AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Som et mini-forord: Jeg heier ikke på noe her, er glad i bil generelt. Her i gården står det to bensinbiler og én elbil, jeg liker alle tre godt. Så dette skal ikke være enda en prinsippdebatt; dem har vi hatt for mange av her allerede. Men jeg må også innrømme at jeg var blant de som sa at vi ikke kommer til å se slike strømpriser som vi har nå. Jeg trodde folk som advarte om 10 kr kilowattimen var alarmister. I morgen bikker vi derimot 8 kr/kWt for første gang noensinne. Elbiler og fossilbiler oppnår drivstoffparitet ved ca. 5-7 kr/kWt. Om dette blir en ny normal, i alle fall vinterstid, forsvinner noe - men langt fra alt - av det positive regnskapet elbiler har kunnet skilte med. Hva skjer da? Tror dere at folk vil holde frem med å kjøpe elbil, grunnet alle de andre fordelene med teknologien? Eller vil det være lett å falle tilbake på fossilbil, når prisforskjellen ikke lenger er så kolossal? Anonymkode: 1714b...23a 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Nei, det har få råd til. Anonymkode: 236c3...c05 2
Gjest O.G. Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som et mini-forord: Jeg heier ikke på noe her, er glad i bil generelt. Her i gården står det to bensinbiler og én elbil, jeg liker alle tre godt. Så dette skal ikke være enda en prinsippdebatt; dem har vi hatt for mange av her allerede. Men jeg må også innrømme at jeg var blant de som sa at vi ikke kommer til å se slike strømpriser som vi har nå. Jeg trodde folk som advarte om 10 kr kilowattimen var alarmister. I morgen bikker vi derimot 8 kr/kWt for første gang noensinne. Elbiler og fossilbiler oppnår drivstoffparitet ved ca. 5-7 kr/kWt. Om dette blir en ny normal, i alle fall vinterstid, forsvinner noe - men langt fra alt - av det positive regnskapet elbiler har kunnet skilte med. Hva skjer da? Tror dere at folk vil holde frem med å kjøpe elbil, grunnet alle de andre fordelene med teknologien? Eller vil det være lett å falle tilbake på fossilbil, når prisforskjellen ikke lenger er så kolossal? Anonymkode: 1714b...23a Nei, folk vil slutte å kjøpe el-bil.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Jeg er overrasket over at folk faktisk har ignorert at dette kom til å skje. Det grønne skiftet, kabler til utlandet, utfasing av fossil og atomenergi. Jaja. Anonymkode: 21cc5...b19 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Hvis disse prisene fortsetter, tror jeg elbil-salget vil bremse kraftig opp. En stor grunn til at folk kjører elbil, er at de har mye billigere i drift. Men hvis det blir like dyrt å "fylle tanken" på en elbil, blir det ikke verdt ulempene. Tror jeg beholder dieselbilen min en stund til, jeg. Anonymkode: 90369...842 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Øke avgiftene på bensin og diesel til det koster 500 kr/l 🙂 Anonymkode: 64ebb...ff3 5
Isambard Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at alle vil gå over til elbil. Dette fordi fossilbiler vil gå ut av produksjon innen ganske få år. Dette har bilprodusentene bestemt, og sånn blir det uansett hva KG mener. 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som et mini-forord: Jeg heier ikke på noe her, er glad i bil generelt. Her i gården står det to bensinbiler og én elbil, jeg liker alle tre godt. Så dette skal ikke være enda en prinsippdebatt; dem har vi hatt for mange av her allerede. Men jeg må også innrømme at jeg var blant de som sa at vi ikke kommer til å se slike strømpriser som vi har nå. Jeg trodde folk som advarte om 10 kr kilowattimen var alarmister. I morgen bikker vi derimot 8 kr/kWt for første gang noensinne. Elbiler og fossilbiler oppnår drivstoffparitet ved ca. 5-7 kr/kWt. Om dette blir en ny normal, i alle fall vinterstid, forsvinner noe - men langt fra alt - av det positive regnskapet elbiler har kunnet skilte med. Hva skjer da? Tror dere at folk vil holde frem med å kjøpe elbil, grunnet alle de andre fordelene med teknologien? Eller vil det være lett å falle tilbake på fossilbil, når prisforskjellen ikke lenger er så kolossal? Anonymkode: 1714b...23a I tidligere tråder av lignende tema har elbil-folka ment at de ikke vil bli for dyrt å lade bilen, det vil liksom alltid ligge under hva det koster å fylle tanken. Da får de seg et sjokk når det kun er 5-7 kr som skal til? Anonymkode: a143b...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Strømmen for fremdrift er bare en av faktorene. Mye annet som gjør at elbil forsatt vil være billigere enn fossil. Det vi ser nå er en kombinasjon av flere faktorer som gjør strømmen dyr - jeg tror og håper at det vil innføres tiltak for å forhindre at noe lignende skjer igjen. Anonymkode: 40ecd...1be
