Silva Pluvialis Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
likestilling Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Gjenferdet skrev (43 minutter siden): Hvorfor har strømmen blitt så dyr de siste månedene, og når går det tilbake til normalen? Jeg har ikke klaget før inntil i dag. Nå risikerer vi å måtte selge huset, fordi jeg ikke har muligheten til å betale strømregningen.. Og bostøtte kan jeg ikke søke, av grunner jeg ikke ønsker å oppgi her. Noen som har noen tips? Kan NAV hjelpe med strømregningen? Jeg står på AAP, og har lite å rutte med fra før. Dette er krise. Resten av Europa har skrudd av atomkraftverk og slikt for "det grønne skiftet" og vi har underskudd på strøm som de må kompensere ved å bruke f.eks. gass som har blitt grisedyrt på grunn av etterspørsel. Høye priser holder også forbruket litt nede, spesielt der de ikke fryser slik som oss. Politikerne våre har til tross for at vi har sagt nei til EU og slikt meldt oss inn "bakdøra" for å høste politiske tjenester og skaffe seg karrierer og makt. De har meldt oss inn i et samarbeid i EU, og siden prisene i Europa er sinnsyke på grunn av absurde avgjørelser selges vår strøm heller til de som byr høyest i utlandet i stedet for oss, og vi må betale det prisen koster i Europa ellers (+++ med avgifter etc.). Kablene er betalt av oss gjennom nettleie. På grunn av de sinnsyke prisene tjener staten helt brutalt mye penger, og nå har de bestemt seg for å dele ut noen smuler til de som sliter mest. Ut fra det du skriver om situasjonen er det helt umulig å si om NAV kan (eller vil) hjelpe. Det er alt for lite informasjon. Det beste er å kontakte dem. Det du i så fall må få er sosialstønad eller noe, men om du kan få det avhenger også av inntekten til de andre i husholdningen. Du må nesten høre med dem og forklare situasjonen... 22
Koskos Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 De har signert en avtale, den må stoppes. 10
ops2 Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Det finnes ikke noe som er normalt lenger. Alt som kan ofres, skal ofres for at ikke kloden skal bli 0,5 grader varmere til 2030 eller noe slikt kunstig tall som er regnet utifra et dataprogram. (Som om ikke verden har vært varmere før) Det har gått så langt at hverken politikere eller media kan se på det grønne skiftet med kritiske øyne. At de samme media har publisert artikler for 10-20 år siden om at Arktis og Antarktis skulle vært nedsmeltet nå, nevnes ikke. Å snakke om klimaendringer er store penger, universiteter og forskere får millioner, FN får milliarder, politikere sier det som media vil de skal si. Det har blitt for stort til å stanses. Og hvis det er galt nå, bare vent til sokkelen skal elektrifiseres. Små nettaviser og uavhengige forskere har sagt i årevis at å knytte seg til ACER og legge kabler til utlandet for å selge norsk strøm, ville føre til økte strømpriser. Men det har blitt latterliggjort, for NRK forteller oss hva vi skal tro på. 19
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 ops2 skrev (3 minutter siden): Og hvis det er galt nå, bare vent til sokkelen skal elektrifiseres. Det er total galskap De skal bruke vannkraft til å skaffe plattformene strøm, samtidig pumper de samme plattformene opp enorme mengder gass som selges til Tyskland blant annet. Og forbrennes i ut i den samme atmosfæren som plattformene ligger i I dag bruker plattformene gassturbiner for å forsyne seg selv. Resultatet blir akkurat samme mengde CO2 ut i atmosfæren om det selges til Tyskland eller det brukes litt under produksjonen hos plattformene i Nordsjøen. Det er ren symbolpolitikk og ikke noe annet. Til enorme kostnader med kabler ut i Nordsjøen som norske forbrukere må betale. 12
