Gå til innhold

MÅ jeg ned i vekt før svangerskap nr 2? Har det mye å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke snakk om mange kg. 5-6 kilo bare. Med nr 1 ble jeg uplanlagt gravid og veide meg ikke før ca uke 9. Da veide jeg 64 kilo. Gikk opp 15 kg den gangen og veier nå 70. De siste 6 kiloene sitter liksom som støpt (ikke at jeg har prøvd så veldig hardt å gå de ned) 

Nå lurer jeg på om jeg «burde» gå ned i vekt før jeg blir gravid igjen? Hvor viktig er det å være mest mulig normalvektig? Disse kiloene jeg eventuelt går ned nå kommer vell like fort tilbake?  

Er 158 cm høy så i følge BMI er jeg rett over på overvektig. Er dog ikke særlig stor, mest pupper og litt ekstra rundt magen etter forrige svangerskap om det gir mening. Skal sies at jeg ikke trives på 70 kilo. Vil tilbake til 60 når jeg er ferdig med neste svangerskap. 

Burde jeg «slanke» meg nå FØR jeg blir gravid igjen? 

Anonymkode: a57da...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kommer til å legge på deg under graviditeten. Så man kan føle at alt var bortkastet (selv om det ikke var det). 

Så for meg hadde ikke det vært en faktor som bestemmer, men heller min alder og aldersforskjell mellom barna.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 4
Skrevet

Du er jo langt fra helseskadelig overvekt da. Men det kan jo ha noe å si for hvordan formen i svangerskapet blir. Det spørs på hvordan din kropp er og dine vaner. Om du blir gravid nå og ikke går opp så mye så er jo det et utfall, men kanskje går du opp tilsvarende som sist og ender opp mye tyngre? Vanskelig å si, kropper er ulike.

Jeg var mye tyngre enn deg da jeg ble gravid og er bestemt på at jeg skal være lettere ved en eventuell neste graviditet. Det er tungt å være tung og det er ikke lettere å gå ned etterpå.

Men... å slanke seg er ikke alltid så lett, mange ender med å gå opp og ned opp og ender opp tyngre enn de var da de begynte. Som brukeren over skriver, hadde tatt med alder på deg og mannen samt ønsket aldersforskjell på barna med i vurderingen :)

Anonymkode: d06ca...4c9

Skrevet

Jeg ville sørget for å få på plass gode rutiner allerede nå, med regelmessig trening/aktivitet og sunn og næringsrik mat. Det vil uansett være en stor fordel under graviditeten og i tiden etterpå😊

Anonymkode: a798f...2ce

• Liker 4
Skrevet

Du har bmi på 28 da? Jeg hadde bmi på 27,7 da svangerskapet begynte (også lett overvektig) Hverken jordmor eller lege har nevnt vekt noen gang iløpet av svangerskapet og jeg har heller ikke fått noen ekstra oppfølging som overvektig.. Nå gikk jeg også ned litt i første trimester (men opp igjen i andre og tredje) så mulig de så at jeg ikke la på meg mye helt fra starten og derfor ikke ble bekymret for overvekt..

På Ahus står det dette om overvekt på gravide, ser ut som det først er ved høyere BMI enn 28 at det er noe oppfølging ut over glukosebelastningstest (den tok jeg og den var fin):

Overvekt og fedme i svangerskapet øker risikoen for komplikasjoner i svangerskapet, under fødsel og i barseltiden. Overvekt og fedme kan opptre alene eller være en del av et sammensatt sykdomsbilde. Alle gravide blir anbefalet minimum 30 minutter fysisk aktivitet hver dag ( gå gjerne tur). Ved BMI over 30 er anbefalt vektøkning i svangerskapet  5-9 kg.

(.....)

• Gravide med overvekt eller fedme med BMI under 35 blir fulgt opp i primærhelsetjenesten. Vi anbefaler tett oppfølging med råd om endringer i kosthold og livsstil.
  • Gravide med BMI over 30 blir anbefalt blodprøve (HbA1c) innen svangerskapsuke 16 for å avdekke eventuell uoppdaget diabetes mellitus.
  • Gravide med BMI over 25 blir anbefalt glukosebelastningstest i svangerskapsuke 24 - 28 for å avdekke svangerskapsdiabetes.
  • Gravide med BMI over 35 blir henvist til spesialist ved 24 ukers svangerskap, for oppfølging hos spesialist ved 24, 32 og 36 ukers graviditet.

Anonymkode: 70edb...d3c

Skrevet

Jeg hadde omtrent samme mål som deg da jeg ble gravid med både #2 og #3, det var EN person i løpet av 2 graviditeter som reagerte på vekten min, og det var en eldre sykepleier på sykehuset som mente at med min vekt så MÅTTE jeg ta glukosebelastningstest selv om jeg var helt frisk. Null utslag på den testen heller, som forventet, var bare en fullstendig bortkastet formiddag. 

Anonymkode: d2670...e05

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde omtrent samme mål som deg da jeg ble gravid med både #2 og #3, det var EN person i løpet av 2 graviditeter som reagerte på vekten min, og det var en eldre sykepleier på sykehuset som mente at med min vekt så MÅTTE jeg ta glukosebelastningstest selv om jeg var helt frisk. Null utslag på den testen heller, som forventet, var bare en fullstendig bortkastet formiddag. 

Anonymkode: d2670...e05

De anbefaler jo glukosetest til alle over 25 i bmi (tror også alle over en viss alder?). For de fleste er den jo uten utslag men er jo bare fint at de sjekker tilfelle det er noe da. De fleste jeg kjenner tok det i graviditeten ingen ble fornærmet over det...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De anbefaler jo glukosetest til alle over 25 i bmi (tror også alle over en viss alder?). For de fleste er den jo uten utslag men er jo bare fint at de sjekker tilfelle det er noe da. De fleste jeg kjenner tok det i graviditeten ingen ble fornærmet over det...

Alle førstegangsfødende over 25 år blir anbefalt glukosebelastningstest nå, så nesten alle førstegangsfødende tar den jo.

Anonymkode: 55615...cad

• Liker 2
Skrevet

Annet spørsmål: Hva er ulempene for BABY at mor er overvektig? Baby trenger nødvendigvis ikke bli så stor selvom mor er det? 

Anonymkode: a57da...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...