Gå til innhold

Så alle spiser fisk eller vegetarmiddag på mandager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker sånn. Alle jeg kjenner gjør det. I kantinen på jobben er det "vegetarmandag", og før det ble innført var det alltid fisk til middag der.

Anonymkode: 62326...ac9

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke jeg, har ikke faste dager hvor jeg spiser fisk eller vegetar. 

Skrevet

Har ikke et fast mønster, nei. 

I dag er det wonton-suppe, med kyllingfarse i wontonene. 

Men det blir vegetar i morgen. Vanligvis har vi også en vegansk suppe-dag, og minst en vegetardag til i uka. Men denne uka blir annerledes på grunn av jul. Så blir vel en vegetar, en med litt kjøtt, to med mye kjøtt, og to med fisk. Og en take-away, som kan bli både vegetar, fisk eller kjøtt, avhengig av hva vi føler for. 

Anonymkode: e5ae6...69e

• Liker 1
Skrevet

Nja. Har vegetardager hver dag. 

Anonymkode: b5163...597

• Liker 4
Skrevet

Nei.
Meatfree Monday var jo en internasjonal kampanje som startet i USA i 2003, så det er nok endel som har hengt seg på

Anonymkode: 99c93...181

Skrevet

Vi følger ingen fast meny. Det høres kjedelig ut med faste ting på faste dager.

Anonymkode: 21d27...5d9

• Liker 5
Skrevet

«Alle» du kjenner gjør det? Har du hatt en undersøkelse av dette? 

Nei, vi har ikke faste dager for vegetar eller fisk. Heller ikke for biff eller sushi. Faktisk ikke for noen retter.  

Anonymkode: ca3d8...41a

• Liker 1
Skrevet

Kjenner faktisk ingen som lever sånn🤔 Høres veldig bondsk ut med faste retter for faste dager. 

Anonymkode: 8e2d0...951

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.
Meatfree Monday var jo en internasjonal kampanje som startet i USA i 2003, så det er nok endel som har hengt seg på

Anonymkode: 99c93...181

Ja, jeg husker da det kom til Norge. Det er ikke mange år siden.

Husker selv at jeg tenkte det var idiotisk. For kjøtt var allerede noe jeg begrenset til 1-3 dager i uka, og trodde det var en selvfølge i de fleste hjem. Så følte nærmest kampanjen legitimerte det å spise rødt kjøtt 6 dager i uka. 

Skrevet

Spiser aldri vegetar. Fisk spises gjennom hele uka, 

Anonymkode: 597e5...6a7

• Liker 1
Skrevet

Nei, i dag blir det betasuppe.

Jeg spiser når jeg har lyst på det, ikke på bestemte dager. Jeg spiser aldri vegetarmat.

Anonymkode: 0cd0d...49c

Gjest Kvakkekyllingen
Skrevet

Jeg har aldri noe plan for hvilken dag jeg spiser fisk. Har jeg lyst på fisk en tirsdag og kjøtt mandag så helt ok. Eller bare en skive eller en pakke grøt. Funker fint.

Skrevet

Mandag er kjøttfri dag her. Spiser kjøtt på torsdag og lørdag eller søndag, og de 5 øvrige dagene spiser jeg vegetar eller fisk. Enkelte uker kun 1 kjøttmiddag, og ved spesielle anledninger (som jul og påske etc) inntil 3 kjøttmiddager på 1 uke, men det er sjelden. Kan nevnes at jeg er oppvokst med at vi fisket mye og dermed spiste fisk og eventuelt vegetar 5 dager i uken og kjøtt 2 dager i uken. Så for meg er det en vanesak med kjøttfri mandag og ellers kjøttmiddag 2 dager i uken. Ellers spiser jeg omtrent aldri kjøttpålegg, og om jeg spiser det er det kun de dagene jeg likevel skal ha kjøtt til middag. 

Anonymkode: 28a59...5db

• Liker 1
Skrevet

Kjører plantebasert 365 dager i året

Anonymkode: c79f6...5dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg husker da det kom til Norge. Det er ikke mange år siden.

Husker selv at jeg tenkte det var idiotisk. For kjøtt var allerede noe jeg begrenset til 1-3 dager i uka, og trodde det var en selvfølge i de fleste hjem. Så følte nærmest kampanjen legitimerte det å spise rødt kjøtt 6 dager i uka. 

Nå bor jeg på bygda, men her spiser man faktisk kjøtt 5-6 dager i uka og fisk 1-2 ganger i uka. Det er helt vanlig og ekstremt lite bærekraftig. Det blir flere og flere vegetarianere/veganere her, men det er litt slik her at enten spiser du kjøtt til alle måltid hver eneste dag eller så er du veganer. 

Anonymkode: b5163...597

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker sånn. Alle jeg kjenner gjør det. I kantinen på jobben er det "vegetarmandag", og før det ble innført var det alltid fisk til middag der.

Anonymkode: 62326...ac9

Vi gjør ikke det, men i en vanlig uke tilstreber vi fire vegetarmiddager, to fiskemiddager og en kjøttmiddag.

Skrevet

Ikke jeg, nei. Her er det ikke noe fast mønster. Spiste fiskekaker her forleden (lørdag, tror jeg), og I dag skal jeg ha biff stroganof. :spise: 

Skrevet

Nei, mandager spiser vi spaghetti og kjøttboller. Har gjort det i årevis, sønnen som forlanger det. 

Skrevet

Skjønner ikke folk som spiser fisk på mandager - det er jo den dårligste dagen i uka for å få tak i god, fersk fisk (dvs første dag etter helg).

Selv spiser jeg ofte vegetarisk pasta på mandager, men er ikke så veldig nøye på det - det kommer an på hva jeg har som må brukes opp først. Men siden vi ofte har ukens eneste kjøttmiddag på søndagen blir det som regel noe lett, grønt og raskt på mandagen. :) 

Anonymkode: 5a6c2...4ec

• Liker 1
Skrevet

Mandag brukes som regel restene etter søndagsmiddagen hvis vi har det. Rester av steik blir f.eks til lapskaus eller gryterett. Men hvis vi ikke har noen rester blir det ofte fisk på mandager.

Anonymkode: 1cf3a...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...