Gå til innhold

Er ikke dette en smule tankeløst i disse tider? Corona smittet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til samboer er 18 år og bor hjemme hos moren. 
Moren har nå fått covid-19. Da datteren fikk vite det så gikk hun rett til ei venninne for å bo der. Jeg så henne på et kjøpesenter fullt av folk i dag. 
Unnskyldningen for at hun ikke gikk i karantene var at hun hadde vært så lite hjemme i det siste. 
Men, en er jo smittet før symtomene kommer? Moren kan jo gått hjemme i flere dager med smitte før det brøt ut? 
Jeg tenker jo at datteren også burde gått i karantene iom at moren er smittet, selv om hun (datteren) har vært lite hjemme i det siste. Hvis det er omikron så smitter jo det veldig lett.  

Hva tenker dere? 
Utfra hva jeg har lest, så burde jo datteren i karantene, ikke fly rundt på et kjøpesenter, moren er jo nærkontakt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Teflonhjernen skrev (1 minutt siden):

Datteren til samboer er 18 år og bor hjemme hos moren. 
Moren har nå fått covid-19. Da datteren fikk vite det så gikk hun rett til ei venninne for å bo der. Jeg så henne på et kjøpesenter fullt av folk i dag. 
Unnskyldningen for at hun ikke gikk i karantene var at hun hadde vært så lite hjemme i det siste. 
Men, en er jo smittet før symtomene kommer? Moren kan jo gått hjemme i flere dager med smitte før det brøt ut? 
Jeg tenker jo at datteren også burde gått i karantene iom at moren er smittet, selv om hun (datteren) har vært lite hjemme i det siste. Hvis det er omikron så smitter jo det veldig lett.  

Hva tenker dere? 
Utfra hva jeg har lest, så burde jo datteren i karantene, ikke fly rundt på et kjøpesenter, moren er jo nærkontakt. 

Var på denne måten en familie jeg kjenner ble smittet. Det var den jula..

• Liker 1
Skrevet
zemer skrev (1 minutt siden):

Var på denne måten en familie jeg kjenner ble smittet. Det var den jula..

Fordi at en person droppet karantene? 

Skrevet
Teflonhjernen skrev (16 minutter siden):

Fordi at en person droppet karantene? 

En ungdom som bodde med sine covid pos foreldre dro på skolen vel viten om faren. Hun testet selv pos  også. Dattera til de jeg kjenner ble smittet.

• Liker 3
Skrevet

Det blir litt sånn at selv om hu i prinsippet har lov, så er det ikke lurt... Er lov å bruke hode liksom. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, plutselig er det pga den ene satt igang et smitteutbrudd som i løpet av en uke har rammet tusener. 

Skrevet
Sammy! skrev (10 minutter siden):

Det blir litt sånn at selv om hu i prinsippet har lov, så er det ikke lurt... Er lov å bruke hode liksom. 

Som jeg har skjønt på helse Norge så skal en i karantene om nærkontakt blir smittet. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, zemer said:

En ungdom som bodde med sine covid pos foreldre dro på skolen vel viten om faren. Hun testet selv pos  også. Dattera til de jeg kjenner ble smittet.

13 minutter siden, Sammy! said:

Nå er del vel en grunn til at barn og unge var helt fritatt for karantene før 15.12, så ingen grunn til å henge ut de som bare har fulgt reglene.

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, gjest:) said:

Nå er del vel en grunn til at barn og unge var helt fritatt for karantene før 15.12, så ingen grunn til å henge ut de som bare har fulgt reglene.

Barn og unge under 18 ja..

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (40 minutter siden):

Hun er 18 år og dette er nå nylig de siste dagene. Så i følge helse Norge så skal hun i karantene, men det er hun altså ikke. Bor hos ei venninne og går rundt på et overfylt kjøpesenter.  

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (59 minutter siden):

Fritatt ved smittet i hjemmet? Og selv en pos test?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Teflonhjernen said:

Hun er 18 år og dette er nå nylig de siste dagene. Så i følge helse Norge så skal hun i karantene, men det er hun altså ikke. Bor hos ei venninne og går rundt på et overfylt kjøpesenter.  

Vet du om hun har vært nærkontakt med moren da? Det er smittesporerne som setter folk i karantene. Ikke stemødre. 

Selvfølgelig bør hun gå i karantene dersom hun har vært nærkontakt med moren. Hvorfor spør du ikke heller stedatter din hvorfor hun ikke er i karantene.

Skrevet
46 minutter siden, zemer said:

Fritatt ved smittet i hjemmet? Og selv en pos test?

Barn var fritatt for karantene ja, men ikke for isolasjon ved egen positiv test.

Skrevet
gjest:) skrev (Akkurat nå):

Vet du om hun har vært nærkontakt med moren da? Det er smittesporerne som setter folk i karantene. Ikke stemødre. 

Selvfølgelig bør hun gå i karantene dersom hun har vært nærkontakt med moren. Hvorfor spør du ikke heller stedatter din hvorfor hun ikke er i karantene.

Smittesporerne  setter folk i karantene etter opplysninger de får.

• Liker 1
Skrevet
gjest:) skrev (2 minutter siden):

Barn var fritatt for karantene ja, men ikke for isolasjon ved egen positiv test.

Fritatt for karantene ved smittet nærkontakt bortsett fra de en bor med.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, zemer said:

Smittesporerne  setter folk i karantene etter opplysninger de får.

Ja, og det er moren som eventuelt har gitt opplysninger til smittesporerne.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, zemer said:

Fritatt for karantene ved smittet nærkontakt bortsett fra de en bor med.

Nå er det sånn, ja. Frem til 15.22 var de fritatt for karantene også ved smitte i husstanden.

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (Akkurat nå):

Ja, og det er moren som eventuelt har gitt opplysninger til smittesporerne.

Så da skulle hun ikke gått på skolen.

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (2 minutter siden):

Nå er det sånn, ja. Frem til 15.22 var de fritatt for karantene også ved smitte i husstanden.

Nei. Vi fikk også mld fra skolene at det er karantene I 7 dager ved smitte i husstanden. Dette var før 15.12.

• Liker 2
Skrevet
Teflonhjernen skrev (2 timer siden):

Som jeg har skjønt på helse Norge så skal en i karantene om nærkontakt blir smittet. 

Er man smittet skal man i isolasjon.

• Liker 2
  • Opprett ny...