AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Del Skrevet 20. desember 2021 "Netto formue er brutto formue minus gjeld.", hva vil det si? Har 100 000 kr på sparekonto. Boliglån på 2,0 mill. Vil det da si at jeg har null netto formue? Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Del Skrevet 20. desember 2021 Hva er huset verdt? Anonymkode: 488a0...3ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Del Skrevet 20. desember 2021 Hvis du har et hus til 10 millioner, så har du formue med 100' i banken og 2 mill. i gjeld. Sånn, for å gi et eksempel, og for å vise at du gir for lite informasjon til at vi kan vurdere. Brutto formue minus gjeld, altså det du har av verdier minus gjeld. Anonymkode: dcfa2...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er huset verdt? Anonymkode: 488a0...3ce Det er verdt 400 000 kr. Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Del Skrevet 20. desember 2021 Siden du har boliglån har du vel en bolig som er verdt noe? Skattemessig formue er antagelig 0,- siden bolig skattemessig verdsettes til ca. 25 % av markedsverdi. Men siden opplysning om boligen verdi mangler er det bare gjetting fra min side. Reell formue er sikkert i pluss. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er verdt 400 000 kr. Anonymkode: 33af9...396 Skattemessig da? Ellers har du gjort et dårlig kjøp. Anonymkode: c8a87...3cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Netto formue er brutto formue minus gjeld.", hva vil det si? Har 100 000 kr på sparekonto. Boliglån på 2,0 mill. Vil det da si at jeg har null netto formue? Anonymkode: 33af9...396 Regnestykket ditt er: – 2 mill + 100.000 + så mye du eier av huset ditt Hvis du kjøpte huset ditt for 2,4, så er altså regnestykket: –2 mill + 100.000 + 400.000 = – 1,5 mill Anonymkode: b4d93...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 21. desember 2021 #7 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er verdt 400 000 kr. Anonymkode: 33af9...396 Hvordan kan du ha 2 millioner i lån på et hus som er verdt 400 000? 🤨 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wade Skrevet 21. desember 2021 #8 Del Skrevet 21. desember 2021 Hansehan skrev (1 minutt siden): Hvordan kan du ha 2 millioner i lån på et hus som er verdt 400 000? 🤨 Tipper han glemte en null jeg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 21. desember 2021 #9 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (2 minutter siden): Tipper han glemte en null jeg 🙂 Ja, vi får håpe det! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Del Skrevet 21. desember 2021 Hansehan skrev (2 minutter siden): Hvordan kan du ha 2 millioner i lån på et hus som er verdt 400 000? 🤨 Bor i en dyr by. Leiligheten er et fancy bøttekott med toalett og kjøkken. Nå aner jeg ikke om dere prater om en annen verdi, men jeg snakker om formuesverdien man skriver opp i skattekortet/skattemeldingen og ikke markedsverdien (hva nå det er). Wade skrev (2 minutter siden): Tipper han glemte en null jeg 🙂 Nei. I prospektet og i skattemeldingen og kalkulatoren så står det 461 147 kr. Ingen flere sifre. Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wade Skrevet 21. desember 2021 #11 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bor i en dyr by. Leiligheten er et fancy bøttekott med toalett og kjøkken. Nå aner jeg ikke om dere prater om en annen verdi, men jeg snakker om formuesverdien man skriver opp i skattekortet/skattemeldingen og ikke markedsverdien (hva nå det er). Nei. I prospektet og i skattemeldingen og kalkulatoren så står det 461 147 kr. Ingen flere sifre. Anonymkode: 33af9...396 Jeg er usikker på hva du vil frem til med denne tråden. Snakker du om formue i dagligtale eller etter Skatteetatens prinsipper?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Del Skrevet 21. desember 2021 Likningsverdi er lavere enn reell verdi. Anonymkode: f77f5...d7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (40 minutter siden): Jeg er usikker på hva du vil frem til med denne tråden. Snakker du om formue i dagligtale eller etter Skatteetatens prinsipper?! Trodde det var en selvfølge at folk forsto at jeg mente i skatte-sammenheng. Jeg må føre opp netto formue i søknaden hos husbanken og er usikker på hva jeg skal føre opp på den posten. Som jeg siterte "Netto formue er brutto formue minus gjeld.". Det står det når jeg trykker på spørsmålstegnet og jeg forstår ikke den. Så siden min formue på 100 000 kr i sparepenger og bolig til en formuesverdi av 400 000 og boliglån, som da er gjeld, på 2 mill, så vil det si at jeg har minus netto formue, eller null, jeg vet ikke. Derfor jeg spør. Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wade Skrevet 21. desember 2021 #14 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde det var en selvfølge at folk forsto at jeg mente i skatte-sammenheng. Jeg må føre opp netto formue i søknaden hos husbanken og er usikker på hva jeg skal føre opp på den posten. Som jeg siterte "Netto formue er brutto formue minus gjeld.". Det står det når jeg trykker på spørsmålstegnet og jeg forstår ikke den. Så siden min formue på 100 000 kr i sparepenger og bolig til en formuesverdi av 400 000 og boliglån, som da er gjeld, på 2 mill, så vil det si at jeg har minus netto formue, eller null, jeg vet ikke. Derfor jeg spør. Anonymkode: 33af9...396 Hvordan er det en selvfølge? Du har jo knapt ord i åpningsinnlegget ditt. Et tips til senere er å faktisk spørre om det du lurer på, og ikke bare anta at alle forstår hva du mener 🙂 Og du får vel ikke lån hos Husbanken når du allerede har bolig og boliglån. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (2 minutter siden): Hvordan er det en selvfølge? Du har jo knapt ord i åpningsinnlegget ditt. Et tips til senere er å faktisk spørre om det du lurer på, og ikke bare anta at alle forstår hva du mener 🙂 Og du får vel ikke lån hos Husbanken når du allerede har bolig og boliglån. Beklager for at jeg er for dum til å vite det, trodde jeg forklarte nok. Og jo, man kan det om man har lav inntekt. ts Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (2 minutter siden): Hvordan er det en selvfølge? Du har jo knapt ord i åpningsinnlegget ditt. Et tips til senere er å faktisk spørre om det du lurer på, og ikke bare anta at alle forstår hva du mener 🙂 Og du får vel ikke lån hos Husbanken når du allerede har bolig og boliglån. https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Vet ikke om det gjelder ts i denne tråden, men det kan hende. For et av punktene på listen over hvem som kan få lån i Husbanken er at man kan få lån der om man står i fare for å miste sin eksisterende bolig med lån i vanlig bank pga: - Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Anonymkode: 07229...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wade Skrevet 21. desember 2021 #17 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager for at jeg er for dum til å vite det, trodde jeg forklarte nok. Og jo, man kan det om man har lav inntekt. ts Anonymkode: 33af9...396 Du har jo tydeligvis ikke hatt så lav inntekt når du allerede har fått 2 millioner i lån. Da har du minst 400K i inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (41 minutter siden): Du har jo tydeligvis ikke hatt så lav inntekt når du allerede har fått 2 millioner i lån. Da har du minst 400K i inntekt. I disse koronatider med arbeidsløshet og permitteringer og alt, kan vel ts ha mistet jobben? Permitteringspenger av 400 000 for eksempel er ikke stort... AAP (etter at sykepengeperioden er over) er også et kraftig nedhugg i økonomien til folk. Ting skjer. Ikke sikkert at ts er i jobb lenger, siden han/hun trenger lån fra Husbanken. Anonymkode: 07229...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 21. desember 2021 #19 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor i en dyr by. Leiligheten er et fancy bøttekott med toalett og kjøkken. Nå aner jeg ikke om dere prater om en annen verdi, men jeg snakker om formuesverdien man skriver opp i skattekortet/skattemeldingen og ikke markedsverdien (hva nå det er). Nei. I prospektet og i skattemeldingen og kalkulatoren så står det 461 147 kr. Ingen flere sifre. Anonymkode: 33af9...396 Du må skille mellom om du mener at du har netto ligningsformue eller om du mener netto reell formue. Netto ligningsformue har du ikke, netto reell formue har du antageligvis gjennom EK'en i boligen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Del Skrevet 21. desember 2021 Wade skrev (2 timer siden): Du har jo tydeligvis ikke hatt så lav inntekt når du allerede har fått 2 millioner i lån. Da har du minst 400K i inntekt. Jeg er ikke en person som føler jeg må forsvare min situasjon på nett, har vært på KG lenge nok til å vite såpass. Men du må lære deg å ikke konkludere så alt for raskt. Så derfor får du et skikkelig svar nå. Bare sånn at du er klar over det, jeg har ikke 2 millioner i lån. Det er null behov for å gi eksakte tall i denne tråden for jeg trenger råd og hjelp til å regne ut riktig selv. Jeg ga tallene 100 000 kr, 2 millioner i lån og etter hvert 400 000 i formuesverdi på boligen av en grunn. For å vite hvordan jeg selv regner ut netto formue, som er målet med tråden. For å kunne finne netto formue, så har jeg og dere behov for to ting; Formue og gjeld. Jeg viste ikke at dere også måtte ha skattepliktig formuesverdi på boligen i tillegg og det beklager jeg. Jeg tok det også forgitt at dere forsto at det var snakk om skatt og søknad om penger, og igjen, det beklager jeg. Men den nakne sannhet som jeg normalt ikke ville ha gitt, ekte tall og alt; 1,8 i boliglån, som var lånet jeg fikk innvilget i startlån for 3 år siden. Dagens gjeld er irrelevant og privat, for du og andre på nett har ikke behov for å vite hvor mye eller lite jeg har betalt ned på lånet mitt. Sparepengesummen er også semi-fiktiv eller mer forenklet. Det er sparepengene mine, et privat lån (depositum for min lillesøster som jeg vil få tilbake) og formuesverdien på bilen fra skattekortet i en sum. Jeg har ikke 100 000 kr i frie penger på konto, men å måtte presisere nede i detalj skal og er unødvendig men her fikk du det. Formuesverdien på boligen er som sagt 461 147 kr, tatt fra skatteetaten (skattekort, skattemelding og jeg dobbelt sjekket med kalkulatoren hos skatteetaten). Om det er riktig formuesverdien på boligen som husbanken trenger vet jeg ikke, men siden jeg ikke fikk nok hjelp her til tross for at noen forsøkte og takk til alle som prøvde å hjelpe, så må jeg ringe i morgen. Jeg har aldri og vil aldri ha 400 000 kr i inntekt. Jeg har som sagt startlån, og med god grunn. Dagens inntekt er AAP, må søke bostøtte for å unngå å miste boligen for jeg er i en prosess mot uføretrygd og når jeg får det innvilget så vil jeg ha god nok økonomi til å håndtere boliglån og alt annet med boligen. Jeg vet at uføretrygd er et sensitiv tema på KG, så bare det å nevne det gjør meg kvalm. Jeg skulle ønske jeg kunne skaffe meg en jobb med 400 000 kr i inntekt, men livet ble ikke slik dessverre. Anonymkode: 33af9...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå