Gå til innhold

Er nødetatene pliktig og meld barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke damer.

Har en spørsmål, på søndag måtte jeg ringe nødnummere fordi er familie medlem ringte og sa at vedkommende skulle ta livet sitt så skulle bare ringe og si farvel.  Nødetatene kom frem , tok vedkommende med på legevakta. Etter en liten stund kom vedkommende ut og fikk dra hjem ( noe jeg er forbanna for da dette er 2 gang nødetatene blir ringt for samme hendelse og 3 gang dette skjer ).

Men jeg trodde da potliet , legen eller ambulansen var pliktig til og melde til barnevernet viss vekommende har barn ? Jeg vill jo selvfølgelig ikke at di skal ta fra barna, men vedkommende tenger uten tvil hjelp og familien srekker ikke til lengre. Så jeg er veldig fortvilet og bekymret både for vedkommende skal prøve dette igjen viss det ikke snart kommer inn noe hjelp. Og vill heller ikke at barna skal vokse opp uten vedkommende. Takk for svar !

Anonymkode: c8136...71d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de har meldeplikt til barnevernet. 

Anonymkode: 16764...9f7

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, de har meldeplikt til barnevernet. 

Anonymkode: 16764...9f7

Ok takk for svar, var det jeg trodde 

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte gjøre det samme, bare at det ble en kamp. Personen virket rolig da de kom, og de ville ikke ta med en person som ikke vil selv. Vi måtte få flere vitner til å ringe inn før personen fikk en natt på psyk. 

Men der ble det automatisk besøk av barnevern og oppfølging i en periode videre. Selv om partneren sa at den ustabile ikke skulle være i hus med barna sa de at det var standard i sånne saker. De har fått fantastisk hjelp i den perioden fra bv 

Anonymkode: d13ad...ea3

• Liker 5
Skrevet

De skal det men pasienten kan ha avdramatisert alt. Men du kan jo ringe barnevernet, du er like pliktig å gjøre det med de opplysningene du sitter med.

Anonymkode: 2eb27...75c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De skal det men pasienten kan ha avdramatisert alt. Men du kan jo ringe barnevernet, du er like pliktig å gjøre det med de opplysningene du sitter med.

Anonymkode: 2eb27...75c

Jada jeg har snakka med barnevnert. Men ofte hjelper det når nødetatene også melder fra. 

Skrevet

Men har de plikt om vedkommende har en annen, oppegående forelder sammen med seg? Jeg har nå meldt eksen min savnet flere ganger fordi han har truet med selvmord, han har vært innlagt flere ganger og jeg har sendt bekymringsmelding til legen. Aldri sett noe til barnevernet?

Anonymkode: 4754a...869

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg måtte gjøre det samme, bare at det ble en kamp. Personen virket rolig da de kom, og de ville ikke ta med en person som ikke vil selv. Vi måtte få flere vitner til å ringe inn før personen fikk en natt på psyk. 

Men der ble det automatisk besøk av barnevern og oppfølging i en periode videre. Selv om partneren sa at den ustabile ikke skulle være i hus med barna sa de at det var standard i sånne saker. De har fått fantastisk hjelp i den perioden fra bv 

Anonymkode: d13ad...ea3

Åååå, vedkommende har ikke rolige når di kom her, ble lagt i håndjern for og spytte, slå og spare etter potliet. Men ble sluppet på legevakta for vedkommende var samtykke tilregnelig ellenoe.  Håper di ringer barnevnert di og, har meldt selv også . Vill bare det beste for at vedkommende skal få hjelpen den trenger. 

Skrevet

Huff for en vanskelig situasjon. Helsepersonell skal varsle barnevernet om de vurderer det til at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Ved alvorlig psykisk sykdom, og ved selvmordsfare kan meldeplikten være utløst ja. Det er vanskelig å skjerme barn for slikt. Jeg vet ikke hvordan det ble vurdert i denne situasjonen. Barnevernet er uansett der for å ivareta barna, ikke den voksne som sliter med psyken... Håper virkelig at han eller hun får hjelp. 

Anonymkode: cf4e4...386

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men har de plikt om vedkommende har en annen, oppegående forelder sammen med seg? Jeg har nå meldt eksen min savnet flere ganger fordi han har truet med selvmord, han har vært innlagt flere ganger og jeg har sendt bekymringsmelding til legen. Aldri sett noe til barnevernet?

Har han vært sammen med barna når han har vært syk? Kan hende har helsepersonell vurdert det til at barnas omsorgssituasjon ikke blir påvirket. Men kan også være at de ikke har tatt meldeplikten på alvor. Er en vanskelig sak dette, når skal man melde og når må man overholde taushetsplikten sin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jada jeg har snakka med barnevnert. Men ofte hjelper det når nødetatene også melder fra. 

Fint at du ønsker å hjelpe. Snakket du med den andre forelderen før du kontaktet barnevernet? 

Skrevet

Nødetatene har samme meldeplikt som andre offentlig ansatte. Altså skal de melde til barneverntjenesten dersom de har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt.

Det at noen har barn og er suicidal behøver ikke være grunnlag for melding, men kan være det. 

Om det er slik at du er bekymret for barna og mener de trenger hjelp fra barneverntjenesten, må du nesten ta ansvaret for å melde fra om det selv. 

Anonymkode: 5f4aa...0e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nødetatene har samme meldeplikt som andre offentlig ansatte. Altså skal de melde til barneverntjenesten dersom de har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt.

Det at noen har barn og er suicidal behøver ikke være grunnlag for melding, men kan være det. 

Om det er slik at du er bekymret for barna og mener de trenger hjelp fra barneverntjenesten, må du nesten ta ansvaret for å melde fra om det selv. 

Anonymkode: 5f4aa...0e7

Jeg har allerede meldt om du leser lengre oppe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei- de er pliktig til å melde dersom de er bekymret for at barnet blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 
De er pliktige til å kartlegge om pasienten har barn- og om barna er ivaretatt. 
Men de skal først melde dersom de er bekymret for alvorlig omsorssvikt.... 

Anonymkode: acfff...1da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei- de er pliktig til å melde dersom de er bekymret for at barnet blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 
De er pliktige til å kartlegge om pasienten har barn- og om barna er ivaretatt. 
Men de skal først melde dersom de er bekymret for alvorlig omsorssvikt.... 

Anonymkode: acfff...1da

Enig! Hadde vært rart om de meldte hver gang en foreldre kom inn og hadde et problem. 
melding til bv skal ikke misbrukes. Da ender det opp med at få voksne tør søke hjelp 

Anonymkode: 254e7...774

Skrevet

Nødetatene har plikt til å undersøke om barna er ivaretatt. De fleste barn har to foreldre, at en foreldre er syk betyr ikke at den andre foreldrene ikke kan ta vare på barnet i den skutte fasen.

• Liker 1
Skrevet
Gidavmeg skrev (1 time siden):

Nødetatene har plikt til å undersøke om barna er ivaretatt. De fleste barn har to foreldre, at en foreldre er syk betyr ikke at den andre foreldrene ikke kan ta vare på barnet i den skutte fasen.

Også besteforeldre og andre. 
når mor får akutt blindtarmbetennelse og blir lagt inn blir ikke bv kontaktet

Anonymkode: 254e7...774

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...