AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Sykepleiere er viktige, men ikke så viktige som de selv tror. Om noen år kan oppgavene deres automatiseres bort. Alt snakket om sykepleiermangel nå er selvfølgelig korrekt, men det handler også om manglende fleksibilitet i helsevesenet. I tillegg til at feil mennesker blir sykepleiere. Kvinner som ønsker å jobbe deltid er stort problem i helsevesenet. Anonymkode: 24c98...7ed 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Man får jo ikke heltidsstillinger i helsevesenet, det er det største problemet. Sett deg iallefall inn i ting før du har bastante meninger. Ser jo det nå forresten hvor overvurderte sykepleiere er... 🏳 Anonymkode: 9b8f1...4cb 29
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 De er ikke sytete, de har bare en veldig sterk fagforening. Som vernepleier skulle jeg ønske min fagforening var like sterk og synlig, for vi jobber på mange av de samme stedene, og vi mangler 20 000 vernepleiere. https://www.fo.no/vernepleiermangel/ Anonymkode: 0d6b0...d96 15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Lærere. De er konstant utbrent, slitne, burde få komme først i køen for vaksine, lever i livsfare 24/7 pga barna/de unge de omgås, burde få ferie minst en uke ekstra før jul for å sikre sin egen julefeiring, trenger 8 uker mer ferie enn alle andre pga sin påståtte kollektive ekstra innsats ellers i året osv osv osv. Til tross for dette, er min erfaring at de kommer for sent til undervisningen, de legger frem materiale som er det samme som de siste 5 foregående årene, bruker minst 2 uker på år rette 20 prøver, møter ikke opp til digital undervisning, og, når sant skal sies, er ganske langt nede på listen over FHI sin liste over de mest utsatte yrkesgruppene hva angår smitte av Covid. Sorry lærere, men litt mindre syt og litt mer reell arbeidsinnsats ville nok hevet respekten for yrket. Anonymkode: 4a4b0...d57 28
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Sykepleiere er vel ett av de siste yrkene som kan automatiseres. Anonymkode: 84d29...f65 32
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Sykepleiere er hvertfall utrolig flinke til å syte. Er det noen mennesker jeg har mistet respekten for det siste året, så er det de sykepleierne sine som har sagt opp jobben sin under pandemien. Tenk når barnebarna spør: «hva gjorde du da Norge var i krise, du er jo sykepleier og var viktig da?». Tenk og da svare: «jeg sluttet i jobben min og etterlot kollegaene mine til enda mer jobb. For jeg var så innmari sliten. Hovedproblemet for Norge, er at vi er en gjeng med bortskjemte unger som ikke tåler den minste påkjenning. Anonymkode: 591c8...7d2 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Jeg vil heller svare på hvem som er undervurdert: Bygningsarbeidere, håndtverkere, industriarbeidere, ingeniører og bønder. Mat, hus, strøm, rent vann, avfallshåndtering og avløp kommer ikke av seg selv. Det betyr mer for folkehelsa enn helsevesenet. Anonymkode: a53d3...16e 17
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 Sykepleiere overvurderer ikke sin egen kompetanse eller verdi. Jeg har lagt en del på sykehus og jeg skal love deg at svært lite av det sykepleiere gjør kan automatiseres som du sier. Det er synd at slike som deg uttaler dere så bastant. Det er medvirkende til at mange rett og slett slutter i yrket. Selv har jeg en overhodet ikke samfunnskritisk jobb med hjemmekontor og fleksitid. Jeg tjener mye mer enn en sykepleier. Jeg syntes faktisk ikke jeg fortjener så godt betalt sammenlignet med en sykepleier eller vernepleier som jobber rævva av seg. Vi «kontorrotter» har en tendens til å sitte på vår høye hest, men har man opplevd å være pasient så ser man hvor de virkelig verdifulle yrkene er. Og mitt er ikke et av dem. Jeg er bare heldig. Anonymkode: 851dd...434 44
