Gå til innhold

Normalt at en 15-16 åring ikke vil være alene hjemme, altså på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min som snart er 16 år, så og si nekter å være alene hjemme om vi feks skal på butikken. Hn insisterer på å være med. Det samme med feks buss, det vil hn ikke ta alene, men med feks venner går det bra. 

Anonymkode: 774d2...a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke normalt

Anonymkode: 6a581...860

• Liker 10
Skrevet

skulle ønsket jeg hadde valget om å ikke ta bussen alene. men ja hn virker redd for noe. kanskje dere burde snakke om det

Anonymkode: 8bae2...1c0

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke "normalt"

Spør du hvorfor h*n nekter de tingene? 

• Liker 3
Skrevet

Nei. En 15-16 åring bør være mye mer selvstendig enn så. Har dere snakket om hvorfor h*n ikke vil være alene? Hva er det som er skummelt ved å ta buss alene? Man kan ikke bare unngå alt som er ubehagelig fordi det er ukjent, for da får man ikke opplevd den mestringen over å bli selvstendig. 

Anonymkode: 4ba80...621

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke normalt, du må prate med ungdommen å finne ut årsaken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min som snart er 16 år, så og si nekter å være alene hjemme om vi feks skal på butikken. Hn insisterer på å være med. Det samme med feks buss, det vil hn ikke ta alene, men med feks venner går det bra. 

Det er ikke normalt nei...tipper vedkommende sliter psykisk med noe. Hadde satt meg ned og spurt hva som egentlig skjer at du er der om ting er vanskelig og at det er viktig å nakke om ting uansett hva det er .

Anonymkode: 6945d...79c

• Liker 4
Skrevet

Har det kommet plutselig? Har han vært hjemme alene tidligere? 
høres ut som han er engstelig eller redd for å bli forlatt. 
prøv å Finn ut av det. 

Anonymkode: 1cfc9...c5c

Skrevet

Ikke normalt. De fleste på den alderen er overlykkelige hvis de får litt tid alene hjemme. Og vil ikke ta buss? Ok, da får han/hun gå eller sykle.

Anonymkode: bda3e...928

• Liker 2
Skrevet

Jeg har snakket med hn flere ganger, men hn har ikke et ordentlig svar, syns bare det er skummelt. Jeg driver med å få hn inn til utredning for adhd, ikke pga bare dette altså, men angst kan være et symptom og jeg tror hn har angst. Men det tar tid å komme til og jeg er redd det bare blir verre av å vente slik. Hn blir kjørt så langt det lar seg gjøre, for langt å gå og jeg vil ikke presse for mye om det virkelig er et problem. 

Skrevet

nei, det er ikke normalt. Min på 9 var husredd da vi flyttet i nyhuset i fjor. Nå elsker hun å være alene hjemme, selv om det er mørkt ute og vi er på butikken kl 19.00. 

Må være utrolig kjedelig å ha det sånn i 15 års alderen. Min lillesøster var ei som var redd for mye. Slapp leirskolen, overnattet aldri hos andre osv, men tror det gikk seg til innen hun var 15. 

Anonymkode: f549e...6e9

Skrevet

Frykt for selvstendighet? Jeg kjenner noen som egentlig er veldig kapabel men som har omfattende tvil om seg selv og ser for seg den største krise for hver minste lille ting. Bare det å skulle åpne en flaske plumbo ender med å bli lammende redd for å søle det utover hele rommet, i øynene, på hendene, for så å falle og slå hull på hodet, osv. Kan det være noe sånt?

Klarer hn å være spesifikk på hvorfor det er ubehagelig å være alene hjemme? Redd noen skal bryte seg inn, begynne å brenne etc? For det er jo ting man kan ha klart for seg hva man skal gjøre som kan være betryggende. Det er jo derfor helsepersonell eksempelvis får trening i ting de skal gjøre.

Anonymkode: 4acc6...06a

Skrevet

Høres ikke helt normalt ut

Anonymkode: 59b6d...8f8

Skrevet

Dette høres kjent ut for meg, i vårt tilfelle er det snakk om angstproblematikk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...