AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Har en fin venninne. Vil ikke rakke ned på hun men hun har i årevis slitt med både alkohol problemer, ptsd og klart å få behandling. Gikk på Aap og studerte på universitetet. Var helt avgjørende at nav betalte for hun. Hun skulle hatt aap i noen år til men bestemte seg for å stoppe opp høyere utdanning og fikk seg en jobb, skikkelig jobb og mann og barn. Klart å skaffe seg et fint hus og jeg synes bare det er så rart at hun gr fra å være totalt avhengig av nav til å plutselig klare " å jobbe" så mye. Jeg er litt bekymret for hun at hun bare tror hun klarer seg fint litt så en dag ender hun opp på nav igjen? Hvordan kan noen snylte på nav så mange år om hun er egentlig frisk nok til å jobbe? Anonymkode: 108d2...626 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en fin venninne. Vil ikke rakke ned på hun men hun har i årevis slitt med både alkohol problemer, ptsd og klart å få behandling. Gikk på Aap og studerte på universitetet. Var helt avgjørende at nav betalte for hun. Hun skulle hatt aap i noen år til men bestemte seg for å stoppe opp høyere utdanning og fikk seg en jobb, skikkelig jobb og mann og barn. Klart å skaffe seg et fint hus og jeg synes bare det er så rart at hun gr fra å være totalt avhengig av nav til å plutselig klare " å jobbe" så mye. Jeg er litt bekymret for hun at hun bare tror hun klarer seg fint litt så en dag ender hun opp på nav igjen? Hvordan kan noen snylte på nav så mange år om hun er egentlig frisk nok til å jobbe? Anonymkode: 108d2...626 Er du redd hun skal gå på en smell og havne i NAV igjen, eller tror du hun har snylta? Kanskje bestemme deg... Anonymkode: 10e41...994 48
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Det går helt fint å gå fra AAP til full jobb. Hvorfor trekker du inn mann og hus? Høres ut som du er misunnelig. Anonymkode: af540...b4e 42
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har en fin venninne. Vil ikke rakke ned på hun men hun har i årevis slitt med både alkohol problemer, ptsd og klart å få behandling. Gikk på Aap og studerte på universitetet. Var helt avgjørende at nav betalte for hun. Hun skulle hatt aap i noen år til men bestemte seg for å stoppe opp høyere utdanning og fikk seg en jobb, skikkelig jobb og mann og barn. Klart å skaffe seg et fint hus og jeg synes bare det er så rart at hun gr fra å være totalt avhengig av nav til å plutselig klare " å jobbe" så mye. Jeg er litt bekymret for hun at hun bare tror hun klarer seg fint litt så en dag ender hun opp på nav igjen? Hvordan kan noen snylte på nav så mange år om hun er egentlig frisk nok til å jobbe? Anonymkode: 108d2...626 AAP har normalt en maksimal tid på tre år. Du skriver hun skulle hatt stønaden i "noen år til". Dette rimer ikke. Hvordan kan noen røre så mye i et innlegg? Vi kjenner uansett ikke din venninne. Anonymkode: 94398...850 20
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Det går helt fint å gå fra AAP til full jobb. Hvorfor trekker du inn mann og hus? Høres ut som du er misunnelig. Anonymkode: af540...b4e Hvordan kan man gå fra å ha ingenting til så mye på kort tid? Noe skurrer.. og dessuten lar hun mannen gjøre alt i huset og med barna 🙄🙄🙄 Anonymkode: 108d2...626
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Det høres ut som hun har lurt til seg penger spør du meg... Hadde jeg vært deg hadde jeg meldt i fra til nav evt. Anonymkode: b6b17...30a 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvordan kan man gå fra å ha ingenting til så mye på kort tid? Noe skurrer.. og dessuten lar hun mannen gjøre alt i huset og med barna 🙄🙄🙄 Anonymkode: 108d2...626 Hvordan man kan gå fra å ikke ha en jobb, til å ha en jobb? Ja, det er helt sykt, men det er faktisk sånn det fungerer. AAP er avklaring. Høres ut som det faktisk fungerte. Anonymkode: 94398...850 39
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det høres ut som hun har lurt til seg penger spør du meg... Hadde jeg vært deg hadde jeg meldt i fra til nav evt. Anonymkode: b6b17...30a Jada.. skyldte på at hun hadde det psysisk tøft. Vet hun har hatt prolaps.. men blitt bra igjen.. vet ikke jeg? Anonymkode: 108d2...626
Bålkaffe Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har en fin venninne. Vil ikke rakke ned på hun men hun har i årevis slitt med både alkohol problemer, ptsd og klart å få behandling. Gikk på Aap og studerte på universitetet. Var helt avgjørende at nav betalte for hun. Hun skulle hatt aap i noen år til men bestemte seg for å stoppe opp høyere utdanning og fikk seg en jobb, skikkelig jobb og mann og barn. Klart å skaffe seg et fint hus og jeg synes bare det er så rart at hun gr fra å være totalt avhengig av nav til å plutselig klare " å jobbe" så mye. Jeg er litt bekymret for hun at hun bare tror hun klarer seg fint litt så en dag ender hun opp på nav igjen? Hvordan kan noen snylte på nav så mange år om hun er egentlig frisk nok til å jobbe? Anonymkode: 108d2...626 Du "vil ikke rakke ned på henne", men gjør det allikevel. Alkoholproblemer og ptsd, klart behandlingen, blitt bedre under behandling mens hun har fått AAP og studerte på universitetet når hun ble bra nok for det. Er jo nettopp det AAP er til. Enten å bli avklart ut i annen jobb ved tilrettelegging og studier, få behandling og bli bedre og deretter klare seg selv. Eller å bli avklart til uføretrygd. Fikk seg en skikkelig jobb, mann, barn, fint hus. Høres ut som en bra suksess historie dette her, TS, så hvorfor mener du at du skal ha noe å si om hva og hvorfor? Å kalle dette for snylting, er det ihvertfall ikke, da dette er faktisk det AAP eksisterer for. Og om hun en dag ender opp på NAV igjen, så hva? Hun har all rett til det. Slutt å legg deg opp i saker du ikke har noe med å gjøre, TS 42
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Jada.. skyldte på at hun hadde det psysisk tøft. Vet hun har hatt prolaps.. men blitt bra igjen.. vet ikke jeg? Anonymkode: 108d2...626 Nei, det er sånn noen ganger at man ikke vet alt, og særlig om andre. Mange har det psykisk tøft, heldigvis er det bare periodevis for en del av oss. Behandlinger og annet kan også hjelpe. Kjempebra at hun har blitt bra! Anonymkode: 94398...850 10
MizzVic Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 Ja nei sykdom er jo enten for evig eller ikke eksisterende uansett. Dette var rart ja. Ingen kan bli bedre eller friske av noe som helst, så du burde nok melde fra. Mann og barn er bare for meget friske oppegående mennesker, så hun har jo helt tydelig ikke hatt alkohol-problemer osv Alkoholikere kan jo ikke få mann og barn. Største spørsmåler her er jo egentlig: Hvorfor gidder vi svare? 18
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Eg hadde vanskelig oppvekst (overgrep) og utvikla store psykiske problem. Havna i aetat systemet som ville søke om uføreteygd, dei såg ikkje ein gong vitsen med arbeidstrening. Eg nekta! Var bare 18 år og ville prøve. Lang historie kort med oppturer og nedturer så greidde eg etter 5 år med AAP å bli frisk nok til å bryte ut av NAV systemet, eg tok då høgare utdanning og skaffa meg lån og stipend gjennom lånekassen. Eg var for sjuk til å jobbe første året eg studerte, fastlege søkte om ekstra støtte for meg. Det skjedde ein endring mens eg studerer andre året. Eg begynte å frisk og kutta vekk stønaden, eg byrja arbeida ved siden av studiet. Etter endt studie skaffa eg meg fast jobb. Har nå arbeida 10 år og betalt masse skatt. Er per dags dato øverste leiar med god løn, har bil, stort hus, katt og er ein a4 klisje. Hadde aldri trudd eg kom til å kome så langt. Folk veit ikkje korleis folk eigentlig har det. Anonymkode: 54817...04c 14
AprilLudgate Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Hensikten med AAP er nettopp at man skal tilbakeføres til arbeid. Hva trodde du det var? 15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har en fin venninne. Vil ikke rakke ned på hun men hun har i årevis slitt med både alkohol problemer, ptsd og klart å få behandling. Gikk på Aap og studerte på universitetet. Var helt avgjørende at nav betalte for hun. Hun skulle hatt aap i noen år til men bestemte seg for å stoppe opp høyere utdanning og fikk seg en jobb, skikkelig jobb og mann og barn. Klart å skaffe seg et fint hus og jeg synes bare det er så rart at hun gr fra å være totalt avhengig av nav til å plutselig klare " å jobbe" så mye. Jeg er litt bekymret for hun at hun bare tror hun klarer seg fint litt så en dag ender hun opp på nav igjen? Hvordan kan noen snylte på nav så mange år om hun er egentlig frisk nok til å jobbe? Anonymkode: 108d2...626 Jeg var psyk på AAP inne i leiligheten min i 3 år, og så fikk jeg behandling, kjæreste, jobb, utdanning, rekkehus, barn, videreutdanning og karriere med høy lønn. Folk får tro hva de vil? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 914d0...3e3 15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 Du skal være forsiktig med hva du sier om andre. Plutselig kan du selv ha behov for NAV. Et litt mer nyansert bilde av samfunnet hadde ikke vært så dumt. Anonymkode: ba6ac...338 6
Tuba Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 TS det er vel strålende at venninnen din endelig har funnet ut av livet sitt ig lykkes. Vær heller glad på hennes vegne du 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 Hm, så hun gikk på arbeidsavklaring, fikk hjelpen hun trengte og begynte så i arbeid? Fulgte opplegget for arbeidsavklaring med andre ord... Hvordan våger hun🤪 Anonymkode: 3042d...99e 15
Laraa Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 Det er fullt mulig. Vært der selv. Var uføre noen år, opplevd mye som gjorde at jeg ikke klarte annet enn tilrettelagt jobb og trodde aldri jeg skulle komme meg ut av den onde sirkelen. Jeg hadde aldri vært der i jeg er i dag uten nav. De har hele tiden pushet meg og hatt troen på at jeg en dag vil klare meg. I motsetning til hva mange sier om nav, har de vært helt fantastisk. Jeg har i dag utdanning i helsevesenet, hus, fast jobb og førerkortet. Ikke undervurder noen som har hatt motgang. Når brukerene på jobben trenger hjelp til individuell plan, miljøtjenesten eller lignende, er det noe jeg kjenner godt til og er med på legge til rette for 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 Ingen er 100 prosent syk eller frisk også. Anonymkode: 54817...04c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Man kan slite i perioder i livet og trenge aap. Så kan man bli frisk nok til jobb. Det er livet. Anonymkode: fe12a...6b5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå