Gå til innhold

hjemmeskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså. skole og barnehage er stengt og jeg er hjemme med små barn. Stedatter på 17 har hjemmeskole også. Det er total klinsj her. Hun har undervisning som hun kaller "teamsmøter" og skal sitte for å ha de nede i stua og vil vi skal være musestille. Hun blir irritert hver gang vi åpner munnen og er kjempesur for dette. Jeg har sagt at om hun vil ha ro så må hun gå på rommet sitt, men der blir hun sliten av å sitte. Tips? Jeg kan ikke bruke all min energi på å hysje på de små barna i tillegg som jeg har hjemmekontor selv.

Anonymkode: 53f88...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vil du ha det stille må du gå på rommet ditt, du er velkommen til å sitte her, men da blir det med de lydene som kommer". Hun kan bruke headsett for å høre undervisningen, og skru av lyd om hun ikke vil at de andre skal høre lydene fra stua. 

Anonymkode: b8083...594

• Liker 9
Skrevet

Da trekker du på skuldrene og sier: Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, stua med ungelyd eller soverommet med stillhet er alternativene jeg har å tilby.

Anonymkode: 7e6e2...e39

• Liker 5
Skrevet

Her sitter yngste og griner fordi mellomste jobber raskere enn henne og nå er ferdig. 

Si at hvis hun skal ha det stille i stua kan de to små gå på rommet hennes?

Anonymkode: 723ac...7d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her sitter yngste og griner fordi mellomste jobber raskere enn henne og nå er ferdig. 

Si at hvis hun skal ha det stille i stua kan de to små gå på rommet hennes?

Anonymkode: 723ac...7d8

haha, den likte jeg.

• Liker 2
Skrevet

Be henne gå på rommet eller takle bråket. Samme beskjed hadde mine barn fått hvis de er like store.

Her er hun på 8 sur på lillesøster som går i barnehagen, og ikke har hjemmeskole 😅

Anonymkode: fdbd8...c3f

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

altså. skole og barnehage er stengt og jeg er hjemme med små barn. Stedatter på 17 har hjemmeskole også. Det er total klinsj her. Hun har undervisning som hun kaller "teamsmøter" og skal sitte for å ha de nede i stua og vil vi skal være musestille. Hun blir irritert hver gang vi åpner munnen og er kjempesur for dette. Jeg har sagt at om hun vil ha ro så må hun gå på rommet sitt, men der blir hun sliten av å sitte. Tips? Jeg kan ikke bruke all min energi på å hysje på de små barna i tillegg som jeg har hjemmekontor selv.

Er det slik at rommet hennes er mørkt ('ish) rom mens all dagslyset er i stuen? For da kan du kanskje imøtekomme henne litt med litt tid for seg selv i stuen? Kanskje de to små kan leke "vi går på bio" og se en film i et mørkt rom? Lag en stor grytefull popcorn (inkl. til stedatter), så det blir riktig bio-stemning. Vår tenåring har hatt månedsvis med hjemmeskole, og fikk et hjørne av stuen for å få mere plass og lys rundt seg. (Men vi hadde ikke småbarn i tillegg). 

Anonymkode: 22fe2...baa

Skrevet

Det hadde jeg hatt veldig lite tålmodighet med, faktisk. Enten må hun sitte på rommet sitt, eller så må hun tolerere at små barn bråker. Hele verden kan ikke danse etter hennes pipe.

Anonymkode: d2fa3...27c

• Liker 2
Skrevet

Her må rett og slett bare ungdommen lære at verden ikke snurrer rundt henne, og at i en familie skal alle ta hensyn til hverandre. I dette tilfellet innebærer det at hun gjerne må sitte i stua, men da må headset på, og hun må tåle lyd fra dere andre. Aksepterer hun ikke det, er alternativet å sitte på rommet, eventuelt å finne seg en lesesal et sted.

Anonymkode: acad8...d76

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så den eneste som (muligens) lager problemer her, er den eldste - tilfeldigvis er dette stedatteren og akkurat det var det viktig å poengtere...

Denne problemstillingen kunne du ha lagt fram uten å konkretisere at det gjelder en stedatter - problemer ville vel ha vært akkurat like stort om det var ditt biologiske barn som stilte de samme kravene?

Når det er sagt, er jeg enig med de over som skriver at hun fint kan velge hvor hun vil sitte hen - men hvis hun krever ro rundt seg, så må hun være på rommet sitt. Så får dere prøve å identifisere hva som gjør at hun blir sliten av å sitte på rommet sitt da. Er det lyset (kan fikses), er det stolen/pulten (det kan fikses) og hjelpe henne slik at hun får en god arbeidshverdag siden vi nok muligens må godta mer hjemmeskole framover.

Endret av Teatrica
  • Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Så den eneste som (muligens) lager problemer her, er den eldste - tilfeldigvis er dette stedatteren og akkurat det var det viktig å poengtere...

Denne problemstillingen kunne du ha lagt fram uten å konkretisere at det gjelder en stedatter - problemer ville vel ha vært akkurat like stort om det var ditt biologiske barn som stilte de samme kravene?

Når det er sagt, er jeg enig med de over som skriver at hun fint kan velge hvor hun vil sitte hen - men hvis hun krever ro rundt seg, så må hun være på rommet sitt. Så får dere prøve å identifisere hva som gjør at hun blir sliten av å sitte på rommet sitt da. Er det lyset (kan fikses), er det stolen/pulten (det kan fikses) og hjelpe henne slik at hun får en god arbeidshverdag siden vi nok muligens må godta mer hjemmeskole framover.

Nei for egen datter bestemmer man mer over enn stedatter, og egen datter kan man krangle med/ta kjipe diskusjoner uten at alt blir totalt feil og ut av proporsjoner. 

Anonymkode: 70df1...ff4

Skrevet

datteren får sitte inne på hennes eget rom.

felles-areal betyr selvfølgelig foreldrenes regelverk. Er hun fire år gammel, eller snart atten år gammel ? 

Anonymkode: 04edc...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...