Gå til innhold

Høygravid på sommeren, hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har prøvd å bli gravide en stund, vi har mistet et par ganger på veien. Og vi prøver fortsatt, men jeg er så redd for å gå høygravid på sommeren, har hørt mange skrekk historier fra venner og bekjente. 

hva er deres erfaringer ?

Anonymkode: d0a53...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk høygravid i sommer, det var ikke noe problemer. Med ledige kjoler, shorts, sandaler, løse t-skjorter og kjøling inne gikk det helt fint. 

Fødte i august, nesten ikke vann i kroppen (hadde masse med første, maibarn) og generelt lite plager. Ja det var varmt, men ikke så ille som jeg trodde det kom til å bli. 

Anonymkode: c394d...83d

• Liker 3
Skrevet

Var høygravid i sommer, fødte 1.september. Syns ikke det var noe problem. Minimalt med vann i kroppen og fin form. Enkelt å kle seg med løse lange kjoler til hverdags og kortere sommerkjoler hjemme og på stranden. 

Anonymkode: 588d0...b2b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg og min samboer har prøvd å bli gravide en stund, vi har mistet et par ganger på veien. Og vi prøver fortsatt, men jeg er så redd for å gå høygravid på sommeren, har hørt mange skrekk historier fra venner og bekjente. 

Hovne ben, ellers ingen problemer. Egentlig litt deilig tid å være høygravid på sommeren, mindre klær ol

Anonymkode: 377fc...30e

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk så mye vann i kroppen at clogs var det eneste som passet på beina mine😅

Skrevet

Haha. Fødte 3 juli på termindato. I mai det året var det hetebølge med 31 varmegrader over 3 uker og juni var også kjempevarm. Det var null problemer.

Det er ubehagelig å være høygravid, punktum. Hadde større problemer på vinteren da jeg fødte i januar fordi det var vanskelig å finne klær som var brukbare for vinteren uten å svi av en milliard for gravidklær jeg kunne bruke i noen uker.

Anonymkode: 44b0f...caa

• Liker 3
Skrevet

Født begge mine gutter i juli, var null stress å gå høygravid da. Kunne gå i romslige, luftige kjoler, sandaler, var ikke noe snø og is å stavre seg bortover på... Forsåvidt veldig greit å være i barsel og amme sommerstid også, mannen kombinerte ferie med permisjonen i forbindelse med fødselen. Hadde kjempefin oppfølging fra jordmor under begge fødslene også, til tross for ferieavvikling og høysesong på fødeavdelingen. 

... Bare skriver dette som en motvekt til mange av "skrekkhistoriene" om graviditet og fødsler i juli/sommerstid.

• Liker 1
Skrevet

Fødte tidlig i september for to år siden. Veldig varm og fin sommer. Syns det var helt supert jeg. Magen begynte å komme i mai, så da gikk jeg bare i sommerkjoler, følte meg fresh med litt brunfarge og syns ikke det var noe problem med varmen. Deilig å bare gå i lite klær når magen var stor. Nå er jeg halvveis på vei med nr. 2 og syns det mye kjipere å gå gravid nå. Mørkt, glatt, vanskeligere med klær osv.

Men er du en person som fra før ikke tåler varme så godt, så kan det jo være mer irriterende kanskje. Men absolutt ikke noe jeg ville utsatt prøvingen for for min egen del. Blir du gravid denne mnd så er det termin i september, så sikker på at det blir helt fint :) 

Anonymkode: 8fcdf...104

• Liker 1
Skrevet

Mye deiligere å ha termin i august som jeg hadde sist, en januar som denne gangen. Trengte ikke kjøpe noe særlig gravidklær, tiden gikk fortere pga ferie og mer å finne på, rolig på jobb osv.

Har like mye vann i kroppen denne gangen. Pluss at det er kjempeskummelt å gå på glatte veier med stor mage.

Anonymkode: db4d9...592

Skrevet

Jeg har vært høygravid om sommeren/seinsommeten to ganger,  synes ikke det har vært forferdelig. Det er verst de dagene/nettene det er veldig, veldig varmt og man ikke kan kjøle seg ned, men som regel kan man jo det til en viss grad. 

Det å være høygravid er i seg selv litt tungt, og jeg synes ikke det er lettere å vøre høygravid nå om vinteren. Mer styrete når vinterskoene ikke passer, og jakka går heller ikke rundt magen. Vil helst unngå å bruke penger en vinterjakke som kun skal brukes noen få uker.

Anonymkode: c8879...e52

Skrevet

Jeg fødte i midten av august og syns det var supert å være høygravid på sommeren! Lette, ledige klær, bada masse når det var varmt. Fråtset i jordbær og moreller. Selv om det var travelt på føden ble vi godt ivaretatt. Ikke noe jeg ville utsatt prøving for, i alle fall! 

