Gå til innhold

Hvor lenge kan man gjemme seg bak at man er ny i jobben?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Avdelingen jeg jobber i fikk leder i midten av august og fortsatt gjemmer h*n seg bak at h*n er ny i jobben når noe ikke er på stell. Vi har slitt mye med at h*n glemmer å ordne grunnleggende ting som er viktig for at vi kan gjøre jobben vår helt siden h*n startet og de siste ukene har det vært ganske kritisk på enkelte områder. Sjefen skylder på at h*n er ny og det er så mye å sette seg inn i når h*n blir konfrontert med ting som ikke er på plass.

Kan man virkelig skylde på at man er ny i jobben når man har vært i jobben i fire måneder? Burde man ikke være inne i rutiner og ha oversikt over ting som må være på plass etter såpass lang tid? 

Anonymkode: fca1a...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et år.

Anonymkode: c290b...6c0

  • Liker 9
Skrevet

Kan du ikke bare skrive hun??

Jo, en bør forvente at de kan jobben etter fire måneder. 

  • Liker 4
Skrevet

Alle steder jeg har jobbet har mantraer vært at det tar et år å kunne ca hele jobben. Så jeg vil tro det er det samme for en leder. 

Anonymkode: cae3e...4b1

  • Liker 12
Skrevet

Det er åpenbart at det dreier seg om en kvinne. En mann ville aldri brukt en slik unnskyldning. Og det er uakseptabelt fra dag 1. Ikke ta en jobb du ikke evner.

Anonymkode: 307b7...df4

  • Liker 2
Skrevet

Skulle tro det var den nye lederen på jobben hos oss du snakker om. Selv de enkleste ting går det i surr med og unnskyldingen er alltid at det er så mye å sette seg inn i. Hadde ikke sagt noe om det var nye ting. For det tar ofte et år før man kan alt. Men det er ofte rutinemessige ting hun burde kunne, og vite var hennes oppgave da hun tok jobben. Og ting som var det første hun ble satt inn i. Det gjelder forøvrig andre ting utenom også. Da er unnskyldningen at ting er så forvirrende. 
Her snakker vi nok om ei som har tatt en jobb hun ikke mester.
 

Anonymkode: 653a7...a22

Skrevet

Man regner vel med et år, ofte. Spørs selvsagt på stillingen.

Samtidig så kan man ikke glemme samme oppgave hundre ganger på rad heller.

Anonymkode: d2793...163

  • Liker 5
Skrevet

Jeg begynte som mellomleder i oktober. Fortsatt er det noen jeg ikke har møtt fysisk pga corona og hjemmekontor. Alle systemer er nye for meg, og ikke alle bruker de på samme måte fra før. Begreper i det daglige betyr andre ting enn i tidligere jobber. Jeg må lære meg å kjenne de forskjellige ansatte, tillit må bygges opp og jeg må forstå hva de ansatte motiveres av individuelt. Jeg må få på plass rutiner som gjør at vi kan jobbe bedre sammen i hele organisasjonen, selv om jeg bare er ansvarlig for en avdeling. Jeg må gjøre det vanskeligere å bruke systemene feil. Likevel er det ikke rett frem å definere hva som er den riktigste måten uten å ha fått satt seg inn i hvordan vi jobber i dag og hva vi feiler på. I tillegg må endring selges inn overfor alle ansatte, ikke bare de jeg er leder for. Ledergruppa kjenner hverandre bare middels siden vi jobber i et fusjonert selskap. Vi har også blitt rammet av alvorlig sykdom i avdelingen (som ikke bedrer på arbeidsbelastningen til de ansatte eller meg). Jeg synes ikke selv dette er unnskyldninger for at ikke alt er på stell etter snart tre måneder. Det er bare faktum. Det har jo mye å si hvordan status var da ny leder startet, dvs hvor mye det er å ta tak i. 

Anonymkode: 0e7b2...ee3

  • Liker 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporing.

Chantielle mod.

Skrevet

Jeg vil si at det å måtte gjemme seg bak å være ny er uakseptabelt fra dag en. 

Har man fått instrukser og beskjeder følges det. Er man usikker spør man. Tabber og feil skal ikke skje, for alle skal ha vett nok til å vite at det er noe de ikke vet eller kan ennå. 

Anonymkode: 5f990...2d1

Skrevet

Vil si det kommer an på jobben og hvor kompleks den er. Komplekse jobber, et års tid,  mindre komplekse jobber 3-6 mnd. For øvrig syntes jeg det er helt ok at man ikke kan alt ennå, men grunnleggende ting som å sette sine ansatte i stand til å gjøre jobben, administrativt lederarbeide osv. bør det ikke ta for mange måneder før man behersker sånn noenlunde i alle fall, så syntes ikke det er så holdbart at det stopper opp hos ledelsen så mange måneder ut i ansettelsesforholdet. 

Anonymkode: 17af5...929

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Avdelingen jeg jobber i fikk leder i midten av august og fortsatt gjemmer h*n seg bak at h*n er ny i jobben når noe ikke er på stell. Vi har slitt mye med at h*n glemmer å ordne grunnleggende ting som er viktig for at vi kan gjøre jobben vår helt siden h*n startet og de siste ukene har det vært ganske kritisk på enkelte områder. Sjefen skylder på at h*n er ny og det er så mye å sette seg inn i når h*n blir konfrontert med ting som ikke er på plass.

Kan man virkelig skylde på at man er ny i jobben når man har vært i jobben i fire måneder? Burde man ikke være inne i rutiner og ha oversikt over ting som må være på plass etter såpass lang tid? 

Anonymkode: fca1a...5ab

Hadde en sånn rektor. Hun snakket om at hun var ny i 2 år, nesten ukentlig. Fungerte dessverre ikke i jobben. Gjorde mye feil, som gikk utover alle på jobb. Som å sende ut feil papir, til feil foreldre.

Da hun sluttet, ga hun oss beskjed om at vi var en vanskelig gjeng. Men... Hvorfor gikk alt så mye bedre etter hun forsvant?

Anonymkode: 506e6...27e

  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil si at det å måtte gjemme seg bak å være ny er uakseptabelt fra dag en. 

Har man fått instrukser og beskjeder følges det. Er man usikker spør man. Tabber og feil skal ikke skje, for alle skal ha vett nok til å vite at det er noe de ikke vet eller kan ennå. 

Anonymkode: 5f990...2d1

Håper du ikke er sjef.. 

Anonymkode: ebc3f...191

  • Liker 12
Skrevet

Jeg brukte godt over et år på komme helt inn i den jobben jeg har nå så det kan ta tid.

Men om lederen gjør samme feil gjentatte ganger er det ingen unnskyldning, da er denne personen ikke klar den stillingen. Ledere tjener mer enn oss andre for de skal måles mot en strengere standard enn resten. Uten en fungerende leder så lider alle.

Anonymkode: 8d866...3b1

Skrevet

Jeg er enig i at å gjemme seg bak at man er ny er uakseptabelt fra dag en.

Alle kan gjøre feil, både nye og «gamle». Og det er større risiko for at nye gjør feil. Men å gjemme seg bak det er ikke ok.

Omtaler man seg som ny bør man og ha selvinnsikt nok til å dobbeltsjekke at det man gjør er rett.

Skrevet

Som andre sier, det kommer veldig an på jobben. Hos oss er man ganske ny hvertfall det første året, ingen som stusser noe over det.

Så å ikke ha alt på stell etter 4 måneder høres ikke noe rart ut for meg.

Det som høres rart ut er å bruke det som en unnskyldning, og skylde på faktorer utenfor seg selv for oppgaver som ikke er gjort. Man unnskylder seg ikke med at man ikke kan ting fordi alt er så nytt. Man beklager at ting ikke er blitt gjort, setter seg inn i oppgaven, spør om hjelp til det man ikke kan, og sørger for at medarbeidere har det de trenger for å få gjort sin jobb. 

Så måten sjefen unnskylder seg på får vedkommende til å høres ut som en dårlig sjef... 

Anonymkode: a24e3...d2f

  • Liker 3
Skrevet

Jobber innen renhold og en kollega har 10 faste plasser, ca 80% jobb. Etter 5 måneder så klarer fortsatt den ikke arbeidsoppgavene sine og gjør feil på hver eneste kunde daglig. Personen hadde opplæring i 2 mnd på disse 10 forskjellige kundene. Det er 6 uker lengre enn alle andres opplæring. Likevel hjelper det ikke. Som fast ansatt med mer erfaring må jeg rundt å rydde opp etter den. Det er faktisk vårt ansvar, kollegaer sitt ansvar å sørge for at den gjør jobben sin. Selv om det sliter på kroppen vår eller vi må gjøre det uten å få betalt. 

Anonymkode: ad71a...f27

Skrevet

Så jeg mener at når man har jobbet med samme tingen 12 ganger så bør man kunne den tingen. Altså 12-14 dager er ok å si at man er ny. 

Anonymkode: ad71a...f27

Skrevet

I de jobbene jeg har hatt så er det vanlig at det tar rundt ett år før man kommer ordentlig inn i ting. Det er svært omfattende rutiner og prosesser og ikke noe man får oversikt over før man har vært en del av de. Når det er sagt så forventes det selvsagt at man er proaktiv, spør spørsmål og møter deadlines uansett. 

  • Liker 3
Skrevet

2 måneder. Så må man ta seg sammen.. Glemmer man samme tingen hele tiden så lager man seg lister. Alle kan glemme, alle kan gjøre feil men vær nå ærlig på det 

Hos oss pleier vi å si at det tar et svangerskap før du kan ting, pluss puster i det 🤣 Så 9 mnd.  

Anonymkode: 020d1...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...