Gå til innhold

Gjeldsrenter, burde jeg sette høyere eller lavere tall for å få igjen på skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fylle inn skattekortet med boliglånet for første gang. Gjeldsrenter, i følge nedbetalingsplanen på lånet så blir det rundt 40 000 kr i renter. For å unngå baksmell, burde jeg da sette det til 35 000 eller 45 000 kr? 

Er usikker på hvor mye selve rentene faktisk utgjør når det kommer til baksmell. 

Anonymkode: 16bbd...59a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du sette de til 35 000,- altså lavere fradrag enn du egentlig skal ha.

Har du tabelltrekk påvirker gjeldsrenter hvilken tabell du får mer enn lønnen.

Det er bare å teste ut her:

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Anonymkode: 4a7d5...49a

Skrevet

Du får fradrag for gjeldsrenter, så hvis du vil ha igjen på skatten så må du fylle inn så lite som mulig. Jeg gjorde denne feilen i starten når jeg var uerfaren, jeg skrev ikke ned gjeldsrenter og betalte for mye i skatt, altså det motsatte av baksmell.

Hvis du setter den til det du vet du skal betale + legg til litt ekstra for renteøkning hvis du har flytende rente, så burde du ikke få igjen på skatten.

Skrevet

Renten skal jo opp flere ganger neste år, så det du har fått oppgitt som foreløbig beregning av renter, er nok for lite. Det blir mer enn det de skriver der, som er beregnet utifra dagens rentenivå.

Skriv 40 000 hvis det er det som står der. Du vil ende opp med å betale mer i renter pga rentehevingene som kommer, så da får du tilbake noe penger garantert.

Skrevet

Skriv inn det som er korrekt. og så ber du arbeidsgiver legge inn ekstra skattetrekk på deg, f eks 500 - 1000 per mnd.

Anonymkode: 14dba...765

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Renten skal jo opp flere ganger neste år, så det du har fått oppgitt som foreløbig beregning av renter, er nok for lite. Det blir mer enn det de skriver der, som er beregnet utifra dagens rentenivå.

Skriv 40 000 hvis det er det som står der. Du vil ende opp med å betale mer i renter pga rentehevingene som kommer, så da får du tilbake noe penger garantert.

Men gjelder det når man har bindet renten også? Jeg har bundet renten på boliglånet. Jeg er helt grønn på dette med gjeld, lån og renter. 

TS

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men gjelder det når man har bindet renten også? Jeg har bundet renten på boliglånet. Jeg er helt grønn på dette med gjeld, lån og renter. 

TS

Nei, hvis du har fastrentelån så er renten og gjeldsrentene det samme uansett for de årene du har bundet deg.

Du kan dermed oppgi nøyaktige tall for gjeldsrente uten å måtte tenke mer på det. Det du skal oppgi til Skatt skal være så nøyaktig som mulig og det er din plikt. Men:

Hvis du vil ha igjen på skatten oppgir du litt mindre enn det du har i gjeldsrenter, siden du da får mindre i fradrag og dermed betaler for mye i skatt.

Hvis du vil ha baksmell så kan du oppgi litt mer enn det du har i gjeldsrenter, siden du da får mer i fradrag og dermed betaler for lite i skatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS

Nei. Det er et unntak. Binder man renten, kan man heller ikke innbetale lånet før tiden uten at det påløper kostnader.

Hvis du har bundet renten, så skriver du opp i skattekortet ditt den renten banken har skrevet at du vil betale. Da går den verken opp eller ned, og skatten blir riktig beregnet.

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Nei. Det er et unntak. Binder man renten, kan man heller ikke innbetale lånet før tiden uten at det påløper kostnader.

Hvis du har bundet renten, så skriver du opp i skattekortet ditt den renten banken har skrevet at du vil betale. Da går den verken opp eller ned, og skatten blir riktig beregnet.

Takk for hjelpen, da får jeg bare skrive den summen jeg har og litt ned for å få litt igjen på skatten.

TS

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (2 timer siden):

Nei, hvis du har fastrentelån så er renten og gjeldsrentene det samme uansett for de årene du har bundet deg.

Du kan dermed oppgi nøyaktige tall for gjeldsrente uten å måtte tenke mer på det. Det du skal oppgi til Skatt skal være så nøyaktig som mulig og det er din plikt. Men:

Hvis du vil ha igjen på skatten oppgir du litt mindre enn det du har i gjeldsrenter, siden du da får mindre i fradrag og dermed betaler for mye i skatt.

Hvis du vil ha baksmell så kan du oppgi litt mer enn det du har i gjeldsrenter, siden du da får mer i fradrag og dermed betaler for lite i skatt.

takk for info. jeg er en av de uten viljestyrke som bruker skatten til å spare. Så baksmell ønsker jeg ikke, men heller en tusen lapp tilbake. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...