Gå til innhold

Gulljentas første dager

Fibonacci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for hilsener, fru Biscuit, Philippa, Markblomste, monja, Heidi76 og Cr@sh! :klem:

Nå var jeg så sulten at jeg måtte ha en bolle fra kantina. Nam nam! :sikle:

Lurer på om jeg skal ta halv dag i dag. Jeg styrer dette med 50 % selv, og i går jobba jeg full dag, det samme gjør jeg i morgen.

PCR´en min er i gang (det er en maskin som kjører den) og det er ikke så mye mer jeg skal gjøre på lab´en i dag.

Ang. sekvensering: Arvematerialet vårt (DNA) består jo av 4 ulike baser, kalt A, C, G og T. Rekkefølgen på disse basene er det som gir den genetiske koden, og bestemmer hvordan vi ser ut og hvilke egenskaper vi har.

Sekvensering går ut på å bestemme rekkefølgen av basene i ett bestemt DNA-stykke. Det jeg først og fremst er ute etter når jeg sekvenserer, er om noen av dyra jeg forsker på har ulikheter i base-rekkefølgen.

Nok fagprat nå!

:hjerte: HAPPY VALENTINES DAY :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte: HAPPY VALENTINES DAY :hjerte:

Håper du får en finfin dag med både sekvensering av DNA og alt som er! ;)

Men si meg...mulig det er jeg som er heeeelt på jordet - er du veterinær eller forsker eller noe!? :klø:

Jeg har jo hue under armen fortiden, så jeg husker ikke slikt! :sjenert:

Men en god :klem: kan du får!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philippa og TeddyToria: :klem:

Kan vel kalle meg forsker selv om jeg ikke er ferdig med doktorgraden ennå... :sjenert:

Har hovedfag i generell genetikk fra UiO, og nå tar jeg doktorgrad i molekylær genetikk her på Ås. Jobber med gris! *nøff, nøff*

Har vært på lunsj-seminar nå. Om en time drar jeg herfra!

Skal sende pakke med baby-gaver til mannens kusine, hun med tvillingguttene. Kanskje jeg skal kjøpe noe god konfekt til mannen også?

Det er jo tross alt Valentine´s Day (selv om vi aldri har pleid å markere det)! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for en innføring i sekvensering av DNA :ler: Jeg blir alltid så glad når noen holder på med sånne viktige ting som jeg ikke har peiling på ;)

Ha en romlemantisk kveld :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om du har en veldig spennende jobb da - forskning er jo spennende nesten uansett hva det gjelder. Virker i allefall sånn!

Kos deg med griseDNA og Valentines - en konfekt eller noe annet godt til mannen er sikkert ikke å forakte. Vi markerer det aldri så veldig vi heller, men jeg har nå kjøpt et kort, en rull med LoveHearts (er liksom kjærlighetsgodtet vårt det) og en melkerull...det beste mannen vet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Biscuit og TeddyToria: :klem:

Jeg synes jeg har en veldig spennende jobb, men kan ikke legge skjul på at doktorgraden min har hatt mange nedturer. Har jobba så mye med ting som ikke har gitt resultater...

Men det gjelder å motivere seg og stå på. Blir jo inspirert av at andre som har hatt "håpløse" prosjekter står på videre og klarer å bli ferdige til slutt.

Det blir antakelig Danmarkstur på meg i begynnelsen av april! :hoppe:

Jeg følte meg litt dårlig utover dagen, med økende hodepine, så jeg dro rett hjem uten konfekt :tristbla:

Men jeg er bedre nå, og lurer på om jeg skal bake en sjokoladekake etterpå! Det blir mannen sikkert glad for! :tommel:

Han kom faktisk tidlig hjem selv i dag, med hodepine.

Vi endte opp med plain old fiskegrateng med poteter, gulrøtter og smelta smør på. Det er jo godt da!

En annen gutt BEIT Brage i fingeren i barnehagen i dag! :grine:

Stakkars vennen min...

Det ble bare et lite merke i fingeren, men han hadde visst blitt veldig lei seg!

I stad etter middag begynte han å bable på språket sitt og snurre rundt seg selv! Det er sikkert noe de gjør i barnehagen, med en sanglek eller noe! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Stakkars Brage!

Bitt i fingeren! :overrasket: Da hadde jeg også blitt ganske lei meg! Håper han kom fra det uten varige men. (Han gjorde vel det så lenge den ikke ble bitt helt av!)

Det høres spennende ut med griseforskning! Er meningen at forskningen etterhvert skal anvendes på mennesker? Jeg mener, er det forskning på griser for å lære mer om mennesker, eller er det for grisenes egen skyld?

(Himmel og hav for et dårlig formulert spørsmål... Og jeg jobber med informasjon og formidling? :overrasket: )

Ha en fin kveld uansett! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rognebær! :klem:

Griseforskninga er først og fremst for å avle fram bedre griser, men det kan også anvendes på menneskelig fysiologi og ernæring. Jeg jobber med intramuskulært fett (marmorering) og prøver å finne fram til gener som har noe å si for hvor mye/lite slikt fett grisene har.

Kommer borti veldig mye litteratur på overvekt, diabetes 2 og sånt hos menneske. Det er kjempespennende! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en spennende jobb da. Og det høres jo skikkelig vanskelig ut. Har jo lært noe sånt på skolen, men det va'kke no for meg nei. Du får kose deg med grisene.

Huff, det er så fælt når andre barn biter. Torstein ble jo bitt en periode han og. Jeg ble litt irritert på barnehagen, fordi det ikke virka som om de gjorde noe med det, men plutselig ble det slutt på bitinga. Håper det var et engangstilfelle.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dakkar Brage... Hva ER det folk lærer ungene sine da - å bite fra seg!??? Neida, det er jo sånn som skjer det. Men dakkar allikevel! Godt det ikke ble store merket da! ;)

Vet du, jeg synes fiskegrateng med litt ekstra makaroni, ost og raspet gulrot er noe av det beste som finnes jeg. Eller, det er i allefall en veldig god middag! :Nikke:Men så er kanskje jeg litt rar!? :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min liker ikke fisk han.... :tristbla: Så derfor spiser jeg alt for lite fisk selv også....ikke bra.

Jobben din høres virkelig spennende ut LT. :tommel: Tenkte meg at du holdt til på Ås med jobben din, det er jo ikke så langt unna der hvor du bor. ;)

Litt biting og krangling må man vel regne med i barnehagen, selv om det ikke er noe hyggelig når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener jenter! :klem:

Biting og slåssing må man nok regne med ja... Men jeg håper det ikke gjentar seg for ofte!

Jeg fant fram en oppskrift på sjokoladekake, men oppdaget at vi ikke hadde nok egg! :klaske:

Men mannen tilbød seg å dra ut og kjøpe! Tror han er ganske ivrig på at jeg skal få bakt den kaka! :ler:

Oppskriften fant jeg inne hos Heidi76. Stor langpannekake! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Sjokoladekake :sikle: Hadde egentlig lyst til å bake boller jeg, har så lyst på.. Men tiltakslysten har gått bort igjen.. :sjenert:

Dakkar Brage som ble bitt i fingeren i dag :troest: Håper han glemmer det fort da, og at det ikke gjorde alt for stor skade.

Høres ut som om du har en spennende jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...