AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Lurer fordi jeg ser på virdi.no som viser prisstatistikk. En rekke boliger på Stovner har blitt solgt over takst det siste året, og det er eneboliger der til både 7 og 8 millioner. Rekkehusene på Stigenga ser også ut til å gå over takst, og flere av de er fint oppusset. Er selv fra Oslo og vet at Stovner har et innmarri dårlig rykte, samtidig som det er ganske stor forskjell på blokkene ved Vestli og husene ved Gamle Stovner. Men husene her sogner vel stort sett til Haugenstua skole, som ikke har så godt rykte. Men er dette egentlig misforstått? Det må jo være en del ressurssterke her når boligene ligger på 6+ mill? På Lørenskog får jeg inntrykk av at prisene er lavere. Det er jo også hakket lenger ut fra Oslo, og jeg ser flere diskuterer at mange fra Groruddalen beveger seg ut til Lørenskog, fordi det har blitt for dyrt i Oslo. Hva tenker dere, hvem kjøper boliger på Stovner nå og er det i ferd med å skje en utvikling der? Håper på saklige svar. Anonymkode: beca2...715 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Kjenner et par stk som har kjøpt leiligheter på Stovner de siste årene. Hun ene er høyt utdanna og jobber på Stortinget og det andre paret er begge høyt utdanna, fra andre steder i landet og ville ha mere plass enn de fikk i sentrum. Alle trives så vidt jeg vet. Får inntrykk av at Stovner har et ufortjent dårlig rykte. Anonymkode: c91fb...bfb 1
Wade Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Lurer fordi jeg ser på virdi.no som viser prisstatistikk. En rekke boliger på Stovner har blitt solgt over takst det siste året, og det er eneboliger der til både 7 og 8 millioner. Rekkehusene på Stigenga ser også ut til å gå over takst, og flere av de er fint oppusset. Er selv fra Oslo og vet at Stovner har et innmarri dårlig rykte, samtidig som det er ganske stor forskjell på blokkene ved Vestli og husene ved Gamle Stovner. Men husene her sogner vel stort sett til Haugenstua skole, som ikke har så godt rykte. Men er dette egentlig misforstått? Det må jo være en del ressurssterke her når boligene ligger på 6+ mill? På Lørenskog får jeg inntrykk av at prisene er lavere. Det er jo også hakket lenger ut fra Oslo, og jeg ser flere diskuterer at mange fra Groruddalen beveger seg ut til Lørenskog, fordi det har blitt for dyrt i Oslo. Hva tenker dere, hvem kjøper boliger på Stovner nå og er det i ferd med å skje en utvikling der? Håper på saklige svar. Anonymkode: beca2...715 Forklaringen ligger i at Høybråten tilhører bydel Stovner. Se her. Endret 21. desember 2021 av Wade 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 53 minutter siden, Wade said: Forklaringen ligger i at Høybråten tilhører bydel Stovner. Se her. Jeg har ikke sett på et gjennomsnitt i bydelen, men enkeltboliger i området Gamle Stovner. Og ser da mange boliger som er dyre og går over takst. Høybråten er enda dyrere igjen. Anonymkode: beca2...715
Wade Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sett på et gjennomsnitt i bydelen, men enkeltboliger i området Gamle Stovner. Og ser da mange boliger som er dyre og går over takst. Høybråten er enda dyrere igjen. Anonymkode: beca2...715 Vel, det er gentrifiseringen det. Har blitt sjukt mye dyrere på Lørenskog også.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjenner et par stk som har kjøpt leiligheter på Stovner de siste årene. Hun ene er høyt utdanna og jobber på Stortinget og det andre paret er begge høyt utdanna, fra andre steder i landet og ville ha mere plass enn de fikk i sentrum. Alle trives så vidt jeg vet. Får inntrykk av at Stovner har et ufortjent dårlig rykte. Anonymkode: c91fb...bfb Takk for svar. Disse har har kjøpt leilighet og har ikke barn? Ser nemlig at Haugenstua skole nesten ikke har annet enn ikke-etniske norske elever (97 %), samtidig som eneboligene og rekkehusene har blitt veldig dyre på Gamle Stovner. Lurer på om det er noen etnisk norske som kjøper disse boligene og Haugenstua skole etter hvert vil få en mer sammensatt elevgruppe. Jeg har ingenting imot innvandrer, men syns det for språkutviklingen er viktig med en god miks. Kunne egentlig tenke meg å bo i området, men syns det er så utrolig vanskelig å vite om man får et godt lokalmiljø. Anonymkode: beca2...715 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Men de går helt sikkert på Stovner skole. Den har falt veldig lang ned på liste over skoler med høyt andel innvandre. Den var på topp 10 for sånn 10-15 år siden, men som noen andre påpekte for meg, og jeg sjekket, nå er den nummer 34. Altså, langt i fra verst. Anonymkode: 62275...d70
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Men de går helt sikkert på Stovner skole. Den har falt veldig lang ned på liste over skoler med høyt andel innvandre. Den var på topp 10 for sånn 10-15 år siden, men som noen andre påpekte for meg, og jeg sjekket, nå er den nummer 34. Altså, langt i fra verst. Anonymkode: 62275...d70 Det høres ut som en god forklaring! Står i flere av boligannonsene at boligen sogner til Haugenstua skole (mens de viser bilde av Høybråten skole...), men kanskje det ikke er noe problem å få plass på Stovner skole, hvis den ikke har så høyt elevtall? Hører gjerne fra noen som kjenner barnefamilier som bor der. Husker det var en familie med på Boligjakten for noen år siden som endte opp på Stigenga, lurer på om de ble boende. Anonymkode: beca2...715
Wade Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Står i flere av boligannonsene at boligen sogner til Haugenstua skole (mens de viser bilde av Høybråten skole...) Seriøst? Når jeg ser sånne ting rapporterer jeg alltid annonsen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 1 minutt siden, Wade said: Seriøst? Når jeg ser sånne ting rapporterer jeg alltid annonsen. De har skrevet at det er Høybråten skole, men det blir helt tullete for meg å vise en annen skole enn den boligen faktisk sogner til. Man kan vel søke seg til Høybråten, men det er ingen garanti for å få plass der. Anonymkode: beca2...715
Wade Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har skrevet at det er Høybråten skole, men det blir helt tullete for meg å vise en annen skole enn den boligen faktisk sogner til. Man kan vel søke seg til Høybråten, men det er ingen garanti for å få plass der. Anonymkode: beca2...715 Så de har ikke skrevet Haugenstua...? Nå forvirret du veldig her.
sicario Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På Lørenskog får jeg inntrykk av at prisene er lavere. Det er jo også hakket lenger ut fra Oslo, og jeg ser flere diskuterer at mange fra Groruddalen beveger seg ut til Lørenskog, fordi det har blitt for dyrt i Oslo. Anonymkode: beca2...715 Ikke bare Lørenskog. Skjetten, Strømmen, Lillestrøm og Fetsund også «oversvømmes» av boligkjøpere som flytter ut fra Oslo. Snakket med 2 meglere som i all hovedsak opererer på Romerike. De bekreftet dette og sa at det kunne gå lang tid i mellom salgene til andre en folk som kom flyttende fra Oslo.
Wade Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 sicario skrev (5 minutter siden): Ikke bare Lørenskog. Skjetten, Strømmen, Lillestrøm og Fetsund også «oversvømmes» av boligkjøpere som flytter ut fra Oslo. Snakket med 2 meglere som i all hovedsak opererer på Romerike. De bekreftet dette og sa at det kunne gå lang tid i mellom salgene til andre en folk som kom flyttende fra Oslo. Dette bidrar jo til å øke prisene på Nedre Romerike. Vi som har vært litt i forkant av denne bølgen får en saftig prisvekst, uten at jeg har planer om å flytte de neste ti årene.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men de går helt sikkert på Stovner skole. Den har falt veldig lang ned på liste over skoler med høyt andel innvandre. Den var på topp 10 for sånn 10-15 år siden, men som noen andre påpekte for meg, og jeg sjekket, nå er den nummer 34. Altså, langt i fra verst. Anonymkode: 62275...d70 Hvordan har funnet dette tallet? Kilder takk. Anonymkode: d2e85...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (6 minutter siden): Dette bidrar jo til å øke prisene på Nedre Romerike. Vi som har vært litt i forkant av denne bølgen får en saftig prisvekst, uten at jeg har planer om å flytte de neste ti årene. Men hadde man holdt seg i byen hadde man fått enda mer. Anonymkode: 96787...52d
Wade Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hadde man holdt seg i byen hadde man fått enda mer. Anonymkode: 96787...52d Fått mer hva? Kroner? Hjelper jo ikke det, når jeg trenger plass mer enn kroner. 1
sicario Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (27 minutter siden): Dette bidrar jo til å øke prisene på Nedre Romerike. Vi som har vært litt i forkant av denne bølgen får en saftig prisvekst, uten at jeg har planer om å flytte de neste ti årene. Absolutt. Jeg har hatt tett på 50% økning på eneboligen min på Romerike. En Vanvittig prisvekst. Husker da jeg var på visning der. Første megleren spurte om var «hvor i Oslo vi flyttet fra). Hun tok for gitt at vi kom fra Oslo, da mer eller mindre alle husene hun solgte var til Oslo folk
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Det er dyrere med enebolig på Stovner generelt sett ja. Mange mennesker som ikke helt skjønner dette med boligpriser i Oslo. Eneboliger i Oslo er stort sett ganske durt uansett. Men på Stovner er det mange blokker og leiligheten der er billige. De fleste bor ikke i enebolig. Men de som gjør det er trygg middelklasse som regel. Det er blokker på vestkanten også, men Ullernåsen er ikke fattig på noen måte likevel. Man kan si forenklet at Enebolig vestkanten/Bydel Nordstrand/Bydel Østensjø= solid middelklasse + overklasse på vestkanten. Leiligheter vestkanten og bydel Nordstrand/Østensjø = middelklasse Enebolig Stovner= vanlig middelklasse og solid middelklasse Leiligheter Stovner= arbeiderklasse og fattige. Og det er mange flere leiligheter enn eneboliger på Stovner. Anonymkode: 0dbba...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 48 minutter siden, Wade said: Så de har ikke skrevet Haugenstua...? Nå forvirret du veldig her. Beklager at jeg var uklar. De har vist bilde av Høybråten skole, med teksten "Boligen sogner til Haugenstua skole. Dette er Høybråten skole, som ligger i nærheten." Det gir lite mening for meg å vise en annen skole, når boligen faktisk sogner til Haugenstua. Anonymkode: beca2...715
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer fordi jeg ser på virdi.no som viser prisstatistikk. En rekke boliger på Stovner har blitt solgt over takst det siste året, og det er eneboliger der til både 7 og 8 millioner. Rekkehusene på Stigenga ser også ut til å gå over takst, og flere av de er fint oppusset. Er selv fra Oslo og vet at Stovner har et innmarri dårlig rykte, samtidig som det er ganske stor forskjell på blokkene ved Vestli og husene ved Gamle Stovner. Men husene her sogner vel stort sett til Haugenstua skole, som ikke har så godt rykte. Men er dette egentlig misforstått? Det må jo være en del ressurssterke her når boligene ligger på 6+ mill? På Lørenskog får jeg inntrykk av at prisene er lavere. Det er jo også hakket lenger ut fra Oslo, og jeg ser flere diskuterer at mange fra Groruddalen beveger seg ut til Lørenskog, fordi det har blitt for dyrt i Oslo. Hva tenker dere, hvem kjøper boliger på Stovner nå og er det i ferd med å skje en utvikling der? Håper på saklige svar. Anonymkode: beca2...715 Det er ikke derfor folk flytter, men fordi oppvekstvilkårene på Stovner er dårligere. Anonymkode: a0f5e...7d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå