Gå til innhold

Overtrent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener Cardio (20-30 min hver dag) også trener jeg kropp. Dette gjør jeg 5 ganger i uka. Og jeg spiser alltid sunt. Jeg mangler heller ingen mineraler, vitaminer osv. Tingen er at jeg er super sliten. Jeg mister motivasjonen til å trene når jeg blir slik, fordi jeg trener for å bli sterkere i hverdagen, og gjøre hverdagen min enklere med form osv. Ikke for at jeg skal bli lammende trøtt og ikke komme meg ut av senga. Jeg er sliten, og har sovet 11 timer i natt. Jeg er super sliten. Føler meg nærmere deprimert, og mensen min har ikke kommet enda (nei. Er ikke gravid. Har ikke vært seksuell aktiv siden juli). Hva gjør dere når dere blir overtrent?

Anonymkode: 3a096...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å ta en pause. Kroppen sier ifra hva den trenger og det høres ut som din trenger hvile. 

Anonymkode: 64c64...44e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt lite trolig at du er «overtrent». Mennesket er skapt i og for aktivitet. Daglig og gjentagende. Din bestefar var trolig vesentlig mer aktiv enn deg, og alle dine formødre og forfedre før han var nok vesentlig mer aktive enn han igjen.

Men det kan være at du rett og slett kjeder deg? Kjedsomhet fører til en tilstand som er tilforlatelig lik utbrenthet. Forsøk å gjøre noe nytt. Bruk hjernen like mye som kroppen. En god øvelse er å sette seg ned en dag hver uke og notere 5-10 ting du oppriktig gleder deg til den uka. Klarer du ikke finne minst 5 ting? Da er det på tide med livsstilsendring. Uten noe å glede seg til stagnerer vi.

Anonymkode: 9b908...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2021 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Det er ekstremt lite trolig at du er «overtrent». Mennesket er skapt i og for aktivitet. Daglig og gjentagende. Din bestefar var trolig vesentlig mer aktiv enn deg, og alle dine formødre og forfedre før han var nok vesentlig mer aktive enn han igjen.

Men det kan være at du rett og slett kjeder deg? Kjedsomhet fører til en tilstand som er tilforlatelig lik utbrenthet. Forsøk å gjøre noe nytt. Bruk hjernen like mye som kroppen. En god øvelse er å sette seg ned en dag hver uke og notere 5-10 ting du oppriktig gleder deg til den uka. Klarer du ikke finne minst 5 ting? Da er det på tide med livsstilsendring. Uten noe å glede seg til stagnerer vi.

Merkelig råd. Overtrening er reelt.

Ts, tenk på matinntaket ditt. Kvinner spesielt har en tendens til å spise altfor lite når de trener. Da bryter du ned kroppen, i stedet for å bygge den opp.

Anonymkode: b52f4...75d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 18.51):

Ut i fra ts sin beskrivelse av aktivitet er jeg enig i at det høres usannsynlig ut å være overtrent (jeg skjønner dog ikke hva hun mener med «og så trener jeg kropp»).

Men det er da ikke uvanlig å bli overtrent. Jeg trener hardt 10-14 timer i uka, og de periodene jeg trener mer enn det, typ 1,5 time x 2 x 6-7 dager i uka, går jeg stort sett på en smell og blir syk. Flere jeg trener med opplever det samme. Kjenner også flere som har fått rhabdomyolyse, som blir mer akutt overtrening i stedet for overtrening over tid, men mye farligere.

Anonymkode: f2581...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte må det mer hvile til en periode, for og komme over kneika, eller roligere.

Eller en forandring i intensitet eller volume med trening.

Trente mye aktivt før, og gikk lei mista gnisten men trente da sikkert 5-6 dager i uka.

Hadde også en aktiv jobb med oppsetting av ny butikk der man jobba sikkert 10-12 timer hver dag + trening.

Skal si det sånn at gikk på en smell i kombinasjon med trening, ble litt utbrent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner ærlig talt å tro at det er noe feil med kroppen min også! Jeg trener og trener, har konstant treningsverk og når jeg forsøker meg på en spurt, føles det som om jeg mister kontrollen over musklene og dermed balansen. Jeg vet ikke hvordan det ser ut  - jeg har aldri spurt noen, og jeg stopper jo ganske snart når jeg føler at jeg mister kontrollen. 

Fatter ikke hva jeg gjør galt. 

Anonymkode: ce9ed...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for en deload med ujevne mellomrom, når jeg merker at jeg ikke klarer å restituere skikkelig og er mye sliten. For meg varer en deload 1-2 uker, og innebærer som oftest at jeg reduserer belastning og ellers kjører samme type styrkeøvelser, alternativt reduserer mengde trening og fokuserer mer på prestasjonsfremmende/skadeforebyggende øvelser i perioden. Er også verdt å se på hva du spiser (er du helt sikker på at du spiser nok?), eventuelt om du har stor belastning i livet generelt nå (mye stress på jobb eller privaten?).

Det overnevnte fungerer i alle fall godt for min del. Skal sies jeg var redd for å miste fremgang, eller tape styrke når jeg begynte med deloads, men det motsatte har skjedd, og jeg er i tillegg mindre plaget av vondter og skader.

Lykke til:-)

Endret av Cerasus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerasus skrev (44 minutter siden):

Jeg går for en deload med ujevne mellomrom, når jeg merker at jeg ikke klarer å restituere skikkelig og er mye sliten. For meg varer en deload 1-2 uker, og innebærer som oftest at jeg reduserer belastning og ellers kjører samme type styrkeøvelser, alternativt reduserer mengde trening og fokuserer mer på prestasjonsfremmende/skadeforebyggende øvelser i perioden. Er også verdt å se på hva du spiser (er du helt sikker på at du spiser nok?), eventuelt om du har stor belastning i livet generelt nå (mye stress på jobb eller privaten?).

Det overnevnte fungerer i alle fall godt for min del. Skal sies jeg var redd for å miste fremgang, eller tape styrke når jeg begynte med deloads, men det motsatte har skjedd, og jeg er i tillegg mindre plaget av vondter og skader.

Lykke til:-)

Hvor mange % av 1RM løfter du typisk under deload? 

Anonymkode: 538df...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du trener styrke fullkropp 5 dager i uken når du sier at du trener kropp? Hvor hardt trener du når du trener. Er kondisjonstreningen 30 min med intervaller eller er det en joggetur hvor du kunne holdt en samtale? 

Har du noen andre symptomer enn trøtthet?

- Leddsmerter/muskelsmerter

- Tap av appetitt 

- Vanskelig for å fokusere

- Problemer med å sovne, våkne i løpet av natten,

- Når du sier at du ikke har hatt mensen enda, er det da snakk om denne måneden eller har det pågått en stund? 

Du sier at det føles litt som at du er deprimert, hva legger du i deg? Er det bare trøtthet eller er det en generel nedgang i livskvalitet/glede? 

Har du veldig mye annet som pågår i livet ditt? Mye stress i jobb/familie etc. 

Det er veldig mye som påvirker om du er overtrent. Hvor mye stress du har i hverdagen vil påvirke dette, hvor godt trent du er fra før. Er du "dårlig" trent vil du lettere føle deg overtrent, men det er ikke den samme reelle overtreningen en toppidrettsutøver vil oppleve, og du vil restiutuere deg fra det veldig mye raskere. Prøver du å gå ned i vekt samtidig? Det vil påvirke hvor mye trening du tåler. 

Jeg har selv hatt ekte overtrening 2 ganger, den første gangen jeg fikk det trente jeg nærmere 20 timer i uken over 4 måneder. Det tok meg nesten tre måneder å komme meg igjen. Jeg hadde da veldig lite stress og alt annet i livet mitt var bra. Gang nummer 2 hadde jeg veldig mye stress, var på vekttap diett og ble overtrent av 6 timer i uken i 6 uker, brukte 4 måneder på å komme meg igjen. 

Det enkleste her er å ta en uke, ikke gjør noe mer enn å gå en 30-60 min avslappende tur, se om det påvirker trøttheten. Om ikke hadde jeg sjekket at det ikke var noe annet som var galt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise riktig er tingen. Spise ting som kroppen ikke bruker mye energi på å bryte ned. Jeg har trent siden jeg var guttunge så har blitt en vane. Men merker at jeg er sliten noen ganger.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier ikke så mye om hva du spiser. Jeg kan bli sliten av å være på lavkarbo i blant f.eks. Kroppen kan bli litt treigere og jeg kan ha mindre energi. 
men jeg kan også blir sliten sv det å være støl og trenge litt tid åkomme meg på. Kroppen trenger hvile også rett og slett. 

Anonymkode: 423fa...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange % av 1RM løfter du typisk under deload? 

Anonymkode: 538df...d40

Det Lyle Mcdonald anbefaler er å ta to uker hver 4 uke, så uke 5 har du 85% av uke 4 og uke 6 er 92,5% av uke 4. Men det funker ikke nødvendivis å tenke % av 1rm, for det avhenger av hvilken % av 1 rm du trener på, og om du trener for å legge på deg muskler, beholde muskler, gå ned i vekt osv. Mitt eksempel over er ved muskelvekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikhail skrev (16 timer siden):

Spise riktig er tingen. Spise ting som kroppen ikke bruker mye energi på å bryte ned. Jeg har trent siden jeg var guttunge så har blitt en vane. Men merker at jeg er sliten noen ganger.

Lykke til :)

Her mener du kanskje motsatt? Kroppen bruker mindre energi på å bryte ned ultraprosessert "drittmat" enn rene matvarer nærmest sin naturlige form. Og det er jo også mye av problemet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (8 timer siden):

Her mener du kanskje motsatt? Kroppen bruker mindre energi på å bryte ned ultraprosessert "drittmat" enn rene matvarer nærmest sin naturlige form. Og det er jo også mye av problemet 😊

Jeg tenkte på å ikke bruke noe energi på det. Minst mulig siden personen var så sliten. 

Men riktig som du sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...