Gå til innhold

ny koronavaksine med gammel teknologi godkjent

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

EMA har godkjent en ny vaksine. Den bruker en mer tradisjonell vaksineteknologi som en håper vil berolige de som er engstelige for ny teknologi. 

Den protein-baserte vaksinen er av samme type som brukes mot mange barnesykdommer, hepatitt B og kikhoste. I likhet med flere andre koronavaksiner skal den tas i to doser, med minst tre ukers mellomrom.

https://www.tv2.no/a/14443538/

Norge har bestilt en halv million doser:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/norge-har-kjoept-en-halv-million-novavax-doser.IawqLkSMO?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1

Blir interessant å se om det er disse som blir anbefalt for barn under 12, eller Pfizer.

Endret av Lucille
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er bra med flere valgmuligheter ☺️

Endret av Hatsumomo
  • Liker 4
Skrevet
Hatsumomo skrev (3 minutter siden):

Det er bra med flere valgmuligheter ☺️

jeg tenker at den ser ut som et veldig godt alternativ for barn, siden den bygger på teknologi som vi bruker ellers i barnevaksinasjonsprogrammet

• Liker 3
Skrevet

Hvilken variant er denne designet for?

Den bruker også S-proteinet som er biologisk aktivt, men kanskje de har modifisert på det?

Det som er mindre ille med den er at du har en kontrollert dose med S-protein, siden det er en endelig mengde og at cellene ikke produserer den.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Lucille skrev (7 minutter siden):

takk for interessant informasjon.

De som ikke tar vaksinen bare pga at det er koronavaksine har nok tenkt å vente sånn type 10 år frem i tid. Først da er de trygge på at vaksinen er grei å bruke siden tross alt alle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet og reisevaksiner har nå vært i mange år. Men det man ikke tenker på er at mange fikk nok bivirkninger både under utprøving av de vaksinene og, selv etter de ble vanlige å bruke også. Men det er ikke så nøye.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet
Lucille skrev (47 minutter siden):

EMA har godkjent en ny vaksine. Den bruker en mer tradisjonell vaksineteknologi som en håper vil berolige de som er engstelige for ny teknologi. 

Den protein-baserte vaksinen er av samme type som brukes mot mange barnesykdommer, hepatitt B og kikhoste. I likhet med flere andre koronavaksiner skal den tas i to doser, med minst tre ukers mellomrom.

https://www.tv2.no/a/14443538/

Norge har bestilt en halv million doser:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/norge-har-kjoept-en-halv-million-novavax-doser.IawqLkSMO?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1

Blir interessant å se om det er disse som blir anbefalt for barn under 12, eller Pfizer.

Gi det noen år så kanskje jeg tar den vaksinen. Men vil først vente og se bivirkninger før jeg evt skal ta noe koronavaksine. Er heldigvis ung og ikke i noe risiko gruppe så ingen fare her i gården om jeg må vente litt :)

• Liker 3
Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (7 minutter siden):

De som ikke tar vaksinen bare pga at det er koronavaksine har nok tenkt å vente sånn type 10 år frem i tid. Først da er de trygge på at vaksinen er grei å bruke siden tross alt alle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet og reisevaksiner har nå vært i mange år. Men det man ikke tenker på er at mange fikk nok bivirkninger både under utprøving av de vaksinene og, selv etter de ble vanlige å bruke også. Men det er ikke så nøye.

mulllakrekar skrev (4 minutter siden):

Gi det noen år så kanskje jeg tar den vaksinen. Men vil først vente og se bivirkninger før jeg evt skal ta noe koronavaksine. Er heldigvis ung og ikke i noe risiko gruppe så ingen fare her i gården om jeg må vente litt :)

Nei, det er nok best å vente til andre har tatt støyten, og pandemien kun er et fjernt minne.

Endret av Lucille
  • Liker 4
Skrevet

Ryddet for vaksinemotstand. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet

Basisen for motstandsbevegelsen er vel nettopp mRNA-teknologien tenkte farer. Så denne må jo være ideel for de gjenværende vaksinemotstanderne? Basert på en godt utprøvd teknologi som allerede er brukt i en rekke vaksiner. Den er protein-basert akkurat som the holy grail innen slike miljøer, Ivermectin.

• Liker 3
Skrevet
XaoS skrev (1 minutt siden):

Tenkte det. Dere må inn og høre hva Fox News eller antivaxx gruppene deres på FB sier først 😄 

msn.com er fake news? 😂 har ikke brukt fb siden 2017 så prøv igjen. jeg søkte "have the covid vaccines gotten fda approval" og dette var første artikkel som kom på duckduckgo

• Liker 1
Skrevet

Tråden stenges grunnet gjentatte regelbrudd. Lomvi, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...