AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Hvordan reagerte kjæresten? Og hvordan gikk det med de? Kjæresten har det helt forferdelig nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg har det ganske så greit, med tanke på hva jeg gikk igjenom, og klarer meg helt greit i hverdagen. Men kjæresten er helt knust og klarer nesten ikke å snakke med meg, er et spøkelse av seg selv for å bruke det utrykket. Han er god og støttende, men jeg sa ganske fort at jeg skulle fortelle han alt 1 gang, så ville jeg ikke snakke om det mer.. Jeg har lyst til å snakke med han om alt han må gå igjennom, men det betyr at jeg må snakke om det som skjedde, og det orker jeg bare ikke.. Jeg har alltid hatet å snakke om forferdelig ting som ikke kan endres på, og har allerde gått igjennom alt igjen og igjen med alt og alle føles det ut som, jeg orker ikke en gang til. Har bare lyst til å glemme hele greia, men hjelper ikke når han har det vondt.. Så hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 472f6...8d9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan reagerte kjæresten? Og hvordan gikk det med de? Kjæresten har det helt forferdelig nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg har det ganske så greit, med tanke på hva jeg gikk igjenom, og klarer meg helt greit i hverdagen. Men kjæresten er helt knust og klarer nesten ikke å snakke med meg, er et spøkelse av seg selv for å bruke det utrykket. Han er god og støttende, men jeg sa ganske fort at jeg skulle fortelle han alt 1 gang, så ville jeg ikke snakke om det mer.. Jeg har lyst til å snakke med han om alt han må gå igjennom, men det betyr at jeg må snakke om det som skjedde, og det orker jeg bare ikke.. Jeg har alltid hatet å snakke om forferdelig ting som ikke kan endres på, og har allerde gått igjennom alt igjen og igjen med alt og alle føles det ut som, jeg orker ikke en gang til. Har bare lyst til å glemme hele greia, men hjelper ikke når han har det vondt.. Så hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 472f6...8d9 Han må få hjelp fra noen andre enn deg. Det er det eneste som hjelper. Du kan ikke støtte han i dette. Anonymkode: 781d5...406 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Du skal ikke måtte tenke på hans følelser og reaksjon, og ikke utsette deg for retraumatisering ved å snakke med han om det! Han må snakke med psykolog eller fagpersoner og lære hvordan det er triggende for deg at hans oppførsel og reaksjon minner deg på det som har skjedd. Han bør søke plass hos offentlig eller privat psykolog asap og ta noen timer der. Han kan også ringe Volds og Overgrepslinjen som er for de som opplever vold og overgrep eller kjenner noen som har opplevd det. Tlf dit er 116006. Det er mulig også Dixi overgrepssenter tilbyr noen pårørende samtaler hvis ikke så vet nok Volds og Overgrepslinjen hvor han kan få råd. Anonymkode: b9a0c...a31 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Ille. Dere er for unge til å takle dette. Han klarer ikke bære din traume. Hjelp deg selv. Det samme må han. Lykke til. Anonymkode: 59509...ca4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Helt enig i at det må profesjonell hjelp inn her, han har helt tydelig behov for å bearbeide dette, men det blir ikke riktig at du skal måtte lide deg gjennom dine traumer for å hjelpe med å bære hans. Dere må begge to håndtere dette på den måten som er best for dere selv, for det er den eneste måten dere kan forbli gode partnere for hverandre. Ts, er han åpen for samtaleterapi eller psykolog? Eller i det aller mindre disse hjelpelinjene som er linket over? Anonymkode: ed2ee...913
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Du klarer ikke fortelle alt 1 gang. Det er ting du ikke fortalte, glemte, som ikke kom opp. Han ikke tenkte på å spørre om det og der og da. Han respekterer sannsynligvis ditt krav om ikke å snakke om det. Men han sitter med mange ubesvarte spørsmål og tanker han ikke klarer å legge bak seg. Det han ikke veit fyller hjernen inn med bilder, gjetninger og spekulasjoner han ikke får verifisert. Oppsøke psykolog for å lære å leve med å aldri få klarhet i hva som skjedde og omstendighetene.? Det blir noe annet å lære teknikker å bearbeide det han veit skjedde. Det tar 2-3 år å komme over et traume som f.eks utroskap (ikke sammenlignet). Og timesvis med samtaler. Et traume som det du har blitt utsatt for og så fortelle kjæresten at "du får 20min". Det er siste gang vi snakker om. Det fungerer ikke, det går ikke over og hvis det tilsynelatende gjør det så har dere feid det under teppet. Men det ligger der til evig tid. Tror dere trenger terapi sammen. Anonymkode: 44dcb...935 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12/20/2021 den 12.18): Hvordan reagerte kjæresten? Og hvordan gikk det med de? Kjæresten har det helt forferdelig nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg har det ganske så greit, med tanke på hva jeg gikk igjenom, og klarer meg helt greit i hverdagen. Men kjæresten er helt knust og klarer nesten ikke å snakke med meg, er et spøkelse av seg selv for å bruke det utrykket. Han er god og støttende, men jeg sa ganske fort at jeg skulle fortelle han alt 1 gang, så ville jeg ikke snakke om det mer.. Jeg har lyst til å snakke med han om alt han må gå igjennom, men det betyr at jeg må snakke om det som skjedde, og det orker jeg bare ikke.. Jeg har alltid hatet å snakke om forferdelig ting som ikke kan endres på, og har allerde gått igjennom alt igjen og igjen med alt og alle føles det ut som, jeg orker ikke en gang til. Har bare lyst til å glemme hele greia, men hjelper ikke når han har det vondt.. Så hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 472f6...8d9 Du skal ikke måttr bære dette alene. Han må søke hjelp og skal vel støtte deg og? Det er deg det skjedde mot. Ja det er fælt for han men akkurat her må han støtte deg og søke hjelp selv. Anonymkode: d7791...8ff
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å fortrenge det, jeg tror derimot at det er viktig å snakke om det. For begges del. Jeg ble voldtatt, det er over 20 år siden nå, men jeg har det fremdeles med meg. Min daværende mann taklet det greit egentlig, han ble rasende på han som gjorde det, men han ble meg til legevakten og var en god støtte hele natten. Det var en grov voldtekt og jeg hadde endel merker og sår, men det var verst inni meg. Det eneste mannen gjorde "feil" da, var at han prøvde å legge opp til sex når vi kom hjem på morgenen, men han tok seg fort i det og unnskyldte seg. Jeg tror det handlet litt om å ta tilbake noe som var hans? I mange år klarte jeg ikke å si ordet, når jeg måtte/skulle fortelle om det, sa jeg bare at han gjorde noe han ikke fikk lov til og at han ikke tok nei for et nei. Om ikke du kan prate med kjæresten din, så må han snakke med noen andre. Det høres ut som han er traumatisert av dette, og da bør det tas tak i for det eskalerer. Anonymkode: 74661...69c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå