AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Så en nærkontakt av kjæresten min fikk påvist positiv PCR-test i dag, dette spolerer juleplanene mine, og mamma klikker Jeg og kjæresten er ikke samboere, men vi ser hverandre 3-4 ganger i uka, inkludert sist uke. En god kompis av han har han sett omtrent like ofte, også fordi denne kompisen bodde hos ham et par dager forrige uke. Kompisen fikk symptomer for et par dager siden, negativ selvtest, så positiv PCR-test. Kjæresten min har ingen symptomer foreløpig, men må selvsagt i karantene. Jeg derimot har følt litt på noe symptomer, kun fått negative selvtester, men vært ekstra varsom og egentlig forhåndsbestemt meg at dersom kompisen sin PCR-test var positiv så reiser jeg ikke hjem til jul mtp at risikoen for at jeg er smittet er såpass høy. Flyet mitt hjem til jul går egentlig i morgen tidlig og det vil ikke være tid til å ta en PCR-test. Jeg ringte mamma og fortalte henne nyhetene, og hun var ikke blid for å si det mildt. Mener at jeg er fanatiker fordi jeg ikke engang er en nærkontakt, at selv om jeg var i karantene så kan jeg ta fly (dette stemmer jo ikke...), at jeg har vondt i viljen, og bevisst gjør det stikk motsatte av hva hun ønsker. Hun rådet meg også til å ikke ta en PCR-test da mine symptomer begynte å vise seg pga juleferien, og dum som jeg var hørte jeg på henne. Nå sier hun at faren min skal komme og hente meg (7 timers biltur), det er visst glatt på veien og han blir trøtt når han kjører, men dette kunne jeg jo unngått om jeg bare tar flyet mitt. Så det jeg egentlig lurer på er 1) Hva ville dere gjort i en lignende situasjon mtp smitte? 2) Det er uaktuelt at moren min snakker slikt til meg, men jeg får henne ikke til å endre seg. Noen tips? 3) Hvordan redde julestemningen om jeg så får klart å tatt meg en tur hjem til nyttår? Anonymkode: 634cb...25e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Ville blitt hentet. Anonymkode: dd595...10c 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Vil I hvertfall utsette flyet til jeg hadde testet meg.. Forstår det er kjipt for foreldrene dine men det er der rett. Om testen er negativt og symptomene gikk bort hadde jeg prøved å booket nytt fly Anonymkode: 46f02...559 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Virker som det er veldig smittsomt nå. Så det kan godt hende du har det. Er det såå krise at du ikke kommer hjem et år da? Synes hun overreagerer. Ta det igjen neste år. Finn frem informasjon og send henne. Anonymkode: 8d133...ad7 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville blitt hentet. Anonymkode: dd595...10c Julaften blir med både eldre besteforeldre, høygravid familiemedlem, og vi skal besøke besteforeldrer på eldrehjem ts Anonymkode: 634cb...25e
BobbySocks Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Du blir der du er. Moren din må ta seg sammen. 38
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vil I hvertfall utsette flyet til jeg hadde testet meg.. Forstår det er kjipt for foreldrene dine men det er der rett. Om testen er negativt og symptomene gikk bort hadde jeg prøved å booket nytt fly Anonymkode: 46f02...559 Dersom flyturen var den 22. eller 23. så kunne jeg booket hurtigtest, fått sikkert negativt svar, og reist hjem til jul. Eventuelt om jeg ikke hadde tatt rådet til moren min om å ikke teste meg. Da kunne jeg booket test på lørdag, testet meg på søndag, og fått svar til i dag Jeg blir nok å se om det er noe ledig i romjulen eller til nyttår. ts Anonymkode: 634cb...25e 1
Zooey Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 Test deg. Enten utsett flyreisen, eller bli enig om at faren din henter deg etter at du har fått testresultat (hvis det er negativt så klart). 7
herremann Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Ta en test noen få timer før du reiser.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Virker som det er veldig smittsomt nå. Så det kan godt hende du har det. Er det såå krise at du ikke kommer hjem et år da? Synes hun overreagerer. Ta det igjen neste år. Finn frem informasjon og send henne. Anonymkode: 8d133...ad7 Ja, det er veldig smittsomt for tiden. Jeg bor i Oslo og flere av vennene mine (som jeg ikke har hatt fysisk kontakt med på en god stund) er enten smittet eller i karantene for tiden. Hun overreagerer så absolutt. Det blir nok for meg å legge planer om å feire en isolert jul hos kjæresten og overbevise mamma om at ingen skal hente meg. Jeg er ikke 10 år ts Anonymkode: 634cb...25e 7
AprilLudgate Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Julaften blir med både eldre besteforeldre, høygravid familiemedlem, og vi skal besøke besteforeldrer på eldrehjem ts Anonymkode: 634cb...25e Er du SPRØ, du må jo gjøre slik du planla: ikke dra. Dra en hvit løgn og si du testet positivt på hurtigtesten nå i kveld og har fått feber i tillegg. Så drar du hjem senere ved eventuell negativ test. Jeg mener, TENK å få falsk negativ og smitte gamle og den gravide - med potensielle veldig kjipe utfall. Dere sitter jo ikke alene i jula noen av dere 🤷♀️ Endret 20. desember 2021 av Fløff 33
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Zooey skrev (2 minutter siden): Test deg. Enten utsett flyreisen, eller bli enig om at faren din henter deg etter at du har fått testresultat (hvis det er negativt så klart). Jeg skal teste meg. Skal bare få pakket litt ting sammen, få gått bort til kjæresten sin leilighet (ikke bruke noe kollektivtransport), og så få forhørt meg med coronatelefonen angående hva jeg skal gjøre. ts Anonymkode: 634cb...25e 6
Zooey Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Krysser fingrene for at den er negativ🤞 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 herremann skrev (2 minutter siden): Ta en test noen få timer før du reiser. Flyet mitt går om morgenen. Det står at man må ta testen 3-4 timer før avreise. Flyet mitt går litt før kl 09 og da må jeg være på flyplassen svært tidlig + at det ikke går kollektivtransport såpass tidlig fra meg. Jeg har jo også lette forkjølelsessymptomer som noe vondt i halsen og føler meg ganske sliten nå og da. Fløff skrev (4 minutter siden): Er du SPRØ, du må jo gjøre slik du planla: ikke dra. Dra en hvit løgn og si du testet positivt på hurtigtesten nå i kveld og har fått feber i tillegg. Jeg skal ikke dra nei! Mamma bryr seg tydeligvis ikke om at jeg kan potensielt smitte andre. Hvorfor vet jeg ikke. Å dra en hvit løgn kunne definitivt vært den mest effektive løsningen, men nå jeg er såpass sikker på at det må være noe smitte at jeg tenker at det ikke er nødvendig å lyve 😅 ts Anonymkode: 634cb...25e 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 1. Er det ikke hurtigtester å oppdrive i Oslo for tiden? Hurtigtest ville jo løst dette. Hvis det ikke går ville jeg latt far hente. 2. Å få voksne til å endre seg er skikkelig vanskelig. Men ville sendt en melding eller noe om at sånn kan man faktisk ikke snakke til folk hvis du ender opp med å ikke dra. 3. Er din mor typisk langsint da? Du må nesten velge da, om du vil konfrontere eller late som ingenting. Ville tatt det en av de siste dagene før du drar hjem om du velger å konfrontere. Anonymkode: 7713c...402 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Julaften blir med både eldre besteforeldre, høygravid familiemedlem, og vi skal besøke besteforeldrer på eldrehjem ts Anonymkode: 634cb...25e 😑 Synes du selv det virker som en god ide? Tenker du at det er verdt at en høygravid dame som allerede knapt nok har plass til å puste kaaanskje kan få covid, så lenge moren din er happy? Det kan for all del være at du bare er helt vanlig forkjøla, men hvis du drar og smitter dem med dette så må vel de stresse med tester og gjerne holde seg hjemme? Anonymkode: 6ee69...582 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flyet mitt går om morgenen. Det står at man må ta testen 3-4 timer