Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer noe jeg virkelig brenner for (er på sisteåret nå). Dette semesteret har ikke vært «bare-bare» når det kommer til å begynne å lese og slikt. I tillegg får jeg mye dårlig samvittighet av det, og tenker på det jeg har gjort i stedet for å jobbe med skolearbeid. Jeg har også ADHD og OCD, der OCD-en er verst.

Jeg har nå levert et arbeidskrav for sent for første gang (under 5 minutter etter fristen, så det ble midnatt). Nå føler jeg at jeg har jukset, for det er mulig jeg skrev litt etter innleveringsfristen (det er jeg usikker på, da klokka på PC-en kan gå noen sekunder for sent eller noe noen ganger, og nå er jeg usikker på om jeg sa det til læreren - men det sier seg kanskje selv, da jeg leverte for sent?).

Læreren stryker meg ikke (selv om jeg nærmest har bedt om det, da jeg ikke vil fortsette studiet på feil grunnlag). Jeg synes ikke jeg fortjener å fortsette, men ser også at det hadde vært drastisk av meg å slutte pga. dette. Det gjør det heller ikke noe bedre at jeg leser på nettet at arbeidskrav må bli levert innen fristen for å bli godkjent.

Innleveringsfristen på dette arbeidskravet var etter eksamen, men likevel. Og for å presisere, så er det ikke sånn at jeg VIL stryke, men jeg føler at jeg har gjort noe galt. Jeg hater å komme for sent og sånt...

Hvis det hadde vært etter boka, skulle jeg ha strøket eller ikke gått videre til neste emne etter jul, eller hva? Har jeg grunn til å fortsette å plage meg med dette, eller tenker jeg bare helt irrasjonelt?

Jeg får oppfølging av DPS, og læreren vet om OCD-en og sånt.

Anonymkode: e61b2...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan skje alle at man leverer en oppgave for sent.  Dette går nok helt fint. Du har ikke gjort noe galt. :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg grunn til å fortsette å plage meg med dette, eller tenker jeg bare helt irrasjonelt?

Her jobber hjernen din på høygir. Du har ingen grunn til å plage deg selv med dette, og du tenker helt irrasjonelt! Herlighet, bare det at du har levert et arbeidskrav 5 minutter over tiden, for første gang sier noen om hvor ekstremt bra du jobber med studiene dine. 

Trekk pusten, fortsett på studiet ditt! 

Anonymkode: f283b...d7f

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

- Rhodiola, mod.

Skrevet

I mine kurs har vi arbeidskrav for å prøve å sikre at studentene jobber med riktige ting. Folk som leverer for dårlige arbeidskrav ber jeg om å gjøre det på nytt og levere forbedret versjon. Sånn sett kan du i verste fall si at din innlevering er en bedre versjon av ikke levert fem minutter før. I tillegg kan du si til deg selv at universitetet får penger for hver student de får uteksaminert, så de vil strekke seg et stykke for å gjøre studenter gode nok til å stå. Det å godkjenne noe som er over fristen er ikke mye til strekking, og de ønsker uansett at du skal fullføre. Også studenter som stryker igjen og igjen på eksamen jobber vi hardt for å få gjennom. Det er mange studenter det er mye mer arbeid med enn at de bare leverte en oppgave for sent, og bare noen minutter for sent kan i systemene se for sent ut, men midt på natta er det ikke for sent i mine øyne. Hilsen universitetslektor. God jul!

Anonymkode: 53356...87c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg studerer noe jeg virkelig brenner for (er på sisteåret nå). Dette semesteret har ikke vært «bare-bare» når det kommer til å begynne å lese og slikt. I tillegg får jeg mye dårlig samvittighet av det, og tenker på det jeg har gjort i stedet for å jobbe med skolearbeid. Jeg har også ADHD og OCD, der OCD-en er verst.

Jeg har nå levert et arbeidskrav for sent for første gang (under 5 minutter etter fristen, så det ble midnatt). Nå føler jeg at jeg har jukset, for det er mulig jeg skrev litt etter innleveringsfristen (det er jeg usikker på, da klokka på PC-en kan gå noen sekunder for sent eller noe noen ganger, og nå er jeg usikker på om jeg sa det til læreren - men det sier seg kanskje selv, da jeg leverte for sent?).

Læreren stryker meg ikke (selv om jeg nærmest har bedt om det, da jeg ikke vil fortsette studiet på feil grunnlag). Jeg synes ikke jeg fortjener å fortsette, men ser også at det hadde vært drastisk av meg å slutte pga. dette. Det gjør det heller ikke noe bedre at jeg leser på nettet at arbeidskrav må bli levert innen fristen for å bli godkjent.

Innleveringsfristen på dette arbeidskravet var etter eksamen, men likevel. Og for å presisere, så er det ikke sånn at jeg VIL stryke, men jeg føler at jeg har gjort noe galt. Jeg hater å komme for sent og sånt...

Hvis det hadde vært etter boka, skulle jeg ha strøket eller ikke gått videre til neste emne etter jul, eller hva? Har jeg grunn til å fortsette å plage meg med dette, eller tenker jeg bare helt irrasjonelt?

Jeg får oppfølging av DPS, og læreren vet om OCD-en og sånt.

Anonymkode: e61b2...221

Altså, på gløshaugen (altså NTNU Ingeniør/Realfag) så "koker" de fleste en stor andel av øvingene sine, det er rett ut juks men universitetet ser bare mellom fingrene på det uansett fordi de gir litt f i alt som bare er arbeidskrav (altså ikke en del av mappevurdering). Jeg har selv rettet øvinger (er vit.ass i et emnet til phd-veilederen min) hvor jeg ser at det innlysende er fake, men når jeg spurte veilederen min sa han bare "orker ikke gjøre noe case ut av det om det ikke er karakter". Tror du overreagerer ganske hardt her, juks er ikke bra, men du har ikke jukset en gang, du misset en frist med 5-minutter, det går bra. Om man skulle blitt kvitt alle som leverer sent eller koker en øving hadde i alle fall NTNU blitt veldig tomt, veldig fort...

• Liker 2
Skrevet

Tankene dine er 100% irrasjonelle og selvdestruktive. 

Skulle alle studenter tenkt som deg hadde ingen av oss hatt utdanning i det hele tatt 🤷‍♀️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...