Gå til innhold

Vet narsissisten - at h*n er narsissist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt er jeg i relasjon med en som jeg opplever som narsissistisk. Og jeg vet ikke om det er noe hun egentlig er klar over? Har ikke inntrykk av at hun bevisst har som hensikt å hevde seg selv, men hun sjekker av de fleste sjekkpunktene for hva en narsissist er.

Det eneste jeg dog stusser litt ved, er at hun tror alle andre er narsissister, sosiopater eller psykopater. Hun vrir om andre sine ord, og gjør samtalen som opprinnelig var til noe helt annet, og når man da konfronterer henne med at det ikke var tilfellet, så får hun en til å føle at det er den hun snakket med som har tvistet om og spilt mindgames. Det ender som regel i en voldsom frustrasjon og sinne som er til å føle og ta på. I tillegg til at man får dårlig samvittighet fordi man føler man faktisk har vært den som gaslightet, men egentlig ikke. Gir det mening? eller er det bare fordi vi som er nærmest åpenbart ser hva hun gjør, og tar henne i det - som skaper de reaksjonene? 

Anonymkode: bc3a6...4d5

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, de ser på seg selv som perfekte, det er alle andre det er noe galt med.

Skrevet
Athena79 skrev (15 minutter siden):

Men betyr det at de ubevisst manipulerer andre?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men betyr det at de ubevisst manipulerer andre?

De som manipulerer ønsker jo å oppnå goder for seg selv, så ja de vet det.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
Athena79 skrev (2 minutter siden):

De som manipulerer ønsker jo å oppnå goder for seg selv, så ja de vet det.

Okei.. syns litt synd på dem, på et vis. Det må være fælt å leve i en sånn verden hvor man må manipulere og gaslighte for å ha det bra. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei.. syns litt synd på dem, på et vis. Det må være fælt å leve i en sånn verden hvor man må manipulere og gaslighte for å ha det bra. 

Ved å manipulere får de også andre til å tvile på seg selv, de som blir manipulert blir usikre og manipulatoren ønsker å oppnå egoistiske fordeler, de tenker kun meg, meg, meg. Og de er ekstremt gode skuespillere. 

Skrevet

Satt og hørte på et foredrag om narsissisme, og foredragsholderen sa at det er typisk at narsissister beskylder andre for å være narsissister.

I løpet av foredraget, fortalte han at både moren hans, og ekskona dessverre var narsissister, og også en tidligere sjef av han ?! 😆

Så...nei? Eller....

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det ER faktisk synd på noen av dem. Narsissister har det ikke bra. De lider ofte av depresjon  

• Liker 2
Skrevet

De kritiserer alt og alle og har aldri evnen til å ta kritikk selv. Enten går de i forsvar eller tar offerrollen. Jeg kjenner en som påpeker feil i alt og alle og som lager et helvette hvis du er uenig med hun. Kritiserer du forsiktig noe hun har sagt eller gjort, begynner hun alltid å snakke om sønnen hun mistet for 25 år siden. 

Sånne vil aldri gå i seg selv, og det beste du kan gjøre er å avslutte relasjonen.

Anonymkode: 24f3a...926

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kritiserer alt og alle og har aldri evnen til å ta kritikk selv. Enten går de i forsvar eller tar offerrollen. Jeg kjenner en som påpeker feil i alt og alle og som lager et helvette hvis du er uenig med hun. Kritiserer du forsiktig noe hun har sagt eller gjort, begynner hun alltid å snakke om sønnen hun mistet for 25 år siden. 

Sånne vil aldri gå i seg selv, og det beste du kan gjøre er å avslutte relasjonen.

Anonymkode: 24f3a...926

Det er ikke et alternativ å avslutte relasjonen da det er moren min, og det består ikke kun av dårlige øyeblikk - men mange gode også. Hun er en mer omgjengelig narsissist, og både jeg og hennes mann er bevisst oppførselen så hun kommer ikke så langt med det, annet enn å forsøke å tillegge dårlig samvittighet i blant. Det er ikke noe som preger livet vårt veldig akkurat nå - men i oppveksten kan jeg jo se at det var tendenser som ikke var helt heldig. Tror det er verre for andre rundt, typ venner, kollegaer og øvrige bekjentskaper. Veldig opptatt av anerkjennelse, bemerkelse og å alltid ha rett. Blir hun konfrontert med feil så skal hun gjerne snu på det til at det er andres feil, og om hun ikke kommer unna skifter hun tema til noe annet som en heller skal få kjenne litt på. 

Hun har trukket seg litt vekk fra meg nå i voksen alder, trolig fordi de konfrontasjonene ofte får henne til å føle seg dritt :’) 

Skrevet
SoWhat? skrev (3 timer siden):

Det ER faktisk synd på noen av dem. Narsissister har det ikke bra. De lider ofte av depresjon  

Ja, ser det hos henne også. Tilbakevendende depresjon fra tid til annen. Og det virker som hun gjerne bare ønsker bemerkelse og følelsen av å være verdt så mye. Det er bare så overdrevent. Sjelden kjepper i hjulene, men avbryter mens man snakker med henne om ting, aldri fokusert under en samtale - husker ikke ting som har blitt sagt fordi hun er mer opptatt av å fortelle om neste store ting i hennes liv. Det er vondt for henne tror jeg, å ikke alltid være fokus. 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (3 timer siden):

Satt og hørte på et foredrag om narsissisme, og foredragsholderen sa at det er typisk at narsissister beskylder andre for å være narsissister.

I løpet av foredraget, fortalte han at både moren hans, og ekskona dessverre var narsissister, og også en tidligere sjef av han ?! 😆

Så...nei? Eller....

Hahah😂 ikkesant

• Liker 2
Skrevet

Høres mer ut som emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det ligger under samme gruppe som narsissistisk pf. og histrionisk pf. De har altså noen likhetstrekk. 

Om hun ofte er negativ, snakker ned andre, ser verden svart/hvitt og begynner å vri/snu på ting når hun ser hun ikke får støtte/medhold i det hun sier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, ser det hos henne også. Tilbakevendende depresjon fra tid til annen. Og det virker som hun gjerne bare ønsker bemerkelse og følelsen av å være verdt så mye. Det er bare så overdrevent. Sjelden kjepper i hjulene, men avbryter mens man snakker med henne om ting, aldri fokusert under en samtale - husker ikke ting som har blitt sagt fordi hun er mer opptatt av å fortelle om neste store ting i hennes liv. Det er vondt for henne tror jeg, å ikke alltid være fokus. 

Ja, de overdriver alltid sin betydning. Og så er de opphengt i at andre er misunnelige, eller skal konkurrere mot dem. Vet du hvordan hun har hatt det i barndommen? Ofte så har de jo vokst opp med mye kritikk eller omsorgssvikt hvor de aldri ble sett eller rost for noe. Jeg syns oppriktig synd på de tilfellene. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, det vet de ikke. Det er da ingenting galt med dem. 

Jeg tror heller ikke at de er bevisst på at de manipulerer, de forteller jo bare sin sannhet og får andre til å tenke det de burde tenke. 

Anonymkode: 27505...23b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det vet de ikke. Det er da ingenting galt med dem. 

Jeg tror heller ikke at de er bevisst på at de manipulerer, de forteller jo bare sin sannhet og får andre til å tenke det de burde tenke. 

Anonymkode: 27505...23b

Sa narsissisten. 

Anonymkode: 25c83...7cd

Skrevet
TurdusMerula skrev (7 timer siden):

Høres mer ut som emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det ligger under samme gruppe som narsissistisk pf. og histrionisk pf. De har altså noen likhetstrekk. 

Om hun ofte er negativ, snakker ned andre, ser verden svart/hvitt og begynner å vri/snu på ting når hun ser hun ikke får støtte/medhold i det hun sier. 

Ja, det kan godt være. Har dog venner med emosjonell ustabil pf eller borderline, og de er ofte manisk vs. depressiv. Ikke bare vri og snu på ting. Men ja. Det kan hende!

Skrevet
SoWhat? skrev (4 timer siden):

Ja, de overdriver alltid sin betydning. Og så er de opphengt i at andre er misunnelige, eller skal konkurrere mot dem. Vet du hvordan hun har hatt det i barndommen? Ofte så har de jo vokst opp med mye kritikk eller omsorgssvikt hvor de aldri ble sett eller rost for noe. Jeg syns oppriktig synd på de tilfellene. 

Ja, hun har hatt foreldre som har støttet henne en hel del blant annet innen sport. Men vet at det også har vært alkoholisert far, kranglete mor og trolig litt krangling om oppmerksomhet mellom henne og søsken. Men alle søsknene hennes er likedan i større eller mindre grad, jeg og mine søskenbarn snakker mye om det faktisk - da vi opplever det samme hos foreldrene våre, så at det kommer fra barndommen deres igjen er det nok ingen tvil om.

• Liker 2
Skrevet
Athena79 skrev (11 timer siden):

Mener du at det er alle andre som er perfekte og noe galt med vedkommende? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Airman skrev (Akkurat nå):

Mener du at det er alle andre som er perfekte og noe galt med vedkommende? 

Nei, din kverulant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...