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Det eneste som provoserer meg med sykepleiere er at de bruker den jævelige possisjonen de er i, men ekstremt overarbeid og hard fysisk jobb til å prøve gå opp MYE i lønn. Høyere lønn gjør ikke sykepleieren mindre utbrente. De gikk opp 30 000,- for noen år siden og det gikk ikke ett år en gang før de ville ha mer. Det sykepleierne trenger er flere ansatte. Det går ikke hvis alle skal opp 100 000,- i året. allerede nå er økonomien i helsevesenet så elendig at de legger ned sykehus og fødeavdelinger. Mtp alle tilleggene en sykepleier får og at de tross alt har en ikke veldig lang utdanning - så har de ikke veldig dårlig betalt. Men de trenger flere ansatte på jobb. Å så skal de ikke måtte drive å gjøre ting som skifte på senger, vaske rom, tømme søppel osv. det er oppgaver feks vernepleiere eller helsefagarbeidere heller kan gjøre. Anonymkode: b560a...d7b 24
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lærere. De er konstant utbrent, slitne, burde få komme først i køen for vaksine, lever i livsfare 24/7 pga barna/de unge de omgås, burde få ferie minst en uke ekstra før jul for å sikre sin egen julefeiring, trenger 8 uker mer ferie enn alle andre pga sin påståtte kollektive ekstra innsats ellers i året osv osv osv. Til tross for dette, er min erfaring at de kommer for sent til undervisningen, de legger frem materiale som er det samme som de siste 5 foregående årene, bruker minst 2 uker på år rette 20 prøver, møter ikke opp til digital undervisning, og, når sant skal sies, er ganske langt nede på listen over FHI sin liste over de mest utsatte yrkesgruppene hva angår smitte av Covid. Sorry lærere, men litt mindre syt og litt mer reell arbeidsinnsats ville nok hevet respekten for yrket. Anonymkode: 4a4b0...d57 Du har liten forståelse for hva jobben innebærer. Hvorfor tror du så mange lærere blir utbrent? Når resten av samfunnet har stengt ned så har mange skoler vært åpne. Moren min er i en sårbar gruppe og måtte likevel på jobb. I uka underviser hun over 100 elever. Det øker selvsagt risikoen for smitte. 100 elever betyr også 100 vurderinger. I et fag som norsk så er det enormt mye retting. Moren min er over 60, drar på jobb 0730 og er hjemme kanskje 17. Hun sitter de fleste kvelder med retting og forberedelser. Hun sitter også i høstferie/vinterferie. Hun elsker jobben sin, men det går også ut over helsa hennes. Jeg har selv jobbet som lærer, men slutta etter ett år fordi jeg ikke gidder å ofre livskvaliteten. Det er beundringsverdig, men trist at så mange lærere står i jobben i mange år og aldri får bedre arbeidsvilkår. Anonymkode: 0b0cc...a10 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil heller svare på hvem som er undervurdert: Bygningsarbeidere, håndtverkere, industriarbeidere, ingeniører og bønder. Mat, hus, strøm, rent vann, avfallshåndtering og avløp kommer ikke av seg selv. Det betyr mer for folkehelsa enn helsevesenet. Anonymkode: a53d3...16e Ingeniører er undervurdert? De tjener stort sett langt over alle andre yrkesgrupper, så blir jo helt feil å si det? Kjenner mange ingeniører og de tjener fett og jobber vanlig arbeidsuker uten overtid. Anonymkode: 591c8...7d2 12
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sykepleiere er viktige, men ikke så viktige som de selv tror. Om noen år kan oppgavene deres automatiseres bort. Alt snakket om sykepleiermangel nå er selvfølgelig korrekt, men det handler også om manglende fleksibilitet i helsevesenet. I tillegg til at feil mennesker blir sykepleiere. Kvinner som ønsker å jobbe deltid er stort problem i helsevesenet. Anonymkode: 24c98...7ed Kvinner jobber deltid først og fremst fordi helsevesenet tilbyr deltid. Det er strukturert slik for å få et utvidet tilbud til borgerne. I tillegg er det hardere å jobbe turnus hundre prosent enn 08.00-16.00 hundre prosent. Man kan generelt ikke automatisere vekk store deler av omsorgsarbeid ettersom menneskelig kontakt er viktig. Det er nok en tjenesteytelse som i stor grad vil bestå. Anonymkode: 8405e...ca0 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Legger merke til at en del her sier at allerede undervurderte lavstatusgrupper er overvurderte. Det er generelt lavtlønnede yrker i tillegg. Merkelig å si at disse er overvurdert. Sykepleiere ble ikke vurdert høyt før korona. Anonymkode: 8405e...ca0 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste som provoserer meg med sykepleiere er at de bruker den jævelige possisjonen de er i, men ekstremt overarbeid og hard fysisk jobb til å prøve gå opp MYE i lønn. Høyere lønn gjør ikke sykepleieren mindre utbrente. De gikk opp 30 000,- for noen år siden og det gikk ikke ett år en gang før de ville ha mer. Det sykepleierne trenger er flere ansatte. Det går ikke hvis alle skal opp 100 000,- i året. allerede nå er økonomien i helsevesenet så elendig at de legger ned sykehus og fødeavdelinger. Mtp alle tilleggene en sykepleier får og at de tross alt har en ikke veldig lang utdanning - så har de ikke veldig dårlig betalt. Men de trenger flere ansatte på jobb. Å så skal de ikke måtte drive å gjøre ting som skifte på senger, vaske rom, tømme søppel osv. det er oppgaver feks vernepleiere eller helsefagarbeidere heller kan gjøre. Anonymkode: b560a...d7b Er du morsom? Vet du hva en vernepleier er? Vernepleiere har nøyaktig like lang utdannelse som en sykepleier og er ikke «under» dem slik du fremstiller det. Anonymkode: 851dd...434 16
NiceOrNothing Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil heller svare på hvem som er undervurdert: Bygningsarbeidere, håndtverkere, industriarbeidere, ingeniører og bønder. Mat, hus, strøm, rent vann, avfallshåndtering og avløp kommer ikke av seg selv. Det betyr mer for folkehelsa enn helsevesenet. Anonymkode: a53d3...16e Dette 👆👆 pluss rengjøringsbransjen . Særlig nå i pandemi 8
Entern Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 NiceOrNothing skrev (2 minutter siden): Dette 👆👆 pluss rengjøringsbransjen . Særlig nå i pandemi Jeppers! Uten dem hadde ikke samfunnet fungert. Har alltid respektert dem, men enda mer nå! 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 Ah, nok en tråd opprettet kun for sykepleiehat, men det er vel en stund siden sist ts. Vi kan godt kutte sykepleiere fra helsevesenet for min del, så kan vi se hvor lang tid det går før alt stopper opp. Sist det var strek gikk det jo ikke rundt i det hele tatt, men en gang de tok pasientnære stillinger (eller faktisk bare varslet om det) var det tvungen lønnsnemd. Vil ikke kunne drive hverken akuttmottak, intensiv, operasjonsavdelinger eller sengeposter på et sykehus uten sykepleiere. + alle andre kommunale funksjoner. Bare å ønske lykke til! Anonymkode: b334a...aff 17
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ah, nok en tråd opprettet kun for sykepleiehat, men det er vel en stund siden sist ts. Vi kan godt kutte sykepleiere fra helsevesenet for min del, så kan vi se hvor lang tid det går før alt stopper opp. Sist det var strek gikk det jo ikke rundt i det hele tatt, men en gang de tok pasientnære stillinger (eller faktisk bare varslet om det) var det tvungen lønnsnemd. Vil ikke kunne drive hverken akuttmottak, intensiv, operasjonsavdelinger eller sengeposter på et sykehus uten sykepleiere. + alle andre kommunale funksjoner. Bare å ønske lykke til! Anonymkode: b334a...aff Man ser jo allerede nå hvor mye helsevesenet sliter med for få sykepleiere. De jobber masse extra og overtid. Anonymkode: 8405e...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 En del byråkrater. Anonymkode: 1d04e...5e7 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Uenig om sykepleiere. Men, kanskje min egen yrke? IT-ingeniører, digitalisering. Joda, teknisk progresjon og alt det der, kommer stadig forbedring for vanlige menneskets liv. Så drypp litt her og der. Men for det meste, består jobben min av små prik, unødvendige endringer og rett og slett bortkastet penger hos kundene. Man drives ofte av ønsket om å spare penger på sikt, på IT-utviklingen, men i virkeligheten blir it-systemene bare mer kostbare med hver år. Anonymkode: 7d428...b27 6
Anbefalte innlegg