sucasamicasa Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Vi har en lang fartstid sammen. Har kjent hverandre i mange år, snakker om sånn 30+ og vi har delt gode og dårlige tider sammen og ti tross for dette har jeg aldri sett denne reaksjonen før hos henne. Så til poenget. Hun har hatt en vektreduksjon på 60 + kg og bruker bukser fra butikker som bruker vanlige str, altså ikke xl butikkene, da hun i dag veier 61 kg og er 176 cm høy. Vi gikk inn på cubus for å spørre om de hadde dressbukser, og svaret hun i kassen gav var" vi har dessverre ikke din str, du må på en stor str butikk. Venninnen min begynte å gråte, fordi hun hadde ikke forventet det svaret, hun sliter med dårlig selvbilde, og det er jo slikt hun fikk høre når hun var på det største. Hun gråt hele veien hjem, og jeg kjente at jeg ble tom for ord for hva jeg skulle svare. Noen gode råd? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Er begrenset hva du kan si for å gjøre situasjonen bedre når hun er såpass dramatisk at hun gråter hele veien hjem. Da har hun større problemer enn hva du kan hjelpe henne med. Du får oppfordre henne til terapi. Anonymkode: 29811...a5d 14
DMS Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Det må no vere at ho har lange bein som gjor at dama i butikken tenkte at buksene ikkje ville passe? Kanskje du kan seie noko om det, at ho har modellbein 😉 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Hun trenger psykolog, ikke normalt å gråte for dette, Anonymkode: 4628c...80e 9
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 (endret) Terapi er mitt råd, å reagere så kraftig vitner til at hun må ha terapi. Men samtidig var den ansatte frekk, men å gråte slik er heller ikke normalt. Endret 21. desember 2021 av AthenaRavenLuna
Minlillesky Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 sucasamicasa skrev (5 minutter siden): Vi har en lang fartstid sammen. Har kjent hverandre i mange år, snakker om sånn 30+ og vi har delt gode og dårlige tider sammen og ti tross for dette har jeg aldri sett denne reaksjonen før hos henne. Så til poenget. Hun har hatt en vektreduksjon på 60 + kg og bruker bukser fra butikker som bruker vanlige str, altså ikke xl butikkene, da hun i dag veier 61 kg og er 176 cm høy. Vi gikk inn på cubus for å spørre om de hadde dressbukser, og svaret hun i kassen gav var" vi har dessverre ikke din str, du må på en stor str butikk. Venninnen min begynte å gråte, fordi hun hadde ikke forventet det svaret, hun sliter med dårlig selvbilde, og det er jo slikt hun fikk høre når hun var på det største. Hun gråt hele veien hjem, og jeg kjente at jeg ble tom for ord for hva jeg skulle svare. Noen gode råd? Hun er jo høy... Så mulig den ansatte tenkte at hun må prøve bukser på den andre butikken for å finne noe som passer. Men i såfall kunne hun formulert seg på en annen måte. Venninna de trenger nok litt hjelp.. Terapi... 5
Bacteria Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Hvis hun har den vekta og høyden du oppgir, er det jo veldig rart at hun ikke kan bruke normale størrelser…. Når det er sagt syns jeg uansett dette var en rar ting å si til en kunde. Selv om kunden hadde vært over 100 kg tror jeg at jeg ville sagt det på en litt annen måte, gitt jeg var butikkmedarbeideren. 20
tangent Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Det var en utrolig frekk ansatt, og jeg kan ikke skjønne at de ikke har bukser i hennes størrelse, for jeg er 173 og veier 90 kg og har ikke noe størrelsesproblem på cubus. Cubusdama kunne ha sagt at det var størrelser de ikke hadde inne, dessverre. Trenger ikke vise en person til en xl-butikk i alle fall ikke hvis poenget er at problemet var lange ben. Og jeg skjønner godt at det føltes som et slag i magen for en person som har strevd med vekt og selvbilde. 21
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Svaret fra den butikkansatte er jo bare tull. Jeg er like høy, veier 25 kg mer og kan fint kjøpe bukser på cubus. Men vedvarende grining som følge av et slikt svar er overhodet ikke normalt og tyder på underliggende vansker. Hun bør sikkert begynne med en prat med fastlegen. Anonymkode: 28222...1df 16