Anonymkode: 27244...231

• Liker 2
Skrevet

Jeg har termin i slutten av februar og tenker det er fordeler og ulemper med alt.

Ulempene jeg ser nå: Stress med juleforberedelser når jeg har bekkenløsning (skal heldigvis ikke feire hjemme men juleshopping osv har ikke vært hyggelig i år, ikke alt jeg ønsker å overlate til mannen). Glatt ute, vanskelig å gå, redd for å falle osv. Vinterjakkene mine passer ikke og det er dyrt for gravidjakker. Julekjolene passer ikke. Kan ikke stå på slalom som jeg vanligvis liker om vintern. Kan ikke leke med eksisterende barn i snøen om man har dem (avhengig av form såklart). Er allerede sliten og deppa pga tung graviditet da hjelper ikke mørketiden. Tørr vinterhud klør ennå mer nå i graviditeten føler jeg. Desember er jo en sesong med for meg vanligvis en del arrangementer med alkohol, men det utgikk jo litt nå i år pga covid + at det er jo litt det samme om sommeren kanskje (men jeg var jo gravid i sommer også og kunne ikke drikke da heller, bare at jeg ikke var høygravid, bare dritkvalm og sov bort hele sommerferien)

Anonymkode: ef3d0...7ae

Skrevet

Jeg fødte i juli, elsket å være høygravid på sommeren og slippe prakk med klær etc., samt være redd for å gli på isen😅 ikke helt ideelt å føde i fellesferien da, jordmordene hadde det mildt sagt travelt 😛 men veldig kjekt også mtp. barnehagestart :) 

Skrevet

Syntes det var veldig deilig. Praktisk med løse kjoler og generelt lite påkledning. Slapp å eventuelt måtte kjøpe nytt vintertøy for å passe til gravidkroppen. Fikk lite vann i kroppen. Fødte i midten av august. Veldig god opplevelse det også. 

Anonymkode: b0ce6...b5f

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med å være høygravid på sommeren. Jeg fødte ikke før på overtid i september, etter hetebølger hele august. Jeg mistrives mye, men det har nok mest å gjøre med at jeg var høygravid.

Jeg var veldig stor og tung, med hovne bein og bekkenløsning.

Varmen hjalp ikke på de hovne beina, men jeg slapp å ha på så mye klær og sko. Løse, lette sommerklær og sandaler var veldig komfortabelt, og jeg slapp å kjøpe så mye gravidklær. 

Det var helt fantastisk å bade i sjøen når det var varmt, det hjalp veldig på bekkenet.

Jeg lå mye i en solstol i skyggen og leste, så på serier og strikket. 

Anonymkode: 835d1...293

Skrevet

ELSKET det. Slapp å bruke mase klær, brukte nesten bare slike store luftige skjorter uansett vær, gikk alltid uten sko - og alt var helt fantastisk! Selv var jeg ikke spesielt plaget med at det var for varmt heller, og så kjølte jeg meg ned i et barnebasseng;)

kontra nå… sitter jeg og går straks inn i perioden som høygravid for andre gang, på vinteren. Jeg hater det. Bekkenplager er ikke like kult og frydfullt på glatt underlag, masse klær, vintersko, nei fy faen.. jeg hater det, og det suger gleden ut av hele svangerskapet mitt.

Anonymkode: 179c1...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var et jævla mareritt!!

Anonymkode: 69c9d...319

Skrevet

Syns det var verre å være høygravid på vinteren enn sommeren. På sommeren satt jeg mye med vannet i plaskebasseng ig kjølte meg ned i skyggen. Store kjoler og hadde det ganske fint. Syns det var herlig å komme inn i et kjøligere sykehus. På vinteren måtte jeg ha gravidklær fordi jeg måtte ha varme nok klær som passet. Jeg var livredd for å skli og ramle på magen. Pluss at det var mye verre med en 6 mnd gammel baby på sommeren enn en nesten 1 åring. 

Anonymkode: b6aa7...cd4

Skrevet

Altså man må jo sette det litt i perspektiv.. Der og da, ja det var jævlig. Det var tropesommer i tillegg med 30 grader hver jævla dag. Men i den store sammenhengen så har det jo null å si, angrer ikke på den graviditeten akkurat. Man klarer det meste :)

Anonymkode: 767e8...4eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg var høygravid sommern i fjor. Fra nå av skal jeg planlegge barn bedre. Aldri om jeg orker det igjen. Lå bare å svetta døgnet rundt. Orket ingenting. 

Anonymkode: e2d42...5ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...