før avreise. Flyet mitt går litt før kl 09 og da må jeg være på flyplassen svært tidlig + at det ikke går kollektivtransport såpass tidlig fra meg. Jeg har jo også lette forkjølelsessymptomer som noe vondt i halsen og føler meg ganske sliten nå og da. Jeg skal ikke dra nei! Mamma bryr seg tydeligvis ikke om at jeg kan potensielt smitte andre. Hvorfor vet jeg ikke. Å dra en hvit løgn kunne definitivt vært den mest effektive løsningen, men nå jeg er såpass sikker på at det må være noe smitte at jeg tenker at det ikke er nødvendig å lyve 😅 ts Anonymkode: 634cb...25e Si at du tok en test som var inconclusive (heter det det?) Og du fikk beskjed om å teste den 23 og at du må være i karantene da du mest sannsynlig vil få positiv test, i følge legen din/smittevernlege/fin opp en fancy adhoc-stillingstittel. Anonymkode: 6ee69...582 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1. Er det ikke hurtigtester å oppdrive i Oslo for tiden? Hurtigtest ville jo løst dette. Hvis det ikke går ville jeg latt far hente. 2. Å få voksne til å endre seg er skikkelig vanskelig. Men ville sendt en melding eller noe om at sånn kan man faktisk ikke snakke til folk hvis du ender opp med å ikke dra. 3. Er din mor typisk langsint da? Du må nesten velge da, om du vil konfrontere eller late som ingenting. Ville tatt det en av de siste dagene før du drar hjem om du velger å konfrontere. Anonymkode: 7713c...402 - Jo, det er hurtigtester, men mamma frarådet meg å ta PCR-test da jeg først begynte å kjenne på symptomer. Jeg var jo dum og tok til meg rådet siden det var såpass nærme jul og tenkte at det gikk fint siden nærkontakten til kjæresten uansett var i forkjøpet meg å teste seg. Jeg kan droppe flyet mitt og ta hurtigtest for å så bli hentet. Problemet er bare det at dersom jeg først kommer i isolasjon så må jeg ende opp med å feire jul helt alene fordi jeg ikke har mulighet til å forlate hybelen min. Planen er å heller pakke med meg diverse saker, gå bort til kjæresten i morgen tidlig så smitteforsvarlig som mulig, og tilbringe julen der i isolasjon. Hvis jeg da tester positivt så er jeg i isolasjon der istedenfor alene. Jeg føler at det blir feil å pakke med meg en bag med klær, penklær, pepperkakeformer, julepynt, osv, beregnet for å være i isolasjon sammen, for å så bli hentet av pappa om PCR er negativ, mens han feirer julen alene. - Hun kommuniserer med meg på samme måte nå som da jeg var 10. Det er rett og slett flaut - Hun er absolutt langsint og jeg vil få høre om hvordan jeg ødela julefeiringen helt til nyttår om ikke enda lengre ts Anonymkode: 634cb...25e 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 😑 Synes du selv det virker som en god ide? Tenker du at det er verdt at en høygravid dame som allerede knapt nok har plass til å puste kaaanskje kan få covid, så lenge moren din er happy? Det kan for all del være at du bare er helt vanlig forkjøla, men hvis du drar og smitter dem med dette så må vel de stresse med tester og gjerne holde seg hjemme? Anonymkode: 6ee69...582 Nei, jeg synes ikke at det virker som en god idé. Jeg er kjempefrustrert fordi mamma mener at alt annet enn dette er urimelig. Jeg er visstnok kjempefanatisk, ødelegger for søsken og besteforelre som gledet sånn å se meg, osv ts Anonymkode: 634cb...25e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Si at du tok en test som var inconclusive (heter det det?) Og du fikk beskjed om å teste den 23 og at du må være i karantene da du mest sannsynlig vil få positiv test, i følge legen din/smittevernlege/fin opp en fancy adhoc-stillingstittel. Anonymkode: 6ee69...582 Mamma jobber ironisk nok i helsevesenet, så jeg kan nok ikke finne på noen rare stillingstitler 😅 Reglene for karantene og isolasjon har hun ikke helt satt seg inn i, eller vil ikke sette seg inn i, men der familien bor så er det mye mindre smitte enn her i Oslo ts Anonymkode: 634cb...25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå