øke leia betraktelig.
SmuleSMitt Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 Med så mye strømutgifter kontra det du har i leieinntekter så er jo dette drepen på økonomien din. Da må det forhåpentligvis kunne gå an å begrunne oppsigelsen med at du ikke har råd til å leie ut lenger grunnet de høye strømprisene. Du driver jo veldedighetsarbeid her... 10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): På hvilket grunnlag ville du sagt dem opp? Anonymkode: 4ffd8...27e Ved å si man skal bruke leiligheten selv og ikke leie ut igjen så får man sagt opp leietakere. Anonymkode: cda8a...18e 18
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg leier ut kjelleren min til et kjærestepar de har leid hos meg nå de siste 3 mnd. De hadde gode referanser og begge er i arbeid. Nå de siste 2 mnd bruker de ekstremt mye strøm. Strømmen har jeg satt som inkludert i leia siden jeg har ikke installert egen måler i utleie leiligheten. min familie bruker ca 2500kwh per mnd vi er 4 stk. Men nå etter de flyttet inn har forbruket skutt opp til nærmere 7000 kwh Jeg spurte hvordan dette kunne være mulig og fikk svar at han "Minet kryptovalutta" og at det kanskje hadde et lite utfall på strømbruken. det er nå anslått at jeg vil få en strømregning på over 15000kr i januar og vi betalte 8000kr nå i desember!. denne leiligheten leier jeg kun ut for 6000kr i mnd. Jeg klarer ikke sette ord på hvor mye dette ødelegger økonomien vår. Hva kan jeg gjøre? kan jeg kreve at leietager kompanserer for den høye strømbruken? er det gyldig grunn til utkastelse? Anonymkode: 38964...021 Man skal ha rimelig heftig miningutstyr for at det skal bli det forbruket der... og han tjener fett på det! Jeg vil anslå ~10 kroner per kWh eller deromkring, så det blir jo enorme summer i inntekt. Der må du sette foten ned. Ta en samtale først og om de ikke vil betale for forbruk så sier du opp på dagen. Dessverre blir det vanskelig å bare få kastet dem ut på flekken. Utrolig at folk kan gjøre slikt.... jeg hadde vært fristet til å bare true med å ta sikringen deres om de stiller seg på bakbeina, for det der er ikke "normalt" og man får neppe medhold for å lure til seg gratis strøm for å drive med kryptovaluta. Anonymkode: 469d4...7da 22
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Å mine kryptovaluta er å anse som næringsvirksomhet. Å drive næringsvirksomhet fra leieboligen er et klart brudd på avtale om leie av bopel. Kontrakten kan sies opp. Og du kan kreve erstatning for utgifter du er påført på grunn av leietakers næringsvirksomhet. Anonymkode: bcdf2...120 Det burde i hvert fall være sånn, men har du kilder for påstanden din? Anonymkode: 951ad...918 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 13 minutter siden, BrittEkeberg said: Jeg hadde løyet og funnet på en unnskyldning for å få de ut. De har 1-3 mnd. på å finne seg et nytt sted. Ts. får sette inn en egen strømmåler, kaste ut nåværende leietager, eller øke leia betraktelig. Det er ikke tillatt å oppfordre til ulovligheter her inne. Det er også regulert hvordan leie kan økes. Anonymkode: 4ffd8...27e 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 Jeg ville sagt at å «mine» er en forretningsaktivitet og at leiligheten er kun leid ut for boligformål, så den slags aktiviteter kan ikke bedrives der. Anonymkode: ba8ff...567 48
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Rosa Dartle skrev (22 minutter siden): Har dere kontrakt med dato for når leieavtale opphører, eller er den tidsubestemt? Det er ikke lett å si opp leietaker, se grunnlag under. Letteste er nok å si opp basert på en av disse. Eventuelt gå for mislighold pga overforbruk ut ifra det han holder på med, men spørs om det ev. vil holde i retten. Det punktet "det foreligger annen saklig grunn" - kan TS da bruke grunnen at "jeg har ikke råd til å leie ut pga strømprisene"? Anonymkode: 41a1b...2d2 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Jeg hadde vært veldig glad om de hadde vært mine leietakere, og les hvorfor her. Anonymkode: 83aab...db6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å mine kryptovaluta er å anse som næringsvirksomhet. Å drive næringsvirksomhet fra leieboligen er et klart brudd på avtale om leie av bopel. Kontrakten kan sies opp. Og du kan kreve erstatning for utgifter du er påført på grunn av leietakers næringsvirksomhet. Anonymkode: bcdf2...120 Ikke nødvendigvis, men her grenser det kanskje mot det. Juridisk sett er det et problem for TS og i alle fall i praksis. Det å faktisk få kastet ut noen er ikke lett. I praksis stjeler han jo fra TS og han tjener mer enn TS taper. Han kunne betalt for alt merforbruk og likevel gått i pluss, selv om det ikke er mye disse dager. Det er i alle fall gratis oppvarming. Når han bare stjeler strømmen uten å betale for seg er det mer eller mindre rent tyveri, men akkurat hvordan man kan gå frem annet enn å si dem opp vet jeg ikke. Anonymkode: 469d4...7da 15
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 Vi skriver av miningen vår på strømmen. Betaler skatt av inntektene. Så jo, det er næringsvirksomhet. Han tjener sykt mye på å bo hos dere. Anonymkode: b001c...f5d 32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå