Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnebidrag til 18-åring på videregående skole: betales videre til omsorgsforelder eller beholdes selv? 

Hvis pengene beholdes selv, hva skal de i så fall dekke? 

Pengene trengs selvsagt inn i husholdsningsbudsjettet, enslig forsørger alene med to barn. Men vil heller ikke være kjip. 

Anonymkode: bde24...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnebidraget går via nav etter fylte 18 når ungdommen går på vgs så må 18-åringen søke selv og bidraget kommer inn på hans/hennes konto. Bostedsforelderen kan søke på vegne av barnet måneden før barnet fyller 18, men bidraget går likevel inn på barnets konto etter fylte 18

Nettopp vært igjennom dette selv; datteren vår søkte far om bidrag, og hun får bidraget direkte inn på egen konto. Vær obs på lang behandlingstid, her tok det 4mnd. Så husk å skriv i søknaden at det søkes bidrag fra måneden etter fylte 18 sånn at utregningen tilbakedateres

Eneste måten bostedsforelderen kan få bidraget inn på egen konto er ved privat avtale med bidragspliktig 

Anonymkode: 54af0...e38

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir direkte til barnet mitt og tok ddt privat. Betaler 1600 per mnd. Hadde nok blitt 4000+ om vi tok det gjennom nav🙄

Anonymkode: f1a4f...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnebidrag til 18-åring på videregående skole: betales videre til omsorgsforelder eller beholdes selv? 

Hvis pengene beholdes selv, hva skal de i så fall dekke? 

Pengene trengs selvsagt inn i husholdsningsbudsjettet, enslig forsørger alene med to barn. Men vil heller ikke være kjip. 

Det er barnet penger etter fylte 18 år. Men du står selvfølgelig fritt til å kreve mat penger av barnet, selv om jeg synes det er litt drøyt avhengig av hvor høyt bidraget er.
Du spør om hva det skal dekke? Det skal selvfølgelig dekke klær, kino, sparing til sertifikat, bolig osv. Det er opp til barnet. 

Anonymkode: 5d5b9...3b2

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gir direkte til barnet mitt og tok ddt privat. Betaler 1600 per mnd. Hadde nok blitt 4000+ om vi tok det gjennom nav🙄

Med andre ord betaler du barnet langt mindre enn det som er riktig. Det er ikke sånn at NAV tar pengene, hadde du betalt 4000+ via NAV, hadde barnet fått 4000+.

Anonymkode: 6b269...554

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med andre ord betaler du barnet langt mindre enn det som er riktig. Det er ikke sånn at NAV tar pengene, hadde du betalt 4000+ via NAV, hadde barnet fått 4000+.

Anonymkode: 6b269...554

Det stemmer det, hun bor gratis hjemme og jobber!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mens jeg har 4 andre barn hos meg, så hva nav mener er ikke alltid rettferdig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun bor gratis hjemme hos deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun bor gratis hjemme hos deg?

Nei hos sin far, jeg har 2 boende hos meg der jeg får 2500 for de 2.

Skrevet

Hadde jeg hatt et barn det skulle betales bidrag til, hadde det pent gått beskjed om at så lenge hun bor hos mor er det moren som får pengene. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kunne søkt bidrag gjennom nav, men ønsket ikke å ruinere meg. Pass deg for hva du spyr ut uten vite noe enn dine egne meninger!

Det beløpet er satt ut fra hva du skal klare. 

• Liker 4
Skrevet

Er det greit at barnet bor gratis hjemme hos den andre forelderen, får mat hjemme, sikkert klær og husholdningsartikler ++. Og du, du skal bare betale lommepenger, og det rett til barnet?

Anonymkode: f90bd...a6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei hos sin far, jeg har 2 boende hos meg der jeg får 2500 for de 2.

Jeg forstår ikke hva du mener. Du betaler mindre bidrag enn du skal fordi faren dekker alt det andre? Far betaler strøm, kost og losji, mobil, buss, klær, (?) og du betaler henne lommepenger? 

