Gå til innhold

Gammel date som aldri gir seg å ta kontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gammel date som aldri gir seg å ta kontakt.  

Jeg møtte han siste gangen i 2015. Har ikke møtt han siden. Men han gir seg aldri. Er stille gjerne i et halvt år for så å kontakte meg igjen. 

Jeg har en mann som jeg har vært sammen med i snart 4 år. Vi bor sammen. Jeg har bedt han som tar kontakt å slutte å kontakte meg med hensyn til dette og at jeg ønsker å leve livet mitt sammen med min mann . Fyren oppsøkte da plutselig jobben min. Fikk en melding om at han hadde vært der inne og pratet med kollega av meg. Jeg gikk på jobb og det viste seg at han hadde snakket med kollega, og spurt etter meg. Han hadde ikke sagt annet enn at han kjente meg fra tidligere  og ville bare si hei. Men jeg ba han på sms om å ikke oppsøke min jobb. Og la meg være i fred. Var stille i et halvt år og nå begynte han igjen. Er du gift nå kom det på melding. Jeg ignorerte. Så skriver han:  håper at du har det bra. .. du er sikkert flink på jobben. 

Jeg datet han i sin tid. Vi gikk begge videre. Og så skal han holde på slik... jeg blir redd av at han holder på slik. 

Noen som har tips til hvordan få han til å slutte å kontakte ? Han slutter jo i ca 6 måneder innimellom og så kommer tilbake å kontakter. Men jeg kan ikke ha det sånn. Blir feil ovenfor mannen min og meg selv og. 

Anonymkode: 768d1...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Mina 2 said:

Blokkere han over alt. 

Men kan det føre til at han oppsøker jobben min igjen? Jeg er redd for at han bruker alle de mulighetene som han kan klare for å ta kontakt. Men forstår ingenting for han er plutselig stille i et halvt år og så plagsom igjen hele tiden. Men når han begynner å plage så er han veldig pågående. 

Skrevet

Har samme erfaring. Datet en fyr 5 ganger i 2016. Ble først utfordrende når jeg ønsket å avslutte, for da var han absolutt ikke enig. Han mente vi passet perfekt sammen og brydde seg ikke nevneverdig om at jeg sa at jeg dessverre ikke så for meg en fremtid med han.. Etter det har han tatt kontakt ca. 1-2 ganger per år (hvor han fisker etter om jeg er singel). Nå for noen måneder siden begynte å han helt ut av det blå å kommentere jobben min, og at "han ønsket å komme innom". Da hadde jeg ikke hørt noe på over 1 år. Jeg har for lengst slutte å svare, og har vurdert å blokkere, men kjenner jeg får litt angst for at han da finner andre mer kreative måter å komme i kontakt med meg på.. 

Vanskelig situasjon. Du kan jo si at han må respektere at du ikke vil ha kontakt og at du må ta det videre om han ikke slutter. Men det er lettere sagt enn gjort.

Anonymkode: 35110...c60

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har samme erfaring. Datet en fyr 5 ganger i 2016. Ble først utfordrende når jeg ønsket å avslutte, for da var han absolutt ikke enig. Han mente vi passet perfekt sammen og brydde seg ikke nevneverdig om at jeg sa at jeg dessverre ikke så for meg en fremtid med han.. Etter det har han tatt kontakt ca. 1-2 ganger per år (hvor han fisker etter om jeg er singel). Nå for noen måneder siden begynte å han helt ut av det blå å kommentere jobben min, og at "han ønsket å komme innom". Da hadde jeg ikke hørt noe på over 1 år. Jeg har for lengst slutte å svare, og har vurdert å blokkere, men kjenner jeg får litt angst for at han da finner andre mer kreative måter å komme i kontakt med meg på.. 

Vanskelig situasjon. Du kan jo si at han må respektere at du ikke vil ha kontakt og at du må ta det videre om han ikke slutter. Men det er lettere sagt enn gjort.

Anonymkode: 35110...c60

Jeg har blokkert han nå. Men er som du sier redd for det samme som deg. Redd for at han kommer innom jobben eller bruker kreative måter å kontakte meg på. Vet at vedkommende har en psykiatrisk diagnose. Noe som mulig gjør han sånn som dette.  Er merkelig å være stille i 6 måneder for så å bli aktiv og pågående for så å bli stille nye 6 måneder og så på nytt pågående... osv. 

Skrevet

Jeg kan mulig få min mann til å svare han. Så kanskje han slutter med det da ? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har blokkert han nå. Men er som du sier redd for det samme som deg. Redd for at han kommer innom jobben eller bruker kreative måter å kontakte meg på. Vet at vedkommende har en psykiatrisk diagnose. Noe som mulig gjør han sånn som dette.  Er merkelig å være stille i 6 måneder for så å bli aktiv og pågående for så å bli stille nye 6 måneder og så på nytt pågående... osv. 

Helt ordinær oppførsel fra noen med psykiatrisk diagnose. Vedkommende vil ikke at du skal glemme han, fordi han setter seg seg selv høyest og viktigere enn alle andre, hvordan våger noen å glemme ham. Derfor respekterer han deg ikke når du ber ham om å la deg være i fred. Når han er stille, er det vanlig at de i mellomtiden har andre flørter de er pågående med for konstant forsyning, før det omsider blir "din tur" igjen. 

Anonymkode: f2286...29a

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt ordinær oppførsel fra noen med psykiatrisk diagnose. Vedkommende vil ikke at du skal glemme han, fordi han setter seg seg selv høyest og viktigere enn alle andre, hvordan våger noen å glemme ham. Derfor respekterer han deg ikke når du ber ham om å la deg være i fred. Når han er stille, er det vanlig at de i mellomtiden har andre flørter de er pågående med for konstant forsyning, før det omsider blir "din tur" igjen. 

Anonymkode: f2286...29a

Tror det samme. Men hvordan få ha  til å slutte å ta kontakt? Vet du om en god metode? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kan mulig få min mann til å svare han. Så kanskje han slutter med det da ? 

Dette . Evnt kontaktet politiet å fått de til å snakke med han , spør om d er nødvendig med et kontaktforbud. Dette er stalking. Oppsøke arbeidsplass etc . Ikke friskt . 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror det samme. Men hvordan få ha  til å slutte å ta kontakt? Vet du om en god metode? 

Kontaktforbud fra politiet . Man skal ikke gå rundt å frykte gamle ekser på det viset der . Har erfart en sånn 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men kan det føre til at han oppsøker jobben min igjen? Jeg er redd for at han bruker alle de mulighetene som han kan klare for å ta kontakt. Men forstår ingenting for han er plutselig stille i et halvt år og så plagsom igjen hele tiden. Men når han begynner å plage så er han veldig pågående. 

Da sier du til han at du tar kontakt med politiet. Det må vel skremme han.

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne som ble stalket og plaget av en fyr lenge etter hun brutte kontakten med han etter få dates. Det var så ille at når hun skulle på do så fulgte han etter henne og stod utenfor døra. Tror han holdt det gående i godt over et år med tusen antall meldinger, anrop og han kom på døra hennes i tide og utide. Hun anmeldte til slutt og ble psykisk dårlig av hele greia. Bare hold deg langt unna, ts og slett han fra alt :S 

Anonymkode: c44e4...8f9

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke bli litt sint i meldingen din til han da? Ikke skriv vær så snill og slutt, liksom, skriv rett ut at NÅ HAR JEG FÅTT NOK! LIGG UNNA MEG OG IKKE KONTAKT MEG MER! 

Se om ikke det forandrer saken når han skjønner at du er sint.

Anonymkode: 37d58...3a3

Skrevet

Gi beskjed til jobben så de er litt obs på fremmede menn som kommer og spør etter deg 

Ikke svar han. Om du svarer, ikke vær høflig, men si rett ut at du kontakter politiet om han kontakter deg igjen.

Spør politiet om de kan ta en telefon til han for å skremme han litt. Har hørt at de gjør det noen ganger. 

Anonymkode: 04fc1...bba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har en venninne som ble stalket og plaget av en fyr lenge etter hun brutte kontakten med han etter få dates. Det var så ille at når hun skulle på do så fulgte han etter henne og stod utenfor døra. Tror han holdt det gående i godt over et år med tusen antall meldinger, anrop og han kom på døra hennes i tide og utide. Hun anmeldte til slutt og ble psykisk dårlig av hele greia. Bare hold deg langt unna, ts og slett han fra alt :S 

Anonymkode: c44e4...8f9

Nei, ikke slett! Det er jo bevis hvis hun skal anmelde. 

Anonymkode: 5ff52...229

• Liker 1
Skrevet

Samme har skjedd meg meg. Ex begynte å stalke meg etter det var slutt. Han har nå holdt på i 3 år. Det går lengre mellom hver gang. Nå trodde jeg han hadde gitt seg, men plutselig kom det «gave» på døra samt mld og han har prøvd å ringe.. 

Jeg har vært hos politiet og de har ringt han og bedt han holde seg unna og forklart at stalking er straffbart. Da var det stille ett år.. men nå har han altså begynt igjen. Jeg har ikke blokkert han siden jeg vil vite om han er «aktiv». 
Vet han har samboer men likevel holder han på. Han har sagt til folk at vi er ment å være sammen, jeg har bare ikke skjønt det ennå og at han skal vente på meg. 😳😳 Helt crazy. 
Hvis jeg var deg ville jeg fått mannen din til å ringe han og bedt han holde seg unna. Samt gå til politiet, samt fortelle jobben din at du har en stalker. 
Bor han i nærheten av deg? Endre rutinene dine, parker andre steder osv.. ikke gjør det lett for han å finne deg. 

Anonymkode: 2bef6...326

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vet han har samboer men likevel holder han på. Han har sagt til folk at vi er ment å være sammen, jeg har bare ikke skjønt det ennå og at han skal vente på meg.

Hva skjer hvis disse folkene forteller det til samboeren hans hva han har sagt? Skjønner han selv at han er på bærtur eller tror han at alle ser dette som han?