ops2 Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 Og fra nyttår, skal den som bruker støm på dagtid straffes økonomisk. Kraftselskapene vil at vi skal sette på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel om natten, og de belønner oss med litt lavere strømpris da. Drit i at forsikringsselskapene advarer mot det, hva skjer hvis det blir brann i en av disse elektriske apparatene når alle ligger og sover? I tillegg blir den ene timen i måneden som vi bruker mest strøm, den timen som bestemmer hvor høy nettleie vi skal betale for hele måneden. 6
merlz Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 ops2 skrev (7 minutter siden): Det finnes ikke noe som er normalt lenger. Alt som kan ofres, skal ofres for at ikke kloden skal bli 0,5 grader varmere til 2030 eller noe slikt kunstig tall som er regnet utifra et dataprogram. (Som om ikke verden har vært varmere før) Det har gått så langt at hverken politikere eller media kan se på det grønne skiftet med kritiske øyne. At de samme media har publisert artikler for 10-20 år siden om at Arktis og Antarktis skulle vært nedsmeltet nå, nevnes ikke. Å snakke om klimaendringer er store penger, universiteter og forskere får millioner, FN får milliarder, politikere sier det som media vil de skal si. Det har blitt for stort til å stanses. Og hvis det er galt nå, bare vent til sokkelen skal elektrifiseres. Små nettaviser og uavhengige forskere har sagt i årevis at å knytte seg til ACER og legge kabler til utlandet for å selge norsk strøm, ville føre til økte strømpriser. Men det har blitt latterliggjort, for NRK forteller oss hva vi skal tro på. Ekstra givende er det å vite at på den andre siden av kloden er det et land som står for snaue 1/3 av verdens totale utslipp, og setter stadig rekord i antall nyåpnede kullkraftverk. 14
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Gjenferdet skrev (9 timer siden): Hvorfor har strømmen blitt så dyr de siste månedene, og når går det tilbake til normalen? Jeg har ikke klaget før inntil i dag. Nå risikerer vi å måtte selge huset, fordi jeg ikke har muligheten til å betale strømregningen.. Og bostøtte kan jeg ikke søke, av grunner jeg ikke ønsker å oppgi her. Noen som har noen tips? Kan NAV hjelpe med strømregningen? Jeg står på AAP, og har lite å rutte med fra før. Dette er krise. Det er en fortvilet situasjon for mange. De har redusert forbruket sitt masse mange! Men strømregningen fyker i taket uansett på grunn av ekstremt dyr strøm og masse avgifter i tillegg. Staten har sopt inn 100 milliarder kroner bare i år på dette, og deler ut smuler tilbake. De skyldige er politikerne på Stortinget. Det er noen få partier som er i mot dette. Det er Rødt, PDK, Demokratene og små fraksjoner i Frp. Ellers er alle de andre på Stortinget for denne galskapen. 8
ops2 Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 (endret) 9 hours ago, Gjenferdet said: Hvorfor har strømmen blitt så dyr de siste månedene, og når går det tilbake til normalen? Jeg har ikke klaget før inntil i dag. Nå risikerer vi å måtte selge huset, fordi jeg ikke har muligheten til å betale strømregningen.. Og bostøtte kan jeg ikke søke, av grunner jeg ikke ønsker å oppgi her. Noen som har noen tips? Kan NAV hjelpe med strømregningen? Jeg står på AAP, og har lite å rutte med fra før. Dette er krise. Tips? Ta opp forbrukslån til å betale strømmen. For å betale forbrukslånet, må du: Si opp alt du abonnerer på. Slutt å kjøpe klær og gå til frisøren. Har ungene dine fritidsaktiviteter som koster penger, ta de ut fra det. Si nei til bursdager, da slipper du å måtte gi gave. Endret 21. desember 2021 av ops2 2
Grønncaps Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Gjenferdet skrev (9 timer siden): Hvorfor har strømmen blitt så dyr de siste månedene, og når går det tilbake til normalen? Jeg har ikke klaget før inntil i dag. Nå risikerer vi å måtte selge huset, fordi jeg ikke har muligheten til å betale strømregningen.. Og bostøtte kan jeg ikke søke, av grunner jeg ikke ønsker å oppgi her. Noen som har noen tips? Kan NAV hjelpe med strømregningen? Jeg står på AAP, og har lite å rutte med fra før. Dette er krise. Ja, du kan ha krav på supplerende sosialhjelp.
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 merlz skrev (1 minutt siden): Ekstra givende er det å vite at på den andre siden av kloden er det et land som står for snaue 1/3 av verdens totale utslipp, og setter stadig rekord i antall nyåpnede kullkraftverk. Helt rett Kina og Russland driter i dette her og ler av Europa som ødelegger seg selv økonomisk på det "grønne skiftet" som er en illusjon og ikke noe annet. Kina øker antall kullkraftverk dag for dag. Noen av de slipper ut mer CO2 en hele Norge gjør i løpet av et år. Strømprisen er bare en del av dette her, bare vent til bedriftene nå må øke prisene på alle sine varer for å ikke gå konkurs. Inflasjonen fyker i taket på grunn av økende energipriser! Og hva gjør Norges Bank da ? De setter opp renten for å dempe inflasjonen Som staten selv er skyld i ved å selge strømmen dyrt til utlandet. Galskapen er komplett, og det er rovdyrkapitalistene som styrer alt. 10
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 ops2 skrev (2 minutter siden): Tips? Ta opp forbrukslån til å betale strømmen. Ja til 30% rente Jobber du i Nordpool eller ? Snakk om å pisse i buksen for å holde varmen i 20 minusgrader. Prøv dette din tosk en gang, før du gir slike dumme råd til noen. 5
Gjest ABM Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 likestilling skrev (8 timer siden): Resten av Europa har skrudd av atomkraftverk og slikt for "det grønne skiftet" og vi har underskudd på strøm som de må kompensere ved å bruke f.eks. gass som har blitt grisedyrt på grunn av etterspørsel. Høye priser holder også forbruket litt nede, spesielt der de ikke fryser slik som oss. Politikerne våre har til tross for at vi har sagt nei til EU og slikt meldt oss inn "bakdøra" for å høste politiske tjenester og skaffe seg karrierer og makt. De har meldt oss inn i et samarbeid i EU, og siden prisene i Europa er sinnsyke på grunn av absurde avgjørelser selges vår strøm heller til de som byr høyest i utlandet i stedet for oss, og vi må betale det prisen koster i Europa ellers (+++ med avgifter etc.). Kablene er betalt av oss gjennom nettleie. På grunn av de sinnsyke prisene tjener staten helt brutalt mye penger, og nå har de bestemt seg for å dele ut noen smuler til de som sliter mest. Ut fra det du skriver om situasjonen er det helt umulig å si om NAV kan (eller vil) hjelpe. Det er alt for lite informasjon. Det beste er å kontakte dem. Det du i så fall må få er sosialstønad eller noe, men om du kan få det avhenger også av inntekten til de andre i husholdningen. Du må nesten høre med dem og forklare situasjonen... Atomkraft er ikke stoppet pga det grønne skiftet! De er stoppet fordi ikke engang Japsene klarte å kontrollere de og konsekvensene ved ulykker er enorme...
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Grønncaps skrev (3 minutter siden): Ja, du kan ha krav på supplerende sosialhjelp. Neppe! Nav er verre en mafia og forholde seg til i slike tilfeller. De krever at du selger alt av eiendeler før du får sosialhjelp. I TS sitt tilfelle hus, bil og alle penger på konto må være brukt før sosialhjelp blir vurdert en gang. Så må du leie og bli 100% avhengig av NAV, da kan du få sosialhjelp på et minimum for å kunne eksistere. 4
merlz Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Antiviruset skrev (1 minutt siden): Helt rett Kina og Russland driter i dette her og ler av Europa som ødelegger seg selv økonomisk på det "grønne skiftet" som er en illusjon og ikke noe annet. Kina øker antall kullkraftverk dag for dag. Noen av de slipper ut mer CO2 en hele Norge gjør i løpet av et år. Strømprisen er bare en del av dette her, bare vent til bedriftene nå må øke prisene på alle sine varer for å ikke gå konkurs. Inflasjonen fyker i taket på grunn av økende energipriser! Og hva gjør Norges Bank da ? De setter opp renten for å dempe inflasjonen Som staten selv er skyld i ved å selge strømmen dyrt til utlandet. Galskapen er komplett, og det er rovdyrkapitalistene som styrer alt. Jeg har tenkt på det samme, ikke bare fra husholdningenes side som får svi nok som det er, men næringslivet. Hvis det lille som er igjen av norsk industri til slutt skulle pakke sakene og flytte rubbel og bit til et annet land vil jeg tro at det siste det er vi ser av dem. I tillegg til husholdningenes reduserte kjøpekraft der en økende del av den disponible inntekten vris bort fra forbruk til å bare betale de facto ekstraskatt. Det slår vel ikke helt heldig ut hos handelsstanden. Vet ikke om politikerne tenkte gjennom alle mekanismene som et worst case gitt permanent og betraktelig høyere energipriser, eller om de evt. har en plan b for det. 3
Antiviruset Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 ABM skrev (1 minutt siden): Atomkraft er ikke stoppet pga det grønne skiftet! De er stoppet fordi ikke engang Japsene klarte å kontrollere de og konsekvensene ved ulykker er enorme... Konsekvensene av økonomisk ruin er også helt enorme! Sammenligne et atomkraftverk som ligger i Europa og et som ligger i de verste jordskjelvområdene i verden er helt meningsløst. Greit at man jobber for å skape tryggere atomkraftverk, eventuelt legge de ned over tid når andre erstatninger er på plass. De er ikke i nærheten av dette nå, og dermed så går energiprisene i taket! Kina og Russland sitter og ler av idiotene i EU. 10
Eloise12345 Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 (endret) 1 hour ago, Koskos said: De har signert en avtale, den må stoppes. Avtalen bør stoppes med tanke på at dette går tydeligvis utover velferden til befolkningen i Sør-Norge. Folk her i nord sliter med kalde vintertemperaturer, tomme magasiner og for høy strømregning slik at de mulig må selge boligen sin eller gå på sosialkontoret. Den støtten regjeringen vil gi oss utgir veldig lite med tanke på at prisene stiger jo helt til himmels. Staten klarer ikke å ta vare på sine egne landsmenn pga kablene. Er det riktig ovenfor EU at norske befolkningen skal gå konkurs eller slite pga strømmen Norge gir Europa? Er det mulig å bryte strømavtalen Norge har med tanke på velferden til innbyggerne? Eller er det for sent? En avtale er jo ofte bindende. Men det er en gedigen tabbe isåfall. Endret 21. desember 2021 av Eloise12345 5
Grønncaps Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Neppe! Nav er verre en mafia og forholde seg til i slike tilfeller. De krever at du selger alt av eiendeler før du får sosialhjelp. I TS sitt tilfelle hus, bil og alle penger på konto må være brukt før sosialhjelp blir vurdert en gang. Så må du leie og bli 100% avhengig av NAV, da kan du få sosialhjelp på et minimum for å kunne eksistere. Nei, de krever ikke at du selger alle eiendelen. Men har du sparepenger, så må man dom alle andre gjøre et innhogg i denne dessverre. sosialhjelp er midlertidig utdel som skal hjelpe mennesker å overkomme en vanskelig situasjon. 1
MorTil2 Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 ops2 skrev (12 minutter siden): Og fra nyttår, skal den som bruker støm på dagtid straffes økonomisk. Kraftselskapene vil at vi skal sette på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel om natten, og de belønner oss med litt lavere strømpris da. Drit i at forsikringsselskapene advarer mot det, hva skjer hvis det blir brann i en av disse elektriske apparatene når alle ligger og sover? I tillegg blir den ene timen i måneden som vi bruker mest strøm, den timen som bestemmer hvor høy nettleie vi skal betale for hele måneden. Kraftselskapene har ikke bestemt dette, det er Stortinget som har vedtatt dette. Men nå, på 2 ukers varsel, sagt nei. Energi Norge sier at dette må innføres på et eller annet tidspunkt, for å motivere folk til å fordele strømforbruket sitt. Det er ikke snakk om å vaske klær om natten, men om å fordele forbruket, dvs lage middag klokken 16:30, sette på vasken kl 18, sette på oppvaskemaskinen klokken 21. Jeg forstår ikke hva som er så galt med det? 5
Gjest ABM Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Konsekvensene av økonomisk ruin er også helt enorme! Sammenligne et atomkraftverk som ligger i Europa og et som ligger i de verste jordskjelvområdene i verden er helt meningsløst. Greit at man jobber for å skape tryggere atomkraftverk, eventuelt legge de ned over tid når andre erstatninger er på plass. De er ikke i nærheten av dette nå, og dermed så går energiprisene i taket! Kina og Russland sitter og ler av idiotene i EU. Idiotene er de som ikke stenger atomkraftverkerne asap...Vi er bare noen år unna at europa går på sol/ vind og batteribanker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå