Gå til innhold

Hvor mange watt bruker de små pærene i lysestakene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser plutselig at det er gammeldagse pærer som blir varme. 7 per stake, 4 staker i huset. Må nesten slå de av om de koster meg hundrelappen å ha på?

Anonymkode: 1c5c1...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok slått de av ja, da det vil koste en femtilapp å dusje i morgen.

Anonymkode: a16cc...71e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser plutselig at det er gammeldagse pærer som blir varme. 7 per stake, 4 staker i huset. Må nesten slå de av om de koster meg hundrelappen å ha på?

Det står på pæren. Umulig for oss å vite. Det kan være 14W per pære, og det kan være 100W (lite sannsynlig, men dog).

Anonymkode: 00ee9...e8d

Skrevet

Slå de av, la en pære bli kald, og skru den så ut. Se hva det står på den, så finner du forbruket.

Med dagens priser så vil det raskt lønne seg å bytte til LED, selv om det er en kostnad å bytte de.

Anonymkode: 00ee9...e8d

• Liker 1
Skrevet

Tipper det er 3 watt per lyspære, altså til sammen 21 W. Hvis den står på hele døgnet i ett døgn blir det 0,5 kWh. Står den på absolutt hele tiden i en hel måned blir det altså 15 kWh per lysestake, og 60 kWh til sammen på fire lysestaker. Ganger du det opp med gjennomsnittsprisen per kWh får du kostnaden. 

Men husk at siden pærene avgir varme i tillegg til lys har du fått tilsvarende bidrag til oppvarming. 

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

Tipper det er 3 watt per lyspære, altså til sammen 21 W. Hvis den står på hele døgnet i ett døgn blir det 0,5 kWh. Står den på absolutt hele tiden i en hel måned blir det altså 15 kWh per lysestake, og 60 kWh til sammen på fire lysestaker. Ganger du det opp med gjennomsnittsprisen per kWh får du kostnaden. 

Men husk at siden pærene avgir varme i tillegg til lys har du fått tilsvarende bidrag til oppvarming. 

Tusen takk for å regne på det for meg! 👍🏻

Skrevet

Varmen kommer deg uansett til gode dersom du har den inne. Bare kos deg med lysestaken med god samvittighet! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...