Når det gjelder disse historiene så lurer jeg alltid på om stalkeren har skamvett slik at han/ hun hadde blitt flau om atferden kom ut, eller om vi snakker om psykiatriske tilfeller med vrangforestillinger. Og syretesten vil jeg tro er å fortelle hva han har gjort til familiemedlemmer/ nære venner/ sjefen hans/ hennes.

• Liker 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (9 minutter siden):

Hva skjer hvis disse folkene forteller det til samboeren hans hva han har sagt? Skjønner han selv at han er på bærtur eller tror han at alle ser dette som han?

Når det gjelder disse historiene så lurer jeg alltid på om stalkeren har skamvett slik at han/ hun hadde blitt flau om atferden kom ut, eller om vi snakker om psykiatriske tilfeller med vrangforestillinger. Og syretesten vil jeg tro er å fortelle hva han har gjort til familiemedlemmer/ nære venner/ sjefen hans/ hennes.

Her vet samboer om hva han har holdt på med og jeg vet at de (og han) på samlivskurs og psykolog, så det er vel noe psykisk feil med han og samboeren hans velger å bli hos han av en eller annen grunn. Jeg vil ikke at det blir slutt mellom de for da tar han vel helt av med stalkingen sin vil jeg tro. 

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Her vet samboer om hva han har holdt på med og jeg vet at de (og han) på samlivskurs og psykolog, så det er vel noe psykisk feil med han og samboeren hans velger å bli hos han av en eller annen grunn. Jeg vil ikke at det blir slutt mellom de for da tar han vel helt av med stalkingen sin vil jeg tro. 

Takker for at du deler din erfaring. Det er ubehagelig.  Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Jeg håper at han slutter igjen å ta kontakt. Nå er det jo jul. 

Han kontakter meg ikke ofte. Men plagsomt at han plutselig begynner igjen. Det at han bruker min jobb som virkemiddel for å forsøke å få meg til å reagere er ikke greit i det hele tatt. 

Blokkerte han, men tok av blokkeringen raskt etterpå. For jeg tenker at en blokkering kan føre til at han oppsøker meg på jobben. Tenkte at jeg kunne skrive: hvem er du? Mvh mannen. Altså skrive det som svar på meldingen fra min mann. Min mann vet om dette. Han sa at jeg kan gjøre det. Men jeg er redd at det gjør fyren ytterligere verre. Kanskje det er best å ignorere. Dersom han finner på andre sprell så må jeg anmelde. 

Tror det er sykdom som gjør at han blir sånn. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takker for at du deler din erfaring. Det er ubehagelig.  Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Jeg håper at han slutter igjen å ta kontakt. Nå er det jo jul. 

Han kontakter meg ikke ofte. Men plagsomt at han plutselig begynner igjen. Det at han bruker min jobb som virkemiddel for å forsøke å få meg til å reagere er ikke greit i det hele tatt. 

Blokkerte han, men tok av blokkeringen raskt etterpå. For jeg tenker at en blokkering kan føre til at han oppsøker meg på jobben. Tenkte at jeg kunne skrive: hvem er du? Mvh mannen. Altså skrive det som svar på meldingen fra min mann. Min mann vet om dette. Han sa at jeg kan gjøre det. Men jeg er redd at det gjør fyren ytterligere verre. Kanskje det er best å ignorere. Dersom han finner på andre sprell så må jeg anmelde. 

Tror det er sykdom som gjør at han blir sånn. 

Dette kommer til å høre litt banalt ut, men du må selv avgjøre om det passer beskrivelsen, og ikke minst om det er verdt løsningen jeg foreslår.

Det kan hende at han er den type mannen som bare ikke forstår det.

Han forstår ikke at det vil aldri bli noe mellom deg og han.

Han forstår ikke at livet er gått videre, og der nå med en annen mann.

Godt mulig han lever litt i en fantasi verden der du snart vil komme til han og din mann egentlig ikke eksisterer. 

Fra din side er selvsagt alt innlysende, men fra hans side er han blindet, og er man blind er man ikke i stand til forstå.

En løsning som du kan vurdere, er å anerkjenne han som noe mer enn en flue som du prøver å vifte vekk med dine blokeringer og ignoreringer.  Det vil si, få han til å forstå helt tvers igjennom at det dere hadde for lenge siden; er lenge siden, og den tid er over. Du har sikkert prøvd å formidle det mange ganger, men fokuser på humanitet og medmenneskelighet denne gangen. Møt han med din mann, spis på et restaurant eller ta en kaffe der dere kan snakke sammen og anerkjenne hverandre som mennesker som må leve i realiteten: Det vil aldri bli noe du og han, og han må gi slipp og gå videre i livet sitt og møte nye mennesker.

Du skylder han selvsagt ikke forklaringer eller tiden, men hvis det kan hjelper å sette en stopper for plagene, så er det en ting å vurdere. Kun når han forstår, kan han gi slipp.

Se på det som en proaktiv handling i tillefelle eksen blir mer intens og aggresiv i kontaktsøkingen i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...