sucasamicasa Skrevet 21. desember 2021 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2021 Minlillesky skrev (1 minutt siden): Hun er jo høy... Så mulig den ansatte tenkte at hun må prøve bukser på den andre butikken for å finne noe som passer. Men i såfall kunne hun formulert seg på en annen måte. Venninna de trenger nok litt hjelp.. Terapi... Venninnen min bruker 36 i hm bukser, og samme andre butikk bukser, så nei trenger ikke for lange bein, hun er lang i overkroppen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 I julestria med virusbekymringer, stress og masse folk, så synes jeg den butikkansatte ikke sa noe galt. Det er den enkleste måten å si det på, hvis man skal pakke det inn så blir det fort bare forvirrende. De hadde ikke klær som passet, punktum. Venninnen din er jo klart tynn, og hvis hun ikke ser det, så trenger hun nok alvorlig behandling. Jeg ville anbefalt at hun tar en tur til fastlegen og snakker om dette, og får en henvisning videre. Det var en klar overreaksjon, selv om det ikke er uvanlig i disse hektiske tider, så er det bekymringsverdig nok til å ta en tur til legen! Anonymkode: 9d8dd...baf 1
sucasamicasa Skrevet 21. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2021 Hun har i mange år gått i terapi, og nei det be ikke sagt på en okay måte av den ansatte. Hun gråt fordi et var måten det ble sagt på, 3
Minlillesky Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 sucasamicasa skrev (Akkurat nå): Venninnen min bruker 36 i hm bukser, og samme andre butikk bukser, så nei trenger ikke for lange bein, hun er lang i overkroppen. Nevnte ikke noe med bein. Jeg vet ikke om hun har lange bein eller lang overkropp, hun er høy uansett. Uansett så er reaksjonen hennes drøy. Hun burde gå til terapi.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Just now, sucasamicasa said: Hun har i mange år gått i terapi, og nei det be ikke sagt på en okay måte av den ansatte. Hun gråt fordi et var måten det ble sagt på, Men det er jo stadig en overreaksjon. Det å gråte en skvett er jo noe mange gjør nå og da, men å gråte hele veien hjem høres voldsomt ut, og er et klart tegn på at hun stadig trenger noe støtte og hjelp. Anonymkode: 9d8dd...baf 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Dette har ikke skjedd. Det finnes masse bukser for henne på Cubus. Hun er jo helt normalt slank. Anonymkode: 31bfd...b07 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 sucasamicasa skrev (1 minutt siden): Hun har i mange år gått i terapi, og nei det be ikke sagt på en okay måte av den ansatte. Hun gråt fordi et var måten det ble sagt på, Send en klage til butikksjef, da. Få det ut. Men reaksjonen hennes er like fullt unormal. Anonymkode: 28222...1df 2
Zooey Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 For et tullesvar. Jeg veier ca det samme som venninna di og er 4 cm kortere og har ikke noe problem med å finne bukser i de fleste kjedebutikkene. Veldig spesielt svar fra den ansatte, hadde det vært meg så hadde jeg satt henne på plass. Uansett hvilken størrelse man er så bør man kunne forvente vanlig høflighet i butikken. 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Det riktige er at hun går til sin fastlege som henviser videre. At en person på over 30 fortsatt velger å tviholde på at kropp er mer enn funksjon er såpass problematisk at det bør behandles fordi det valget går utover livskvaliteten, som du observerte. Ditt bidrag, vil jeg foreslå, er at du passer veldig godt på å selv ikke rose verken henne eller andre for utseende. Det er en ting ingen, noensinne, skal ha positiv (eller negativ) tilbakemelding på. Ønsker du å rose noen? Si "så flink du er til å gå på ski" eller "så hjelpsom du er" eller "du er så god på it". Ros faktiske prestasjoner, aldri ytre uviktigheter. Anonymkode: 6295d...aa0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 Hun er altså høy og tynn og får samme respons som når hun var tykk - kanskje du kan si at vekt ikke er relevant? Anonymkode: d3cce...dc9 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 Tull av Cubus. Jeg veier det samme, er bittelitt høyere og har null problemer med å finne bukser som passer i hvilken som helst butikk Anonymkode: 0e08a...ab4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå