Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i søknaden forstod du dette var riktig kandidat? 

Hvor lenge er din forventning at kandidaten skal være i selskapet når du ansetter? Eller er det andre premisser du legger vekt på når du ansetter?

Anonymkode: 115ea...2ad

Skrevet

Jeg har nok aldri tenkt at dette er kandidaten med stor K bare ved å lese søknaden. Men det er klart at det er elementer som teller positivt i en søknadstekst som gjør at man får forhåpninger.

Vi håper at folk jobber minst 3-4 år da da jobb hos oss krever en god del opplæring.

Når det gjelder premisser krever vi gode samarbeidsegenskaper. Vi jobber i team, og evnen til å samarbeide må være på plass.

Skrevet

Karakterutskriften er den viktigste enkeltfaktoren når jeg ser gjennom mange søknader.

Det er så konkret, og derfor enkelt å forholde seg til når man skal sortere mange søkere.

Nr 2 er CV'en.

Det teller positivt at kandidaten ringer. Man får et godt inntrykk av om det er en person som er "på" og prater greit med andre. Ikke minst finner man ut om hn snakker godt norsk, eller i det minste godt engelsk.

Dette henger sammen med type jobb. Hos oss betyr det mye å være skoleflink.

Anonymkode: 12916...752

Skrevet

Ikke at dette har noe med søknaden i seg selv å gjøre, men jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på at jeg ringte for å presentere meg og si hei etter jeg hadde søkt. Det ble tatt opp i andregangsintervjuet at de så på det som svært positivt. 

Anonymkode: 7621d...eac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Karakterutskriften er den viktigste enkeltfaktoren når jeg ser gjennom mange søknader.

Det er så konkret, og derfor enkelt å forholde seg til når man skal sortere mange søkere.

Nr 2 er CV'en.

Det teller positivt at kandidaten ringer. Man får et godt inntrykk av om det er en person som er "på" og prater greit med andre. Ikke minst finner man ut om hn snakker godt norsk, eller i det minste godt engelsk.

Påstår du i fullt alvor at karakterutskriften er det du legger mest vekt på når du skal ansette voksne folk som har vært i arbeidslivet en stund?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nr 2 er CV'en.

Håper du tuller nå?

I verstefall kan du risikere å ansette mennesker med dårlige kvaliteter som trengs i jobben. Karakterutskriften forteller ingenting om hvordan en person jobber. 

Jeg har gode karakterer fra universitet, men sliter sosialt - som gjør at jeg ikke har de kvalitetene arbeidsgivere ser etter.

Anonymkode: 32706...d52

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nr 2 er CV'en.

Hva med alle de som jukser på hjemmeeksamen og får gode karakterer nå 😂 de kan nå forvente seg en toppjobb basert på noe de egentlig ikke er så gode på da. Får bare sette meg på skolebenken mens det er korona og jukse meg til toppkarakterer på hjemmeeksamen og kose meg med de kuleste jobbene.

Anonymkode: aa1d0...93d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Håper du tuller nå?

I verstefall kan du risikere å ansette mennesker med dårlige kvaliteter som trengs i jobben. Karakterutskriften forteller ingenting om hvordan en person jobber. 

Jeg har gode karakterer fra universitet, men sliter sosialt - som gjør at jeg ikke har de kvalitetene arbeidsgivere ser etter.

Men helt ærlig så trenger ikke søknadsteksten å si noe heller. Den kan også skrives av noen andre eller bestå av bare svada. Jeg kan godt skjønne at det legges vekt på vitnemål og CV i yrker hvor faglig tyngde er særs viktig, for eksempel innenfor jusrelaterte yrker som krever mye tung pensumkunnskap, teknologi og ingeniøryrker. Det er tross alt ikke yrker man bare kan vokse i, det krever en del grunnleggende for å kunne gjøre jobben. Karakterene i disse type jobber sier jo også mye om hvordan man jobber med fag. Det er også yrker hvor man ikke nødvendigvis trenger voldsomme sosiale egenskaper, du vil helst ha en nerd med erfaring som virkelig kan sakene sine og søknadsteksten vil derfor ikke nødvendigvis være så utrolig viktig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med alle de som jukser på hjemmeeksamen og får gode karakterer nå 😂 de kan nå forvente seg en toppjobb basert på noe de egentlig ikke er så gode på da. Får bare sette meg på skolebenken mens det er korona og jukse meg til toppkarakterer på hjemmeeksamen og kose meg med de kuleste jobbene.

Anonymkode: aa1d0...93d

Som om det ikke er mye enklere å jukse i søknadsteksten sin, som tross alt er temaet? 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Håper du tuller nå?

Minner meg om stillinger hvor arbeidsgiver krever en helt generisk grad, hvilken som helst nesten, selv om det på ingen måte behøves for jobben. Jeg mistenker at hvis de ansetter noen med dårligere karakterer, eller uten høyere utdanning, så føler de at egen innsats var bortkastet.

Anonymkode: 48a33...aa5

• Liker 4
Skrevet

Hvor lenge er din forventning at kandidaten skal være i selskapet når du ansetter? Eller er det andre premisser du legger vekt på når du ansetter?

Hva menes med "når i søknaden"? Det var lite konsist og nettopp slikt jeg ikke liker å lese i en søknad 😅

For meg er selve søknaden/motivasjonsbrevet viktig, ofte forstår jeg ved å lese gjennom det om kandidaten er aktuell. Formuleringsevne og motivasjon er alfa og omega. De som kommer godt ut her har dessuten ofte gjerne også en ryddig CV og helt ok karakterer.

• Liker 2
Skrevet

Punkt 1: Fornuftig søknad med relevant erfaring og uten "huller". Er det hull vil jeg gjerne ha en forklaring. Men her har jeg jo sett meg ut noen jeg tror kan passe, frem til jeg snakker med dem.

Men viktigst? Hvordan personen er på intervju. Jeg har vært rimelig sikker på første intervju, men også vært i tvil på tredje.. 

Det er så mye å tenke på.. Har personen rett personlighet? Vil personen passe inn i miljøet? Hvordan vil personen klare arbeidsmengde? Er dette en person som jeg kan bygge et team med? Forstår personen arbeidsoppgavene, måltall og vil den kunne klare en jobb som ikke er 9-16? 

Jeg har hatt mange gode intervjuer, men også så mange dårlige at jeg kunne skrevet en bok. 

Jeg ansetter butikksjefer.. 

Anonymkode: 214f1...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minner meg om stillinger hvor arbeidsgiver krever en helt generisk grad, hvilken som helst nesten, selv om det på ingen måte behøves for jobben. Jeg mistenker at hvis de ansetter noen med dårligere karakterer, eller uten høyere utdanning, så føler de at egen innsats var bortkastet.

Anonymkode: 48a33...aa5

Avhengig av hva slags stilling det er, er høyere utdannelse nesten bestandig et pluss, selv om faget ikke er det mest relevante. Å kunne gjennomføre en utdannelse sier noe om evnen til å analysere og sette seg inn i problemstillinger.

Skrevet

Generelt sett så har jeg en ganske god idé etter 1. gangsintervju. Av og til står det mellom to kandidater etter første runde. Mye kan forandre seg når de får oppgaver og på annengangsintervju.

Til førstegangsintervju legger jeg vekt på at søkeren har lest utlysningen ordentlig og henviser til punkter i søknadsteksten og selvsagt at de har relevant erfaring/utdanning. Inntrykket av personen og dens evne til å kommunisere i intervjurunden er avgjørende. De må ha evne til å reflektere rundt egen erfaring og vise god forståelse av arbeidsoppgavene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg satt typisk med mellom 3-5 utvalgte CV'er før jeg begynte å lese søknader. Javnt over gir søknaden meg lite ekstraopplysninger, så etter CV, så er det intervju som gir meg  "dette er riktig kandidat". Men dette er fagspesifikt.

I Norge, i mitt fagområde, er målet at ansatte skal bli mellom 3 -7 år. Den historiske statistikken min, er i øvre sjikt, men det handlet mye om hvordan jeg jobbet med nettverk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde en kunde som hadde en argumentasjon for dette : han ville ha en som hadde hatt erfaring med å skrive en oppgave, gjerne ned på bachelor, og hadde forsvart den. Han ønsket også å se en kandidat som hadde erfaring med selvmotivering knyttet til den pålagt oppgaven foran seg. Han så på høyere studie mer som en dannelsesprosess enn som utdanning.   

Han fikk viljen sin, jeg syntes han hadde et poeng.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Må lese hele søknaden før jeg bestemmer meg. Hvis søknaden er oversiktlig og peker mot konkrete egenskaper/kvalifikasjoner etterspurt i stillingsannonsen, så er det stor sjanse for at jeg kaller inn til intervju.

Skrevet

Det er som regel ingen tydelig nummer 1 etter jeg har gått igjennom CV og søknad. Men de som skiller seg ut er de som har relevant bakgrunn og utdanning. Jeg setter pris på en ryddig CV som er oppdatert og en søknad som er velformulert med detaljer jeg er ute etter. Samlesøknader er sjelden en suksess (og overraskende mange glemmer å endre navnet på bedriften).

Jeg er opptatt av stabile ansatte, så jeg ønsker at de skal være ansatt så lenge som mulig. Minst 4 år (det tar 1,5 år før de fleste forstår alle prosesser). 

CV er det første jeg ser på, søknad nummer 2. Karakterutskrifter setter jeg til slutt, de kan veie positivt opp dersom de er svært bra, men jeg eliminerer sjelden en kandidat i første runde basert på karakterer. 

Anonymkode: c9d54...657

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (41 minutter siden):

En evne til å fylle CV med ting som har en relevans

Når det gjelder CV med ting som har en relevans, det forteller at det er vil forekomme naturlig "hull i cv". Jeg ser det er mange som er redde for hull i CV, men det er vel ikke noe som egentlig rutinerte ansettere ikke bryr seg om, men har målrettet fokus på kandidaten som har visst sin interesse å jobbe i selskapet. 

Skrevet

Søknaden er veldig viktig, at den er skrevet for denne utlysningen. Hvis det er åpenbart at her er det copy paste eller masseutsendt, blir kandidaten uaktuell, uavhengig av hvor relevant utdanning de har. Og faktisk, det teller veldig positivt med et bilde hvor man ser blid og sympatisk ut. Uten bilde er også greit, oppdolla/selvhøytidelig bilde teller negativt. For meg. Offentlig sektor.

Anonymkode: 00f20...c35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...