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 *prisen for fremdrift Anonymkode: 40ecd...1be
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Øke avgiftene på bensin og diesel til det koster 500 kr/l 🙂 Anonymkode: 64ebb...ff3 Du sitter vel ikke tilfeldigvis i regjeringen, vel? For der virker det alltid som at løsningen er å gjøre ting dyrere.... 👎 Anonymkode: 90369...842 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Tenkte å kjøpe meg elbil men blir ikke det nå. Må brenne søppel for varme så ja takk til reklame i posten Anonymkode: 2c368...994 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Isambard skrev (26 minutter siden): jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at alle vil gå over til elbil. Dette fordi fossilbiler vil gå ut av produksjon innen ganske få år. Dette har bilprodusentene bestemt, og sånn blir det uansett hva KG mener. Det gjør nok det, om mange, mange år. For bilene som går på veien i dag, skal forhåpentligvis kjøres helt ut, og det selges fremdeles fossilbiler, så du må nok belage deg på en laaaangsom utskiftning av bilparken. Så får vi håpe at hydrogenbiler har en blomstrende fremtid også. 🤞 Det blir jo en utfordring med strømnettet da, når alle bilene i Norge går på strøm. 😬 Anonymkode: 90369...842 5
Isambard Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjør nok det, om mange, mange år. For bilene som går på veien i dag, skal forhåpentligvis kjøres helt ut, og det selges fremdeles fossilbiler, så du må nok belage deg på en laaaangsom utskiftning av bilparken. Så får vi håpe at hydrogenbiler har en blomstrende fremtid også. 🤞 Det blir jo en utfordring med strømnettet da, når alle bilene i Norge går på strøm. 😬 Anonymkode: 90369...842 Nå er allerede de fleste nye personbiler elektriske. Det tar lang tid før den siste fossilbilen er borte. Det skjer sikkert ikke på 100 år. Folk vil ha noen fossil-klenodier, men jeg tror ikke det er lenge til over halvparten av personbilene man ser på veien er elektriske. Jeg husker de som mente at digitalkamera ALDRI kunne erstatte film.... 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 Jeg kommer til å bytte min elbil i en fossilbil. Det lønner seg ikke lenger, må lade veldig ofte pga kort rekkevidde og de andre fordelene fjernes også. Satser på å ta bussen mest mulig og så kjøre fossilt når jeg trenger bilen. Anonymkode: c810e...8c0 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 Strømmen i Norge er ikke dyr bare fordi vg sier at den er det. Vg lever av å selge aviser, ikke av å fortelle sannheten. Anonymkode: 4a1aa...04d 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 Isambard skrev (50 minutter siden): jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at alle vil gå over til elbil. Dette fordi fossilbiler vil gå ut av produksjon innen ganske få år. Dette har bilprodusentene bestemt, og sånn blir det uansett hva KG mener. godt det er mange bil produsenter. Så lenge det er etterspørsel kommer det alltid og være et tilbud Anonymkode: 2ace4...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 Elbiler, altså bil man kjøper som ikke har avgift på HK, og ikke moms? Det tar litt tid med dyr strøm før det ikke lønner seg likevel, når man har disse fordelene. Ingen/lavere bompenger og annet kan også spille inn. Anonymkode: d6f53...bdd
Isambard Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): godt det er mange bil produsenter. Så lenge det er etterspørsel kommer det alltid og være et tilbud Anonymkode: Ja, man kan sikkert få kjøpt filmbasert kamera også. Nå er kun 5% av nybilsalget ren fossilbil. Resten er hybrid og elektrisk. Jeg synes også det er litt vemodig, men sånn er det.
Entern Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Elbiler, altså bil man kjøper som ikke har avgift på HK, og ikke moms? Det tar litt tid med dyr strøm før det ikke lønner seg likevel, når man har disse fordelene. Ingen/lavere bompenger og annet kan også spille inn. Anonymkode: d6f53...bdd Disse fordelene vil nok forsvinne når flertallet kjører el-bil, skal du se. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå