Gå til innhold

Hvor lå symfysemålet og hvor stor var baby ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lå deres symfysemål på, under eller over snittet og hvilken lengde og vekt hadde barnet ved fødsel?

Hvor mye før eller etter termin fødte du? 

Takk☺️

Anonymkode: 05322...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SF-mål under snittet. Ganske mye under snittet ved første måling (på grensen til så lavt at jeg måtte få ekstra oppfølging, men var akkurat innafor). Kom nærmere snittet for hver måling, selv om jeg fortsatt endte opp litt under snittet. Babyen kom 3 dager over termin og var 50 cm og 3,3 kg.

Anonymkode: 8ce1a...e66

Skrevet

SF-mål akkurat på snittet. Fødte på termindato, jente 49 cm og vekt 3360

Anonymkode: 375c9...a66

Skrevet

Skal babyens vekt samsvare med symfysemålet?

Skrevet

Med alle tre fulgte jeg den røde streken (altså 50. percentil) nøyaktig.

Nr 1: 4,1 kg og 52 cm

Nr 2: 4,3 kg og 53 cm

Nr 3: 3,9 kg og 50 cm

Symfysemål er et veldig unøyaktig mål på fosterstørrelse og det er jo derfor man bruker UL hvis det virkelig er viktig å vite akkurat hvor store de er. Symfysemål påvirkes av mye annet enn fosterstørrelse, som f.eks. magefett hos mor eller fosterets leie.

• Liker 1
Skrevet

Symfysemålet flatet ut når terminen nærmet seg og jeg lå litt under. Ble ekstra UL like før termin som viste at baby lå over vekstkurven . Baby kom 8 dager etter termin og var 52 cm lang og veide 3810.

Anonymkode: 408d5...8c1

Skrevet
Arkana skrev (27 minutter siden):

Med alle tre fulgte jeg den røde streken (altså 50. percentil) nøyaktig.

Nr 1: 4,1 kg og 52 cm

Nr 2: 4,3 kg og 53 cm

Nr 3: 3,9 kg og 50 cm

Symfysemål er et veldig unøyaktig mål på fosterstørrelse og det er jo derfor man bruker UL hvis det virkelig er viktig å vite akkurat hvor store de er. Symfysemål påvirkes av mye annet enn fosterstørrelse, som f.eks. magefett hos mor eller fosterets leie.

Kan det da bety at jeg som ikke har noe magefett, men symfysemål på den røde streken får et stort barn?😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det da bety at jeg som ikke har noe magefett, men symfysemål på den røde streken får et stort barn?😬

Den røde streken er gjennomsnittlig, så du kan ikke konkludere med det, nei. 

Anonymkode: 6bbc7...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den røde streken er gjennomsnittlig, så du kan ikke konkludere med det, nei. 

Ja den er gjennomsnittlig, men jeg har ikke fett på magen, så de som har det vil jo ha mindre plass til baby i samme symfysemål.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja den er gjennomsnittlig, men jeg har ikke fett på magen, så de som har det vil jo ha mindre plass til baby i samme symfysemål.

Kurven på helsekortet er tilpasset din høyde og din vekt, ikke min, så igjen: den røde streken er gjennomsnittet. 

Skrevet

SF over snittet, baby var 49 cm og 3200 gr. Fødte 5 dager før termin.

Anonymkode: 59266...347

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kurven på helsekortet er tilpasset din høyde og din vekt, ikke min, så igjen: den røde streken er gjennomsnittet. 

Aha okey, det visste jeg ikke. Trodde alles var like😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, så enkelt er det ikke. Det er mye som kan påvirke, kanskje ligger fosteret i seteleie, kanskje er det mye fostervann.

Skrevet

Legen målte langt over snittet helt til jeg byttet til jordmor de siste gangene, hun mente at pjokken var akkurat på snittet og jaggu hadde hun rett :) 3,5 kg og 52 cm :) 

Anonymkode: 41ce6...143

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke om det kan bety det i noen tilfeller, men vet i hvert fall at det ikke trenger å gjøre det. Jeg ikke noe magefett, symfysemål over snittet og fikk en baby på 3,2 kg. Jeg hadde imidlertid stor gravidmage, "bar fosteret utenpå kroppen" kalte jordmoren det. Jeg vil tro det hadde noe med fasongen min (lav, med kort overkropp) og kanskje livmoren og hvordan den ligger der inne å gjøre.

Anonymkode: dc711...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det kan bety det i noen tilfeller, men vet i hvert fall at det ikke trenger å gjøre det. Jeg ikke noe magefett, symfysemål over snittet og fikk en baby på 3,2 kg. Jeg hadde imidlertid stor gravidmage, "bar fosteret utenpå kroppen" kalte jordmoren det. Jeg vil tro det hadde noe med fasongen min (lav, med kort overkropp) og kanskje livmoren og hvordan den ligger der inne å gjøre.

Anonymkode: dc711...23b

Jeg er også lav med kort overkropp og har hatt symfysemål på 50percentilen begge svangerskapene mine, førsye var 3,6 ved fødsel, andre vil tiden vise over nyåret 😋 Jeg har for øvrig en del magefett. Og det er sykt trangt i magen, slik at det er ubehagelig å ha på BH når baby presser rumpa opp i ribbeina og jeg sitter.

Symfysefundusmål er egentlig litt tullete, for det viser jo lite til ingenting ut over ens egen kurve. Det er den man bør fokusere på, ikke hvor man ligger ellers eller ift andre 🙂

• Liker 1
Skrevet

Første gang var det så og så midt på/gjennomsnittlig. Det var en liten forskjell mellom når legen og jordmora målte så det gikk opp/ned annenhver gang😅 Fikk jente helt på gjennomsnittet på vekt/høyde

Andre gang låg jeg litt over gjennomsnittet og ut kom en bittelitt over gjennomsnitt gutt på 3645 og 49 cm (lengde var vell under gjennomsnittet)

Anonymkode: ecb0b...7f2

Skrevet

Over. Barnet var 5,1 kg og 57 cm.

Anonymkode: 08bf7...6c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

SF-mål akkurat på snittet. Fødte på termindato, jente 49 cm og vekt 3360

Anonymkode: 375c9...a66

Dette gjelder meg og, men jeg fødte dagen før termin.

Anonymkode: a233a...376

Skrevet

SF-mål lå nesten i hvitt området, nedover. 
Fulgte min kurve, så flatet ikke ut, men fikk ekstra oppfølging for sikkerhetsskyld.

Veide 2900g og 47cm(jente). Fødte dagen før termin. 
Helt frisk og en aktiv krabat som har lagt på seg mye utenfor magen! 💗

Anonymkode: 2b821...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...