Gå til innhold

Hva er galt med kameraten hans? Ekstrem sjalusi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte kameraten hans for første gang for ca 4 år siden. Da hadde vi vært sammen i noen mnd, ting virket veldig bra. Familiene våre er veldig like, alle kom overens, andre venner av han var veldig ålreite. Helt til jeg møtte Lars. 

Lars og samboer hadde vært venner siden barneskolen, men var likevel ganske av og på. Etter første gang Lars møtte meg så fortalte han til samboer at dette aldri kom til å vare. Han var svært skeptisk til at jeg hadde et barn fra før. Han var veldig bestemt på at jeg ikke var riktig for samboer. 

Samboer bodde et stykke unna hjemstedet sitt på denne tiden, jeg bodde midt i mellom nytt og gammelt sted. Hver helg dro han over til hjemstedet sitt, en dag i ny og ne var jeg med. Så flyttet vi sammen i mitt hjem, som gjorde at han var nærmere sitt hjemsted. Han tenkte da at flere skulle ønske å besøke han, kameraten dukket aldri opp. 

Spoler frem et år, der vi venter vårt første barn. Samboer har ennå ikke hørt fra kameraten sin. Selv holdt han enveiskommunikasjon gående I flere måneder. Spoler frem ennå noen måneder så har babyen kommet og samboer prøver igjen å ta kontakt. Fyren er helt sikker på at det er jeg som har nektet de å ha kontakt. Samboer prøver å forklare hvordan det føltes med enveis hele veien. Kameraten mener at samboer kun sier det for å beskytte meg. Han nekter å høre, så de legger det dødt. 

Samboer er mer der og det er helt ok for meg. Helt til samboer begynner å få en annen energi og negativt humør etter å ha vært der. 

Spoler 1 år frem så bor vi på samboers hjemsted. Kameraten er stadig vekk innom, sjeldent hyggelig mot meg. Samboer begynner å få et språk og en væremåte som jeg ikke har sett før. Alle småting blir kjempe krangler, blant annet når alt jeg vil er at han er med litt mer i familien igjen. Bare jeg ønsket at han skulle legge vekk egne klær, rydde etter seg selv og ha tid til barna. Bare å mene noe slikt kunne føre til at han raste ut døra og var borte hele kvelden. Da jeg i blant tok opp konflikter med han så brukte han et språk jeg vet at han selv ikke forstår. 

Vi hadde en fest der kameraten og fruen kom. Ut av det blå klikket kameraten og kalte meg syk i hodet og ba samboer kvitte seg med meg. Samboer ble også sint på meg for det måtte være noe jeg hadde sagt feil. Jeg var veldig forsiktig hele kvelden og holdt igjen min personlighet hele veien. Jeg gjorde ingenting ut av meg, snakket lite om mine ting og så mest på at de festet. Så dette kunne jeg ikke forstå. 

Konfliktene økte og vennskapet tok mer plass, omtrent samtidig. Så ble det brudd etter samboers ønske. Jeg sa da til han etter at jeg hadde reist sa jeg til han at nå blir vel Lars kjempe fornøyd, nå som du endelig er kvitt meg. Da mente han at Lars var så ålreit å prate med, så støttende og alt. Lars syns det var så trist at forholdet røyk, sier han. Jeg svarer at det der er svada, jeg er sikker på at Lars er kjempe fornøyd. 

Vel, livet gikk videre for min del. Jeg koste meg egentlig litt med noe mer frihet og mindre å ta vare på. Etter hvert la jeg merke til at Lars ofte kjørte forbi, men det var det jo mange som gjorde. Men grunnen til at jeg la merke til han var at han bremset ned og virkelig glodde inn. Det ble ubehagelig syns jeg. 

En dag så dukket ei bekjent opp for å fortelle meg at Lars satte ut rykter om meg. Jeg ble sint, ringte eksen og han skulle snakke med Lars. Ja, hver gang noen spurte Lars om hvordan eller hvem jeg var så svarte han at den der er syk i hodet, hold dere unna. Han sto for det og mente det var riktig. Min eks klikket på han og ba han om å vokse opp. Jeg fikk da spurt den bekjente hvorfor Lars sier dette. Jo fordi min eks pleide å komme til han under krangler og bare la frem de dårligste sidene. Siden Lars aldri hadde hatt noe godt inntrykk av meg så var det lett å tro på. 

Det skal sies at jeg gjentatte ganger har fått kjeft av eks fordi Lars ikke vil komme til oss eller fordi Lars ikke kommer overens med meg. Gjennom de årene har eks sagt at det må være noe rart med meg. Jeg har hele veien prøvd å skjerpe meg, men her fikk jeg svaret at det var eks selv som satte dette i stand. 

Det ble null kommunikasjon en stund mellom meg og eks, av andre årsaker. Så får vi hjelp til bedre kommunikasjon som fører til et vennskap bedre enn vi noen gang har hatt. Så kommer følelsene tilbake og med mer hjelp finner vi sammen som par igjen. Denne gangen som et team og det føles veldig bra. 

Vi holder dette noe for oss selv i starten. Så begynner folk å få høre litt og Lars tar kontakt etter noen måneders stillhet. Han håper at det han hører er tull, i en annen melding så ønsker han samboer lykke til. En annen gang hadde jeg lagt ut en god morgen snap på maps der man ser utsikten her. Samboer får en snap av Lars der han filmer at han går inn på snappen med en annen tlf og gratulerer med tommel ned. 

Så får samboer flere meldinger der Lars lurer på hva som er galt med samboer. Min samboer velger å si lite, jeg nekter han fremdeles ikke å ha kontakt med fyren. I blant sier jeg at det er jo bare å dra på et kort besøk og ordne opp. Samboer sier nei, han orker ikke den fyren med kun negative meninger om alt og alle. Våre nærmeste roper nærmest hurra for at vi fant sammen igjen, men denne fyren er fremdeles like negativ. Og samboer er skuffet for fyren var jo så støttende da det ble slutt.

Spoler frem noen måneder så ber Lars om å få igjen ting og tang han har gitt min samboer. Så samboer ber om ting tilbake siden det var en greie. Nå virker det som om Lars gjør det slutt med han? Jeg bare ler for det virker så teit, voksne mann! 

En stund har jeg tenkt at Lars må jo være forelsket eller noe? Ekstrem sjalusi? Hva er problemet? 

Anonymkode: 761b3...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den tiden de hadde kontakt så kunne han ringe flere ganger hver dag. Gjerne den første timen samboer var hjemme fra jobb selv om de hadde snakket sammen i løpet av arbeidsdagen. Og han skulle ha besøk hvert fall annen hver kveld og finne på noe hver helg. Samboer orket ikke bestandig og de gangene han lot være så ga Lars meg skylda. 

Skrevet

Hvorfor tror du at det er kompisen som står bak alt?

Hvorfor fortalte kjæresten din deg alt kompisen (Lars) sa, fra første stund? 

Jeg syns det skurrer veldig med samboeren din. Av det du skriver. 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Han fortalte også at alle andre kompiser likte meg og at jeg var godt likt av hans familie. Han sa da at Lars er vanskelig å komme overens med. Grunnen til at jeg tror på mye av dette er ord fra andre venner av samboer om hvordan Lars er. 

Så merket jeg forskjell på samboer om han hadde vært med andre venner kontra Lars. Det var også veldig viktig for samboer at jeg skulle komme Iversens med Lars. En gang fikk jeg til og med liste på ting jeg kunne og ikke kunne prate om rundt Lars, i håp om at det skulle hjelpe. 

Men da det kom frem at samboer har fortalt mye stygt om meg til Lars, den gang han var en eks så fikk han høre det. Jeg ba min da eks om å være annerledes mot en ny jente så hun kanskje har en sjanse hos denne viktige vennen. 

Venninna til samboer nekter å ha noe med Lars å gjøre. Hun sier sjeldent noe stygg om noen, men der har hun ikke noe godt å si. Hun mener også at samboer endrer seg når Lars er i nærheten. 

Jeg vet at samboer har vært svak for en annen persons mening. Jeg vet at han har fortalt mine dårlige sider og overdrevet flere saker der han selv har skyld i konflikter. Det er ingen unnskyldning for det der. Jeg har mange ganger bedt han om å snakke med Lars om hvordan ting egentlig er. De gangene han har gjort det så sier Lars at samboer bare skal beskytte meg. Hvor mye fælt og hvordan samboer har lagt frem ting, det vet jeg ikke. Jeg ser en endring i han nå, det er alt jeg kan si. 

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (10 minutter siden):

Og jeg merket på Lars sin væremåte at her er ikke jeg velkommen, så i blant spurte jeg hva greia var. 

Skrevet (endret)

Det gir liksom ingen mening i at han skal mislike deg sånn. Det eneste må være at han driver og manipulerer kjæresten din noe veldig, og det kan jo hende.

Jeg syns bare at samboeren din har trådd en del feil her også. Han har ikke akkurat oppført seg helt ok, for å si det sånn. 

Endret av SoWhat?
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Det gir liksom ingen mening i at han skal mislike deg sånn. Det eneste må være at han driver og manipulerer kjæresten din noe veldig, og det kan jo hende.

Jeg syns bare at samboeren din har trådd en del feil her også. Han har ikke akkurat oppført seg helt ok, for å si det sånn. 

Nei, han har virkelig ikke vært grei, det er ingen hemmelighet. 

Husker fremdeles det førte besøket der jeg fikk noen rare blikk av Lars. Følte veldig at fruen hans var litt styrt og gjorde som han ønsket. Det ble kom prat om hva Lars forventet av sin kjære. Blant annet om hvis hun hadde prompet så hadde han kastet henne ut. Jeg er litt rett ut så jeg sier at om jeg virkelig må så går jeg vekk, om en samboer får høre noe så er det faktisk ganske naturlig. Lars sendte noen blikk og ble hard i stemmen på hva en kvinne kan og ikke kan gjøre. Samboer styrte samtalen over på noe annet. 

Lars var også helt på styr da samboer måtte bidra med netter på vår nyfødte. For det var damen sin oppgave å ta seg av babyen og det var ingenting menn kunne gjøre. Vi hadde flaskebarn, så det var rimelig lett for samboer å ta seg av babyen akkurat som meg. Lars fortalte at frem til barnet var rundt 6 år så var det kun kvinnen sitt ansvar. 

Da jeg og samboer kranglet lang tid senere om at han også kunne bidra mer hjemme, så ble jeg kalt for feminist. Jeg konfronterte han senere for den samtalen og samboer sier at han ikke en gang vet hva det ordet betyr. 

Av slike ting så kan jeg tenke meg at Lars sine meninger styrer folk veldig. 

Mulig han misliker meg for at jeg ikke lar meg styre da? Han vil styre samboeren min i fred? Han vil at samboer skal være tilgjengelig for han hele tiden? Men hvorfor? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mulig han misliker meg for at jeg ikke lar meg styre da? Han vil styre samboeren min i fred? Han vil at samboer skal være tilgjengelig for han hele tiden? Men hvorfor

Det er fordi Lars er en psykopat.

Anonymkode: 51a62...bbb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fordi Lars er en psykopat.

Anonymkode: 51a62...bbb

Kommer han noen gang til å gi seg da? 

Skrevet

Kan Lars være forelsket i samboer? 

Anonymkode: 6fcd3...5a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan Lars være forelsket i samboer? 

Anonymkode: 6fcd3...5a1

Jeg har tenkt tanken mange ganger. Samboer tror ikke det. Fyren har jo samboer og barn, men det hender jo at sånt ikke kommer frem til en med det første. Han er en veldig mannemann, dominant og skal styre alt. Jeg tenker i blant at han overkompenserer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...