Hun bor jo ikke gratis, det er bare en annen som betaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis barnebidraget går via nav etter fylte 18 når ungdommen går på vgs så må 18-åringen søke selv og bidraget kommer inn på hans/hennes konto. Bostedsforelderen kan søke på vegne av barnet måneden før barnet fyller 18, men bidraget går likevel inn på barnets konto etter fylte 18

Nettopp vært igjennom dette selv; datteren vår søkte far om bidrag, og hun får bidraget direkte inn på egen konto. Vær obs på lang behandlingstid, her tok det 4mnd. Så husk å skriv i søknaden at det søkes bidrag fra måneden etter fylte 18 sånn at utregningen tilbakedateres

Eneste måten bostedsforelderen kan få bidraget inn på egen konto er ved privat avtale med bidragspliktig 

Anonymkode: 54af0...e38

Fører hun pengene videre til deg eller beholder hun dem selv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er det greit at barnet bor gratis hjemme hos den andre forelderen, får mat hjemme, sikkert klær og husholdningsartikler ++. Og du, du skal bare betale lommepenger, og det rett til barnet?

Anonymkode: f90bd...a6d

Det stemmer, barnet får bidraget selv. Jeg betalte ganske mye frem til det er 18 år, det skiller kun 100.000 i årslønn på meg og far og han har ingen barn enn kun 1 boende hos seg mens jeg har 4 stk så hva navn mener man bør eller ikke bryr ikke vi oss om. 

Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener. Du betaler mindre bidrag enn du skal fordi faren dekker alt det andre? Far betaler strøm, kost og losji, mobil, buss, klær, (?) og du betaler henne lommepenger? 

Hun bor jo ikke gratis, det er bare en annen som betaler. 

Hvorfor legger du deg opp i hvordan andre gjør det? Du høres veldig bitter ut. Barnet vårt jobber og betaler klær selv! At far dekker mat/strøm er hans valg! Jeg har 2 av barna våres boendd hos meg og jeg skal ikke ha bidrag fra far når de er 18 år!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor legger du deg opp i hvordan andre gjør det? Du høres veldig bitter ut. Barnet vårt jobber og betaler klær selv! At far dekker mat/strøm er hans valg! Jeg har 2 av barna våres boendd hos meg og jeg skal ikke ha bidrag fra far når de er 18 år!

Okay. Jeg er ts, og stilte et spørsmål om hvordan andre løser bidrag når barnet er 18. Du valgte å svare. Jeg stiller spørsmål ved ditt svar. Hvorfor gidder du å svare på det jeg lurer på i utgangspunktet om du ikke vil jeg skal «legge meg opp i» hvordan du gjør det? 

• Liker 3
Skrevet

Barnet til min mann jobber som lærling med lønn, og hun får i tillegg 7900kr hver mnd. Dette er da i TILLEGG til lærlingelønna. Bor hos mora. Så hun har sikkert 18-20000 i mnd. Forresten, blir det avkortning om hun tjener penger selv? Leser at hun kan tjene opptil 170.000 før hun mister bidraget, men det blir ikke redusert eller noe? 
Beklager avsporingen..

Anonymkode: 1a2f6...6e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet til min mann jobber som lærling med lønn, og hun får i tillegg 7900kr hver mnd. Dette er da i TILLEGG til lærlingelønna. Bor hos mora. Så hun har sikkert 18-20000 i mnd. Forresten, blir det avkortning om hun tjener penger selv? Leser at hun kan tjene opptil 170.000 før hun mister bidraget, men det blir ikke redusert eller noe? 
Beklager avsporingen..

7900kr i bidrag av far.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okay. Jeg er ts, og stilte et spørsmål om hvordan andre løser bidrag når barnet er 18. Du valgte å svare. Jeg stiller spørsmål ved ditt svar. Hvorfor gidder du å svare på det jeg lurer på i utgangspunktet om du ikke vil jeg skal «legge meg opp i» hvordan du gjør det? 

Beklager jeg trodde du var samme person som kalte meg gjerrig etc, keg svarte deg for å dele hvordan vi gjør det😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...