AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Vi er sikkert ikke eneste familie som har diskusjoner rundt bordet om skolevalg! Det har skjedd mye med yrkesfag siden vi gikk på skolen selv, så hva skal man råde de til å gjøre? Det føles som veldig tidlig å bestemme hva man skal bli når man går i 10. klasse. Poden er kreativ og aktiv, men ikke særlig glad i bøker ... Det kan jo endre seg, det og! Noen som har erfaring fra det samme? Anonymkode: 8a42d...1f3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Yrkesfag i et fagfelt hvor det ikke er lett å importere polsk arbeidskraft. Anonymkode: 06b70...368 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Det kommer helt an på hva hn har tenkt seg videre, og hvilke interesser hn har. Er hn interessert i de typiske yrkesrettede retningene, da? Feks kokk, snekker, rørlegger, elektriker, ambulansemedarbeider etc. Man kan jo fint ta allmenn påbygg i etterkant. Generelt sett vil jeg si at studiespesialisering er lurest dersom man er usikker, men ikke drittlei av skolen. For meg åpnet det veldig mange nye dører, og ikke minst mange nye interesser. Hadde aldri funnet ut av at jeg interesserer meg for fysikk og kjemi om jeg hadde fortsatt på kokkelinja. Anonymkode: 9075f...962 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Det er jo mulig å velge noe som ikke er studiespesialiserende, men gir studiekompetanse. For eksempel https://www.vilbli.no/nb/nb/no/kunst-design-og-arkitektur/program/v.kd eller https://www.vilbli.no/nb/nb/no/medier-og-kommunikasjon/program/v.me Anonymkode: cc6b1...125 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Jeg oppfordrer min tenåring til å se på yrkesfag, hun har lite lyst på "tre nye år lik ungdomsskolen" som hun sier. Hun liker ikke å lese og er best på mer praktiske fag (like dårlig i matte som jeg var, men jeg var skikkelig bokorm). Jeg gikk både yrkesfag og etterpå det som da var øk/ad. (blåruss), men det var færre muligheter via yrkesfag for 30 år siden. Jeg ble positivt overrasket over hvor mye spennende man nå kan ta allerede på videregåendenivå. Jeg vil si at den største fordelen med yrkesfag er at om du fullfører og går læretid så har du et yrke allerede, og du kan likevel ta påbygg om du senere vil studere viderere. Det er mye verre å gå motsatt vei, tre år studiespes og så angrer man og vil ta yrkesfag. Anonymkode: 111b9...805 4
KapteinJ Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er sikkert ikke eneste familie som har diskusjoner rundt bordet om skolevalg! Det har skjedd mye med yrkesfag siden vi gikk på skolen selv, så hva skal man råde de til å gjøre? Det føles som veldig tidlig å bestemme hva man skal bli når man går i 10. klasse. Poden er kreativ og aktiv, men ikke særlig glad i bøker ... Det kan jo endre seg, det og! Noen som har erfaring fra det samme? Anonymkode: 8a42d...1f3 Er hen god på skolen? Altså får hen gode karakterer? Om så kan det være verdt å gå studiespes, men med mindre du ser for deg at hen skal ta en mastergrad, så er yrkesfag bedre. Flere yrkesfag som elektro og bygg er også veldig godt lønnet mtp. at man kan jobbe etter 2 år på VGS og tjene full lønn etter 4. Det er ikke så vanskelig å ta påbygg om en vil senere, for å gå på studiespes burde man egentlig ha gode karakterer og være klar for 8 år til på skole/studie. Det er for mange som er for lite skoleflinke som går studiespesialisering nå om dagen. 1
Wildanden Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Yrkesfag 😊👍 skulle jeg valgt på nytt, skulle jeg gått yrkesfag, gjerne Teknologi- og industrifag (TIF). Jeg ble sittende litt fast i å ha gått studiespesialisering uten å vite hva jeg ville etterpå, og brukte noen år på å surre rundt for å finne ut av det. Skulle da gjerne hatt et fag/yrke i bunnen. I dag er det så mange ulike veier man kan ta. Hvis motivasjonen melder seg for videre studier siden, kan man alltids ta påbygg eller forkurs. Det går også an å ta Y-veien - høyere utdanning innen det man har fagbrev/yrkeskompetanse i. Uansett - lykke til med valget til poden 😊
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 studiespes da legger man opp til høyere utdanning. Det er svært mange muligheter nå for å gå videre på høyere utdanning etter yrkesfag. Det går både Ann å ta påbygg, men også andre valg som gjør at man kommer inn på høyere utdanning med fagbrev. Dersom man ikke er så glad i å studere og lese hadde jeg heller valgt yrkesfag. mer praktiske fag og mulighet til å få god fagkompetanse. Så kan man heller ta valget om noen år om det er ut i lære, påbygg eller lære og så etterhvert søke fagskole eller høyere utdanning. Anonymkode: 89a0c...78f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Yrkesfag. Jeg er 22 og broren min 24, han gikk elektro og jeg studiespesialisering. Og det er jo ikke mange år siden..Han har jobbet siden han var 19, tatt fagbrev, tatt påbygg og studerer nå OG har relevant erfaring. Jeg er fortsatt på bachelor, og kommer ikke til å få kjøpt leilighet på mange år, mens han gjorde det tidlig. Det er veldig lett å ombestemme seg fra yrkesfag til studier, men ikke motsatt. (Forutsetter at han interesserer seg for yrkesfag. Man kan tjene veldig dårlig som for eksempel kokk og frisør, men veldig godt som snekker, røkter eller elektriker) Anonymkode: b8507...6df 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Yrkesfag! Man kan alltids ta et påbyggingsår og få stud.komp. Anonymkode: e466b...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 Takk for gode svar i denne tråden. Vi sitter med samme diskusjonen med sønnen her hjemme. Han har gode karakterer, men har aller mest lyst til å begynne på Bygg og Anlegg (aller helst tømrer eller blikkenslager). Vi har selv ingen erfaring fra håndverksfag, og han opplever stort press fra venner, lærere og rådgivere til å begynne på Studiespes. Noen med barn som har valgt denne eller lignende vei som kan komme med noen erfaringer? Anonymkode: d2fc1...804
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 Yrkesfag med påbygg! Da har han muligheten til å gå f.eks. fagskole og bli ingeniør i sitt fagfelt hvis han vil det senere Anonymkode: a9a98...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Yrkesfag! Man kan alltids ta et påbyggingsår og få stud.komp. Anonymkode: e466b...5cc Dette!! Det sies at med studie så har man "alle" muligheter. Sannheten er at med studie har man brent bruer til yrkesfag i mange tilfeller. Om ikke poden er klar for 3år teori etterfulgt av minst 3 år til på høyskolen/universitet vil faktisk yrkesfag være tryggere. Grunnen er hvor mange år elevene er "sikret" fra fylket. Går poden 2år på yrkesfag og går ut i lære får bedriften lærlingemidler for å ha eleven. Hvis poden derimot går studie først, mislykkes eller går lei vil poden han "brukt opp" år på videregående. Og har dermed ikke med seg lærlingemidler til bedriften. Hvis han konverterte til yrkesfag. Hvilke lærlinger tror du bedrifter foretrekker. De som kommer med friske midler eller de som har fylket ikke gir midler for? Med yrkesfag kan man ta fagbrev først, deretter påbygg og videre studier. Evt. Ta påbygg direkte. Med yrkesfag kan de velge etter 2 år, med studie er de låst til et 6 årig løp. Hilsen pappa til 2 lærlinger. Anonymkode: 0831b...25e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå