Gå til innhold

Gulljentas første dager

Fibonacci

Anbefalte innlegg

Så herlig å kjenne bevegelser i magen :hjerte:

Gleder meg til neste gang jeg skal få kjenne det. Håper iallefall det blir en neste gang.

Vil gjerne ha oppskrifter på brente mandler.

De jeg har prøvd har vært særs mislykket :tristbla:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei monja! :klem:

Jeg kopierer inn oppskriften jeg fant i Charminas dagbok jeg!

De brente knudrete mandlene lages slik :

200 gram mandler

200 gram sukker

2 dl kaldt vann

Alt dette legges i en panne og blandes godt med en gaffel.

Så setter du det hele på koking middels varme.

Nå skal det IKKE røres i det før det ser ut som om sukkeret begynner å blande seg (dvs at det bobler rundt mandelen liksom)

Da tar du en tresleiv og begynner å røre helt til sukkeret er tørt og knudrete og ligger litt rundt mandlene. Da ser det egentlig ut som om du har mislykktes med hele greia. (første gangen jeg laget disse trodde jeg det, ble utrolig sur og kastet hele drit..... ) Men det er nå du må ha litt tålmodighet, for etter en liten stund begynner sukkeret å smelte og mens du da rører rundt legger det seg lekkert og bittelitt klumpete rundt mandlene. Ikke ha for sterk varme for da blir de bare svidd og ikke så knudrete. Legg de så på et bakepapir og skill de med 2 gafler!

Smaker himmelsk!!!!

Jeg pleier så å pakke de inn i lekre cellofanposer (kjøpt på hobbybutikk) og tar en flott sløyfe på.

Det tok lang tid før sukkeret smelta, og jeg var litt oppgitt underveis, men med tiden til hjelp så ble det riktig bra! :tommelsmil:

Det er visst den store matlagings-dagen her i heimen! Vi har spist litt pizza, og nå driver mannen på med å lage to iskaker som vi skal ha til dessert på julaften! Jeg skriver julekort, og leser i den nye boka til Jo Nesbø. Den er kjempespennende! Har hatt en bedre dag i dag. Er ikke så kvalm, og orker å gjøre litt!

I morgen skal jeg lage karameller etter denne oppskriften (hentet fra NRK´s Frokost-TV):

Fløtekarameller med vanilje

30-40 stk.

6 dl sukker

2 dl fløte

200 g meierismør

1 vaniljestang

50 g kokosfett eller nøytral olje

Smelt sukkeret til karamell i en kjele med høye kanter.

Kok opp fløten med frøene fra vanijestangen.

Hell den varme fløten over karamellen, vær forsiktig, dette er varmt.

Rør godt om med en tresleiv. Tilsett smøret skåret i terninger og kok opp massen. La det hele koke skikkelig i ca. 5 minutter.

Rør til slutt inn kokosfett og hell karamellmassen over i en liten bakepapirkledd form. Avkjøl og skjær karamellen i passende biter. Pakk gjerne hver bit inn i litt cellofanpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle: Jeg har også lurt litt på om jeg skal lage karameller, og den oppskriften ser jo helt midt i blinken ut!!

:hoppe: Kan hende jeg må stjele den altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann iss, Heidi76 og monja! :klem:

Da har jeg vært og handla nesten alle julegavene... PUH!!! Er helt gåen jeg. Det var veldig mye folk, og ikke lett å finne parkeringsplass! Men nå er jeg så å si ferdig, mangler bare to gaver som jeg tar neste gang jeg er i nærheten av Polet. Mine tanter og onkler skal få hver sin fine vinflaske til jul!

Jeg fant juleantrekk også! :danse:

Stilig skjørt og topp med plass til litt mage. Er kjempefornøyd!

I kveld er vi invitert opp til mamma og pappa på kaffekos. "Svigerforeldrene" til søsteren min skal også komme på besøk, og vi har aldri hilst på dem før, så det skal bli koselig.

Nå må jeg pakke inn gaven til mannen før han oppdager hva det er... ;)

Og skrive flere julekort - dette går treeeeigt!!! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ca. 10 julekort igjen... og øya mine går i kryss... :eeeh:

Har også pakka inn masse julegaver og laget karameller. De ble gode! Men for et slit det var å dele dem opp! De er ganske harde, men blir myke når man suger på dem (JA, jeg har prøvesmakt!) :ler:

I morgen skal jeg til legen igjen, for en ekstra vektkontroll før jul. Jeg har følt meg bedre nå i helga, etter at all sykdommen begynte å slippe taket, så det er vel håp for jula også!

Brage skal bare være to dager i barnehagen denne uka. I morgen er det nissefest! :nisse:

Og fra onsdag av er det juleferie. Da skal vi kose oss hjemme og gjøre de siste juleforberedelsene. Så begynner han i den nye barnehagen 3. januar, og det blir rart. Og spennende!

Har ikke fått tatt noe magebilde denne uka, men skal prøve å ta et nå før jeg legger meg. Den står vel ut som vanlig! ;)

God natt! :sove:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, som det snør ute!! Det laver ned helt ustoppelig. Ekkelt å kjøre bil i dag!

Jeg har vært hos legen, og hadde fortsatt litt utslag på blod og nå også hvite blodlegemer. De skal sende prøven inn den dyrking, men jeg har mistanke om at det dreier seg om en soppinfeksjon og vi ble enige om at jeg skulle ta en Canesten-kur og se om det hjelper. Ellers er vekta mer stabil nå, heldigvis. Og jeg har mer matlyst og føler meg ganske bra!

Jeg fikk handla resten av julegavene også. Hurra, jeg er FERDIG!!! :hoppe:

Da gjenstår det å poste julekortene, og å sende noen julepakker. Resten av uka blir det rengjøring, juleverksted med venninne og litt baking.

God mandag til dere som er innom! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at La Traviata gikk på tv i går men filmen på TV2 fristet litt mere... :ler:

Så deilig å være ferdig med alle julegavene. Er selv snart i boks også. :tommelsmil:

vi har også fått snø men det har ikke kommet stoooore mengder men hvitt og fint er det ute nå. Julestemning både ute og inne.

:nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt drømte jeg forresten om babyen!

Jeg hadde født, men husket ingenting av fødselen, ikke engang om det ble gutt eller jente! Babyen min lå i en seng ved siden av meg, og hadde på seg rød pyjamas, så da skjønte jeg at det var en jente! :ler:

Hun var bare sååå nydelig, med masse mørkt hår! :hjerter:

Jeg var superoverlykkelig, og våknet med et smil om munnen i dag! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig liten mage ja! :hjerter:

Så masse lekkert som blir laget hos deg da! Blir sulten jeg.. Godt det er middag nå :ler:

Kos deg med mann, barn og mage ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nydelig mage du har! :hjerte:

Beklager at jeg har vært så dårlig til å besøke deg den siste tiden, men du er så absolutt ikke glemt!

Ble helt :grine: når jeg leste om sparkene du nå kjenner...så herlig! :hjerte:

Håper ellers alt er vel med deg, søte!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...