AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Del Skrevet 20. desember 2021 God kveld, Sønnen min har vært syk siden torsdag forrige uke. Da begynte det med hoste, og dagen etterpå kom snørr og 40 feber. I dag tidlig la jeg merke til litt grønn/gult ”gørr“ i øyekroken. Trodde først det bare var ”søvn i øynene“ etter natten. Jeg tørket det vekk og 10 min senere var det kommet mye mer. Da skjønte jeg at her er det noe. Utover dagen ble han mer hoven, og dannelsen av puss økte. Jeg ringte legevakten og de ba meg behandle med saltvann. Det samme sa fastlegekontoret da jeg endelig fikk kontakt med dem. De sa ut ifra sykehistorie så ville det gå over av seg selv. Nå ligger jeg her med sønnen min (han våknet av ubehag). Før han sovnet igjen så jeg at han er betraktelig rødere på øyenvitne. Når jeg nå lyser på øynene hans så ser jeg på øyevippene at de er helt klistret sammen! Og det er stor dannelse av puss i øyekrokene. Jeg tenker å ta kontakt med legekontoret med en gang de åpner i morgen, har selv hatt øyebetennelse og husker det som svært ubehagelig og smertefullt. Forstår ingenting om jeg ikke får komme til med han i morgen. MEN over til det jeg lurer på! Nå som øye er klistret igjen, hvordan lindre/hjelpe på best måte? Skal jeg vaske det vekk nå når han sover eller skal jeg vente til han våkner i morgen? Og regner med at det beste å vaske vekk med er saltvann? håper noen der ute har noen gode tips☺️ Anonymkode: d6fec...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 20. desember 2021 #2 Del Skrevet 20. desember 2021 Kokt avkjølt vann funker bra. Han må ha tilsyn, høres ut som det er betennelse, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 20. desember 2021 #3 Del Skrevet 20. desember 2021 Jeg vasket vekk om morgen. Visste barnet ville våkne hvis jeg prøvde om natta. Brukte lunket vann på klut (ganske våt klut) for å løsne av det verste, deretter saltvann og detaljrengjøringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Del Skrevet 20. desember 2021 Rart du ikke fikk salve. Det får vi alltid når vi har slikt i hus. Selv når det kun var rødt på selve øye og ingen puss fikk vi dråper eller salve for behandling. Anonymkode: 81f2b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Del Skrevet 20. desember 2021 Jeg hadde kraftig øyebetennelse selv for en tid tilbake. Det verste ubehaget og væskingen varte bare noen timer. Men jeg var rød og skikkelig hoven i flere dager. Skylte med saltvann noen ganger om dagen. Vasket med våtservietter om natten når øynene var klistret sammen. Jeg ammet på den tiden, så kunne ikke få behandling, men det gikk fint over av seg selv i løpet av 4-5 dager De er strenge med behandling av øyebetennelse. Jeg har ikke fått noe for det til barna mine de gangene de har hatt det heller. Anonymkode: f219a...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde kraftig øyebetennelse selv for en tid tilbake. Det verste ubehaget og væskingen varte bare noen timer. Men jeg var rød og skikkelig hoven i flere dager. Skylte med saltvann noen ganger om dagen. Vasket med våtservietter om natten når øynene var klistret sammen. Jeg ammet på den tiden, så kunne ikke få behandling, men det gikk fint over av seg selv i løpet av 4-5 dager De er strenge med behandling av øyebetennelse. Jeg har ikke fått noe for det til barna mine de gangene de har hatt det heller. Anonymkode: f219a...555 Så da holder du barna hjemme en uke for hver øyebetennelse?? 🙄😳 Så mange sykedager har ikke vi i året. Her er det jo øyebetennelse hver 3 måned. Anonymkode: 81f2b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Del Skrevet 20. desember 2021 Det har gått over av seg selv etter 1-3 dager når sønnen min har hatt det. Vi vasker forsiktig med saltvann. Ikke enkelt med en 2,5 -åring som protesterer vilt. Vet at legene er ganske forsiktige med å gi antibiotika for dette, ettersom det er ufarlig og går over etter kort tid. Anonymkode: 78b15...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da holder du barna hjemme en uke for hver øyebetennelse?? 🙄😳 Så mange sykedager har ikke vi i året. Her er det jo øyebetennelse hver 3 måned. Anonymkode: 81f2b...ad4 Har gjort det ja, men jobber sånn at det lar seg gjøre da(og har lite syke unger sånn generelt sett). Har også vært borti leger som har sagt at det ikke er nødvendig å holde ungene hjemme, men barnehagen er jo ikke helt enig der da. Anonymkode: f219a...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har gjort det ja, men jobber sånn at det lar seg gjøre da(og har lite syke unger sånn generelt sett). Har også vært borti leger som har sagt at det ikke er nødvendig å holde ungene hjemme, men barnehagen er jo ikke helt enig der da. Anonymkode: f219a...555 Skjønner. Her må vi behandle med antibiotika hver gang, for vi har ikke mulighet til å bli hjemme fra jobb ulønnet en uke. Anonymkode: 81f2b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Rart du ikke fikk salve. Det får vi alltid når vi har slikt i hus. Selv når det kun var rødt på selve øye og ingen puss fikk vi dråper eller salve for behandling. Anonymkode: 81f2b...ad4 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så da holder du barna hjemme en uke for hver øyebetennelse?? 🙄😳 Så mange sykedager har ikke vi i året. Her er det jo øyebetennelse hver 3 måned. Anonymkode: 81f2b...ad4 At barnehagen fremdeles holder på med det der tullet der... er de helt utdaterte? De kan godt gå i barnehagen med øyekatarr. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har gjort det ja, men jobber sånn at det lar seg gjøre da(og har lite syke unger sånn generelt sett). Har også vært borti leger som har sagt at det ikke er nødvendig å holde ungene hjemme, men barnehagen er jo ikke helt enig der da. Anonymkode: f219a...555 Det er stort sett ikke behov for antibiotika, men i barnet til TS sitt tilfelle med mye puss kan det jo være det hvis det ikke går over rimelig snart. Men vask med saltvann løser mye! https://www.barnehage.no/helse-sykdommer-oyekatarr/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/104193 Anonymkode: fd258...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Del Skrevet 20. desember 2021 Øyekatarr. Hvis du har morsmelk tilgjengelig så fungere det knall. Anonymkode: d68d5...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Rart du ikke fikk salve. Det får vi alltid når vi har slikt i hus. Selv når det kun var rødt på selve øye og ingen puss fikk vi dråper eller salve for behandling. Anonymkode: 81f2b...ad4 Ja, synes selv det var veldig merkelig! Da jeg hadde bakteriell øyebetennelse kunne ikke fastlegen kaste medisinen fortere etter meg ( jeg og min sønn har samme fastlege) 😅. Jeg håper vi får noe for det i morgen, er ikke lenge før legekontorene stenger for julen. Hadde vært greit å slippe alt styret med å dra på legevakten o romjulen eventuelt. Men må vi så må vi selvsagt 🙊 Ts Anonymkode: d6fec...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner. Her må vi behandle med antibiotika hver gang, for vi har ikke mulighet til å bli hjemme fra jobb ulønnet en uke. Anonymkode: 81f2b...ad4 Ville printet ut alt av retningslinjer som tydelig sier at det er tull, og tatt med i barnehagen... eller tatt en prat med kommuneoverlegen. Anonymkode: fd258...331 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ville printet ut alt av retningslinjer som tydelig sier at det er tull, og tatt med i barnehagen... eller tatt en prat med kommuneoverlegen. Anonymkode: fd258...331 Hvilke retningslinjer er det du tenker på? Jeg finner kun anbefalinger om at barn skal behandles før de kommer til barnehagen Anonymkode: 81f2b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Del Skrevet 20. desember 2021 Min datter på 2 fikk dråper og salve på resept for øyebetennelse. Og det var over tlf.. Ble bedre med en gang. Veldig mye puss, ubehag og hoven. Hun har d ofte, Mn dette er første gabg vi har brukt medisin mot det. Vært mildere de andre gangene. Anonymkode: d85b7...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Del Skrevet 20. desember 2021 Kamomillete har jeg alltid brukt. Avkjølt og uten sukker. Dyppe i vatt og ett sveip per dott, da har det pleid å være over fort. Anonymkode: 2f0c6...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Del Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilke retningslinjer er det du tenker på? Jeg finner kun anbefalinger om at barn skal behandles før de kommer til barnehagen Anonymkode: 81f2b...ad4 Det er bare hvis det er kraftige symptomer. At de må behandles uansett, slik det fremstilles som i tråden, er tull. https://www.barnehage.no/helse-sykdommer-oyekatarr/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/104193 https://nhi.no/sykdommer/barn/oye/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt/ https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/ Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med øyekatarr-symptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Anonymkode: fd258...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 21. desember 2021 #18 Del Skrevet 21. desember 2021 Du har fått gode tips her, men husk også å skifte putetrekk i senga hans hver dag, så han ikke smitter seg selv igjen god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå